Permalänk
Medlem

Fick besked idag från Bahnhof att Eskilstuna Stadsnät inte hittar något fel och att jag bör se över min egna utrustning

Jag har provat med 3st olika datorer, 1st switch, 1st router och rakt in i nätuttaget i väggen. Uppstår samma fel fast man provar olika alternativ. Finns en sak kvar att göra för mig och det är att byta cat uttaget.

Min slutsats är att nätet ska funka på detta vis, att man tappar uppkoppling titt som tätt ingår visst i vårt Stadsnät.

Visa signatur

Gaming 1: Asus ROG Strix B650-A Gaming Wifi, AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Thermalright Peerless Assasin 120 SE ARGB - White, Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) EXPO / 6000MHz , ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB OC - White, Kingston Fury Renegade 2TB, Corsair RM850X 850W, Win 10 Home x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

Gaming 2: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB, Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beckz
Fick besked idag från Bahnhof att Eskilstuna Stadsnät inte hittar något fel och att jag bör se över min egna utrustning

Jag har provat med 3st olika datorer, 1st switch, 1st router och rakt in i nätuttaget i väggen. Uppstår samma fel fast man provar olika alternativ. Finns en sak kvar att göra för mig och det är att byta cat uttaget.

Min slutsats är att nätet ska funka på detta vis, att man tappar uppkoppling titt som tätt ingår visst i vårt Stadsnät.

Det konstiga är att alla får samma svar. "Inget fel på stadsnätet, kolla utrustningen i lägenheten inkl. uttaget."

Skulle alla som är anslutna till stadsnätet ha dåliga datorer och taskiga uttag? Det är ju underleverantörer till EEM som bygger nätverken i husen och kopplar in dem på stadsnätet?

Nä, en jävla bluff alltihop. Stadsnätet är underdimetionerat och klarar inte av dagens behov och det märks tydligt då nätet går ner tider när folk sitter vid datorerna som mest dvs, regniga dagar, lov, helger, 11-13, 16-18, 20-22.

Det allra första nätet som byggdes gick till företag, kommun och högskola. De har haft samma problem. Nästan omöjligt att komma ut på nätet under dessa tider.

Permalänk
Medlem

Jag bor på söder och har Blixtvik 100/100. Det fungerar nu precis som jag skrev tidigare utmärkt.

Både upp och ner.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Jag bor på söder och har Blixtvik 100/100. Det fungerar nu precis som jag skrev tidigare utmärkt.

Både upp och ner.

Det låter skönt. Du hade problem tidigare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Det låter skönt. Du hade problem tidigare eller?

Ja. Hela hösten gick åt att ringa supporten känns det som. Dock hade jag inga problem med att bli frånkopplad och dylikt utan det var rena hastighetsproblem. Hade en 10-15mbit i upload, runda slängar 80mbit vid obekväma tider (läs. 4 på morgonen).

Sen efter att pratat med nätchefen på Blixtvik så blev det bra efter en vecka.

Permalänk
Inaktiv

Nu hände det man väntat på. Äntligen togs det upp i tidningen. En liten notis, men ändå.

Som det framgår i artikeln hade Telia struntat i att höra av sig till Stadsnätet angående problemet. 700 kunder drabbade...bara 15 anmälningar kom fram till Energi och miljö från Telia. STARKT JOBBAT TELIA!!

http://www.ekuriren.se/link.php?id=696029

EDIT: Hör gärna av er till Kurirens redaktion och tala om hur Telia fungerat för er. Då kanske det blir fart.

Permalänk
Medlem

allt kan hända, dom gör allt vad dom kan!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu hände det man väntat på. Äntligen togs det upp i tidningen. En liten notis, men ändå.

Som det framgår i artikeln hade Telia struntat i att höra av sig till Stadsnätet angående problemet. 700 kunder drabbade...bara 15 anmälningar kom fram till Energi och miljö från Telia. STARKT JOBBAT TELIA!!

http://www.ekuriren.se/link.php?id=696029

EDIT: Hör gärna av er till Kurirens redaktion och tala om hur Telia fungerat för er. Då kanske det blir fart.

Det är stadsnätets ansvar att hålla reda på sin utrustning, inte Telias. Om en port brinner upp som drabbar alla (?) kunder borde stadsnätets övervakning lyst upp som en julgran. Sen framgår det inte heller ifall det bara gällde Telia eller om det var alla opreratörer. Det stod "flera kunder" vilket inte låter som 700 kunder...

Dessutom, vad ska stadsnätet göra med 700 anmälningar i sin ärendekorg? 15 om samma fel borde räcka gott och väl. 700 anmälningar på samma fel hade tagit veckor att rensa bort bland alla andra anmälningar... Sen vet ju inte Telia om vilka kunder som är drabbade om inte kunderna hör av sig och det var ju knappast 700 kunder som ringde och klagade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Det är stadsnätets ansvar att hålla reda på sin utrustning, inte Telias. Om en port brinner upp som drabbar alla (?) kunder borde stadsnätets övervakning lyst upp som en julgran. Sen framgår det inte heller ifall det bara gällde Telia eller om det var alla opreratörer. Det stod "flera kunder" vilket inte låter som 700 kunder...

Dessutom, vad ska stadsnätet göra med 700 anmälningar i sin ärendekorg? 15 om samma fel borde räcka gott och väl. 700 anmälningar på samma fel hade tagit veckor att rensa bort bland alla andra anmälningar... Sen vet ju inte Telia om vilka kunder som är drabbade om inte kunderna hör av sig och det var ju knappast 700 kunder som ringde och klagade.

Se mitt tidigare inlägg högst upp på denna sida(3)!

Det är svaret jag fick efter många samtal.

Visa signatur

Gaming 1: Asus ROG Strix B650-A Gaming Wifi, AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Thermalright Peerless Assasin 120 SE ARGB - White, Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) EXPO / 6000MHz , ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB OC - White, Kingston Fury Renegade 2TB, Corsair RM850X 850W, Win 10 Home x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

Gaming 2: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB, Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Jo, men det är ju inte samma sak att nätet inte fungerar optimalt och att det inte fungerar alls. Det är helt olika fel!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Anledningen till att fler inte hörde av sig och gjorde en felanmälan är just att nätet fungerar så apdåligt (speciellt Telia).

Folk ringer och gör felanmälan som inte leder till något. Då tröttnar man till slut. Folk vänjer sig vid att nätet ligger nere då och då. Slutsats, inga anmälningar kommer in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men det är ju inte samma sak att nätet inte fungerar optimalt och att det inte fungerar alls. Det är helt olika fel!

Det har du helt rätt i!

Jag ser ju hellre att mitt nät inte fungerar alls under några timmar än att det går ner en gång i kvarten periodvis. Du kanske inte vet att det finns folk som spelar online eller??

Man ledsnar när det inte funkar optimalt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter skall man komma upp i med 10mbit för att vara nöjd?

Tycker mitt går rätt slött när jag drar filer, men när jag kollar typ med tp-test eller bredbandskollen eller liknande så säger den att jag ligger rätt nära 10mbit..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zepper
Vilka hastigheter skall man komma upp i med 10mbit för att vara nöjd?

Tycker mitt går rätt slött när jag drar filer, men när jag kollar typ med tp-test eller bredbandskollen eller liknande så säger den att jag ligger rätt nära 10mbit..

Efter ett beslut är operatörerna tvungna, inom en snar framtid, att ändra sina utlovade hastighetsbenämningar.

http://www.teliasonera.se/press/pressreleases/item.page?prs.i...

Stadsnätet är numer 8-10 Mbit/s enligt den nya beskrivningen.

Jag är nöjd om det håller sig mellan 8-10Mbit, bara uppkopplingen är stabil och det är den inte. Hellre stabil uppkoppling med något lägre fart än topphastighet med fladdrande ping.

Jag får samma som dig. Bra i TP-test men hemskt när det gäller streaming, spel och nerladdning av större filer.

Permalänk
Medlem

Ändrar mig, mitt går fan stabilt. Jag som var galen tidigare. Ligger inte under 1MB/S nu..

Permalänk
Medlem

Nu har nätet varit nere i två dagar. Någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Nu har nätet varit nere i två dagar. Någon annan som har samma problem?

För mig funkar det hyfsat nu, får iofs "Connection Interuppt" var 5-10 min i CoD4.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Mitt funkar skit. Teknikerna "ser" felet men vet inte hur det uppkommer. Det är värst på kvällarna. Går INTE att spela BF2. Tappar anslutningen ofta.

Permalänk
Medlem

Samma som för mig alltså

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Har ni några updates på stadsnätet?

Jag hade stadsnätet under andra halvan av 2007.... Det var jäkligt dåligt i början och ändå hade jag blixtvik som verkade vara en av de mindre drabbade.

Jag är bekant med fastighetsägaren som betalade ca 45 000 för att få in fibret + fastighetsnätet. Vilket känns lite sådär när stabiliteten var obefintlig. Om man jämför med mitt adamo adsl som i princip aldrig gick ner (förutom efter TDC köpte upp dem) så hade man ju förväntat sig en bättre spelupplevelse som blev precis tvärt om.

Efter ett tag så blev det bättre men sedan flyttade jag.

Nu ska jag flytta in igen och nu virrar man igen om vilken ISP man ska ta för att gå på dsl igen känns lite 2006 :).... De borde ju ha hunnit styra upp det nu men det verkar ju som att det var inte allt för länge sen ni hade problem?!

De ISP som jag kan tänka mig är:
-Adamo - för de fungerade så sjukt bra under min adsl-period

-Blixtvik fungerade relativt bra för mig när jag hade dem plus att de verkar fortfarande ha rätt bra omdöme här?!?! leller har jag fel

-Bahnhof har jag inga erfarenheter men vänner har rekommenderat dem men de verkar inte så heta i etuna heller..... de har ju rätt schysst kampanj för de som bor på brunnsbacken men där bor ju INTE jag :(....

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Mitt funkar skit. Teknikerna "ser" felet men vet inte hur det uppkommer. Det är värst på kvällarna. Går INTE att spela BF2. Tappar anslutningen ofta.

gavlegardarna.se som jag kör med hade liknande problem förra månaden där jag bor där man inte heller förstod sig på vad problemet var någonstans. Jag hade t.o.m. en delegation på SJU nätverkspersoner hemma hos mig en förmiddag (så jäkla smart, det var ju bara på kvällarna det var problem). Ivfsh, det vara prestandaproblem i utrustningen (dom sa - nähädu, vi har så det räcker och blir över) och de kröp till korset efter fyra veckors enträget tjôtande och installerade nya snabbare prylar vid deras peeringpunkt. Jag lirar bf2142.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Bahnhof som jag har fungerar perfekt nu.
Har 30/30 men ligger oftast på 80-100 ner och 30-70 upp.

Spelar CoD4 och fick "Connecection Interuppt" väldigt ofta förr, nu får jag det aldrig

Tummen upp för Bahnhof

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm det låter ju bra....

Ingen mer som kan säga något..... det är ju en viktig tråd för i h-vete!

Permalänk
Inaktiv

Lyfter tråden. Var ett tag sedan, men nu verkar det vara på gång med förändringar. Bla. Telia tar bort sin rabatt på 30/mån och även hemsidor som förut ingick i abonnemanget.

Vill byta och undrar om det är någon som har någon annan operatör att rekommendera för spel = stabil, låg ping?

Permalänk
Medlem
Citat:

Lyfter tråden. Var ett tag sedan, men nu verkar det vara på gång med förändringar. Bla. Telia tar bort sin rabatt på 30/mån och även hemsidor som förut ingick i abonnemanget.

Vill byta och undrar om det är någon som har någon annan operatör att rekommendera för spel = stabil, låg ping?

Jag har varit mycket nöjd med 100/10 Tele2 fram till senaste veckans störningar.

Men innan detta gick det som tåget för mig.

Permalänk
Inaktiv

Har bytt nu till Tele2 100/10 och jag är nöjd med pingen och upphastigheten, men nerhastigheten är ett skämt!

Får ut 50-55Mbit/s och läser man om tjänsten står det upp till 100Mbit delad anslutning? Jag fick ut 95/9,8 första dagen jag prövade.

Frågade supporten och de sa att man som kund är garanterad 50% av hastigheten och att jag delar hastigheten med andra, så ju fler som använder tjänsten desto mindre hastighet får jag ut.

Jag påpekade att det var dåligt eftersom det inte står något om någon garantihastighet på 50% och eftersom jag mesta delen får ut 50-55Mbit borde de döpa om tjänsten till 50/10 och informera tydligt på deras hemsida vad som gäller.

Känner mig blåst, så om ni vill ha 100/10 SE UPP FÖR TELE2!!