Permalänk
Medlem

Hehe, något skriftligt besked ville de inte ge till mig när jag beställde iaf, och i luren så gav de besked om att höjning verkligen inte är planerad... Men jag kan tänka mig att detta var vad support och andra ansvariga meddelades om... Fast egentligen visste vad som skulle ske....

Valet föll trots det på Bahnhof... Främst på grund av att kompisar i något av Lunds stadsnät bara hade goda erfarenheter. Synd att mista 100Mbit dock...

Permalänk
Medlem

Haha, fan va dåligt av Bahnhof... oförudsedda kostnader?? Avgiften till stadsnätet har inte ändrats, de visste om från början att de skulle gå back, men om man lurar in kunderna i början och snor åt sig majoriteten är de flesta för lata att byta sen och vips, Bahnhof har tjänat på sin lilla manöver.

Citerar Sorcer, teknikansvarig på Bahnhof (som visserligen inte bestämmer priser, men ändå har ett stort ansvar på sin position):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Vårt pris är inte ett kampanjpris och vi kommer erbjuda fasta ipadresser.

... samt...

Citat:

Detta är våra fasta priser och vi har inga planer på att ändra dom. Bolina tar ut en avgift av oss för att erbjuda fasta ipadresser så den kommer vi vidarefakturera till kunden.

Permalänk
Medlem

Haha tänkte precis leta upp det svaret och quota det igen
Ganska roligt det här...

269 kr/månaden för 100/10 mbit/s är fortfarande ganska billigt, men att säga att man inte har några planer att höja priset är bara... lågt. Tycker dem är skyldiga att säga det.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Haha tänkte precis leta upp det svaret och quota det igen
Ganska roligt det här...

269 kr/månaden för 100/10 mbit/s är fortfarande ganska billigt, men att säga att man inte har några planer att höja priset är bara... lågt. Tycker dem är skyldiga att säga det.

Håller med dig och alla tidigare inlägg samt FRUX som hade lite humm om detta från början, det lät vettigt, det var sant men ändå valde man Bahnhof. Jag känner mig inte lurad men tycker att det är indirekt falsk marknadsföring.
Det blir iaf att ringa in och avbeställa imorgon så har man iaf fått 100/10 för ett helt okej pris i tre månader!
Telia eller BB2, jag betalar gärna för stabiliteten och supporten. TDC kanske hinner avslöja deras erbjudande tills dess.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Haha, fan va dåligt av Bahnhof... oförudsedda kostnader?? Avgiften till stadsnätet har inte ändrats, de visste om från början att de skulle gå back, men om man lurar in kunderna i början och snor åt sig majoriteten är de flesta för lata att byta sen och vips, Bahnhof har tjänat på sin lilla manöver.

Folk är ju inte dumma ändå. När någon i stort sett lovar (se tex tidigare Sorcer-inlägg) ett fast pris, vilket inte skulle ändras på ett bra tag, enligt Sorcer, så lär ju nu många ilskna till och byta. Kanske inte direkt, men då något problem med ens bredband dyker upp, så lär flertalet vara snabba på att byta.
Efter det lär inte rekommendationerna för Bahnhof bli så speciellt positiva från de som då lämnar ISP:n, kan jag tänka mig.

Inte det bästa sättet att locka kunder på tycker jag. Det kanske funkar för stunden, men straffar sig på sikt.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Folk är ju inte dumma ändå. När någon i stort sett lovar (se tex tidigare Sorcer-inlägg) ett fast pris, vilket inte skulle ändras på ett bra tag, enligt Sorcer, så lär ju nu många ilskna till och byta. Kanske inte direkt, men då något problem med ens bredband dyker upp, så lär flertalet vara snabba på att byta.
Efter det lär inte rekommendationerna för Bahnhof bli så speciellt positiva från de som då lämnar ISP:n, kan jag tänka mig.

Inte det bästa sättet att locka kunder på tycker jag. Det kanske funkar för stunden, men straffar sig på sikt.

mvh

Jupp, kan inte vara många som köper det här med "oförutsedda kostnader" men som påpekats tidigare tror jag att många av på grund av lathet kommer avstå från att byta...

Vilka priser kör konkurrensen med efter de här 3 månaderna gått ut, någon förutom Bahnhof som redovisat mer än att det blir en höjning än? exakt pris för exempelvis 100/10 ?

Permalänk
Medlem

Inget 100 Mbs internt längre?

Kommer bara upp i 10 Mbs även internt på Bolina. Innan så kom man väl upp i 100 Mbs internt? Någon som vet någonting om detta? Jag har Bahnhof 10 Mbs.

Permalänk
Medlem

Re: Inget 100 Mbs internt längre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyr
Kommer bara upp i 10 Mbs även internt på Bolina. Innan så kom man väl upp i 100 Mbs internt? Någon som vet någonting om detta? Jag har Bahnhof 10 Mbs.

Tror dina siffror om 100mbit är mer än något år gamla? Såvida du inte hade Telias 100mbit service... För 100mbit internt försvann vid övergången till telia drygt ett år sedan.... så 10 mbit internt/externt med bahnhof e korrekt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Inget 100 Mbs internt längre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Tror dina siffror om 100mbit är mer än något år gamla? Såvida du inte hade Telias 100mbit service... För 100mbit internt försvann vid övergången till telia drygt ett år sedan.... så 10 mbit internt/externt med bahnhof e korrekt.

Ok, det är nog gamla siffror jag har har precis flyttat till HSB och har inte haft det gamla. Hade bara hört ryktet Tack ska du ha!

//Jimmy

Permalänk

Oerhört dåligt av Bahnhof. De har lyckats ragga många kunder enbart på sitt låga pris. Jag valde inte dem eftersom de hade luddiga uppsägningstider. Jag kör Bredband2 och det funkar bra.

Men är det inte så att det i praktiken kvittar vilken operatör man väljer, det är ju egentligen samma bredband? Ungefär som med elabonnemang alltså? Eller har jag missuppfattat hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Ni som har Adamo bredband, hur funkar det för er nu? Driftstörningen gäller väl inte längre, eller?

Och nytt om TDC, de kommer inte erbjuda bredband för privatpersoner.
"Håll ut, inom kort avslöjar vi vårt erbjudande!" ... omg... -_-

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag skickade in en fullmakt och så till Adamo om att de skulle säga upp mitt 10/10 Mbit Telia konto och sen ändra till Adamo 100/10 Mbit. Detta var för typ 3 månader sedan. Har fortfarande inte hänt något.

Fick en räkning från Telia för ett antal månader framåt efter att jag skickat in fullmakten till Adamo, den betalade jag i tron om att de skulle ta pengarna för veckorna mellan bytet och sen skicka tillbaka resterande... kanske var dumt att betala räkningen. Hm...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

1: Adamo & Bahnhof
Adamo: Är kund hos Adamojust nu och fungerar utmärkt. Har inte haft ett avbrott sen jag blev kund förutom när de bytte från gippnet till port80 då fick jag bara pilla om ipadressen så var vi igång igen. Låg ping och klockren överföringshastighet. Supporten var även trevlig & kunnig. (Dock är epost-support inget att föredra, Adamo vill helt enkelt prata med sina kunder då de kan kommunicera på ett mer glatt sätt än i skrift) ;P

Bahnhof: fungerade också kanon enda nackdelen var att jag inte kunde få 100/100 från dom därav bytet.

2: Telia
3: TDC
4: Tele2
5: Bredband2

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tvander
1: Adamo & Bahnhof
Adamo: Är kund hos Adamojust nu och fungerar utmärkt. Har inte haft ett avbrott sen jag blev kund förutom när de bytte från gippnet till port80 då fick jag bara pilla om ipadressen så var vi igång igen. Låg ping och klockren överföringshastighet. Supporten var även trevlig & kunnig. (Dock är epost-support inget att föredra, Adamo vill helt enkelt prata med sina kunder då de kan kommunicera på ett mer glatt sätt än i skrift) ;P

Bahnhof: fungerade också kanon enda nackdelen var att jag inte kunde få 100/100 från dom därav bytet.

2: Telia
3: TDC
4: Tele2
5: Bredband2

Ser att du har uppgett "Plats: Stockholm". Jag misstänker att personerna i denna tråden var mest intresserade av hur Adamo fungerar i HSB Bolina.

Sen måste jag ställa mig lite frågande till hur du kan ranka Felia som 2:a. ^^ Dom har ju hutlösa priser och tvivelaktig support.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davin
Ser att du har uppgett "Plats: Stockholm". Jag misstänker att personerna i denna tråden var mest intresserade av hur Adamo fungerar i HSB Bolina.

Sen måste jag ställa mig lite frågande till hur du kan ranka Felia som 2:a. ^^ Dom har ju hutlösa priser och tvivelaktig support.

Hehe, eller det faktum att TDC inte ens har offentliggjort sina priser i nätet.. de kommer förmodligen inte leverera alls eftersom de sålt sina privatkunder i Sverige.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Adamo i WetterNET ( Jönköpings stadsnät )?

Jag beställde deras 30/30Mbit-tjänst idag och undrar om det pinnar på bra i WetterNET?

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag äntligen fått nytt bredband, Adamo 100 mbit/s!
MEEEEN! TPTest visar att jag får ner 65 mbit/s typ, nåt är fel va? :/ Från bredbandsuttaget till min dator är det typ 5 meter, och vi använder en nätverkskabel på över 15 meter, kan det vara det som är fel?
Har hört en massa att om man rullar ihop nätverkskabeln så påverkar det hastigheten, är det sant?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Så, nu har jag äntligen fått nytt bredband, Adamo 100 mbit/s!
MEEEEN! TPTest visar att jag får ner 65 mbit/s typ, nåt är fel va? :/ Från bredbandsuttaget till min dator är det typ 5 meter, och vi använder en nätverkskabel på över 15 meter, kan det vara det som är fel?
Har hört en massa att om man rullar ihop nätverkskabeln så påverkar det hastigheten, är det sant?

Vilket nät sitter du i och vilken testserver kör du emot? Vad får du för roundtrip time till tptest servern?

Mvh
Fredrik
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem

Skulle ha fått Adamo 100/100 idag men Stadsnätet har inte koppla inte bredbandsjacket i min lägh så jag får vänta nån dag extra. ;(.
Adamo har tydligen släppt bredbandet så dom håller vad dom lovar.
Bra erfarenhet av Adamo kundtjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Vilket nät sitter du i och vilken testserver kör du emot? Vad får du för roundtrip time till tptest servern?

Mvh
Fredrik
Adamo Bredband

Oj, ska försöka svara så bra jag kan, inte säkert att jag fattade dina frågor nu

Vilket nät? HSB Bolina. Testserver? referens.sth.ip-performance.se. Roundtrip time? Ingen aning

EDIT: Jag kör TPTest 5.0, så jag trycker bara "Starta test". Detta visar den:

Uploaden är det inget fel på, 10 mbit/s precis som jag ska ha, men downloaden, njaaa...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Kort beskrivning;
Testa mot tptest.adamo.se så kommer du få bättre.

Lång beskrivning;

Eftersom du sitter i malmö och referensservern står i stockholm begränsas maxkapaciteten av din roundtrip time och tcpwindowsize med relaterade inställningar i windows.

Enkelt förklarat så skickas en checksumma när viss data överförts, innan checksumman bekräftats så skickas ingen mer data. Destå högre round trip time destå längre tid tar det att få checksumman, destå långsammare maxhastighet i respektive överföring.

Observera att du däremot kan ha flera simultana strömmar igång och därmed uppnå maxhastigheten.

Med denna formel;
(<tcpwindowsize-in-bit>*<bits-per-byte>/(<roundtriptime-in-ms>/1000))/1024/1024
kan du räkna ut maximal throughput i respektive "kanal" baserat på din dators inställningar för tcpwindowsize och roundtriptiden (pingtiden) till andra hosten.

Standardinställt windows har 64000 i tcpwindowsize, det ger på en pingtid på 7ms en maxhastighet per "connection" på ungefär 64Mbit.

Mer info finns på;
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=157
http://www-didc.lbl.gov/TCP-tuning/Windows.html
http://rescomp.stanford.edu/~cheshire/rants/Latency.html

Observera att vi inte ger någon support på detta, ändringar i windows registry etc sker helt på eget bevåg. Windows XP etc har dessutom en tendens att inte acceptera tcpwindowsize ändrignar speciellt bra. Linuxbaserade datorer fungerar det mycket bättre på.

Windows Vista ska dessutom enligt uppgift ha fördubblad standardinställning på detta.

Liten tcpwindowsize är bra om man sitter på långsam uppkoppling, om något blir fel är det mindre data som behöver skickas om. Stor tcpwindowsize är bra på snabb uppkoppling, högre maxhastighet och det spelar inte så stor roll om något behöver skickas om.

Mvh
Fredrik
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen skaffat Adamo Bredband 30Mbit. Än så länge är jag nöjd
AdamoFredrik du nämner att linuxsystem har bättre stöd för att klara av optimering av TCP-protokollet. Jag har bara *nix-system hemma och skulle väldigt gärna ta del av hur man går tillväga för att ställa in detta.

Tack på förhand

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk

http://www-didc.lbl.gov/TCP-tuning/ har guider även för Linux, FreeBSD och Solaris. Men ring inte mig om något inte fungerar... hehe

Mvh
Fredrik
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem

Isch.. det låter osäkert.
Jag får ut 3,4Mb/s åt båda hållen så jag är inte så orolig faktiskt

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Isch.. det låter osäkert.
Jag får ut 3,4Mb/s åt båda hållen så jag är inte så orolig faktiskt

I teorin o tydligen i praktiken så fungerar det, jag är tyvärr inte så lyckligt lottad själv att jag har Adamo bredband. På min gamla ADSL anslutning har det aldrig funnits någon anledning att konfigurera om dessa saker så jag har aldrig provat själv...

Men det låter redan som du får ut mer än vad du betalar för, så det kanske inte finns något större behov för dig heller

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Mer än vad jag betalar för vet jag väl inte...
I teorin ska jag få ut 3,75Mb/s med 30Mbit.
Men 3,4 duger för mig

Är det inte tråkigt att jobba på Adamo och inte ens ha deras tjänster? )

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk

Well, det beror på hur man räknar. Egentligen går det 8 bit på en byte, därav bör du kunna få ut 30/8=3,75Mbyte per sek.

Dock så används alltid en viss del av kapaciteten åt TCP overhead, själva "kontrollbittarna" som skickas för att verifiera att den datan du laddar ner/upp inte är korrupt. Finns massor med inställningar för hur man eventuellt ska kunna optimera detta ytterligare, men ett enkelt räknesätt är att ta bort 10% för tcp overhead

Det ger en ganska korrekt bild av hur snabb hastighet du egentligen kan använda om du använder anslutningen för TCP överföring (vilket jag förutsätter att majoriteten av din trafik är) UDP har andra värden etc... Varje protokoll man använder har sin egen overhead och den går ibland att förbättra...

Så om du får 3,4M byte per sekund i överföring innebär det att du för över i 27,2Mbit/s... Med en 30Mbit/s bredbandsanslutning och 10% i TCP overhead borde du hamna på 27Mbit...

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag utbildar mig till nätverkstekniker så jag vet mycket väl redan om det du nu sagt...
Men märk väl att jag sa "I teorin ska jag få ut 3,75Mb/s med 30Mbit."
_teorin_

När ska ni lira 100/100 i Wetternets nät? ;D

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk

100/100 finns redan i wexnet, 145kr i månaden. Maila kundservice och uppgradera...

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Han skrev "Wetternet" iofs Fredrik.