Bredband2 till Helsingborgs stadsnät

Permalänk

Jag bor på dalhem,upplever samma problem som er men det skall ju fixas så det är bara att vänta.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte förvånad om det är stadsnätet som krånglar för nu står trafiken i princip stilla mot vissa destinationer. Behöver ju faktiskt inte vara bb2:s grejer som strular.

40-50Kb/sec från 100Mbit är inte normalt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av halfelf
[B]För mig tog det 10min.. B
Hur beställde du ditt då? Ringde eller webben?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Shinzon: Beställ via webben, det går snabbare.

Halfelf: 40-50k/s är inte normalt på den tjänsten, nej. Vad händer om du testar mot en annan burk inom stadsnätet? Vilka destinationer funkar det bra mot och mot vilka funkar det mindre bra mot? Det är typiskt såna frågor som supporten vill ha svar på, så felanmäl det via hemsidan och bifoga resultat från tptest mot bredband2-servern samt mot standardservern samt pingplots mot t.ex. ping.sunet.se och www.dn.se (eller nån annan stabil server). Om det är olika resultat beroende på tid på dygnet så skicka komplett uppsättning från när det funkar bra och när det funkar dåligt.

Då kan vi utreda lite bättre vad det kan bero på. Tyvärr har vi inte full insikt i stadsnätets trafik eftersom vi får all trafik via en avlämningspunkt och inte direkt via slutkunden (som för alla operatörer i alla stadsnät).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon

Halfelf: 40-50k/s är inte normalt på den tjänsten, nej. Vad händer om du testar mot en annan burk inom stadsnätet? Vilka destinationer funkar det bra mot och mot vilka funkar det mindre bra mot? Det är typiskt såna frågor som supporten vill ha svar på, så felanmäl det via hemsidan och bifoga resultat från tptest mot bredband2-servern samt mot standardservern samt pingplots mot t.ex. ping.sunet.se och www.dn.se (eller nån annan stabil server). Om det är olika resultat beroende på tid på dygnet så skicka komplett uppsättning från när det funkar bra och när det funkar dåligt.

Då kan vi utreda lite bättre vad det kan bero på. Tyvärr har vi inte full insikt i stadsnätets trafik eftersom vi får all trafik via en avlämningspunkt och inte direkt via slutkunden (som för alla operatörer i alla stadsnät).

Jo jag har beställt på webben.

Längtar bara tills jag får det så att jag kan slänga ut combort, inte för att det har var några större fel på dem.

EDIT: jag surfar via jacket nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon

Längtar bara tills jag får det så att jag kan slänga ut combort, inte för att det har var några större fel på dem.

Förutom priset och hastigheten då kanske? *ironi*

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite snabbt så här på natten.. skulle skicka lite filer mellam mig och Lando... vi kommer inte ens åt varandras burkar, det blir stop direkt.

Tracing route to 83.233.76.XX over a maximum of 30 hops (till lando detta)

1 * * * Request timed out.
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.

Nått är galet fel i Helsingborgs stadsnät och både jag och lando märker av detta. Ska ta mig mod att felanmäla skiten framöver.. Nu är jag trött och måste sova..

Permalänk
Medlem

Får samma från mitt håll

PING 83.233.76.** (83.233.76.**) 56(84) bytes of data.
From 83.233.76.** icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 83.233.76.** icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 83.233.76.** icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 83.233.76.** icmp_seq=5 Destination Host Unreachable
From 83.233.76.** icmp_seq=6 Destination Host Unreachable
From 83.233.76.** icmp_seq=7 Destination Host Unreachable

--- 83.233.76.** ping statistics ---
7 packets transmitted, 0 received, +6 errors, 100% packet loss, time 6017ms

Och det är ingen firewall som spökar heller, så något är skummt. Dock kan vi båda pinga gateway'en. Är detta något satts upp medvetet eller en defekt?

Får maila in en felanmälan på detta, borde ju ses över oavsett.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Förutom priset och hastigheten då kanske? *ironi*

Japp det stämmer.

Skönt nu när jag har stadsnät, men hastigheten är ju inte den bästa...

27Mbit/s ner, 19Mbit/s upp. för minut sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Japp det stämmer.

Skönt nu när jag har stadsnät, men hastigheten är ju inte den bästa...

27Mbit/s ner, 19Mbit/s upp. för minut sen

Jag tycker du ska testa vid belastade tider, lär väll inkludera helgen. Testa inte bara tptest utan random tester från diverse hemsidor så kommer du få en trevlig överraskning

Just nu har jag 2,2MB/sec från min syrras BBB (ja 100/100, du läste rätt) lina som det aldrig är någon trafik på. På kvällarna hackar det och segar nått fruktansvärt fram i ca 50-100KB/sec. Men det bästa av allt *trumsolo* är att det från vissa destinationer går "bra" dygnet runt men det känns omöjligt att hitta en mönster. Jag menar supporten lär tro jag knarkar om jag säger att tptest går bra och vissa destinationer går "bra" men till andra går det knappt alls. Jag menar har man bra speed på tptest till malmö så är ju allt frid och fröjd? Yeah right. Känns nästan som tptest är prioriterat framför annan trafik, säkert inte så . Det känns varjefall skönt att Lando upplever samma sak som jag så jag kan utesluta min egen dator.

För att inte nämna att jag och lando inte kan komma åt varandra inom stadsnätet (ingen route till varandra)!? BB2 kanske inte har något kapacitetsproblem hit men något strular till både hastigheten och funktionalitenen och jag ska felanmäla hela kalaset nu.

Permalänk

Bor också på Dalhem, har beställt BB2 och får se hur det går så fort jag får det.

@Halfelf

Du hade Bahnhof innan va? Gick det att beställa BB2 och så kopplade dom direkt ur Bahnhof och satte in sig själva? Eller hur gick det där till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snobbenunge
Bor också på Dalhem, har beställt BB2 och får se hur det går så fort jag får det.

@Halfelf

Du hade Bahnhof innan va? Gick det att beställa BB2 och så kopplade dom direkt ur Bahnhof och satte in sig själva? Eller hur gick det där till?

Det går utmärkt, jag hade Vattenfall & jag har det teoretiskt ännu (under uppsägnings månaden). BB2 kopplade in mig på 1 dag, beställde den 24:e och jag hade det den 25:e.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Själv ska jag få huset uppkopplat till Sundbybergs Stadsnät nu under hösten. Tror jag kommer satsa på B2's 25/25 tjänst. Tror nog det kommer räcka. Riktigt nice med fiber hela vägen in i rummet!

Är det några andra här som bor i villa och kopplat upp sig mot något stadsnät? Hur mycket kostade det för er att få allt draget och installerat? Skulle vara kul att jämnföra med nån annan. Här kommer det kosta 23-27 tusen, men då måste man gräva för fibern på sin egen tomt själv.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Får verkligen hoppas dom fixar stadsnätet i H-borg för detta är ju sorgligt o läsa.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Själv ska jag få huset uppkopplat till Sundbybergs Stadsnät nu under hösten. Tror jag kommer satsa på B2's 25/25 tjänst. Tror nog det kommer räcka. Riktigt nice med fiber hela vägen in i rummet!

Är det några andra här som bor i villa och kopplat upp sig mot något stadsnät? Hur mycket kostade det för er att få allt draget och installerat? Skulle vara kul att jämnföra med nån annan. Här kommer det kosta 23-27 tusen, men då måste man gräva för fibern på sin egen tomt själv.

Tror det kostar 13000 att få det inkopplat i Helsingborg

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Får verkligen hoppas dom fixar stadsnätet i H-borg för detta är ju sorgligt o läsa.

Alla i helsingborg har inte problem kan jag säga...själv puttrar jag på i mina 11.5MB/s up and down.Nu har jag iofs inte BB2 utan Adamo och bor på Dalhem, funderade på att byta till BB2 men efter att ha läst dessa inlägg så har jag blivit kluven.Blir det bättre med tiden så får jag tänka över det en gång till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladee
Alla i helsingborg har inte problem kan jag säga...själv puttrar jag på i mina 11.5MB/s up and down.Nu har jag iofs inte BB2 utan Adamo och bor på Dalhem, funderade på att byta till BB2 men efter att ha läst dessa inlägg så har jag blivit kluven.Blir det bättre med tiden så får jag tänka över det en gång till.

Ofan, där har vi ju bevis på att de inte är stadsnätet som strular utan de är BB2 iaf. Får hoppas dom fixar detta då.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Ofan, där har vi ju bevis på att de inte är stadsnätet som strular utan de är BB2 iaf. Får hoppas dom fixar detta då.

Har du ens läst tråden? Det är ju sagt typ 58 ggr att BB2 väntar på fiberutrustning som ska bytas ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladee

Har du Adamo 100mbit?

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Frux!

Jag vet att du inte får avslöja några siffror men kan du typ bekräfta eller dementera att nuvaranda kapacitet till stadsnätet (kan) maxas eller stressas hårt med nuvarande optisk utrustning. Supporten kommer förmodligen ringa mig imorrn och det känns helt meningslöst att felanmäla stadsnätet om det är den optiska utrustningen som ändå ska bytas. En liten fingervisning hade varit nice

Att jag och Lando inte kommer åt varandra inom stadsnätet ska iofs felanmälas.

Permalänk

Fick precis BB2, bor på Dalhem och har väldigt kass speed just nu av någon anledning...Gissar på att det kanske beror på optiska utrustningen eller stadsnätets kapacitet.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp detta imorgon och se om uppgraderingen fortskrider som planerat... det har säkerligen att göra med felleveransen av utrustningen eftersom det funkade skitbra i början och sedan verkar folk få problem när antalet kunder har ökat. Vad jag menar är att vi har tusentals kunder mot samma backbone och där funkar det bra, så det är nog den lokala avlämningspunkten (optiken) som inte släpper igenom rätt trafikmängd tills den är fixad. Så håll ut, det bör vara klart inom nån vecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Har du ens läst tråden? Det är ju sagt typ 58 ggr att BB2 väntar på fiberutrustning som ska bytas ut.

Jo ja vet men nu vet vi att de funkar med andra ISP iaf.
Vissa frågade förut om de rörde hela stadsnätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska kolla upp detta imorgon och se om uppgraderingen fortskrider som planerat... det har säkerligen att göra med felleveransen av utrustningen eftersom det funkade skitbra i början och sedan verkar folk få problem när antalet kunder har ökat. Vad jag menar är att vi har tusentals kunder mot samma backbone och där funkar det bra, så det är nog den lokala avlämningspunkten (optiken) som inte släpper igenom rätt trafikmängd tills den är fixad. Så håll ut, det bör vara klart inom nån vecka.

Har inte leverantören sakerna hemma eller? Verkar ju ta lite tid att få tag på grejor, hade jag varit kund så hade jag ringt leverantören och skrikit, för det är ju ändå ni som får dom tjuriga kunderna (sådana som mig ).

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Tja vad har det gått nu, 5-6 dar eller nåt? Grejerna ska först skickas från leverantören och sen installeras, inte precis som att det bara är att knata iväg och handla grejerna på Kjell&CO.

Är sällan som "fel" hos kunden beror direkt på oss eller ens är ett fel överhuvudtaget men japp, är vi som får de tjuriga kunderna efter oss. Får hoppas det blir fixat innan den här tråden är över 20 sidor.

Att ni inte kan nå varandra låter som en felkonfigurering. Kan bli så ibland, lite paradoxalt nog för att ni bor för nära varandra fysiskt i nätet och hamnar inom samma area. Med all sannolikhet en miss i konfen av vårt vlan från stadsnätets sida. Skicka in en trace så kollar vi upp det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Tja vad har det gått nu, 5-6 dar eller nåt? Grejerna ska först skickas från leverantören och sen installeras, inte precis som att det bara är att knata iväg och handla grejerna på Kjell&CO.

Är sällan som "fel" hos kunden beror direkt på oss eller ens är ett fel överhuvudtaget men japp, är vi som får de tjuriga kunderna efter oss. Får hoppas det blir fixat innan den här tråden är över 20 sidor.

Att ni inte kan nå varandra låter som en felkonfigurering. Kan bli så ibland, lite paradoxalt nog för att ni bor för nära varandra fysiskt i nätet och hamnar inom samma area. Med all sannolikhet en miss i konfen av vårt vlan från stadsnätets sida. Skicka in en trace så kollar vi upp det!

Vafan kjell har ju det mesta Jepps, vi har redan felanmält det till er kundtjänst/support. Någon skulle eventuellt ringa upp mig imorgon på jobb.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Fått tag på nån info än? Tror du det är lönt att ringa stadsnätet direkt ang att jag och lando inte kommer åt varandra på samma subnät? Eller allt går via er kanske..

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga följande här, men hittade svaret på nätets hemsida:

Citat:

Fråga: Varför ska jag betala till Öresundskraft för inkopplingen?
Svar: För att göra det enklare för kunderna att byta leverantör och jämföra priser har de flesta Internetoperatörerna slopat startavgifterna. Istället tar Öresundskraft ut den avgiften första gången man kopplas in i stadsnätet. När man väl har kopplat in sig blir det inga nya startavgifter när man byter Internetoperatör. På sätt blir det alltid billigare för användaren. När man flyttar betalar man en flyttavgift.

Permalänk
Medlem

Hmm, glömde visst bort den här tråden.

Danne_Jaha, ledsen för att jag var en aning brysk. Det är ingen ursäkt, men jag var inte direkt nykter vid tillfället för inlägget :/

Frux, fick svar från supporten och det svar jag fick var ungefär; "vänta och se om det blir bättre. Vi har inga planer på att uppgradera någonting".
På senare verkar det även vara en del PL på kvällar och nätter.

Jag förstår att ni inte kan garantera hastigheter till andra operatörer, men det är inte kul när hastigheterna är så låga som de är (och betydligt lägre än i början). Kunder är bra, access är dyrt och upp till är super!

Nu har jag skrivit väl mycket om Lund i HBG-tråden, så det får vara nog nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Har du Adamo 100mbit?

Ja det har jag,dyrt men bra.