Alla fyndtips från mellandagsrean

Skärmen "ställer om sig" och blir svart (Powercolor X850XT + LG L1930BQ)

Permalänk
Medlem

Skärmen "ställer om sig" och blir svart (Powercolor X850XT + LG L1930BQ)

Hej!

Har införskaffat ett Powercolor Radeon X850XT och det fungerar bra att köra spel och benchmarks förutom det faktum att skärmen slocknar i ett par sekunder för att sedan tändas igen. Detta inträffar oftast bara en gång under en timmes spelande, men det är väldigt irreterande. Av ljudet att dömma så är det inget som hänger sig utan det blir bara svart (som när man byter upplösning) ett tag.

Nätagg: FSP 350W
Moderkort: ASUS P4800S
CPU: P4 HT 2,6 Ghz
RAM: 1024 MB
Grafikkort: Powercolor Radeon X850XT (AGP)
Skärm: LG Flatron L1930BQ
Drivrutiner: Powercolors drivrutiner med Catalyst 6.2 (utan CCC)

Har installerat om drivrutinerna två gånger och använt olika (ATI:s och nu Powercolors egna), men utan lycka.
Ett yttligare problem är att jag inte har lyckas finna några drivrutiner till min skärm (kör på windows XP:s).
Sämre sida än www.lge.com måste man leta efter

Har någon upplevt något liknande och har en lösning på detta problem?

Permalänk
Medlem

nätagget verkar lite klent tycker jag så det är möjligt att det blir något överhettat.. möjligen att det inte ger grafikkortet tillräckligt ström hela tiden :S men annars är det väl bara fel på skärmen..testa i någon annan dator om du upplever samma problem..några drivrutiner till självaste bildskärmarna har jag aldrig hört talas om att man behöver..

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
nätagget verkar lite klent tycker jag så det är möjligt att det blir något överhettat.. möjligen att det inte ger grafikkortet tillräckligt ström hela tiden :S men annars är det väl bara fel på skärmen..testa i någon annan dator om du upplever samma problem..några drivrutiner till självaste bildskärmarna har jag aldrig hört talas om att man behöver..

Jag fick med drivrutiner till min HP skärm. Jag va in och kollade på LG`s sida, den var verkligen riktigt kass.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Att tillägga:

Detta sker endast EN gång per "session" som jag har datorn i gång, dvs. att jag startar upp datorn och sedan ett 3D-spel. Skärmen blinkar till efter 0-15 min och sedan är stabil tills jag startar om datorn på nytt.

Permalänk

Låter som du har en lindriga version av mitt problem, och för mig är det DVI porten på grafikkortet som är knäppt. Får samma problem men jag får det flera gånger per "session".

Permalänk
Medlem

Låter som du har drabbats av ati:s stora problem. Jag har själv haft samma problem ett bra tag utan att egentligen kunnat komma rätta till problemet, jag har provat många olika drivisar utan några större resultat.
Dock tror jag att min version av problemet är ännu värre. För er hänger sig skärmen bara i några sekunder, för mig hänger sig skärmen totalt, dock kan jag fortsätta använda musen. Enda lösningen för mig är att starta om datorn.
Ibland händer det nästan aldrig, ibland kan det hända upp till 3ggr/h.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag med... Fast för mig blinkar den till som ni beskrev, två ggr och den tredje stannar hela systemet. Gjorde nyss rent fläktar och flänsar på grund av en cpu-temp på 72, och det blev lite lindrigare, men det hänger sig fortfarande
Och nya Omega drivisarna funkar ju inte alls, windows startas ju inte ens

Visa signatur

Sony Vaio VGN-AR61M

Permalänk

Jag har ett asus x1600pro kort med LG L1915S har bara 300 Watt och använder en barebone Asus Vintage-AH1 som har radion x300 inbyggt i moderkortet. För mig så blir det som små sträck över hela skärmen efter det så slåknar det ett tag och tänds, hänger sig eller startar om. Jag har provat en massa drivrutiner utan resultat. Kan problemet vara att jag har för lite ström till grafik kortet, eller att det krockar på något viss skulle gärna vilja ha några förslag på var jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Verkar som om många har liknade problem. Har någon en lösning?

Permalänk
Medlem

Oftast om man får detta problem (skärmen stänger av sig en sekund) är det överhettningsproblem med grafikkortet (eller att det någon gång överhettat och nu får problem i fortsättningen).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Personen i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... verkar ha samma problem han med.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk

Det betyder att jag med stor sanorlikhet fixar problemet genom och köpa bättre kylare till grafikortet om inte kortet redan är sönder av överhetning eller?

PS: om du vill ha drivrutiner till din lg skärm kan du hitta det på:

http://nordic.lge.com/sv/products/mobile/mobil/sidemenu.do?ac...

och jag förstår vad du menar det är inge vidare bra sida för att hitta drivrutiner på.