Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Börjar min lilla historia ca 2 veckor bakåt i tiden. Satt och spelade BF2 när jag märkte att trots bra ping ifrån servern så "laggade" spelet enbart på min sida. Redan då misstänkte jag att något var skumt, så går ut ur spelet och bestämmer mig för att starta om modem och router.
Men sedan när jag försöker surfa lite märker jag att internetet är STENDÖTT. Försöker allt jag kan komma på, men inget hjälper.

Dagen därpå ringer jag Telia och felanmäler, de säger gör si, gör så, det vanliga tramset alla idiotisk support säger åt en att göra, det spelar ingen roll att man säger man redan försökt det 1 miljon ggr. Inget hjälper, de skickar ut tekniker 2 dagar senare. Inget fel enligt dem, ringer Telia igen, samma sag om och om igen. Nu efter 3-4 felanmälningar, 10-20 samtal, 20-30 timmar i telefon (telias underbara köer) 2 olika nya moden, 2 olika routrar så sitter jag vid min Mac och surfar med 31200bit/s. För er vanliga dödliga innebär det något ni aldrig fått erfara, modem.

Endast 1 vettig människa har jag fått tala med, som konstaterade efter 30 minuter i telefonen med mig att jag inte kan göra mer utan att felet ligger hos dem, men som vissa inkompetent personal inte verkar kunna fixa.

Och på toppen av isberget så har de lovat massa olika datum hela tiden och exakta klockslag när det ska fungera, som så klart inte de kunnat hålla. Sista budet är den 10e Feb just nu.

Så... vad ska man göra? Bor hemma, både jag och familjen är beroende av att kunna dela på anslutningen i form av 24Mbit adsl, att behöva sitta med modem till dagliga sysslor är rent ut sagt skit och håller inte. Att ladda ner material som man BEHÖVER går ju inte ens..

Vad kan göra? Hjälp Har vi rätt att på något vis kräva att de ska få igång allt snarast?
Eller är bästa hoppet att kräva uppsägning med omedelbar verkar och byta till t ex BBBs 24Mbit?

Råkar ni kännar någon med lite inflytande hos Telia, visa gärna honom/henne detta då, så att minst en kompetent människa kan försökta göra något

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Grejen är att, visst, du kanske hade provat det. Men, det är inget de vet om. Du säger det, ja. Men oftast, om inte alltid, så säger kunden att de har provat det man redan ber dem att göra. Och, när de gör det, så brukar det oftast hoppa igång. Funkar det inte efter att ni provat allt, så är det bara att felanmäla. Det ska räcka med 2 samtal tycker jag. ;P

Permalänk
Medlem

Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Råkar ni kännar någon med lite inflytande hos Telia, visa gärna honom/henne detta då, så att minst en kompetent människa kan försökta göra något

Ring *bort på Kundrelationer *bort* eller *bort* och berätta vad som hänt.

Acceptera inte hon försvarar Telia. Du betalar för en produkt. I den ingår att den ska fungera. Det ingår att de ska ha kompetent personal som löser problemet innom rimlig och utsatt tid. Det ska gå att nå supporten inom rimlig tid. Det duger inte att hon försvarar sig med att det är många som ringer eller som de sa åt mig att köerna är långa för för de har så många kunder som inte kan med sina grejer. Att köerna är långa beror på Telia. Endera är kundsupporten för liten eller så är deras produkt bristfällig i övrig!

Sen om hon börjar påstå att det finns vissa regler för hur lång tid vissa saker ska ta t.ex. repartion i stationen, så är det bara snack. Pressar man dom på Telia så hoppar en massa konstiga undatagsregler fram som de troligen drar fram rakt ur sitt *****.

Begär kompensation. Börja med ett halvårs gratis internet. Du får troligen svar att det finns en regel om att det går att få max tre månader. Men klagar du tillräckligt länge så finns det *plötsligt* en undantagsregel att man kan få 6 mån. (Jag vet, jag fixade 6mån gratis till min syrra som hade hamnat i problem med Telia.)

Det är alltid bra att skriva upp varje gång man pratat med nån på Telia. När, vem och var denna person sitter. Vet man det kan alltid ringa 90100 och begära att få tala med denna personen igen. Visar man öppet att man antecknar namn och plats så blir de mindre benägna att dra en vals och koppla vidare till nån annan eller bara koppla bort,,,,,. Skriv upp vad som sagt och vad man kommit överens om. Det är bra att läsa dessa långa berättelser för Monika. Dels får man lättare övertaget sen kostar hon säkert Telia en 500kr/h. Man behöver inte ringa länge förän det kostat Telia några årsabbonemang,,,.

Stå på dig!

Behöver du mera tips, hör av dig. Jag har en del erfarenheter med både Telia och andra.

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk

Re: Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Ring *bort* på Kundrelationer bort* eller bort* och berätta vad som hänt.

Acceptera inte hon försvarar Telia. Du betalar för en produkt. I den ingår att den ska fungera. Det ingår att de ska ha kompetent personal som löser problemet innom rimlig och utsatt tid. Det ska gå att nå supporten inom rimlig tid. Det duger inte att hon försvarar sig med att det är många som ringer eller som de sa åt mig att köerna är långa för för de har så många kunder som inte kan med sina grejer. Att köerna är långa beror på Telia. Endera är kundsupporten för liten eller så är deras produkt bristfällig i övrig!

Sen om hon börjar påstå att det finns vissa regler för hur lång tid vissa saker ska ta t.ex. repartion i stationen, så är det bara snack. Pressar man dom på Telia så hoppar en massa konstiga undatagsregler fram som de troligen drar fram rakt ur sitt *****.

Begär kompensation. Börja med ett halvårs gratis internet. Du får troligen svar att det finns en regel om att det går att få max tre månader. Men klagar du tillräckligt länge så finns det *plötsligt* en undantagsregel att man kan få 6 mån. (Jag vet, jag fixade 6mån gratis till min syrra som hade hamnat i problem med Telia.)

Det är alltid bra att skriva upp varje gång man pratat med nån på Telia. När, vem och var denna person sitter. Vet man det kan alltid ringa 90100 och begära att få tala med denna personen igen. Visar man öppet att man antecknar namn och plats så blir de mindre benägna att dra en vals och koppla vidare till nån annan eller bara koppla bort,,,,,. Skriv upp vad som sagt och vad man kommit överens om. Det är bra att läsa dessa långa berättelser för Monika. Dels får man lättare övertaget sen kostar hon säkert Telia en 500kr/h. Man behöver inte ringa länge förän det kostat Telia några årsabbonemang,,,.

Stå på dig!

Behöver du mera tips, hör av dig. Jag har en del erfarenheter med både Telia och andra.

/Anders

Inget taskigt, men du är en riktig pestkund. =P Så totalt överdryg så det inte finns. ;D

Om nån ens överväger att vara sådär otrevlig när han kommer fram till mig så får han absolut ingen hjälp, än mindre gör jag en felanmälan åt honom. ;O

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Inget taskigt, men du är en riktig pestkund. =P Så totalt överdryg så det inte finns. ;D

Om nån ens överväger att vara sådär otrevlig när han kommer fram till mig så får han absolut ingen hjälp, än mindre gör jag en felanmälan åt honom. ;O

Tja om han är en "pestkund" vad är du då? Kan ju vara så att det är tack vare support personal som dig som kundtjänster i gemen får dåligt rykte. Tydligen befogat dåligt rykte med.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Tja om han är en "pestkund" vad är du då? Kan ju vara så att det är tack vare support personal som dig som kundtjänster i gemen får dåligt rykte. Tydligen befogat dåligt rykte med.

Varför ska jag hjälpa en som inte gör annat än är otrevlig? Och vem har sagt att jag jobbar åt Telia eller support över huvud taget?

Det är fortfarande vad jag tycker. oavsett om jag jobbar på support eller inte. Jag är kund hos Telia, hur mkt mitt internet än skulle strula så skulle jag fortfarande inte bli så otrevlig som han skrev och ville att trådskaparen skulle bli.

Mycket bättre att vara lugn, sansad å trevlig än att vara otrevlig. Allt är så mycket lättare när ni pratar över telefon? ;P Btw, när ni står å handlar på Konsum, och det är lång kö, blir ni arga på de som sitter i kassan då för att de inte har fler kassörskor?

Permalänk
Medlem

Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Dagen därpå ringer jag Telia och felanmäler, de säger gör si, gör så, det vanliga tramset alla idiotisk support säger åt en att göra, det spelar ingen roll att man säger man redan försökt det 1 miljon ggr. Inget hjälper, de skickar ut tekniker 2 dagar senare. Inget fel enligt dem, ringer Telia igen, samma sag om och om igen. Nu efter 3-4 felanmälningar, 10-20 samtal, 20-30 timmar i telefon (telias underbara köer) 2 olika nya moden, 2 olika routrar så sitter jag vid min Mac och surfar med 31200bit/s. För er vanliga dödliga innebär det något ni aldrig fått erfara, modem.

Hela idén med att ringa sin ISPsupport är väll att man vill lösa problemet? Det är inte den du pratar med som hittar på vad du bör testa utan det är sådant som måste göras. Sen ska det fan inte krävas 10-20 samtal för att få ordning på sakerna. Två samtal borde räcka. Ett där man ringer och supporten ber en testa lite olika saker och ett där man ringer tillbaka om problemet ej är löst

Citat:

Endast 1 vettig människa har jag fått tala med, som konstaterade efter 30 minuter i telefonen med mig att jag inte kan göra mer utan att felet ligger hos dem, men som vissa inkompetent personal inte verkar kunna fixa.

Och på toppen av isberget så har de lovat massa olika datum hela tiden och exakta klockslag när det ska fungera, som så klart inte de kunnat hålla. Sista budet är den 10e Feb just nu.

Konstigt att dom lovar massa datum, trodde det var en av dom gyllene reglerna för support. Man lovar ALDRIG något då man inte kan garantera att det blir löst då.

Citat:

Så... vad ska man göra? Bor hemma, både jag och familjen är beroende av att kunna dela på anslutningen i form av 24Mbit adsl, att behöva sitta med modem till dagliga sysslor är rent ut sagt skit och håller inte. Att ladda ner material som man BEHÖVER går ju inte ens..

Vad kan göra? Hjälp Har vi rätt att på något vis kräva att de ska få igång allt snarast?
Eller är bästa hoppet att kräva uppsägning med omedelbar verkar och byta till t ex BBBs 24Mbit?

Det är nog svårt att kräva att det ska vara klart, det hela beror på vad problemet är.

Telia bör ha en kundombudsgrupp så försök få tag i dom. Kan dom inte åtgärda problemet inom rimlig tid så har du rätt till ett direktavslut.

Permalänk
Hedersmedlem

*telefonnummer bortplockade*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Visst, det är helt åt helvete att du inte fått ditt problem löst. Felanmälningar görs vanligtvis på det andra samtalet. Funkar det inte när de provat det de ska göra, så finns det inget annat att göra. Men, tänk på att vara trevlig. Det tjänar du på, det är roligare att hjälpa någon som är trevlig.

Att lova ut datum är också helt fel, beräknade datum är nåt som är beräknat, inget "då ska det vara klart" datum.

Det ska inte spela någon roll om man som supportare får en otrevlig kund, tråkigt nog så spelar det roll. Man blir bra mycket hjälpsammare om kunden är trevlig.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt idag ringer en tekniker som är ute att de kopplar ner allt och ska testa "en sak" och vipps, 5 minuter senare fungerar allt. 4e gången gillt uppenbarligen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telia och support = värdelösa HJÄLP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger

Så länge de gör sitt jobb så är inte jag otrevlig. Det är först när de börjar slingra sig, komma med motstridiga uppgifter och gör uppenbara fel som jag stegvis "avancerar".

Det enda jag begär att de ska uppträda korrekt och sköta sitt jobb. Vad är det för fel med det? Sen att jag varit med om sånt här några gånger gör att jag vet hur slipstenen ska dras. Vad är det för fel med det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

*telefonnummer bortplockade*[/B]

Varför tar man bort officiella telefonnummer till en avdelning på Telia? Får jag inte skriva nummret till supporten heller?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}