Permalänk
Medlem

Comhem loss problem

Hej jag har comhem hade upc innan dom blev uppköpta, sen dess har jag haft problem med loss när jag spela cs, kanske inte så stort problem men väldigt ireterande. jag har kört olika ping program cmd samt colasfta capsa 6.3 då får jag som sämst kanske 2 loss på 1000 paket och inte som i cs då man har en loss mätare som visar 0-4 loss nästan hela tiden den hoppar mellan 0-4 iblan ännu högre, vad kan det bero på? allt annat funkar med cs suger samt att tptest blir dåligt speciellt tcp/ip har 8/24.

ringt suporten dom säger att allt ser bra ut (ska till läggas att det blir så här på kvällarna mest)
hur kan jag bara ha problem med ett spel? och inget annat?
hur är comhem och internetföretagen uppbyggdanätvärken lixom?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Likadant, med samma rates som jag hade innan ( innan de blev comhem och då allt funkade med ping ) har jag nu 60+ i choke och minst 5+ i loss... hoppas de fixar de då jag verkligen hatar hatar hatar att lagga i cs. Vill bara säga upp shiten men åt andra sidan kan jag inte få nån annan isp.

Bra ping och peering >>> 8mbit upload

Permalänk
Medlem

Är era områden klar för telefoni? Det kan ni ser på comhems hemsida. Isf bör det ej ligga lokalt i nätet utan beror nog på belastning. Om de är belastning vet jag inte så mycket hur de planerar med uppgraderingar men byte av backbone kommer de ju göra nån gång från gammla aorta via upc till comhems egna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Ljunki har haft felet 1 år och det beror på REN ÖVERBELASTNING , CP comhem vill inte göra en skit , det som återstår är lite jobb sj man tar , och skriver ett reklamations brev till comhems reklamations avdelning , går inte det, då är det inte mycket o göra

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har comhem och har paketförlust problem sedan i början av februari. Hade totalt avbrott på nätet då och när jag återfick TV och internet har det seddan dess inte varit bra. Blev överflyttad till nya nätet 20/6. Det sades att det skulle lösa alla problem.Men har haft ännu högre problem sedan dess. Har haft pingspikar över 10000ms varje dag under lång tid. Ibland har de försvunnit över 10000ms och kommit ner 30 min senare. Men det har förekommit att det tagit >60 min innan normala pingvärden har återfåtts. Detta på en av Comhems egna serverpunkter och på nästa Comhem server har jag haft enorma paketförluster samt haft mycket errors på båda nämnda punkter. Har dock blivit bättre. Omkring 1 Nov återfick jag full hastighet (8/1) sedan 6:e februari. Men paketförlusterna ligger på ett genomsnitt av 15-25%. Värst kvällstid. Tillståndet för ögonblicket styr mitt internet utnyttjande. Mycket mindre onlinespelande pga tidigare nämnda situation.

Du känner av problemen mest när du spelar eftersom tappade paket sänds om i TCP/IP protokollet med en lägre fart som följd.Har man många errors får man oftare trasiga nerladdningar.

Vid spelande används oftast UDP protokollet vilket innebär att ingen kontroll av sänt paket utförs. Tappat är tappat. Man upplever det oftast som att man kan skjuta i all evighet innan gubben trillar av pinn. Leder till frustration och i vissa fall till ovårdat språkbruk och högt blodtryck.

Kan också upplevas som att skärmen skakar,vrider sig samt att man varpar fram och tillbaka. detta oräknat de gånger man tappar kontakten helt till servern.

Att supporten säger att det inte finns några problem är ett vanligt svar, även om andra grannar rapporterat om liknande problem, så är du den enda som har detta problem.

Mitt hastighetstapp jag hade sedan i början av februari hade mina grannar också i området, men fortfarande var det bara jag som hade det enligt supporten.

Men efter en hel del samtal och skickade tracar erkände de att det fanns problem.
Nu sedan man inkorporerat tidigare UPC kunder är belastningen större3 på många håll men så småningom fixas väl detta. Ryktas om en större uppgradering.

För att kontrollera din situation kan du använda programmet pingplotter. Version 1.10 är freeware och kan laddas ner från www.pingplotter.com . Programmet kan rita ut i grafer pingkurvan och skriva ut pingspikar samtidigt som det redovisas i sifferform. Detta kan sparas som text eller en bild i png format. Högerklickar man i grafen kan man välja fler alternativ att visa, tex min,max,genomsnitt,nuvarande,paketförluster och fel. Det är bara att högerklicka i grafen och ticka för allt.

Skriv in din spelservers IP i övre vänstra delen och välj trace så får du informationen du önskar.

Hoppas detta ger dig mer matnyttigt att presentera för supporten.

Lättare att få tag på någon som är kunnig om man har möjlighet att ringa dagtid. Kvällstid är det rena lotteriet.

Lycka till

Permalänk

molk fanb va gött att man inte är ensam om problemet

jag brukar göra så här när jag ringer supporten snackar sönder så dom inte får säga 1 ord , så att cpna fattar att jag menar alvar att jag vill att en riktig tekniker ringer upp.

molk UPC och Comhem är helt olika nät

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem

Har också problem med packetloss med com hem, jag sitter dock inte på UPCs "gamla" nät.
Allting är prima bortsett från runt 16.00 - 23.30, resten av dygnet går det grymt bra.

--- ftp.sunet.se ping statistics ---
352 packets transmitted, 302 received, 14% packet loss, time 403426ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.847/16.560/33.442/4.707 ms

Föga imponerande...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med packetloss. Funkar som sagt bra på nätterna och förmiddagarna...sen går det utför

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
molk fanb va gött att man inte är ensam om problemet

jag brukar göra så här när jag ringer supporten snackar sönder så dom inte får säga 1 ord , så att cpna fattar att jag menar alvar att jag vill att en riktig tekniker ringer upp.

Skrev inte du tidigare att Comhem hade hittat ditt problem och skulle fixa det.

Tror inte att "snacka sönder" supporten när du ringer dom är smartaste sättet att få fram sina åsikter.
När jag satt på support en gång i tiden la jag på luren rakt av om den jag pratade med inte lyssnade på mig.

Visa signatur

/Joga

Permalänk

är du missnöjd med comhem lägg till dig i listan http://ww2.beffo.se/comhem/

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ha loss i counter-strike hoppar mellan 0-3 i bland lite högre men ej ha loss när jag pingar.
comhem support säger att så länge min udp är som den ska vara altså 24/8 så e det inte deras fel även om min tcpi/ip e kass ibland 10/2 är det så? dom hävdar att det är nått fel på mig mitt nätverkskort ect kan det va de? har ju testat med 2 samt att problem dyker upp oftats på kvälls tid + inga problem hos en polare. snälla hjöp nån förklara.....

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan det vara fel på dina egna grejer. Man skall aldrig säga aldrig. Bästa sättet är väll att låna en kompis bärbara och test? Har du router så kör utan den också. Felet kan ligga både i datorn och i nätet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Ljunki , har exact samma problem och då menar jag identiskt har sickat ett reklamations brev till comhem nu och väntar på svar // Calle

det ända deras support hävdar är att all ping upp till modemet är innom värderna 17 ms , oki sa jag vad liggerjag på dagen 17 ms sa dom . Då är jue fan inte felet där efter som det sker efter 17.00 var evigadag + hela dagar på en hälj. ...........

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

men när jag kör hemma hos en polare har jag inga loss har även kopplat ur routen fortfarande loss enda som finns kvar då är min nätverkskabel, men det känns inte som om den gör att jag får loss kl 17 - 22 varje kväll? men det hävdar comhem suporten...

sen sa dom åxå att tcpi/ip har både med min hårdvara att göra därför är det inte deras fel att min tcpi/ip blir dålig kvälls tid, men ?? det är väll inge skillnad på udp och tcpi/ip förutom att i tcpi/ip får man en bekräftelse...

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Ja då låter det som belastning. Observera att det är "comhems support" ni ringer som gammla upckunder men det är egentligen samma folk som ni ringde innan bytet vad jag vet. Det sköts alltså av två olika kundtjänster fortfarande för att näten och systemen är så olika.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky

varför fixar dom inte belastningar?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Supporten säger att till mitt modem har jag 4 Gbit/s därför hur skulle dom då kunna ha överbelastningar?

Ingen som kan reda ut detta?

comhems support säger

- Tcp/ip är inte bara dator paket som skickas mellan datprerna utan åcå hur snabb din dator är att behndla dom därför kan man inte räkna med tcp/ip när man gör ett tp-test, därför tittar dom bara på udp.

Fråga 1 : Är dett inte samma sak med UDP då? Datorn måste väll behandla dom paketen åxå ?

- comhem har inga överbelastingar för till varje lägenhet kan dom leverera 4 Gbit/s

Fråga 2 : Men varje kväll har jag loss när jag spelar counter-strike samt att mitt tcpi/ip går ner från 24/8 till som semst kanske 9/2 hur går det till?

- varje kväll (inte dagt) är det tydligen nånting i min dator/nätverk som ställer till det.

fast jag har formaterat, haft min dator hos en polare utan problem, att nästan alla med comhem har prob.

Någon som kan hålla med dom eller mig?
har dom rätt eller har vi båda rätt?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

till mig levererar dom nog 56k

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.