Permalänk
Medlem

bärbar för krävande spel?

Har genom ett hempc avtal fått möjlighet att köpa en mkt kraftfull stationär, alternativt vad som verkar vara en hyfsat kraftfull bärbar dator. Jag vill helst ha en bärbar, men jag vill också kunna spela de senaste spelen (ex. oblivion) på hög grafik och jag är osäker på om den bärbara klarar det.

Modell:
Amilo 3667 G

Bildskärm:
17" TFT crystal view bredbildspanel WXGA 1400x900

Operativsystem:
Microsoft windows xp media center edition 2005

Moderkort:
VIA K8T890 + VT8237R

Processor:
AMD mobile turion 64 ML42
2,4Ghz, 1600Mhz FSB, 512KB L2, Lancaster, 35W,754mPGA-sockel

Internminne:
2048 mb pc2700 (2x1024MB, DDR SDRAM, 333Mhz SO-DIMM)

Hårddisk:
100GB IDE (4200rpm, 2MB cache)

Grafikkort:
Ati mobility radeon X700HM 512MB (PCI express graphic card, MXM card)

Ljudkort:
AC97 (5.1 support via SPDIF)

Kommer den att duga till att glassa runt i oblivion och andra krävande nya spel med? Ni får gärna motivera varför så jag förstår vad som är bra/dåligt med datorn ur spelsynpunkt.

(Har hört att tex. processorhastigheten för bärbara datorer är en stor flaskhals när det kommer till att spela spel och att det är vanligen det som gör att man ska ta en stationr ist)

OBS
(Har en tråd under "bärbara" också, men tänkte att den antagligen passar bättre här. Om det krävs, ta bort den under bärbara datorer)

Permalänk
Entusiast

Nu är jag ingen expert då jag varken har spelat Oblivion eller sett nån recension på X700 mobility, men det låter på tok för lite för ett krävande spel som Oblivion.

Skulle satsat på den stationära.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Bara en tanke sådär:
När en bärbar ens kommer upp i samma klass som en stationär i spel, så har man offrat så mycket av de "bärbara" aspekterna att den imo inte längre borde få kallas bärbar, så ska man spela kan man lika gärna köpa en stationär.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande vill att det ska vara en bärbar och inte en stationär dator som klarar sig utan att vara inpluggad 60 min bör du inte välja ett grafikkort över GF7600 anser jag.

Men annars har väl Dell en med ett 7900GTX med 60 mins batteritid typ.

Kolla även upp Alienware.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Oblivion flyter på bra med mitt 7600go på mellan-hög-inställningar. Har du en dual-core processor (det finns en drös med ini-flaggor man kan ställa in för att utnyttja spelets flertrådning maximalt) och en bra hdd till så kan du alltid dra upp de inställningar som inte är så beroende av grafikkortet. Du bör kunna hitta 7600go och x1600 i 14-15" datorer på 2-3kg, så de är definitivt bärbara och inte släpbara.

Ett 7600go är väl typ 40% (väldigt grov gissning) bättre än ett x700, så med det sistnämnda kan du nog inte hoppas på några oerhörda prestandaresultat.

En core duo T2400 är jämförbar med en A64 X2 4000+, så någon flaskhals behöver processorn inte vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bara en tanke sådär:
När en bärbar ens kommer upp i samma klass som en stationär i spel, så har man offrat så mycket av de "bärbara" aspekterna att den imo inte längre borde få kallas bärbar, så ska man spela kan man lika gärna köpa en stationär.

Vilka aspekter har egentligen offrats? Du glömmer att den bärbara fortfarande är just det, "bärbar". 4 kg mot 16 kg på den stationära, för att inte tala om allt annat som tillkommer den stationära som bildskärm etc.

EDIT

För övrigt så är det alltså specifikationerna i paketet ovan som gäller. Inga ändringar (det är ett hempc erbjudande). Det jag skulle vilja veta är vad ni tror om det paketet och dess prestanda i spel. Att kunna spela alla nya spel på maxxade inställningar inser jag är drömtänkande, men jag vill nog kunna spela dem på hyfsade inställningar..

"Ett 7600go är väl typ 40% (väldigt grov gissning) bättre än ett x700, så med det sistnämnda kan du nog inte hoppas på några oerhörda prestandaresultat."

Så med ett X700 kommer jag knappt upp i medium på grafiken i krävande spel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWitt

För övrigt så är det alltså specifikationerna i paketet ovan som gäller. Inga ändringar (det är ett hempc erbjudande). Det jag skulle vilja veta är vad ni tror om det paketet och dess prestanda i spel. Att kunna spela alla nya spel på maxxade inställningar inser jag är drömtänkande, men jag vill nog kunna spela dem på hyfsade inställningar..

Så med ett X700 kommer jag knappt upp i medium på grafiken i krävande spel?

Det finns folk som har x700 här som nog kan ge bra svar, men det är nog tveksamt om du kan spela nya spel på höga inställningar. Processorn i ditt paket borde fungera bra, men en med två kärnor skulle nog göra att kommande (och en del nuvarande) spel skulle fungera bättre. Hårddisken kan också bli en flaskhals i vissa spel som t ex oblivion som arbetar mot den mer eller mindre konstant. 2gig ram hjälper inte alltid mot det då det inte är så vanligt att spel utnyttjar det fullt ut.

Edit: Jag kan ha överdrivit siffran 40% något. Ska se om jag hittar vettigare info.

Edit2: Ett x700 får ~2800 (verkar dock som att folk överklockar det upp till ~3400) i 3dmark05 och ~800 i 3dmark06, där 7600go får ~3600 resp ~2200 (svårt att kontrollera mot processorhastighet dock...).

Permalänk
Medlem

Vissa på farsans företag fick modifiera sina datorer när de köpte/hyrde via hempc. tex utökade en med mer minne etc, och det löste sig helt enkelt genom att de fick betala lite mer. bara att ringa och kolla ju.

Permalänk
Medlem

Har ett X600 mobile in min bärbara. Kan ju säga att oblivion funkar med det blir knappast någon spelupplevelse.

Ska du spela, köp stationär. Laptops funkar bäst som workstation och kanske till lite enklare spel.

Permalänk
Medlem

Det finns ju HP nx9420 Intel Core Duo 1.83GHz för drygt 16.000. Den är dock stor och tung..., men bra med ett x1600, 256 mb. EN kompis till mig har en sån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Oblivion flyter på bra med mitt 7600go på mellan-hög-inställningar. Har du en dual-core processor (det finns en drös med ini-flaggor man kan ställa in för att utnyttja spelets flertrådning maximalt) och en bra hdd till så kan du alltid dra upp de inställningar som inte är så beroende av grafikkortet. Du bör kunna hitta 7600go och x1600 i 14-15" datorer på 2-3kg, så de är definitivt bärbara och inte släpbara.

Ett 7600go är väl typ 40% (väldigt grov gissning) bättre än ett x700, så med det sistnämnda kan du nog inte hoppas på några oerhörda prestandaresultat.

En core duo T2400 är jämförbar med en A64 X2 4000+, så någon flaskhals behöver processorn inte vara.

Blir bara nyfiken på vilken dator du har Skrivkramp!?? Hur många mb har ditt grafikkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av museo12
Det finns ju HP nx9420 Intel Core Duo 1.83GHz för drygt 16.000. Den är dock stor och tung..., men bra med ett x1600, 256 mb. EN kompis till mig har en sån.

Blir bara nyfiken på vilken dator du har Skrivkramp!?? Hur många mb har ditt grafikkort?

En znote 6214W. Kortet har 512MB (7600go stödjer inte hypermemory eller dylikt så det är 100% dedikerat) på den här modellen, vilken möjligen gör skillnad i oblivion (om man kör på large textures iaf), men förmodligen inte gör det många spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Har ett X600 mobile in min bärbara. Kan ju säga att oblivion funkar med det blir knappast någon spelupplevelse.

Ska du spela, köp stationär. Laptops funkar bäst som workstation och kanske till lite enklare spel.

X600 är ju ett bland dom kassare korten så man kan ju inte uträtta mirakel .. X700 är mycket bättre.. BÖR klara Oblivion.. har aldrig testat visserligen.. men det klarar ju Battlefield2 på 1280x800 så det duger nog..

Men köp aldrig en Acer 5024 .. punkt

Annars ASUS A6JA med X1600 256mb är ju prisvärd..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

KÖP DEN!!!! KÖP DEN!!! orka stationär............den klarar oblivion så du blir belåten.....kan inte tänka mig nått annat.....

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Beror på vad det kostar också. Fujitsu är egentligen budget märke med riktigt bra skärm och jag kan inte rekommendera Fujitsus större notebooks pga dålig kvalite.

Om du är spelar hyfsat mycke och gillar spel som ser snygga ut skulle inte jag tagit den. Det är ett grafikkort i mellanklass från igår. Gå på stationära.

Om inte spelfantast och bra pris så kör på trots att det är budget. Alltid skönt slippa massa plåtburkar o oväsen

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Jag kör med den stationära. Jag kan alltid skaffa en billig bärbar sen ifall jag behöver en arbetsstation