CHS istället för LBA?

Permalänk

CHS istället för LBA?

Jag har en fråga angående min hårddisk. Har kört low-level-format, sedan partionerat och formaterat, och nu står det "CHS" och inte "LBA" som det brukar stå, i bios när man startar upp för hårddisken.

Kollade i bios och där kan jag bara välja LRG istället, inte LBA.

Disken funkar osv i Windows men undrar bara om det gör någon skillnad.

CHS är inte det någon äldre standard, tänkte om disken kommer bli slöare pga detta och hur man åtgärdar det?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

min nya WDC 250gb SATA2 satte sig också som CHS (inte kollat vad man kan ändra till än) men jag undrar också om det gör någon skillnad? hoppas nån har ett svar

och om man ändrar i bios måste man formatera om den eller dylikt då?

Visa signatur

Intel i5 750, ASUS P7P55D LE, XFX HD5850, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB, Corsair TX 650W, Antec 300, LG W2363D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Era diskar ska köras i LBA.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

då kanske Barry kan berätta hur för jag kan bara välja Large i BIOS

Visa signatur

Intel i5 750, ASUS P7P55D LE, XFX HD5850, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB, Corsair TX 650W, Antec 300, LG W2363D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apoxic
då kanske Barry kan berätta hur för jag kan bara välja Large i BIOS

jag var tvungen att skapa mina partitioner via windows skivan och ha NForce IDE drivers inlästa via floppyn, annars blev han skummt

men tror ej det var därför. men partition magic gjorde dem till det andra formatet

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Varför körde du low-level-format? Det kan ju knäcka vilken disk som helst för alltid om man har otur.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Varför körde du low-level-format? Det kan ju knäcka vilken disk som helst för alltid om man har otur.

Jasså? Low Level format trodde jag var att man skrev över hela disken med 0er. Dvs döinfo.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ohwell, formatera och ha sig igen, hoppades att man skulle slippa det då jag redan har massa data på disken. Någon som vet exakt vad CHS egentligen är då?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

@ JenzA

Low-Level format är att man skriven en massa 0:or på hårddisken. Helt oskadligt. Jag har själv hyffsat stor erfarenhet av det. Dom går inte sönder av det.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Tjalve och Hagbard.. har lyckats formatera bort sin läsförmåga? Läs det sista jag skrev en gång till "......om man har otur."

Klippt från wikipedia.
Physical formatting, or low-level formatting, is the division of hard disk platters into tracks, sectors, and cylinders. Tracks, sectors, and cylinders define the divisions in which a hard disk accesses a data from a hard disk platter. This was considered to be a dangerous task to be performed on older discs for possible surface damage, but should be safe on modern drives.

Visa signatur

Medlem #14