Permalänk
Inaktiv

läs vad han skriver. han skriver att "dela med andra lägenheter". Självklart delar du inte med andra lägenheter men det kan hända att switchen eller vad det heter det som sitter i din BRF, har andra som använder väldigt mycket lina. Jag har 74lgh i min BRF, jag har 100/100, jag får alltid ut 100/100 (iaf alltid när jag testat). Detta betyder att jag inte delar med andra, men om andra använder mykcet av den Gigabi-kabel som går till huset, så kommer inte jag få ut max. Samma sak kan hända vid andra noder (antar jag). Så visst, det är din egna 100/10 100/100, men om andra använder nätet lika mycket som du (för att utnyttja 100 fullt ut) så kommer ni att trängas nere i huset och inte få ut fullt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
läs vad han skriver. han skriver att "dela med andra lägenheter". Självklart delar du inte med andra lägenheter men det kan hända att switchen eller vad det heter det som sitter i din BRF, har andra som använder väldigt mycket lina. Jag har 74lgh i min BRF, jag har 100/100, jag får alltid ut 100/100 (iaf alltid när jag testat). Detta betyder att jag inte delar med andra, men om andra använder mykcet av den Gigabi-kabel som går till huset, så kommer inte jag få ut max. Samma sak kan hända vid andra noder (antar jag). Så visst, det är din egna 100/10 100/100, men om andra använder nätet lika mycket som du (för att utnyttja 100 fullt ut) så kommer ni att trängas nere i huset och inte få ut fullt.

Tackar! Precis vad ja också menade

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

men jag fick ändå ingen svar på min fråga om jag k ör tptest och det visar 10 kan det de ändå k öra med traficc shaper

jag upplever surfningen långtsam

Permalänk

De kan bromsa vissa portar och viss typ av trafik för dig.

Permalänk
Medlem

sorcer:

men då blir det banhof:P

varför kan inte ni erbjuda 30/30?
vilket adamo och blixtvik gör det.

och eran 100/10 är dyrare än admos.

Permalänk
Medlem

Han har skrivit det flera gånger, det är att få ekonomi för Banhof med större upload än 10mbit/s på sina abbonemang!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

ju jag läste men jag menade kommer ni erbjuda 30/30

men aja det får duga med 10.

Permalänk
Medlem

konkurrenter till Labs2

Meddelande från Waymaker ( http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=266794&fn=... ) :

Jag klistrar in en del av meddelandet:

"Tidigare Bahnhof-ansvariga går över till Labs2.

De tidigare ansvariga för Bahnhof Bredband och One Stadsnät, Mikael
Johansson, Mattias Nordlund, Joakim Svensson, har tagit anställning hos
Labs2. Deras unika kunskap inom öppna nät och operatörsverksamhet i
kombination med ett stort kontaktnät ger ett viktigt bidrag till Labs2s
fortsatta utveckling och expansion.

Labs2 välkomnar ett av Sveriges mest rutinerade team inom öppna nät att
nu, efter en tid i karantän hos sin tidigare arbetsgivare, påbörja sitt
arbete".

Vad jag har läst på ett annat forum så ägde dessa herrar tidigare (till årsskiftet) 50% av Bahnhof, som de nu alltså har sålt av.

Vad kan det bero på? Enligt de själva så verkar det ju som om de tycker att Labs2 är ett mycket intressant företag för framtiden.

Och det är jag beredd att hålla med om.

Permalänk
Medlem

De ägde 50% av one stadsnät, som var det tidigare dotterbolaget som hade hand om privatkunderna. Nätet och företagskunderna har alltid ägts av Bahnhof, som även ägde 50% av dotterbolaget. Vid årsskikftet köpte Bahnhof ut dessa tre herrar för att kunna integrera privatkundern bättre med resten av bolaget. Anledningarna till dessa var många, deras och Bahnhofs viljor gick i olika riktningar. En av de avgörande frågorna var t.ex. traffic-shaping, där de tidigare 50% ägarna ansåg att det var ett bra sätt att spara pengar på kapacitet, medan vi på Bahnhof ansåg att det var viktigare att erbjuda den tjänst man lovar.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Hur kan dessa få det att gå ihop ekonomiskt?
Det verkar inte finnas i södra Sverige, än. Så man får kanske flytta till Norrland?

"Riktigt bredband till riktigt lågt pris
Full fart i båda riktningar, lågt pris och bra support. Det här är riktigt bredband.
Vi erbjuder
10 Mbit/s = 99kr/mån
100 Mbit/s = 169kr/mån
30 dagars uppsägningstid, igen startavgift. Epost, webb och antivirus ingår.
Här finns vi idag
Riksnet är en nationell internetleverantör med eget nät från Luleå i norr till Stockholm i söder. Riksnets huvudsakliga verksamhet är att leverera kraftfulla gruppanslutningar till bostadsrättsföreningar och större fastighetsbestånd. Självklart ska du som är ansluten till ett öppet stadsnät också ha tillgång till en riktig internetuppkoppling.
Pite.com - stadsnätet i Piteå
Pite.Coms hemsida
UmeNet - Umeå Energis öppna stadsnät
UmeNets hemsida
Håll ögonen öppna, vi kommmer till ett stadsnät nära dig
Riksnet har ett eget nät som sträcker sig från Luleå i norr till Stockholm i söder. Vi öppnar ständigt nya städer och anslutningspunkter. Vi kommer snart till ett bredbandsuttag nära dig."
http://www.riksnet.se/stadsnat.php?page=1

Permalänk
Medlem

de får väl förmodligen ihop det med kvalitén på linan / shaping

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Att nu RiksNet är så billiga är pga. all dess shaping och de peerar iprincip inte med någon ISP överhuvudtaget.
Du kan ju bara drömma om att ens få dina utlovade 100Mbit.

Permalänk

För att klargöra lite hur våra tjänster i helsingborg fungerar:
Vi har inte någon trafikshapeing på våra tjänster, begränsar inte p2p protokoll eller något liknande.

Vi är en av de största operatörerna i nätet med mycket nöjda kunder (precis som Bahnhof).

Jag är övertygade om att Bahnhof är en mycket bra leverantör, och tycker det är beklagligt att de anser sig behöva uttala sig negativt om konkurenterna.

Har någon fler frågor om hur våra tjänster fungerar är de välkommna att maila mig på fredrik.gillstrom@adamobredband.com, messa mig här på sweclockers eller fråga i forumet.. skriver ni en fråga i forumet får ni gärna skicka ett mail också då jag inte är speciellt aktiv här...

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Vi har inte någon trafikshapeing på våra tjänster, begränsar inte p2p protokoll eller något liknande.

Vi är en av de största operatörerna i nätet med mycket nöjda kunder (precis som Bahnhof).

Jag är övertygade om att Bahnhof är en mycket bra leverantör, och tycker det är beklagligt att de anser sig behöva uttala sig negativt om konkurenterna.

Har någon fler frågor om hur våra tjänster fungerar är de välkommna att maila mig på fredrik.gillstrom@adamobredband.com, messa mig här på sweclockers eller fråga i forumet.. skriver ni en fråga i forumet får ni gärna skicka ett mail också då jag inte är speciellt aktiv här...

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Ok, sorgligt att se Bahnhof klanka ner på er bara för dom tror ni gör en viss sak.

För tillfället hoppas ja BB2 kommer till Helsingborg för dom är bra priser som fan!

Får se vilket de blir

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Inte för att börja någon smutskastning eller så, men jag minns inte att jag påstått att Adamo shapear, däremot har jag framhävt andra läsares åsikter om det Nu känns det lite onödigt att göra en smutskastningsdebatt av detta, köp hellre av Adamo än bb2 iaf, labs2 e långsamt i smyg påväg att bli nästa telia typ.

Fredrik, har försökt få tag på dig. Kan du ringa mig?

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
[B]Inte för att börja någon smutskastning/B]

Citat:

labs2 e långsamt i smyg påväg att bli nästa telia

Du vill inte börja nån smutskastning för att sedan avsluta stycket med en smutskastning. Sen hintar du i ett mess att adamo shapar sin trafik för att i nästa påstå att det får deras kunder märka. Har inget emot att dom som kan saker säger vad dom tycker men förneka inte det sedan, är liiiite lågt

Permalänk
Medlem

Whatever, jag vill inte debattera detta mer. Jag syftade på att inte börja någon smutskastning mot adamo. Labs2 gillar jag att snacka skit om

Nu byter vi ämne.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Whatever, jag vill inte debattera detta mer. Jag syftade på att inte börja någon smutskastning mot adamo. Labs2 gillar jag att snacka skit om

Nu byter vi ämne.

Kul sätt att avsluta en debatt genom att börja skriva skit om Labs2 med jämförelser med Telia osv, utan att Labs2 varit med i diskussionerna innan.

Permalänk

Labs2 koncernen, tidigare bolag etc är värda en diskussion i sig. Svårt även för oss som jobbar i branchen på heltid att ha kolla på vad som är vad och vem som levererar vad.

Som jag förstår det kan man inte längre köpa bredband som privatperson från Labs2 koncernen, BB2 som tidigare var deras operatör mot privatpersoner är såld till en extern part. (E-Business Consulting) Varken E-Business Consulting eller BB2 verkar dock ha någon personal som jobbar på bolaget, allt är outsourcat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte för att börja någon smutskastning eller så, men jag minns inte att jag påstått att Adamo shapear, däremot har jag framhävt andra läsares åsikter om det Nu känns det lite onödigt att göra en smutskastningsdebatt av detta, köp hellre av Adamo än bb2 iaf, labs2 e långsamt i smyg påväg att bli nästa telia typ.

Men nu får du väl ge dig? BB2 långsamt? Eh, nej...

Att utnämna sig till halv-officiell representant för Bahnhof och hela tiden sprida massa skit om andra ISPer ser bara dåligt ut. Känns som du varit hela laget runt snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Men nu får du väl ge dig? BB2 långsamt? Eh, nej...

Att utnämna sig till halv-officiell representant för Bahnhof och hela tiden sprida massa skit om andra ISPer ser bara dåligt ut. Känns som du varit hela laget runt snart.

Han skrev inte att det var långsamt, han skrev (eller snarare det han försökte skriva) var att BB2 långsamt förvandlas till (typ) Telia.

"BB2 är långsamt,i smyg, påväg att bli nästa telia." tolkar jag hans mening som
Eller för att kapa ner det "BB2 är långsamt påväg att förvandlas till nästa Telia"

Måste ju ge dig flera olika sätt att skriva det på, tänk om du av en händelse råkar missförstå vad jag menar också.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Han skrev inte att det var långsamt, han skrev (eller snarare det han försökte skriva) var att BB2 långsamt förvandlas till (typ) Telia.

"BB2 är långsamt,i smyg, påväg att bli nästa telia." tolkar jag hans mening som
Eller för att kapa ner det "BB2 är långsamt påväg att förvandlas till nästa Telia"

Måste ju ge dig flera olika sätt att skriva det på, tänk om du av en händelse råkar missförstå vad jag menar också.

Jag läste "Köp hellre av Adamo än BB2 iaf, Labs2 är långsamt. I smyg på väg att bli nästa Telia typ." Men ja det har du rätt i, kan läsas som du säger också. Inte för att hans uttalanden blir mycket bättre iofs. ^^

Permalänk
Medlem

Nu har adamo blivit mycket bättre tycker jag så att om jag inte märker några shping kommer jag aldrig att byta.

sorcer:
svara på min PM

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker att Adamo låter som ett bra alternativ. Lite dyrt men det viktiga är att det fungerar. 100/10Mbit är inget alternativ för mig.
Är det någon som har info angående BB2 och då menar jag inte ryckte utan kanske egen erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Är adamo kund i helsingborgsstadsnät och jag är mycket nöjd kan jag säga.Efter att ni tog över från webtechnord så har ju hastigheterna börjat komma också.Snacket om shapeing som adamo(ska ha?)kan läggas ner direkt.Jag har deras 100/100 lina och har aldrig märkt att min hastighet stryps eller nått när man laddar ner filer mm.Lite missnöjd är jag ändån haha min lina maxar ut på 11.5MB/s åt båda hållen.Tummen upp för adamo.

Permalänk
Medlem

jag har ett problem när jag laddar ner för fullt alltså ca1200kb/sec
då kan jag inte ladda up för 1200kb/sec samtidigt

så att jag får välja mellan att ladda ner för fult eller upp.

är det ett problem?

Edit:stav fel skrev sex istället för sec:P

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har halv-duplex. Sitter du i malmö stadsnät? Då är det inte så mycket vi kan göra just nu :/

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

@Bladee: 11,5Mbyte/s låter skitbra. Enligt Öresundskraft så ska man inte räkna med några 12,5Mbyt/s så jag hade varit skitnöjd med 11,5. Jag blir mer och mer övertygad om att Adamo är ett tryggt val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter som att du har halv-duplex. Sitter du i malmö stadsnät? Då är det inte så mycket vi kan göra just nu :/

hehe känner du inte igen mig jag har adamo svenskbostäder stadsnät.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa66
@Bladee: 11,5Mbyte/s låter skitbra. Enligt Öresundskraft så ska man inte räkna med några 12,5Mbyt/s så jag hade varit skitnöjd med 11,5. Jag blir mer och mer övertygad om att Adamo är ett tryggt val.

Att maxa sin lina fullt ut är nästan omöjligt då det finns diverse förluster på vägen.Men som sagt med 11.5MB/s så är jag nöjd iaf.