Permalänk
Medlem

När får vi 1Gbits-tjänst .....

....i våra stadsnät och kommer stadsnäten att klara av att leverera en sådan bandbredd?

Permalänk
Medlem

Bredband2 erbjuder väl 1Gbit i Lund om jag inte minns fel...

Hm, det verkar inte finnas kvar, har iallafall för mig att de erbjöd det i Lund innan, eller så kanske det bara var på gång, märkligt.
Sen om nätet skulel klara att leverewra eller så har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Jag har 1Gbit/s av Ownit..
men de vet inte om det

De har helt enkelt missat att bandbreddsbegränsa min port i switchen i källaren till 100Mbit

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Vad får du ut för hastighet då?

Permalänk
Medlem

Ett bra stadsnät idag har 10Gbit i core-nätet, hur länge det räcker om de ska erbjuda 1Gbit till kunden kan man räkna ut med lilltån.

Jag vet flertalet nät som idag bara har 2Gbit i core.

Permalänk
Medlem

Jag tror 1gbit till kund i stadsnät kommer dröja. Jag som operatör skulle lätt kunna sälja 1gig till dig för 500sek/mån, du skulle ändå inte kunna utnyttja mer än 100-120meg idag. Fanns inte bitorrent skulle jag inte oroa mig för utnyttjning över 100meg alls, p.g.a tcp-window problematiken som diskuterats i andra trådar här i forumet.

Vi erbjuder 1gbit/s till boende i direktanslutna bostadsrätter.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Jag tror 1gbit till kund i stadsnät kommer dröja. Jag som operatör skulle lätt kunna sälja 1gig till dig för 500sek/mån, du skulle ändå inte kunna utnyttja mer än 100-120meg idag. Fanns inte bitorrent skulle jag inte oroa mig för utnyttjning över 100meg alls, p.g.a tcp-window problematiken som diskuterats i andra trådar här i forumet.

Vi erbjuder 1gbit/s till boende i direktanslutna bostadsrätter.

du behöver inte oroa dig över användning över 300 Mbit om man räknar med att medel användaren sitter med en vanlig fragementerad HDD

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
....i våra stadsnät och kommer stadsnäten att klara av att leverera en sådan bandbredd?

Du behöver inte oroa dig. Du kommer aldrig få användning av det heller.

Jag hoppas själv att det inte kommer sånna hastigheter på marknaden, även om jag vet det finns på sina ställen redan sjukt nog.

Permalänk
Medlem

Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du behöver inte oroa dig. Du kommer aldrig få användning av det heller.

Jag hoppas själv att det inte kommer sånna hastigheter på marknaden, även om jag vet det finns på sina ställen redan sjukt nog.

ungefär som att 512kB ram är nog åt alla?

vaddå aldrig?
säg att du har en familj på 5 pers, som vill titta på UHD-tv i framtiden.

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200605/03/200605030850...

Citat:

Ultra hd:s specifikationer är, enligt Multichannel News, minst sagt fantastiska. Med upplösningen 7680x4320 levererar den 32 miljoner bildpunkter. Det är sexton gånger detaljrikare bild än hdtv som använder 1920x1080 punkter. Datahastigheten som krävs är 640 megabit per sekund mot dagens 15 till 30 megabit per sekund.

och 1gbit är inte mer än 10 st 100mbit BBB-användare som vill dra ner det senaste pc-spelet på 4 gb från din ftp där du har 2st raid5:or.

du tycker om spel, och kör därför 10 spelservrar på dina nyinköpa servrar.

jag kan komma på mängder av sätt att fylla en gbitlina utan problem.

Med gigabit kommer även helt nya grejor, tv-on-demand kommer ta över...
fatta soft att ha alla filmer,tv-serier, doukmentärer som någsin gjorts, tillgängliga några klick och ett kreditkort bort, i hdupplösning såklart.

content download.
varför köpa en cdskiva när den kan laddas ner till dig?
varför köpa ett spel till xbox när du kan ladda ner det (lagligt då..)?

och vaddå hoppas inte? vad är det för jävla bakåtsträvande? mest sjuka uttalandet jag hört någonsin.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
ungefär som att 512kB ram är nog åt alla?

vaddå aldrig?
säg att du har en familj på 5 pers, som vill titta på UHD-tv i framtiden.

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200605/03/200605030850...

och 1gbit är inte mer än 10 st 100mbit BBB-användare som vill dra ner det senaste pc-spelet på 4 gb från din ftp där du har 2st raid5:or.

du tycker om spel, och kör därför 10 spelservrar på dina nyinköpa servrar.

jag kan komma på mängder av sätt att fylla en gbitlina utan problem.

Med gigabit kommer även helt nya grejor, tv-on-demand kommer ta över...
fatta soft att ha alla filmer,tv-serier, doukmentärer som någsin gjorts, tillgängliga några klick och ett kreditkort bort, i hdupplösning såklart.

content download.
varför köpa en cdskiva när den kan laddas ner till dig?
varför köpa ett spel till xbox när du kan ladda ner det (lagligt då..)?

och vaddå hoppas inte? vad är det för jävla bakåtsträvande? mest sjuka uttalandet jag hört någonsin.

100Mbps för ett hem eller lägenhet ska räcka tycker jag.

UHDTV känner jag till, dock är det inget vi kommer se på minst 10 år. Upplösningen är löjligt hög för vanligt TV-tittande minst sagt. Dessutom hade det varit idiotiskt att unicasta ut det via TCP/IP.

Men det är väll inte meningen att folk ska ha file-mirrors i vartenda lägenhet? Finns serverhallar och colocation till detta syfte. Åter igen, behöver du ha 10st spelservers så tror jag du sätter dem i en serverhall istället för i vardagsrummet.

Jag kan också komma på massor att saker att fylla en gigabit-lina med. Låt se.. hmm.. Warez främst, DDoS-attacker, jätte-lika superkraftiga bot-nät..
Tanken av massa zombies på gigabit-linor är ganska skrämmande, kan sänka halva nätet i sverige/europa nästan.

Det kommer aldrig finnas tillräckligt med bandbredd på andra sidan för att till godose alla med sina Gigabit-linor, så det kommer gå lika långsamt som en 10Mbps. Du får bara ut 300Mbps mer ändå, utan att justera en massa TCP och Ethernet parametrar. 100Mbps räcker faktiskt för streama HDTV, vissa fattar inte detta verkar det som.

Nej, jag hoppas faktiskt att utbredningen av Gigabit till hushållen håller tillbaks lite. Dessutom är det fåtal maskiner som klarar av att utnyttja det heller (prova tanka torrent på 100/100) så det är ganska onödiga pengar anser jag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
100Mbps för ett hem eller lägenhet ska räcka tycker jag.

UHDTV känner jag till, dock är det inget vi kommer se på minst 10 år. Upplösningen är löjligt hög för vanligt TV-tittande minst sagt. Dessutom hade det varit idiotiskt att unicasta ut det via TCP/IP.

Men det är väll inte meningen att folk ska ha file-mirrors i vartenda lägenhet? Finns serverhallar och colocation till detta syfte. Åter igen, behöver du ha 10st spelservers så tror jag du sätter dem i en serverhall istället för i vardagsrummet.

Jag kan också komma på massor att saker att fylla en gigabit-lina med. Låt se.. hmm.. Warez främst, DDoS-attacker, jätte-lika superkraftiga bot-nät..
Tanken av massa zombies på gigabit-linor är ganska skrämmande, kan sänka halva nätet i sverige/europa nästan.

Det kommer aldrig finnas tillräckligt med bandbredd på andra sidan för att till godose alla med sina Gigabit-linor, så det kommer gå lika långsamt som en 10Mbps. Du får bara ut 300Mbps mer ändå, utan att justera en massa TCP och Ethernet parametrar. 100Mbps räcker faktiskt för streama HDTV, vissa fattar inte detta verkar det som.

Nej, jag hoppas faktiskt att utbredningen av Gigabit till hushållen håller tillbaks lite. Dessutom är det fåtal maskiner som klarar av att utnyttja det heller (prova tanka torrent på 100/100) så det är ganska onödiga pengar anser jag.

unicast eller inte, du måset fortfarande ha långt med än 100Mbit för att kunna ta emot UHDTV ...

1Gbit kommer till hemanvändare var så säker! Tv över IP kommer driva på utvecklingen !

fast bara för man får "IP kapacitet" så behöver det inte innebära att samma kapacitet finns att tillgå till nätet ...

men kapacitet till hemmen ser jag redan nu behov av 1Gbit...

till nätet räcker 100/100 nu och många år till

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
unicast eller inte, du måset fortfarande ha långt med än 100Mbit för att kunna ta emot UHDTV ...

1Gbit kommer till hemanvändare var så säker! Tv över IP kommer driva på utvecklingen !

fast bara för man får "IP kapacitet" så behöver det inte innebära att samma kapacitet finns att tillgå till nätet ...

men kapacitet till hemmen ser jag redan nu behov av 1Gbit...

till nätet räcker 100/100 nu och många år till

Givetvis, Men vid tiden då dom börjar testsända UHDTV borta i USA så har vi säkert TerraBits-länkar som vanliga interface i våra datorer. Så det hör väll till tiden då.

Det finns redan till hemanvändare! Finns på vissa ställen i Lund via BB2 b.la.
Men deras nät går på knäna för backbonen är "bara" 10Gbps, och deras anslutningar till Internet är inte äns det.

Jag pratar om nätet nu, alltså Internet. Vill någon ISP sända runt massa videoströmmar på sina stadsnät så får dom göra det. Men det är vansinnigt att ge en hemanvändare gigabit access till Internet. Borde finnas regulationer för det tycker jag.
Bara för att luften är fri så kan jag inte slänga upp en 4kW magnetron på taket och slå ut alla WLAN inom ett par mils-radie.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
100Mbps räcker faktiskt för streama HDTV, vissa fattar inte detta verkar det som.

HDTV i dagens läge utnyttjar väl inte mer än 20Mbps?
Vanlig standardtv ligger väl på 5,5Mbps och HDTV på 20Mbps om jag inte minns fel?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
HDTV i dagens läge utnyttjar väl inte mer än 20Mbps?
Vanlig standardtv ligger väl på 5,5Mbps och HDTV på 20Mbps om jag inte minns fel?

Vanlig DVB ligger på 4-9Mbps, ungefär som en DVD9 typ.

HDTV varierar lite. CanalDigital sänder HDTV i 17,5Mbps har jag för mig. Iaf. innan då de använde MPEG2. Numera med MPEG4 så gissar jag på lite mindre.

DVB klarar f.ö ett maxrate på 27,5Mbps per transponder

Permalänk
Medlem

HDTV kan man lugnt sända med ca 10Mbit så slaska UHDTV med en 100Mbit lina är inget problem (och man har 1Gbit till kundswitchen så flera UHDTV kanaler är inget större problem). Idag ligger det 3 HD kanaler på samma transponder, Givetvis snackar vi MPEG4, dock sänder man HD i MPEG2 om det finns plats.

Permalänk
Medlem

PÅ min del önskar jag mig 8 Mbit/ 2 Mbit i Telefon tråden XD

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Det var inte så länge sedan som vi alla satt och harvade med modem och tyckte det var super att surfa runt i "cyberspace". Vem kunde då tro att man 10 år senare skulle ha fiber ända in i garderoben med den svindlande farten av 100Mbit/s.

Varför skulle den här utvecklingen avstanna? NEJ - det kommer den inte att göra. En gissning är att vi inom en tidsrymd av 1-2 år kommer att ha gigabit-tjänster i de flesta stadsnäten.

Permalänk
Medlem

Jag laddar ner i ca 35MB/s och uploadar i ca 22MB/s
Men det är nog min Raptor som sätter stopp..

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Jag laddar ner i ca 35MB/s och uploadar i ca 22MB/s
Men det är nog min Raptor som sätter stopp..

Uppenbarligen har du lite svårt att skilja mellan Mbps och MB/s sorgligt med alla dessa idioter som inte vet vad dom pratar om

Permalänk
Medlem

Med 1GBit så kan man ju teoretiskt tanka 125MB/S. Så varför skulle 35MB/S resp. 22MB/s vara omöjligt?

Czan,slå lite på miniräknaren innan du kallar folk idioter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Uppenbarligen har du lite svårt att skilja mellan Mbps och MB/s sorgligt med alla dessa idioter som inte vet vad dom pratar om

har för mig det står i annan tråd att han har 1Gigabit, ingen spärr i sin switch. Så han vet nog vad han pratar om ;). Men sant, många skriver fel, så man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Varifrån tankar du 35mb/s e då frågan. Jag har aldrig tankat så snabbt utanför vårt nät förutom när jag tankat testfiler. Finns helt enkelt för få servrar med så mycket kapacitet över.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Jag laddar ner i ca 35MB/s och uploadar i ca 22MB/s
Men det är nog min Raptor som sätter stopp..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Varifrån tankar du 35mb/s e då frågan. Jag har aldrig tankat så snabbt utanför vårt nät förutom när jag tankat testfiler. Finns helt enkelt för få servrar med så mycket kapacitet över.

Hur var det nu, B = Byte och b = bit. Gör stor skillnad i detta fall.
För att inte tala om M = Mega och m = milli.
Snälla, kan ni inte skriva vad ni menar. Kan bli riktigt svårt att hänga med emellanåt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Varifrån tankar du 35mb/s e då frågan. Jag har aldrig tankat så snabbt utanför vårt nät förutom när jag tankat testfiler. Finns helt enkelt för få servrar med så mycket kapacitet över.

Det är väl troligtvis någon form av distribuerad överföring, typ Bit Torrent som du själv tidigare nämnt. Eller så är det överföring till/från någon ljusskygg FTP-server med monstruös kapacitet - det har väl föresten ni på Bahnhof erfarenhet av... *retas*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Uppenbarligen har du lite svårt att skilja mellan Mbps och MB/s sorgligt med alla dessa idioter som inte vet vad dom pratar om

Kalla mig gärna idiot.. om du har fog för det.
Vem har sagt att jag har laddat ner från en server, eller tom en fil?

Varför tror du bittorrent har blivit populärt?

Hade jag valt att skriva i Mbps har jag skrivit 280Mbps ner och 176Mbps upp.

Nä.. herregud.. visst finns det många idioter på detta forum, men jag är knappast en av dem.

Och för alla de som har svårt att förstå vad man pratar om så kommer här en kort guide.

10 (Megabit per sekund, Mbit/s, Mb/s, Mbps) ~ (det där skriver man för ungefär) 1.25 (MegaByte per sekund, MByte/s, MB/s, MBps)

M = Mega
B = byte
m = milli
b = bit

Det går 8 bitar på en byte, sen kan ni själv göra matten hoppas jag.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Kalla mig gärna idiot.. om du har fog för det.
Vem har sagt att jag har laddat ner från en server, eller tom en fil?

Varför tror du bittorrent har blivit populärt?

Hade jag valt att skriva i Mbps har jag skrivit 280Mbps ner och 176Mbps upp.

Nä.. herregud.. visst finns det många idioter på detta forum, men jag är knappast en av dem.

Och för alla de som har svårt att förstå vad man pratar om så kommer här en kort guide.

10 (Megabit per sekund, Mbit/s, Mb/s, Mbps) ~ (det där skriver man för ungefär) 1.25 (MegaByte per sekund, MByte/s, MB/s, MBps)

M = Mega
B = byte
m = milli
b = bit

Det går 8 bitar på en byte, sen kan ni själv göra matten hoppas jag.

Glöm dessutom inte att 1 MB = 1000 KB men 1 MiB = 1024 KiB.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Lär nog dröja ingen har ju ens stake att erbjuda 100 mb på det stadsnät jag sitter på ...inte ens banhof..

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Men hur är det med bredband 2 erbjuder de 1 GB/s till privatperson?

Har för mig att jag läst det för mer en ett år sen och att de typ skulle erbjuda ip-tv med runt 1000000 kanaler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Kalla mig gärna idiot.. om du har fog för det.
Vem har sagt att jag har laddat ner från en server, eller tom en fil?

Varför tror du bittorrent har blivit populärt?

Hade jag valt att skriva i Mbps har jag skrivit 280Mbps ner och 176Mbps upp.

Nä.. herregud.. visst finns det många idioter på detta forum, men jag är knappast en av dem.

Och för alla de som har svårt att förstå vad man pratar om så kommer här en kort guide.

10 (Megabit per sekund, Mbit/s, Mb/s, Mbps) ~ (det där skriver man för ungefär) 1.25 (MegaByte per sekund, MByte/s, MB/s, MBps)

M = Mega
B = byte
m = milli
b = bit

Det går 8 bitar på en byte, sen kan ni själv göra matten hoppas jag.

Jag får be om ursäkt för mitt ogenomtänkta påhopp - I min sinnevärld så är det svårt att uppnå 100Mbit(12,5Mbyte/s) även om man sitter på en 100Mbit-lina som jag nu gör. Jag har lyckats maxxa linan med IDM(16 parallella trådar) från typ ati.com, att någon skulle ha tillgång till en bandbredd som vida överstiger 100Mbit har jag svårt att inse såvida man inte har tillgång till en dedikerad lina med GB-kapacitet.

Permalänk
Medlem

Well.. ursäkt godtagen.

Jag bor i en brf som har 1Gbps in i varje källare, och där nere sitter det en switch (Gbps) som alla i huset är inkopplade på (som nu har bredband).

Normalt så spärras portarna till 10 eller 100Mbit beroende på anslutningstyp man valt.
När jag ringde dem och bad dem ta bort ett filter som de hade satt, så märkte jag av en slump att jag fick en gigabitkoppling (mot tidigare 100Mbit/s), och började genast testa.

Mycket riktigt, när jag tankade ner en dvd film (70st 49MB filer) så låg jag i kanske 20-30 MB/s.

Och så har det varit hela tiden.

Nu tankar jag inte så mkt.. kanske några TB/mån max. så jag tror inte att jag ligger över min 100Mbit kapacitet, som jag normalt skulle haft.
Men det är väldigt bekvämt när man väl ska ha ngt att det går snabbare.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se