Permalänk

Spela musik i butik!

Hej!

Jag undrar hur det ligger till med att spela musik i varuhus... Alltså då i butikens högtalarsystem inför kunder osv. Behöver man betala pengar till STIM, eller hur ser det ut? Är det några undantag om man väljer att spela upp radio (rix fm, mix megapol osv)? Och hur är det med nätradio isåfall?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte kontakt med STIM för isf, dom om någon borde ju veta bäst.

Permalänk
Avstängd

Re: Spela musik i butik!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Hej!

Jag undrar hur det ligger till med att spela musik i varuhus... Alltså då i butikens högtalarsystem inför kunder osv. Behöver man betala pengar till STIM, eller hur ser det ut? Är det några undantag om man väljer att spela upp radio (rix fm, mix megapol osv)? Och hur är det med nätradio isåfall?

Tacksam för svar.

Det borde inte kosta pengar da du inte spelar musik for att spela musik. Utan du saljer saker och det saljer battre om man har musik pa i bakgrunden... men jag ar n00b sa borde kasnke inte yttra mig men jag kan alltid gissa ju.....

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Varuhus betalar (ska betala) STIM-avgift ja. Det räknas som ett offentligt framförande, om musiken kommer från en radio eller cd-spelare spelar ingen roll.

Permalänk

Hittade detta från deras Faq, så det skall betalas till STIM.

Citat:

Butiksmusik

Butiksmusik en beteckning på Stim för den bakgrundsmusik som spelas i varuhus och butiker. Det kan vara fråga om egna bandade program eller vidareutsändning av radions musikprogram. Man behöver licens (tillstånd) från Stim och avgift måste betalas. Avgiftens storlek beräknas oftast med utgångspunkt i försäljningsytan med en viss minimiavgift.

Måste sluta styla texten, hinner ju inte med.

Permalänk
Medlem

Butikerna slutade just pga av det med "skvalmusik" någon gång på 70-talet (jag var med). Har dom börjat igen?

Permalänk
Medlem

På Webhallen spelar dom musik från Radioseven vet jag iaf.

Visa signatur

>>5G AWARENESS<< // >>NBIRD.COM<< // >>NRUN.COM<<

Permalänk
Medlem

yogge: ja många affärer som har musik i affärerna, väldigt många.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

STIM brukar skicka ut formulär till butiker där man får fylla i om man spelar musik eller inte i butiken, och isåfall hur ofta man gör det, om man spelar väntmusik i telefonen medan kunder väntar osv.

Permalänk
Medlem

Har inte ens tänkt på det...

Permalänk
Hedersmedlem

STIM kommer på besök och kräver på pengar annars stäng av radion.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Kan bara bekräfta att det är så bizarrt. Radion betalar STIM-pengar, och sedan får du betala STIM-pengar ovanpå det, om det är ett offentligt framförande. Om du t.ex. äger en verkstad och köper en radio åt dina anställda så blir du också skyldig att betala till STIM. Om någon av dina anställda däremot tar med sig en radio för att lyssna själv (och de andras medlyssning bara är en bieffekt) så slipper du dock STIM.

STIM är... fantastiskt.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Verkar intressant det där Barnstormer
Det kan alltså vara lite av tolkningsfall när det gäller om det är tillåtet eller inte alltså?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Kan bara bekräfta att det är så bizarrt. Radion betalar STIM-pengar, och sedan får du betala STIM-pengar ovanpå det, om det är ett offentligt framförande. Om du t.ex. äger en verkstad och köper en radio åt dina anställda så blir du också skyldig att betala till STIM. Om någon av dina anställda däremot tar med sig en radio för att lyssna själv (och de andras medlyssning bara är en bieffekt) så slipper du dock STIM.

STIM är... fantastiskt.

Var snack om den biten för några år sen. Har för mig att det var posten som skulle betala till STIM eftersom chaufföerna kunde lyssna på radio i bilarna Posten ansåg väl att eftersom arbetarna troligen betalade TV-avgift så kunde dom även lyssna på radio när dom jobbade. Jag tror att Posten tog hem detta för att chauffören jobbade själv i bilen, men jag är väldans osäker på det hela. Men jag anser att STIM drar in för mycket stålar, dom tar avgift där deras intressenter redan har fått betalt.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Håller med MegaMan, här i Karlstad var det tal på att K-d kommun skulle få pröjsa till STIM för att killarna som kör sopbilen lyssnar på radio...... Kanske bäst att betala, annars kommer väl Henrik Pontén och skriker om brott mot upphovsrätten.... Skämt åsido, jag kan förstå om radio kanalerna ska betala till stim, men småbutiker och budbilar och liknande borde ju få slippa.

Visa signatur

aver

Permalänk
Glömsk

Vill ni komma undan STIM så kan ni ju alltid köpa sånna här samlingar med hissmusik som ger rättigheterna att göra nästan vad ni vill med musiken. Blir billigt. Nackdelen är att väl att butiken kommer låta ungefär som Arlanda.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Verkar intressant det där Barnstormer
Det kan alltså vara lite av tolkningsfall när det gäller om det är tillåtet eller inte alltså?

Ja, fast inte på allmänna platser, såsom t.ex. butiker eller sjukhus. Man ska alltså inte tro att det går att kringgå lagen genom ett kryphål. Däremot så har det ansetts orimligt på "stängda" arbetsplatser (där man inte har kunder/gäster/whatever) att arbetsgivaren ska betala för att arbetsgivaren lyssnar på sin egen musik.

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad det är för regler som gäller för provlyssning i en hifi-butik, men det är väl inte det som är aktuellt?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Varför säljer dom då bilar med en redan installerad bilstereo? antar dom då att man betalar sin licens redan i bilbutiken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoffen
Varför säljer dom då bilar med en redan installerad bilstereo? antar dom då att man betalar sin licens redan i bilbutiken?

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
På Webhallen spelar dom musik från Radioseven vet jag iaf.

nop dom brukar köra xtc

Visa signatur

Manchester United

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceasaar
nop dom brukar köra xtc

Mm, senaste gången jag var där så körde dom något annat. Men dom har kört R7 under en period.

Visa signatur

>>5G AWARENESS<< // >>NBIRD.COM<< // >>NRUN.COM<<