Permalänk
Medlem

internet slår av vid belastning

Jag har ett Zyxel 623R (?) (helt vanligt modem utan brandvägg)

när jag tex tankar ett demo från filefront och laddar med "full" hastighet så kan internet bara slå av, och då måste jag manuellt starta om modemet för att internet ska gå igång.

enromt störande när man tex hostar en 10-12 personers map i Warcraft och internet slår av (går inte att reconnecta i wc3).

Det konstiga är att ibland kan jag ladda ner ett 500mb demo utan att nätet slår av, men ibland så slår det av 5min efter att jag startat gamet/tankandet.

I rummet där jag har modemet så borde det inte finnas något som skulle göra "glapp" så att det slår av.

det har varit såhär ända sedan jag skaffade Adsl, bara nu när jag spelar warcraft som det är enormt störande då internet slår av, förr hade jag ett pci-korts modem som startade om sig själv när det slog av.

har haft ISP:n (multi.fi) att titta på mitt adsl/utrustning och varje gång kommer dom fram till att det inte är fel på min utrustning, så vad ska jag börja misstänka att är felet?

kan det vara att avståndet mellan telefonstolparna upp till vårt hus är för stort och på så sätt störs Adsl:et som enligt många är känsligt för sånt, tänkte ifall telefonledningen drar ihop sig då det blir kallt, för idag har det varit förjävligt..

tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

Låter som att du har en för lång telesladd från väggen fram till modemet.
Den kan göra modemet otroligt ostabilt då den i många fall inte har lika hög renhet i koppartrådarna villket blir för stort motstånd för modemet.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

okej, ska fundera med farsan, för har modemet i källaren (hade datorn där förr) och telefonlinjen kommer in i taket

skulle det fungera bättre om man skulle ha tjockare/renare sladdar?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan det göra.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar