Permalänk
Medlem

Sätta ihop aluminium? :S

Jag har en fråga som kräver ett snabbt svar, måste ha det klart tills krang på torsdag!

Hur ska man kunna sätta ihop aluminium bitar utan att svetsa eller nita ihop det? har provat att limma med 2 komponent limm men det vill inte fungera så nu börjar jag bli lite smått desperat :/

Permalänk

JA, popnita (som du inte vill) lr göra en ram gjord av alu profiler.

Permalänk

"Lim" och "metall" bör inte användas i samma mening... Men jag själv kom faktiskt över Aluminiumnit.. Precis som vanlig järnnit så träs de igenom 4,5mm hål och bankas ut på baksidan och sitter därmed som BERGET..
Snyggare än popnit och krävs lite finess.. Men slutresultatet blir kalas..

Personligen avskyr jag popnit för det ser så jefla billigt ut.. Men smaken är som baken..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

"Svets på tub" finns ju på classe (kommer inte ihåg exakt vad det heter) och det funkar rätt ok. Inget man ska bygga saker som ska hålla länge med dock.

Permalänk
Medlem

Att limma fungerar alldeles utmärkt, men du måste ju ha lite kontakt yta och inte försöka limma 2 st plåtar på kortsidorna

Tänk på flyget om ni inte tror mig

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Bara att leta reda på ett lim som väter ytan. Då fäster det.

källa: http://www.industrimedia.com/home/page.asp?sid=453&mid=2&Page...
Just det numret av fogningsteknik.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Det finns försänkta popniter om inte annat! Finns även i koppar (Cu) dock vet jag ej om det finns föränkta då...
Eller så kan man ta feta försänkta skruvar?

Eller så kanske det även går med metallepoxy?

Eller någon annan aluminium epoxy från Loctite.

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Det är ju dom smala sidorna på en halv centi som ska ihop... Jag för väl använda dubbelhäftande tejp eller något..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Att limma fungerar alldeles utmärkt, men du måste ju ha lite kontakt yta och inte försöka limma 2 st plåtar på kortsidorna

Tänk på flyget om ni inte tror mig

Aston Martin har ju börjat att använda lim när de sätter ihop aluminumchassit på sina bilar. Tror även att BMW har börjat också använda det på M6an men är inte så säker.

Så visst går det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Det finns försänkta popniter om inte annat! Finns även i koppar (Cu) dock

Har du nån gång provat att fetta in skruvar som ska sitta i ett motorblock av aluminium med kopparpasta? Efter några år har man inga gängor kvar, men jag vet dock inte om samma sak gäller "vanlig" koppar och aluminium.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
Har du nån gång provat att fetta in skruvar som ska sitta i ett motorblock av aluminium med kopparpasta? Efter några år har man inga gängor kvar, men jag vet dock inte om samma sak gäller "vanlig" koppar och aluminium.

koppar är ädlare än aluminium, så kopparens oxid äter upp aluminiumen eller hur man ska säga

Permalänk
Medlem

öh, jag tror Lurihaxxx visste det.

Eller ja på sluttampen lät han ju osäker iofs.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
koppar är ädlare än aluminium, så kopparens oxid äter upp aluminiumen eller hur man ska säga

Då får man väl ta och köra med "keramikpasta" eller helicoil/recoil i motorn så löser det sig! För man använder inte en ädlare metall speciellt inte under de förhållanden som du beskriver.

Men jag tror inte att han tänker ta bort nitarna... Men dessutom kommer sammanfögningen inte att utsättas för varken värme eller kondens, så jag tror inte det kommer att hända så värst mycket...!

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
"Svets på tub" finns ju på classe (kommer inte ihåg exakt vad det heter) och det funkar rätt ok. Inget man ska bygga saker som ska hålla länge med dock.

Blev lite nyfiken på detta, men hittar ingen sån produkt hos classe?

Permalänk

Borra och skruva borde väll fungera ypperliggt.

Permalänk
Medlem

Det kanske är jag som missat nåt men kan man inte löda bitarna. Annars har de eltejp på biltema

Permalänk
Medlem

Alutejp alla BILTEMA!!

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem

Re: Sätta ihop aluminium? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
Jag har en fråga som kräver ett snabbt svar, måste ha det klart tills krang på torsdag!

Hur ska man kunna sätta ihop aluminium bitar utan att svetsa eller nita ihop det? har provat att limma med 2 komponent limm men det vill inte fungera så nu börjar jag bli lite smått desperat :/

Felet du gjorde när du limmade var troligtvis att du inte ruggade upp ytorna med fint sandpapper och/eller så var ytorna feta eller smutsiga. Det fungerar fint att limma metall, så länge kontaktytorna är tillräckligt stora. I vissa fall kan limfogar vara helt överlägsna svetsfogar hållfasthetsmässigt, men det kräver som sagt lite kontaktyta...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Sötast

Re: Re: Sätta ihop aluminium? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Felet du gjorde när du limmade var troligtvis att du inte ruggade upp ytorna med fint sandpapper och/eller så var ytorna feta eller smutsiga. Det fungerar fint att limma metall, så länge kontaktytorna är tillräckligt stora. I vissa fall kan limfogar vara helt överlägsna svetsfogar hållfasthetsmässigt, men det kräver som sagt lite kontaktyta...

o_O låter lite skumt med limfogar som är överlägsna svetsfogar, när svetsfogar är(ska vara) överlägsna grundmaterialet som man svetsar i.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sätta ihop aluminium? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
o_O låter lite skumt med limfogar som är överlägsna svetsfogar, när svetsfogar är(ska vara) överlägsna grundmaterialet som man svetsar i.

När du svetsar värmepåverkar du metallen och försvagar den, speciellt runt kanten där svetsen bränner ner materialet lite.

Lim kan i vissa fall vara överlägset svetsar, speciellt vid sammanfogning av lättmetaller.

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Sätta ihop aluminium? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
När du svetsar värmepåverkar du metallen och försvagar den, speciellt runt kanten där svetsen bränner ner materialet lite.

Lim kan i vissa fall vara överlägset svetsar, speciellt vid sammanfogning av lättmetaller.

En svets enligt europa cert brister i mitten av svetsen inte i fogen.

Men visst är det du säger sanning, att det försvagar materialet något, men med rätt värme och kunnighet så ska det endast vara väldigt väldigt lite.

Permalänk

Dude.. Något säger mig att om du "förenar" två metaller med en tredje som går igenom dessa och därmed skapar dragkraft och förstärkningen riktad utifrån är starkare än något som "förenar" metallerna genom att sitta därimellan... Prova sätt dubbelhäftande tejp mellan två fingrar och i andra försöket lindar du tejpen "runt" två fingrar och kollar vad som binder fingrarna bäst. Det må komma superlim på det ena ller andra sättet som sätter samman metaller men oavsett hur mycket du än svetsar så är det juh bara kolen så brinner upp..och dom mängderna kol är nästintill obefintliga.. när det kommer till extrema tunnmetaller och metaller som är 0.8 mm och tunnare tror jag någ att lim kanske är att föredra då risken för att bränna sönder metallen vid svetsning är större..

Men jag kan nog konstatera att oavsett lim du tar fram när det gäller mtaller som är 1mm och tjockare håller vilken svetsning som helst bättre än lim..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112
Blev lite nyfiken på detta, men hittar ingen sån produkt hos classe?

Jag var inne på hemsidan och letade men såg inget heller tyvärr

Nästa gång jag går dit ska jag leta lite, om du fortfarande är intresserad alltså.

Permalänk
Medlem

Silicon kanske borde funka, det är ju jävligt segt iaf.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

Anledningen till att man ibland säger att limma är starkare än att svetsa är detta:
Har du möjlighet att låta materialen överlappa varandra lite så får du större kontaktyta med lim än du får med svets. Jag tror inte det finns många sorters lim som kan matcha en svetsfog vad det gäller att hålla ihop metall om man räknar per cm^2 men ta en titt på den här bilden så kommer ni förstå hur det kan vara starkare att limma än att svetsa:

Limmet är kanske bara 1/3 så starkt som svetsfogen per kvadratcentimeter men i gengäld har man ju möjlighet till att limma på 5ggr så stor yta och på så sätt blir det endå starkare i slutändan.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Jag var inne på hemsidan och letade men såg inget heller tyvärr

Nästa gång jag går dit ska jag leta lite, om du fortfarande är intresserad alltså.

Ja, det vore jätteshysst!

Permalänk
Medlem

JBweld, finns hos clasohlson. Se till att rugga upp ytan med ett sandpapper och rengör den sedan noga med något starkt innan du limmar.

Troligtvis var det JBweld som chilly_schrimp syftade på. Det är välkänt borta hos jänkarna och fungerar verkligen, jag har själv förbrukat flera tuber.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
JBweld, finns hos clasohlson. Se till att rugga upp ytan med ett sandpapper och rengör den sedan noga med något starkt innan du limmar.

Troligtvis var det JBweld som chilly_schrimp syftade på. Det är välkänt borta hos jänkarna och fungerar verkligen, jag har själv förbrukat flera tuber.

Tack, men hittar inte det heller hos classe? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx

Namnet låter bekant! Tack för det.

chrille112 nästa gång du är på classe (i butiken alltså) kolla bland lim och dyl där har dom sånt här. I allafall i Norrköping