Permalänk
Medlem

Vad är en switch?

som i rubriken, vad är en switch? Jämför gärna med en router (för/nackdelar)

Permalänk

en switch använder du till att bara dela upp nätverk med... en router har brandvägg och annat smått och gott inbyggt

Permalänk
Medlem

så en switch är en router utan brandvägg. hur fungerar det med portning, kan man (behöver) porta med en switch?

tack föär ditt snabba svar

Permalänk
Medlem

Nej, en switch är INGEN router.
En router kan dela ut "EN" internet anslutning till flera datorer.
Det kan inte en switch göra.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Permalänk
Medlem

vad gör switchen med "en" internet anslutning då. Man kopplar väll på flera datorer till en switch för att alla ska få internet

edit: anti: google är inte min vän :(, sweclockers är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
vad gör switchen med "en" internet anslutning då. Man kopplar väll på flera datorer till en switch för att alla ska få internet

edit: anti: google är inte min vän :(, sweclockers är

va brädd att få tapiga svar på tapiga frågor

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

En switch kan ses som ett smart sätta att koppla ihop dina kablar i nätverket. Switchens enda uppgift är att se till att datorerna kopplad i switchen kan komunciera med varandra (självklart finns det massa finner till detta men det är inget du behöver bry dig i).

En router (vanlig bredbandsdelare) ser helt enkelt till att flera datorer kan komuncera via ett IP. Detta kallas NAT (network address translation). En router är mycket smartare än en switch och behöver mer hårdvara för att fungera. En router har egentligen ingen brandvägg i sin bemärkelse, det har mer att göra med hur NAT fungerar. Med NAT kan ingen dator från internet skapa en koppling till din en av dina datorer på nätverket. Det är här portforwarding kommer in i bilden.

För att förenkla det lite så behöver varje program som skall komunicera på internet en IP-address samt en Port. tex en webserver använder vanligtvis port 80 för att ta emot anslutningar. Har du en webserver på en av dina datorer i ditt nätverk behöver du säga åt din router till vilket IP den skall koppla port 80.

En switch har inget som helst aning om portar, den ser bara till att paket som skall till en viss ipadress kommer till rätt dator.

Så en switch används i ett ditt nätverk medans en router används när flera datorer behöver komma åt internet via en IPadress. Vissa internetleverantörer ger ut fler än en 1 ipadress och då kan (bör) en switch användas.

Permalänk

hahah... jo det har du rätt i att det är bättre att fråga på ett forum... men dt får mer "korrekt-sammlad-faktaspäckad" (no offense) infromation istället ifrån wikipedia...

edit: förutom det ypperliga inlägget ovan

Permalänk
Medlem

bra svar tjofras!
är det vanligt att man får flera IP-adresser när man beställer bredband. Har ett BBB Fiber (100/10)

Permalänk
Medlem
Citat:

bra svar tjofras!
är det vanligt att man får flera IP-adresser när man beställer bredband. Har ett BBB Fiber (100/10)

BBB ger ut 5ipadresser.
köp en switch om du inte har en, vad som helst går i stort sett bra. Ett tips är att hitta en fläktlös

Permalänk

är dt vanligt med fläktar på konsument switchar?...

Permalänk
Medlem

okej tack, men vad händer om jag bara skulle ha 1 IP-adress skulle bara 1 dator få internet då?
edit.... om man har en switch

Permalänk
Medlem
Citat:

okej tack, men vad händer om jag bara skulle ha 1 IP-adress skulle bara 1 dator få internet då?
edit.... om man har en switch

"Få internet" betyder i det här sammanhanget att du får en IP-adress av BBB. Detta ger du ut automatisk med DHCP.

Utan rätt ip-adress kommer BBB inte släppa ut din trafik på internet.

Så svaret på din fråga är med ett ip och en switch kan bara en dator komma åt internet.

Permalänk
Medlem

kk då står det mesta klart
bara 1 fråga till. Kan man koppla en router på en switch och vise versa?

så om man skulle ha 20 datorer (<.<) så kan man ha 1 switch med 4 routrar på (4 portars routrar). och alla får en ip adress och därmed "internet"

edit:
lite matematiska problem ^^

5 portar på switchen
5 routrar kopplade till 1 switchport vardera (4 portar/router)
4*5=20

Permalänk
Medlem

Egentligen kan en router hantera upp till 254 datorer, bara man bygger up nen hel hög med massor tp-kablar och switchar.

Anta att man vill ha 1 router per ip (5 ip). 254*5=1270 datorer.

Om man använder en 5 portars switch så 254*4 = 1016 datorer. varav 1 port går till uttaget, resten till routrar,men då måste man ha en hel switchar där efter routern.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Om man har EN extern IP address så skulle jag göra så här:
1 router -> (många hemroutrar kan dela ca 250 interna IP-addresser)
x antal switchar tills man har utnyttjat alla interna IP-addresser.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

kk
kom på en till fråga :D:

kommer bandbredden delas upp 50/50 eller kommer det gå snabbare att ladda hem på en av datorerna?

antag att det är 2 datorer anslutna till en switch

Permalänk
Avstängd

Jag har en hubb nu som är en äldra modell av en Switch om man säger så.
Jag funderar på att en skaffa router så vi slipper köpa flera ip adresser till datorerna.

Ni säger att man ska ställa in routern så den tar emot/ Skickar data på en viss port till en viss ip, men routern delar ju ut ip adresserna automatiskt så hur ska man då veta vilken ip man ska skicka data till?

Om vi exempelvis säger att jag och en kompis ska Lana spela Warcraft III mot nätet hur ska man då ställa in rothern när data måste skickas/ tas emot på flera ip adresser men med samma port?

Jag har haft väldigt problem med detta att få det att fungera när jag försökt hjälpa flera personer.

Permalänk
Medlem

kanske koppla på en switch på routern. Sen de 2 LAN datorerna på switchen

Permalänk
Avstängd

Det skulle sega ner hastigheten då min hubb inte klarar mer än 1mb/s total speed.
Vi har 10/10 lina så det är en anledning till varför jag behöver nytt, vill köra 1,25mb/s åt båda hållen samtidigt.

Permalänk
Medlem

asså det är bara servern som behöver portas inte en spelclient

så om du har en router kan du porta spelporten till servern sen kan båda spela via internet med servern

Permalänk
Avstängd
Citat:

asså det är bara servern som behöver portas inte en spelclient

så om du har en router kan du porta spelporten till servern sen kan båda spela via internet med servern

Vad menar du med servern? Jag har ingen server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Vad menar du med servern? Jag har ingen server.

Det är bara applikationer som tar emot anslutningar som behöver forwardas i routern. Exempel på sånna är server applikationer som FTP-server, webserver samt de flesta spelserverar.

Applikationer som initsierar anslutningar behöver inte forwardas, tex webläsare, ftp-klienter samt de flesta spel.

Lösningen på portforwarding om routern är att antingen sätta dina IP-nummer statiskt på datorerna eller att låsa routern så den alltid delar ut samm IP till samma dator. Detta görs genom att mappa en MAC-address till en IP-address. Jag vet inte hur vanligt det är i dagens routrar, men det borde finnas i de flesta tycker jag

Permalänk
Avstängd

tycker detta e skit svårt har försökt hjälpa flera med att öppna portar till spel när man har flera datorer

Permalänk
Medlem

om man har en switch med 2 anslutna datorer, kommer man då kunna dela filer mellan dom 2 datorerna?

Permalänk
Avstängd

japp, antingen har du två ip adresser, eller kopplar du bort nätverksanslutningen från switchen och skriver in nån viss ip mins ej hur den skulle se ut på båda datorerna

Permalänk
Medlem
Citat:

En switch kan ses som ett smart sätta att koppla ihop dina kablar i nätverket. Switchens enda uppgift är att se till att datorerna kopplad i switchen kan komunciera med varandra

/Tjofras

hade redan svaret på frågan lol

men då kan man säga att en switch är som en router men den har ingen brandvägg samt att man inte kan dela internetanslutning (ingen DHCP?)

vad händer om jag kopplar:

SWITCH1------|-- Dator1
------|-- Dator2
------|--"Internet" (5 IP adresser)
------|--SWITCH2......|Dator3
.......|Dator4
........Dator5
........|Dator6

då kommer inte dator6 få "internet" men alla datorer kan dela filer med varandra... elller?

edit: ¨
----- ansluten tilll switch1
....... ansluten tilll switch2

edit2:

Permalänk
Avstängd

precis, har du en sweitch, 5ip adresser och 6 datorer finns det ingen ip kvar till stackar dator 6

Vi säger att du har en router med 4portar så kan man använda en switch för att få fler portar:
|Router:
|Port 1 -> Dator 1
|Port 2 -> Dator 2
|Port 3 -> Dator 3
|Port 4 ---> Switch: 8 portar
||Port 1 -> Dator 4
||Port 2 -> Dator 5
||Port 3 -> Dator 6
||Port 4 -> Dator 7
||Port 5 -> Dator 8
||Port 6 -> Dator 9
||Port 7 -> Dator 10