Permalänk
Medlem

oordnader omstarter

Hej

Min dator gör lite omotiverade omstarter lite nu och då ibland med en trevlig blåskärm. Har länge trott att det kan ha berott på att jag hade ett för klent nätagg så jag köpte mig ett Hiper 480w nu förra veckan. Glad i hågen satte jag in det och hoppades att allt skulle ordna sig. Datorn blev iaf tystare tack vare det tystare nätagget men mina omstarter har inte upphört tyvärr.

Jag har tidigare kunnat köra min p4a 2.8ghz i 3.1ghz och grafikkortet 6800gt i gpu 430mhz @1.4v utan några problem. Det är det senaste 8-10mån som det jävlats som mest, jag har dock inte orkat ta tag i det då jag inte har använt datorn så mycket förren nu när jag fick ny lägenhet med ADSL möjlighet

Idagsläget går cpu i 2.9ghz och gpu i 400

Någon som kan tipsa om vart jag ska felsöka? Är det bara att ge upp och köpa nya delar för att jag har hållit på att överklocka (om jag har klockat för hårt vet jag dock inte )?
Kan man tex kolla om det är minnet som är vaj eller kanske cpun med något enkelt program?

Tacksam för tips.

/Anders

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem

En felsökning om det är en komponent som det är fel på är ganska enkel (jag har skrivit lite om det i FAQ:en).

Så här hade jag gjort i ditt fall...

0. Spara alla viktiga dokument samt filer innan du börjar för säkerhetens skull.
1. Ta bort alla överklockning och se om datorn blir stabilare.
2. Kolla temperaturen så den ligger bra till. Du kan köra utan sidan på chassit ett tag.
3. Kör ett memtest. På minnerna
4. Vad för HD har du? Om du har Maxtor kan du testa detta program.
5. Plocka ut alla onödiga komponenter för att se om den blir stabilare. (Behåll, ett ramminne, cpu, grafikkort samt en hd).
5. Leta efter "svullna" "svullen" elyt/kondensator på moderkortet. (Om du hittar det, är det nytt moderkort du behöver).

Lycka Till!

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤