Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Är det någon som kan hjälpa mig genom att säga hur många mm pasta man ska lägga på processorn (riskorn?). Har alltid varit osäker på det och vill inte lägga för mycket eller för lite.

Har beställt en Q6600 och en Tuniq tower

/The Sweeper

Titta här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Titta här.

Tack för rådet, men spelar det nån roll om man använder Tuniq's kylpasta eller Arctic's ?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Tack för rådet, men spelar det nån roll om man använder Tuniq's kylpasta eller Arctic's ?

Arctic Silver är bättre vad jag har hört. Kan till och med bli 2-3 grader kallare än Tuniq's.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Arctic Silver är bättre vad jag har hört. Kan till och med bli 2-3 grader kallare än Tuniq's.

Måste de göra allting så jobbigt? Lixom, Tuniq har nåt som medföljer men Tuniq Tower och heter Tuniq Tx-1. Undrar varför de inte gör lika bra pasta.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ungefär hur långt kommer man på en 2.7 grams Arctic Ceramique. Har besällt ny burk och det som ska monteras är kylare på Q6600 och GF 8800GTS (G92) sen ska jag även montera kylare på en Athlon 64 3200+ samt även en XP 2800+. Hur långt kommer jag?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Ungefär hur långt kommer man på en 2.7 grams Arctic Ceramique. Har besällt ny burk och det som ska monteras är kylare på Q6600 och GF 8800GTS (G92) sen ska jag även montera kylare på en Athlon 64 3200+ samt även en XP 2800+. Hur långt kommer jag?

Grafikkort behöver överlag mer pasta, men jag tror äldra CPUer behöver lite mindre. Jag tror det räcker till alla och kanske lite till.

Permalänk
Medlem

Edit

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

En sån här borde ju funka till rengöring inför ny pasta, eller?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20823278

Om man vill undvika att spraya ner hela cpu:n så kan man ju dränka in en tops istället precis som sagts tidigare

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

går det att använda kopparpasta istället för vanlig pasta

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750.Gigabyte GA-P35-DS3. A-data DDR2-800 1gbx3. Sapphire Radeon HD 3870

Permalänk

kan man inte skrapa bort den gamla pastan med ett kreditkort och senta det överflödiga med papper eller något? Har inte tillgång eller pengar till något av det där >_<

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
kan man inte skrapa bort den gamla pastan med ett kreditkort och senta det överflödiga med papper eller något? Har inte tillgång eller pengar till något av det där >_<

Det viktigaste är att du får bort så mycket som möjligt, så om du bara ska torka, använd rent papper och få bort så mycket som möjligt. Försök att inte blanda gammal pasta med ny.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Det viktigaste är att du får bort så mycket som möjligt, så om du bara ska torka, använd rent papper och få bort så mycket som möjligt. Försök att inte blanda gammal pasta med ny.

Kaffefilter har jag b livit rekommenderad.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat det själv, men om det tar bort allt utan att lämna spår så kör på!

Permalänk

har fått kylpasta på sockeln kan man ta bort sockeln eller rengöra det på nått sett kan man sätta fast processorn fast det är ylpasta på sockeln eller leder det el ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för kylpasta du använt.

AS5 leder ström då den har silver i sig, men det vanligaste är inte men kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att använda lacknafta för att ta bort gammal kylpasta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miffow
Hur funkar det att använda lacknafta för att ta bort gammal kylpasta ?

Lacknafta är oljebaserad vilket gör att den lämnar en fet hinna efter sig.
Funkar iofs att ta bort gammal kylpasta men kräver efterrengörning.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Lacknafta är oljebaserad vilket gör att den lämnar en fet hinna efter sig.
Funkar iofs att ta bort gammal kylpasta men kräver efterrengörning.

Okej, något annat man kan använda som finns hemma ?

Har ingen aceton, så därför jag frågar.

Permalänk
Medlem

T-Sprit?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

T-Sprit?

Inget av det heller..

Nått annat som kanske funkar ?
annars får man väl åka o handla

Permalänk
Medlem

Fösterputs kanske fixar biffen?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Fösterputs kanske fixar biffen?

Hittade lite spolarvätska i garaget.. som enligt förstaposten i den här tråden borde funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miffow
Hittade lite spolarvätska i garaget.. som enligt förstaposten i den här tråden borde funka.

Det ska funka fint.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ska funka fint.

Och det gjorde den, allt är rengjort och fint nu. Ingen gammal kylpasta kvar längre.. Så nu är det bara att vänta på nya kylpastan som skulle kommit idag..

Men tack så mycket för hjälpen iaf

Edit: åkte in till stan och köpte, orkade inte vänta.

Men hur mycket ska jag ta på ? Ett riskorn eller hur är det ?

Permalänk

Angånde microfiberduken man "Borde" använda för borttagning...Funkar det med microfiber duk från kjell.com(kjell & company), som även är för kameror?

Permalänk
Medlem

Hur lägger man på pastan då? har hört lite olika angående just de..

1. lägga en klick(riskorn) i mitten på processorn och sen på med kylaren?

2. lägga en klick(riskorn) och smeta ut de på processor ytan med tex ett gammalt biblioteks kort?

Har de någon betydelse om de är 2 eller 4kärnig processor?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hm... Det där sista med att det tar lite tid för kylpastan att ge bästa prestanda är lite intressant.

Det satt ett vattenkylningsblock på mitt NB som jag nyligen efter 3-4 veckor bytte ut mot ett passivt kylfläns. Däremot har jag monterat en minifläkt till den. Och märkte inte alls stor skillnad, och var väldigt noggrann med kylpastan innan jag skruvade fast den. Kanske tar lite tid vem vet =P

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

läkarsprit som är 96% borde väl funka med eller?

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk

T-röd fungerar ju, är ju inte svårt att få tag på. Bara köpa på någon mack eller finns på ica osv osv.

Och sen kan jag tipsa om att arctic coolings mx-2 finns att köpa på webhallen separat för 59kr. Antagligen 30kr frakt så det blir 90 spänn men fortfarande bra.

Har just satt på mx-2 på min amd dual core AM2-processor, och smetade ut kanske 0,75 okokta riskorn på den (jämnt utspritt över nästan hela). Nu är temperaturen ganska konstig:
Den ligger på kanske 32-34 hela tiden men när man belastar processorn i typ orthos så går tempen upp till 50 på kanske 5 sekunder. Om man typ öppnar en mapp så går tempen upp till 40 grader i ett par sekunder och sen ner till 32-34 igen. Den har typ 200 timmar inbränningstid så jag vet den är inte färdig men ska det vara såhär? Har en stor jättefin zerotherm nirvana nv120 på prollen och bra luftgenomströmning.