Vad ska man tänka på när man sätter upp en RAID0 konfiguration

Permalänk

Vad ska man tänka på när man sätter upp en RAID0 konfiguration

Vad ska man tänka på när man sätter upp en RAID0 konfiguraion ?
Jag har läst om att det inte går att installera xp med sp2 eftersom vissa dll filer vill ha 4kb kluster och om man ställer in 16 som man bör ha så vill inte os xp sp2 installeras.
Är det någon som gjort detta eller har andra synpunkter på RAID0
Har 2 st raptor 74gb som jag ivrigt vill pilla i min burk
/Jomi

Permalänk
Medlem

Det ger större prestanda vinst att sätta OS + program på ena disken och Swap +temp filer på den andra.

Så ska du inte använda datorn till en massa video redigering och liknande så rekommenderar jag att du struntar i raid 0.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

raid

Grejen är ju att jag ska använda den till mycket fotoredigering och en del video då jag jobbar extra med en del reklam.
Skulle vara jättetacksam för svar på os installationen om du anser att det då är värt det. Detta är vad jag läst mig till - har inte gjort annat än andra raid konfigureringar tidigare och då bara på servrar där jag inte behövt tänka på detta problem med 4kb mot 16kb cluster.
Mvh

/Jomi

ps: är väll ganska sugen på att sätta höga på prestanda poäng då jag byggt ett ganska seriöst system med "klockningsmogna" minnen och e6700 processor m.m. 7950gx2 vattenkylning osv så en del intresse ligger där också

Permalänk
Medlem

Klippt från FAQ'n - läs den!
--------------------------------------
Stripe size på RAID:
Credit för detta svar går till:jookeer
Den minsta adresserbara enheten på en RAID array är en stripe size. Default är olika beroende på kontroller - 16-64K, dock kan du välja utanför detta intervall.

Väljer man tex 64K och det man skriver är mindre blir den överblivna biten över och outnyttjad. Å andra sidan om du väljer en liten stripe size, tex 16K, och skriver en en stor fil, säg 1GB, hamnar denna då på fler 16K platser än om du valt 64K vilket innebär att det blir 4ggr fler ställen att hämta filen från vilket tar tid.

Vad som blir mest effektivt, snabbhet med risk för slöseri (stor stripe size) eller tvärtom beror på hur stora dina lagrade filer är.

Samma regel gäller klusterstorlek på partitionerna.

Det är också viktigt för prestanda att defragmentera ofta så filerna samlas ihop och snabbare kan hämtas/skrivas.

Oavsett RAID eller inte så är det backup som gäller för viktiga data.
-----------------

Stripe size gäller hela arrayen. Cluster size gäller per partition.

Stora filer i partitionen vinner på stor cluster size (32k+)

/jookeer

Permalänk

Har kikat en del på tråden i faq men jag kan inte få någon klarhet riktigt i om man kan köra med 64k på en xp sp2 installation. Vad säger du om det ?

Permalänk
Medlem

Ja asså - som framgår sätter du stripe size till 16k-64k i SATA-kontroller-BIOS. Ta default! Detta ligger på hårdvarunivå och Windows ser inte detta.

När du sedan partitioner anger (om du vill) cluster size - ta default (4K) till dina systempartitioner och större (16k+) för dina andra partitioner.

Gör du det får du inga problem med systempartitionerna.

Permalänk

Tack för hjälpen med att reda ut begreppen ! Mycket uppskattat !
Vilken raid skulle du välja av jmicron och intel ich7hd sata raid ?
Har ett MSI 975x platinum power up edition och 2st 74gb baracuda för raiden och 800gb extra för lagring och backup uppdelat på 3 andra sata diskar.
Anledningen till att jag är så "lost" i raid0 världen är att jag alltid jobbat med separata scsii kontrollers i ibm eservrar och inte funderat på detta lite galna projekt med raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael_jomi
Tack för hjälpen med att reda ut begreppen ! Mycket uppskattat !
Vilken raid skulle du välja av jmicron och intel ich7hd sata raid ?
Har ett MSI 975x platinum power up edition och 2st 74gb baracuda för raiden och 800gb extra för lagring och backup uppdelat på 3 andra sata diskar.
Anledningen till att jag är så "lost" i raid0 världen är att jag alltid jobbat med separata scsii kontrollers i ibm eservrar och inte funderat på detta lite galna projekt med raid0

Jag antar att det är de båda integrerade kontrollerkorten du menar och då borde rent teoretiskt intels ge bättre prestanda.

Men igentligen går det nog på ett ut så kör på ett va de bara

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!