Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Hej!
Har läst igenom guiden och den är mycket bra, men har några frågor.
Jag har beställt en thermalright ultra-120 extreme kylare till en Q6600, jag har hört att folk fått bättre resultat om dom applicerat lite mera kylpasta än den rekommenderade mängden (3 riskorn istället för 1) tycker ni att det är bättre eller ska man hålla sig till 1 riskorn?
Sen undrar jag också ska man smeta ut det med ett finger eller ska man bara sätta en klick i mitten och sedan på med kylaren?

Tack för ev. svar // WeeMaan

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Nja jag skulle inte ta 3 riskorn, utan istället satsa på att sprida ut den ordentligt. Bästa är väl att använda fingret, men glöm inte handske av nån cool sort, får inte komma fett eller sånt i kylpastan. Att sätta en klick i mitten är inte ovanligt men tror själv att det är bättre att sprida ut den själv. Men det står väl hur du ska göra på tillverkarens hemsida, annars gör du som du vill.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag undrar om jag kan använda syrrans nagellacksborttagning för att ta bort kylpastan. Det som står om den är att den är fri från aceton, oljor, färg och parfym. Tror ni den kan fungera trots att det inte är "vanlig" aceton? Sedan undrar jag om pastan blir förbrukad om man lägger ett korn på gpu:n, sedan sätter dit kylaren och sedan lyfter bort den igen för att se att pastan är utspridd ordentligt. Har för mig jag läste någonstans att pastan blir förbrukad så fort man tar bort kylaren igen när den väl suttit där en gång. Sanning eller myt?

Tacksam för snabbt svar för vill gärna byt gpu-kylare ikväll.

Mvh
Daniel

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Hej!
Jag undrar om jag kan använda syrrans nagellacksborttagning för att ta bort kylpastan. Det som står om den är att den är fri från aceton, oljor, färg och parfym. Tror ni den kan fungera trots att det inte är "vanlig" aceton? Sedan undrar jag om pastan blir förbrukad om man lägger ett korn på gpu:n, sedan sätter dit kylaren och sedan lyfter bort den igen för att se att pastan är utspridd ordentligt. Har för mig jag läste någonstans att pastan blir förbrukad så fort man tar bort kylaren igen när den väl suttit där en gång. Sanning eller myt?

Tacksam för snabbt svar för vill gärna byt gpu-kylare ikväll.

Mvh
Daniel

Det beror på vad det är för nåt om det nu inte är aceton. Man vill ha ett flyktigt organiskt lösningsmedel.
Sen är det överkurs så det bara skriker om det att pilla med aceton. Samma skala som att slipa processorn så den blir helt plan. Det räcker att torka av den med dasspapper. Se till att det är en grov variant för de mjuka dammar så fruktansvärt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det beror på vad det är för nåt om det nu inte är aceton. Man vill ha ett flyktigt organiskt lösningsmedel.
Sen är det överkurs så det bara skriker om det att pilla med aceton. Samma skala som att slipa processorn så den blir helt plan. Det räcker att torka av den med dasspapper. Se till att det är en grov variant för de mjuka dammar så fruktansvärt.

Okey, så med andra ord är det inte så noga hur man gör rent sålänge det inte är kvar en massa skit?

Permalänk
Hedersmedlem

Så var det dags igen (se sign.). Någon som har någon erfarenhet gällande core i7? Ett halvt riskorn?

Btw, någon som vet om man kan använda gammal kylpasta som legat två år i en spruta (öppnad till förra datorbygget)? (atric cooling mx-1)

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man måste använda aceton för att göra rent processorn. Jag har alltid bara använt vanligt kökspapper och torkat av processorn. Det är ju extra enkelt med C2D som har en stor stadig metallplatta som är enkel att göra ren. Sedan på med lite ny kylpasta där man har en väldigt tun yta som täcker hela processorn. Jag brukar lägga på så tunt att man kan se igenom pastan och de har alltid funkat bra än så länge i alla fall.

Fast jag kanske gör fel då.. Undrar också är det någon som vet vad det är för kylpasta som man får med Ultra-120 kylarn? Är det den vanliga kassa kylpastan?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radx
Fattar inte varför man måste använda aceton för att göra rent processorn. Jag har alltid bara använt vanligt kökspapper och torkat av processorn. Det är ju extra enkelt med C2D som har en stor stadig metallplatta som är enkel att göra ren. Sedan på med lite ny kylpasta där man har en väldigt tun yta som täcker hela processorn. Jag brukar lägga på så tunt att man kan se igenom pastan och de har alltid funkat bra än så länge i alla fall.

Fast jag kanske gör fel då.. Undrar också är det någon som vet vad det är för kylpasta som man får med Ultra-120 kylarn? Är det den vanliga kassa kylpastan?

Det är viktigt att man får bort allt, det får du inte som du gör. Har gjort som du också, sänkte med runt 10C när jag gjorde om det ordentligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag beställde hem Arctic Silver ArtiClean 1 & 2.. och de kan jag verkligen rekommendera.. CPU/Kylaren blev som nya.. de är snart dags och slita fram dom 2 burkarna igen då de börjar närma sig processor byte..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312193

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Använder aceton för att rengöra diverse ytor med, finns i mataffären.

Microfiberdukar skulle jag INTE rekommendera då den kan döda komponenterna genom statisk elektricitet!

Förövrigt är det bra skrivet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Måste fråga:
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)

Om man vill undvika det varför tar han med det då?
Kan man använda vanliga spolarvätska ändå? Har inget av det andra och orkar inte lägga pengar på att göra rent en futtig yta ..

Permalänk

Woow va gammal tråd men hoppas den kommer först i listan nu när jag skriver! ;D
Jag råkade av ren nyfikenhet kleta bort någon deg som fanns på min Intel processors originalkylare, antar att det är kylpasta.
Jag rensade sedan undan allting med lite handsprit & örontops. Nu till frågan.. kan jag köpa kylpasta och applicera det på den kopparfärgade circeln på kylaren? Kletar man kylpasta på både processorn och den kopparfärgade circeln eller hur går processen till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Woow va gammal tråd men hoppas den kommer först i listan nu när jag skriver! ;D
Jag råkade av ren nyfikenhet kleta bort någon deg som fanns på min Intel processors originalkylare, antar att det är kylpasta.
Jag rensade sedan undan allting med lite handsprit & örontops. Nu till frågan.. kan jag köpa kylpasta och applicera det på den kopparfärgade circeln på kylaren? Kletar man kylpasta på både processorn och den kopparfärgade circeln eller hur går processen till?

Ja, du kan göra det. Först måste ytorna vara helt rena. Om det finns hår eller damm eller något som hamnar mellan kommer det hindra kontakten och värmen kommer inte överföras lika bra. Det räcker om du sätter pyttelite pasta på processorns värmespridare och sprider ut det och sen sätter på kylaren.

Permalänk

Så man behöver egentligen inte kleta någonting på kylaren? Vilken kylpasta är att rekommendera? Arctic silver säger många har tappat mycket när det gäller kylpasta. Har en oklockad cpu på 3ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Så man behöver egentligen inte kleta någonting på kylaren? Vilken kylpasta är att rekommendera? Arctic silver säger många har tappat mycket när det gäller kylpasta. Har en oklockad cpu på 3ghz.

Man måste ha kylpasta i de flesta fall. Även om det funkar utan den kommer den sänka temperaturen mycket, och därmed blir din dator stabilare, tystare och dina komponenter får längre livslängd. Jag kan inte rekommendera någon själv, men det borde finnas massor av info om det redan på den här delen av forumet.

Sorry att jag inte orkat hålla tråden uppdaterad.

Permalänk

Artic cooling MX-2 är bäst för normala användaren. Shin-Etsu MPU 3.7 ska vara lite bättre men jobbig att applicera (används ofta till OEM och appliceras med maskin) vilket gör att mx-2 vinner. Kylpasta kostar så lite att det inte finns något argument att inte handla det bästa.

Okokt riskorn är mängden du siktar efter, du behöver inte smeta ut men efter att tryckt till, rotera kylaren några grader åt varje håll för att småbubblor ska försvinna sen skruvar du fast kylaren medan du håller trycket.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Här finns utförlig info från Arctic Silver hur man ska applicera AS5 på Quad Core CPU.

Intel: http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

På Intel Quad Core ska man applicera en smal sträng tvärs över mitten på IHS men inte ända ut till kanterna. Sen ska man bara trycka dit kylaren rakt uppifrån och skruva åt.

AMD: http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_amd_q...

På AMD Quad Core ska man applicera en klick på mitten av IHS motsvarande 1 ½ okokt riskorn. Sen ska man trycka dit kylaren rakt uppifrån och pressa samt vrida den i sidled fram och tillbaka ca 2 grader åt varje håll och sen skruva fast den.

Permalänk
Medlem

Lyfte loss min standard kylare till c2D e6000 i cirka 3 minuter för att ta bort damm, måste jag lägga på ett helt nytt lager kylpasta?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte köpa en tub vid sidan om till AMD Phenom II X4 955 BE (box med fläkt) va? det ser ut som det sitter ett litet lager under fläkten redan.

Permalänk
Medlem

Det sitter en grå massa på flänsen redan, bara att dra bort plasten. Du behöver ingen extra pasta.

Men det är inte dumt att ha kylpasta hemma för säkerhets skull, man vet aldrig när man vill ta av flänsen och kanske byta pasta eller kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

min farsa tog hem lite 95% sprit från jobbet, det borde väl funka fint att rengöra med??

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk

En tumregel för rengöring då man inte vill ha kvar rester.

Allt innehåll måste kunna avdunsta. Aceton, isopropanol, bensin, etanol avdunstar till exempel väldigt lätt. Även vatten avdunstar dock tar det längre tid.

Det funkar därför att använda till exempel 100% bensin eftersom allt avdunstar, 95% etanol och 5% vatten är inte heller något problem. Den klassiska groggen isopropanol, aceton och geléhallon funkar inte eftersom geléhallon inte avdunstar.

Kom även ihåg att oljor INTE avdunstar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Arctic Cooling MX-3 och isåfall vad tycker ni om den?
Läst en hel del positiva tester om den.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Någon som kör med Arctic Cooling MX-3 och isåfall vad tycker ni om den?
Läst en hel del positiva tester om den.

ska ju iaf va bättre än mx-2 vilket isf är bra, tror dock den ska va ganska "tjock" men det behöver ju inte va nått problem"

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk
Medlem

Har skaffat en ny fläkt, och undrar om jag kan hålla kvar kylpastan som är på min CPU, eller måste jag skaffa ny och ta bort den gamla?

Och kan jag använda en vätska som innehåller:
Alcohol denat, aqua, glycerin, salicylic acid och triclosan?

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör byta kylpastan (dvs om du inte menar att du har kvar i en tub).
Skulle köpa en flaska kemiskt ren bensin (20-30kr?) på coop, ica eller liknande. Jag kör med tops och kemisk ren aceton (glömmer alltid köpa bensin, vilket jag föredrar, när jag ska bygga, och orka vänta en timme extra för att smälla ihop datorn...).

Permalänk

Någon här som vet eller tror sig veta vilken kylpasta som kan vara bra/bäst till processorerna i Playstation 3?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giorgio_Armani
Någon här som vet eller tror sig veta vilken kylpasta som kan vara bra/bäst till processorerna i Playstation 3?

Tacksam för svar

Är väl inget speciellt med playstation?, ta du vilken som helst.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag tror att det där med att man måste byta kylpasta varje gång kylaren tas bort är lite av en myt. Eller en sådan sak som rent teoretiskt skall göras för att si och så.

Jag testade just detta för att jag hade chansen på mitt grafikkort. Använder mx2. Ända jag gjorde efter att jag tog av kylaren var att breda ut pastan igen så det var lika mycket över hela gpun. Satte på kylaren och har nu gjort mängder med tester i furmark och i idle. Det är exakt samma temperatur som innan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kanske onödigt att väcka en gammal tråd men jag undrar om man kan ta bort kylpasta med lacknafta?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]