Samsung, skitskärmar???

Permalänk
Medlem

Samsung, skitskärmar???

Tjo!

Har haft min Samsung 957MB 19" CRT i drygt 16 månader och igår gick den åt helv*. Jag är ganska så frustrerad för jag tycker inte att den borde ha gått sönder så som jag använt den. Den såldes av datorbutiken som demoskärm efter att ha använts på någon mässa en helg och hade konrollerats väl (därav gav dem garantin). Skärmen startar inte den bara klickar. Låter som något relä till spänningstillförseln?? Nåja, jag är nu på jakt efter en ny skärm, förhoppningsvis med hjälp av garantin på den gamla samsungskärmen. Dem ger i regel 3 års garanti så jag tänkte byta upp mig med lite pengar emellan om det nu går..

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/940bw.asp

Denna har jag tittat på: vad säger ni som spelar om 4ms? Jag har alltid spelat spel med hög refreshrate (120hz i regel). Kommer jag råspy när jag kopplar in denna eller? Jag kommer givetvis inte ge upp den om ni svarar "ja" på denna frågan eftersom jag ändå kan ge upp spelandet känns det som.

Widescreen vill jag ha eftersom jag redigerar en del osv. Däremot vill jag gärna kunna ställa om skärmen så den fungerar som en icke widescreen monitor (den möjligheten skall finnas vad jag vet).

spontana tankar? Förslag på bättre skärmar? (från samsung!) vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en 940BW från inet.se och bör få den under morgondagen enligt Posten. För det priset (2400:-) så verkade den helt klart intressant, tilläggas att det mest är planerat att surfa och se film på den. Då jag fortfarande helst spelar på CRT så behåller jag min 19" CRT och sambon får denna 19" Wide.

Om jag hinner hämta ut den imorrn så kanske jag kan skriva lite ord om hur den är att spela på. Kommer isf att testa spel som t.ex. Quake 3 och Call of Duty 2 osv. Jag föredrar FPS-spel så någon annan får isf flika in hur andra typer av spel fungerar.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Re: Samsung, skitskärmar???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Tjo!

Har haft min Samsung 957MB 19" CRT i drygt 16 månader och igår gick den åt helv*. Jag är ganska så frustrerad för jag tycker inte att den borde ha gått sönder så som jag använt den. Den såldes av datorbutiken som demoskärm efter att ha använts på någon mässa en helg och hade konrollerats väl (därav gav dem garantin). Skärmen startar inte den bara klickar. Låter som något relä till spänningstillförseln?? Nåja, jag är nu på jakt efter en ny skärm, förhoppningsvis med hjälp av garantin på den gamla samsungskärmen. Dem ger i regel 3 års garanti så jag tänkte byta upp mig med lite pengar emellan om det nu går..

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/940bw.asp

Denna har jag tittat på: vad säger ni som spelar om 4ms? Jag har alltid spelat spel med hög refreshrate (120hz i regel). Kommer jag råspy när jag kopplar in denna eller? Jag kommer givetvis inte ge upp den om ni svarar "ja" på denna frågan eftersom jag ändå kan ge upp spelandet känns det som.

Widescreen vill jag ha eftersom jag redigerar en del osv. Däremot vill jag gärna kunna ställa om skärmen så den fungerar som en icke widescreen monitor (den möjligheten skall finnas vad jag vet).

spontana tankar? Förslag på bättre skärmar? (från samsung!) vad säger ni?

samma fel hände med min HP 17 TfT efter ungefär samma tid .. kanke är någon typ av skärm virus som går runt .. eller så har tillvärkarna planterat självförstörande mekanism efter garantitiden who know´s ...

ang tft du tänker köpa så kan jag req den .. köpte den och är så nöjd som jag bara kan bli .. utmärkt bild och fungerar bra i spel så väl som FPS och Strategi . (dålig på att stava jag vet)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R5
CPU: i7 920 @ 3,2 GHz
Minne: 32gb 1600 Mhz DDR3
PSU: Cooler Master G750M 750W
GPU: Sapphire R9 390 Nitro 8gb

Permalänk
Medlem

Hämtat ut skärmen idag och har hunnit testa nu i en halvtimme ungefär. Bildkvalitén är klockren, det finns inte en enda död pixel och skärmen känns riktigt gedigen. Provat att lira lite Quake 3 och Call of Duty 2 som utlovat, det fungerar fint men jag känner fortfarande att min CRT slår dessa plattskärmar på fingrarna när det kommer till spel. Ska man lira så måste man dock köra med den optimala upplösningen eftersom det fungerar riktigt dåligt i andra upplösningar. Det kan bli lite jobbigt om man inte har ett grafikkort som klarar av att prestera bra i 1440x900 men annars så är det inget problem.

En liten nackdel som jag har hittat är att den inte är riktigt lika ljusstark precis vid kanterna men det är inget som stör om man inte måste stirra på sidan av skärmen.

När man öppnar upp kartongen så slås man av hur "låg" skärmen är, även om man blivit förvarnad så stämmer det att skärmen känns rätt liten då den inte är stor på höjden. Det glömmer man dock bort så fort man sätter igång skärmen och får den upplevelsen att man har massor med bildyta att arbeta med.

Kort och gott, riktigt nöjd med köpet trots allt.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz