Permalänk
Medlem

Spåra bankkontonummer

Hej, är det någon som vet om man kan spåra någons bankkontonummer för att få reda på vem innehavaren av kontot är?
skulle vilja veta vem som lurade mig....

Permalänk

Det är bara polisen som kan hjälpa dig i det här fallet. Sen om dom tänker göra det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

så det finns inget sätt öht att få reda på innehavaren?

Permalänk
Medlem

Re: Spåra bankkontonummer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nmap
Hej, är det någon som vet om man kan spåra någons bankkontonummer för att få reda på vem innehavaren av kontot är?
skulle vilja veta vem som lurade mig....

muta nån som jobbar på banken, varför ska du veta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spåra bankkontonummer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
muta nån som jobbar på banken, varför ska du veta?

Han skrev ju det... "skulle vilja veta vem som lurade mig".

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om du betalar dina räkningar på internet kan du skriva in kontonumret och sen finns det en knapp "hämta mottagarnamn" då får du upp namnet på bedragaren. Om han nu inte har använt falskt id när han öppnat kontot under annat namn.

Men om du går in på banken med numret så måste dom ju kunna hjälpa dig.

Dessutom ska man aldrig betala i förskott, bedragarna låter hur trovärdiga som helst. Om parasiten inte går med på skicka mot postförskott eller använda internetgirot så avstå från köpet, då är något badskumt.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Om du betalar dina räkningar på internet kan du skriva in kontonumret och sen finns det en knapp "hämta mottagarnamn" då får du upp namnet på bedragaren. Om han nu inte har använt falskt id när han öppnat kontot under annat namn.

Men om du går in på banken med numret så måste dom ju kunna hjälpa dig.

Dessutom ska man aldrig betala i förskott, bedragarna låter hur trovärdiga som helst. Om parasiten inte går med på skicka mot postförskott eller använda internetgirot så avstå från köpet, då är något badskumt.

så jag måste altså göra en räkning till honnom? 1kr eller? vilken internetbank har du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Om du betalar dina räkningar på internet kan du skriva in kontonumret och sen finns det en knapp "hämta mottagarnamn" då får du upp namnet på bedragaren.

Det där tycker jag låter lite konstigt. Vilken internetbank är det man kan göra det med? De internetbanker jag använt (SEB, Nordea och FSB) kan man ivf. bara hämta mottagarnamn när det gäller PG/BG-betalningar till företag. Namnet på den privatperson som har ett visst kontonummer borde rimligtvis skyddas av såväl banksekretessen som PuL.

Permalänk
Medlem

Jadå, det finns massor av sätt att få reda på vem som har ett bankkonto.

Det enklaste, billigaste och kanske mest uppenbara är ju att gå via polisen. Detta är dessutom det enda lagliga sättet och det sättet jag rekommanderar.

Annars kan du ju muta bankpersonal, göra inbrott på banken och kolla igenom lite där, göra intrång i bankens datorsystem, avlyssna bankens telefoner, posera som en polis och begära ut information den vägen, posera som en högt uppsatt chef för banken eller möjligen som den som lurade dig?

Muta bankpersonal är väl det enklaste av de alternativen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Det enklaste, billigaste och kanske mest uppenbara är ju att gå via polisen. Detta är dessutom det enda lagliga sättet och det sättet jag rekommanderar.

Annars kan du ju muta bankpersonal, göra inbrott på banken och kolla igenom lite där, göra intrång i bankens datorsystem, avlyssna bankens telefoner, posera som en polis och begära ut information den vägen, posera som en högt uppsatt chef för banken eller möjligen som den som lurade dig?

fallet är polisanmält men polisen lär väll inte meddela mig om vem personen är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om en rättegång blir aktuell så kommer du ju märka det

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick ut uppgifter från polisen när jag anmälde en bedragare. De kollade upp vem det var men sedan lade de ner utredningen men jag fick ändå ut uppgifter om vem som ägde bankkontot och kunde därför själv lösa problemet. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna

Permalänk
Medlem

Och du har inte fått nått mail eller tel.nr av fanskapet som du kan spåra ?
Du måste väl ändå haft kontakt med säljaren innan affär ?

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
Jag fick ut uppgifter från polisen när jag anmälde en bedragare. De kollade upp vem det var men sedan lade de ner utredningen men jag fick ändå ut uppgifter om vem som ägde bankkontot och kunde därför själv lösa problemet. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna

hur långt efter anmälan fick du reda på de uppgifterna? ringde polisen dig och berättade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83 "Och du har inte fått nått mail eller tel.nr av fanskapet som du kan spåra ?
Du måste väl ändå haft kontakt med säljaren innan affär ?"

Jo jag har fått mail

"MIME-Version: 1.0
X-Originating-IP: [161.52.134.36]
X-Originating-Email: [oliver-batu@hotmail.com]
X-Sender: oliver-batu@hotmail.com
Received: from omc2-s3.bay6.hotmail.com ([65.54.249.13]) by bay0-mc9-f5.bay0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.1830); Mon, 20 Mar 2006 04:17:09 -0800
Received: from hotmail.com ([65.54.187.60]) by omc2-s3.bay6.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.211); Mon, 20 Mar 2006 04:16:43 -0800
Received: from mail pickup service by hotmail.com with Microsoft SMTPSVC; Mon, 20 Mar 2006 04:16:42 -0800
Received: from 65.200.201.11 by by18fd.bay18.hotmail.msn.com with HTTP;Mon, 20 Mar 2006 12:16:39 GMT
X-Message-Info: JGTYoYF78jFgC8Fkcc76j8CafHE8b3ud2luSjepRizw=
X-OriginalArrivalTime: 20 Mar 2006 12:16:42.0900 (UTC) FILETIME=[261D0540:01C64C18]
Return-Path: oliver-batu@hotmail.com"

Och hans mobil nummer har jag också fast det är ej registrerat på eniro. sedan har jag hans bankkontonummer.

Permalänk
Gäst
Citat:

Citat:

Är också ett förnuftigt sätt att gå tillväga.

Permalänk
Medlem
Citat:

hur långt efter anmälan fick du reda på de uppgifterna? ringde polisen dig och berättade?

Jo jag har fått mail

"MIME-Version: 1.0
X-Originating-IP: [161.52.134.36]
X-Originating-Email: [oliver-batu@hotmail.com]
X-Sender: oliver-batu@hotmail.com
Received: from omc2-s3.bay6.hotmail.com ([65.54.249.13]) by bay0-mc9-f5.bay0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.1830); Mon, 20 Mar 2006 04:17:09 -0800
Received: from hotmail.com ([65.54.187.60]) by omc2-s3.bay6.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.211); Mon, 20 Mar 2006 04:16:43 -0800
Received: from mail pickup service by hotmail.com with Microsoft SMTPSVC; Mon, 20 Mar 2006 04:16:42 -0800
Received: from 65.200.201.11 by by18fd.bay18.hotmail.msn.com with HTTP;Mon, 20 Mar 2006 12:16:39 GMT
X-Message-Info: JGTYoYF78jFgC8Fkcc76j8CafHE8b3ud2luSjepRizw=
X-OriginalArrivalTime: 20 Mar 2006 12:16:42.0900 (UTC) FILETIME=[261D0540:01C64C18]
Return-Path: oliver-batu@hotmail.com"

Och hans mobil nummer har jag också fast det är ej registrerat på eniro. sedan har jag hans bankkontonummer.

Öhh är inte detta den välkända Oliver som blåser folk lite hur som haver?

Permalänk
Medlem

Ring eller skicka ett sms eller mail och säg att du drar tillbaks polisanmälan om du får igen kulorna. Om det inte handlar om astronomiska summor borde väl dumfan fatta att det är bättre att ge tillbaka pengarna än att ha en anmälan över sig, tycker man ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Är också ett förnuftigt sätt att gå tillväga.

Jag säger inget om hur förnuftiga sätten är. Jag rekommenderade trots allt polisanmälan

Jag säger bara att de sätten är MÖJLIGA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att gå till banken. Där får du namn på kontoinnehavaren. Blev blåst själv på blocket en gång. Polisanmälan gör ingen nytta om det inte handlar om stora pengar.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli
Bara att gå till banken. Där får du namn på kontoinnehavaren. Blev blåst själv på blocket en gång. Polisanmälan gör ingen nytta om det inte handlar om stora pengar.

Då begick banktjänstemannen ett tjänstefel, eftersom denne bröt mot banksekretessen. Banker får inte ens säga ifall en viss person är kund hos dem, ännu mindre säga vem som har ett visst konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det börja bli flashback-nivå på den här tråden

Permalänk
Medlem

ingen som jobbar på fsb ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Då begick banktjänstemannen ett tjänstefel, eftersom denne bröt mot banksekretessen. Banker får inte ens säga ifall en viss person är kund hos dem, ännu mindre säga vem som har ett visst konto.

Knappast ett brott att få reda på vem man har betalat pengar till och inte fått några saker. Polisen sa inget när jag polisanmälde kräket.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Gäst

Tråkigt att du blev lurad.
Men tagga ner med brottsuppmaningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli
Knappast ett brott att få reda på vem man har betalat pengar till och inte fått några saker. Polisen sa inget när jag polisanmälde kräket.

Nej, självklart inte, men banktjänstemän får inget säga. Simple as that.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hur långt efter anmälan fick du reda på de uppgifterna? ringde polisen dig och berättade

Ca 4 månader senare. Ringde och hörde med polisen hur det gick med utredningen och fick då reda på att de lagt ner den men att de hade fått fram uppgifter om vem som ägde kontonumret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
Ca 4 månader senare. Ringde och hörde med polisen hur det gick med utredningen och fick då reda på att de lagt ner den men att de hade fått fram uppgifter om vem som ägde kontonumret.

de va ju tråkigt att höra :(, så det är sällan någon får pengarna tillbaka