Permalänk
Medlem

Hjälp till oförstående nybörjare..

Hej
Jag har nyss byggt ihop en ny dator men jag undrar hur fasen man kommer in i bios:S jag måste vara helt blåst eller nåt men i manualen står det att man ska trycka Esc när det står: press enter to setup, eller nåt liknande.. men det står aldrig så:S jag testar med att trycka Esc lite här o var just när man satt på datorn(innan windows läses in).. kan det då vara den där jumpern som är på moderkortet(den som jag trode man skulle nollställa bios på) som man ska ändra? snälla försök förklara för mig hur man ska göra.. måste ju in i bios så jag kan ändra lite saker.
Det är oskså så att jag har två hårddiskar men i windows visas bara min hårddisk med OS;et på:S kan man ändra det i bios tros? eller hur kan man annars fixa så jag får fram min andra hårddisk där med?
konstigt är att när jag installerade windows så kunde jag välja vilken av hårddiskarna som jag ville ha windows på, så det kan ju inte vara nåt fel på anslutningen, kan jag inte tänka mig i alla fall.

Väldigt tacksam för svar, MVH Adam

Permalänk
Medlem

Del/delete är standardknappen för bios, men vissa moderkort har F2 istället.

edit:
Ur minnet...
Kontrollpanelen > administrationsverktyg > datorhantering > diskhantering.

Där kan du partitionera/formatera den andra disken samt tilldela den en enhetsbokstav.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket det med hårddisken fungerade finfint:) men jag kommer fortfarande inte in i bios:( jag har eVGA;s nForce 680i.. någon annan som har det som kan säga hur man gör så vore det otroligt snällt.. det står i beskrivningarna att man ska trycka på Esc någon gång innan windows börjar läses in men jag får det inte att funka:( kan det vara jumpern?

Mycket tacksam för svar:) och tack så mycket ännu en gång Hardware guy!
Adam