Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

Jag fick dvi kabel med min LG L226WTQ-SF

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
min skärm mätt med tumstock är inklusive fot 426mm hög 502mm bred inkl. ram

Tror möjligen att imdak kanske inte tryckt ner skärmen i sitt fäste ordentligt, ska klicka till när allt är låst (var lite trög att montera)

Har också märkt att jag har en hel del filmer som inte är av tillräckligt hög kvalité, märkte inte det med min gamla 17 tums Dell skärm jag hade innan..

Foten är väldigt stabil, jag blir bara mer nöjd för varje dag med denna skärm, möjligen skulle jag nu när jag börjat vant mig vid storleken kunna tänka mig en 24 tummare..

// Peter

Aight, då blir det fan en ny skärm imorgon Tack för svaret!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imdak
jo, kom ihåg bara när ni köper att ni tar en SF modell och inte en WF...

Ja, lätt som fan att blanda ihop! Man får kolla färgen på skärmen för att vara säker (;

Visa signatur

Vetenskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
Ni som redan har köpt en skärm fick ni med dvi kabel?

Jag fick också en DVI kabel med varje skärm, fast det står att det inte är det.
Som jag skrev i en tidigare post, nu sitter jag med ett par DVI kablar extra ^^

Permalänk
Medlem

Både vga- och dvi-kabel (och nätkabel) i min låda igår.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-vs-intel
Är också sugen på en Lg, hittade en billig sida i tyskland som verkar pålitlig.
http://www3.hardwareversand.de/8VC0ZVl96Bxxec/1/articledetail...

kostar 277 euro som motsvarar 2500kr vilket är billigt då den i svergie kostar uppåt 3200~kr

men undrar om nån vet om det blir tull på detta? altså att man behöver betala extra skatt osv, för annars är den mkt billig då frakten är 300kr vilket blir drygt 500 billigare!

mvh.

Beställde en hel dator för 13000kr från dendär sidan igår med LG skärmen. Skulle kostat över 16000kr i sverige! haha.

När jag fått grejjerna kan jag göra ett inlägg här.

Visa signatur

Asrock H81 Pro BTC | XFX Pro (2250W) | 6st Sapphire 270X Dual-X - 2.8 Mh/s | Windows 8.1 | Cgminer 3.7.2 | Catalyst 13.12 (Mod)

Permalänk

Ni som fick med DVI kabel får mer än gärna berätta var skärmen är inhandlad

Visa signatur

Aopen XC Cube, P4 3,2Ghz, 2048Mb 400Mhz PC3200 RAM, Seagate 80GB HD, NEC3520, Geforce 6600GT.

Permalänk
Medlem

lägger beställning från Dustin Home idag på den efter att jag var och kände och testade den på en affär igår. Dock så var den extremt dyr i den affären dom vill ha 4200:- för den så det får bli det traditionella Dustin Home där den kostar milda 3169:- så <3 Dustin Home för Student konto.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Igår fick jag min L226WTQ-SF. Ser ganska ok ut, lite trist fot, men annars ok. Ja, jag fick med både VGA-sladd och DVI-sladd. Köpt på Webhallen.

En fråga, jag fick med två CD-skivor varav den ena verkar ha någon slags programvara. Är detta något som man behöver bry sig om, eller kan jag lägga skivorna längst in i byrålådan?

Ni som testat skärmen ett tag, vilka inställningar har ni valt? Tips på bra kalibreringsmetoder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

vad jag har hört och skrivet av LG så har väll deras skärmar en så naturlig inställning för ögat som möjligt vid standard så det är väll inte så mycket som ska confas?

sedan så fick jag min order och min skärm skickas idag från dustin även fast det stog 1-2dagar och inte i lager så <3 Dustinhome då den kommer hem på måndag

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AquaStealth
Ni som fick med DVI kabel får mer än gärna berätta var skärmen är inhandlad

Amentio.no (Norge)

(Fast den skickades från Sverige...)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Någon som har haft problem med ghosting i L226WTQ-SF?

Ingen som har hittat nåt test eller något annat forum där skärmen diskuteras? Vill ha lite mer att läsa.

Permalänk
Medlem

"Sh0ken", har du fått hem prylarna än från tyskland? var skärmen 5ms eller hade dom skrivit fel på sidan?

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Ojdå, lite ny info Jag har letat runt i snart ett halvår efter en ny LCD-skärm som är perfekt för allt, speciellt för spelbruk. Jag har dålig syn och behöver en skarp bild och ett bra kontrastförhållande. Men efter att jag läst den här tråden så lutar det STARKT mot att LG'n finner sig ro här i huset.

Frågan är bara: Är L226WTQ-SF skärmen den bästa möjliga skärm man kan hitta för spel och allround anvädning inom 22" sträcket? Jag bryr mig personligen inte om priset alls, bara kvalitén. Så, finns det en bättre? Kollade på Samsung T214 förut, men precis innan jag tryckte på "köp" så såg jag att den inte var wide, så det vart inte den .. LG ligger högts för mig i nuet.

MVH /Adam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
vad jag har hört och skrivet av LG så har väll deras skärmar en så naturlig inställning för ögat som möjligt vid standard så det är väll inte så mycket som ska confas?

sedan så fick jag min order och min skärm skickas idag från dustin även fast det stog 1-2dagar och inte i lager så <3 Dustinhome då den kommer hem på måndag

Du menar att 100% på ljustyrkan är normalt, kanske om man inte orkar sätta in en extra lampa i rummet och vill ha lite mysbelysning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du menar att 100% på ljustyrkan är normalt, kanske om man inte orkar sätta in en extra lampa i rummet och vill ha lite mysbelysning.

det var vad jag hade hört och ja det var fel jag är själv nere i 60 ljusstyrka och 65 kontrast nu och tycker det nästan är lite för starkt fortfarande

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
"Sh0ken", har du fått hem prylarna än från tyskland? var skärmen 5ms eller hade dom skrivit fel på sidan?

Finns två olika: 226WTQ-WF och 226WT-WF

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105317
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109459

Skillnaden verkar vara svarstiden och priset... Inget annat vad jag kan se.. ?

Visa signatur

//Scsi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scsi
Finns två olika: 226WTQ-WF och 226WT-WF

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105317
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109459

Skillnaden verkar vara svarstiden och priset... Inget annat vad jag kan se.. ?

nej skillnaden är väll svarstiden och priset och att WT modellen är äldre och WTQ är den nyaste som har kommit.

men du vet att det finns 226WTQ-SF på dustinhome som är billigare än WF va?
här är länken till den http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108771

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

OBS: 226WTQ-SF har nollfels pixelgaranti. Det har inte 226WTQ-WF.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

och vem vill köpa en skärm med vit fot? jag stör mig inte alls på den matta silvriga ramen som 226WTQ-SF har.

Bara en liten notis som jag är lite sur på hos LG i USA så finns 226WTQ-BF vilket man kan tycka ska vara lika fast den är hel svart så det är en skärm med svart ram och svart fot varför denna inte finns i sverige eller Europa vet jag inte

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Bara en liten petitess, det är väl zero bright pixles, dvs inga lysande pixlar-garanti, inte nollfels pixelgaranti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henx1
Någon som har haft problem med ghosting i L226WTQ-SF?

Ingen som har hittat nåt test eller något annat forum där skärmen diskuteras? Vill ha lite mer att läsa.

Har kört med den skärmen några dagar nu, och ja den har ghosting problem.:(

Funderar på att byta eller köpa en till men då en L226WT-SF som ska ha betydligt mindre problem, här är en länk där dom diskuterar ghosting på L226WT-SF,L226WTQ-SF

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Citat:

Ghosting was very noticeable on the WTQ, for example during FPS gaming, like in BF2, hum-vees driving by, or planes or missiles flying by, all left whitish streaks behind them. Streaks behind mouse like you say also, basically anything that moved fast across the screen left a white streak behind it. Also, there were white halos around any black text that was on anything but a white background.

My new WT has none of these issues...

Permalänk
Medlem

Hmm, förvirrat det här!

Men av LG L226-modellerna så ska man alltså ha L226WT-SF?
Och det är den med svart fot som är SF-modellen.
Och SF-modellen har 5ms respons?

Om jag fattat det rätt så finns d alltså 4(5) modeller?

L226WTQ-SF
L226WTQ-WF
L226WT-SF
L226WT-WF
(L226WTQ-BF)

En butik skrev på samma skärm:
ArtikelId: mxL226WTQ-SF
Produktnamn: LG L226WT

Hmm, är inte d 2 olika modeller?

Blir yr av det här!
Snälla hjälp. e sugen på denna skärm! ehh, nån av dem

// Coffer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maker
Har kört med den skärmen några dagar nu, och ja den har ghosting problem.:(

Funderar på att byta eller köpa en till men då en L226WT-SF som ska ha betydligt mindre problem, här är en länk där dom diskuterar ghosting på L226WT-SF,L226WTQ-SF

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Detta med ghosting... WTQ har ghosting som "inbyggd produktegenskap, och detta hänger ihop med något som kallas "overdrive" som går att läsa i din länk, overdrive är det som gör att WTQ har 2ms mot WT´ns 5ms.

Fick svar av LG Sverige på frågan om Varför en skärm speciellt framtagen för gamers har egenskaper som stör spelupplevelsen för vissa, och om overdrive går att "stänga av" och därigenom bli en 5ms WT skärm

"Hej!

Vi känner inte igen problemet du beskriver, du kan höra av dig tilll servicecenter för reparation. Det går inte att stänga av "Overdrive"

Mvh Lotta - LGs kundtjänst"

Man kan dra sina egna slutsatser, men "problemet" med ghosting kan både bero på skärmen och den pedante person som använder den..

Personligen kan jag bara säga att jag upplever inget problem med ghosting, men om man gör det, är lösningen enkel.. välj en annan skärm, men vilken?
Alla skärmar verkar ha sina för och nackdelar och hittills har jag inte hört talas om en skärm "alla" är 100% nöjda med, och det kommer troligen aldrig att finnas en sådan heller..

"den som letar efter fel, hittar fel"

// Peter

Permalänk
Medlem

jag har haft min skärm en vecka nu men har inte hunnit flyga någe BF än jag har bara sprungit omkring och har inte kännt av nå ghosting än så länge.

Där jag märker att det är irriterande ghosting det är när jag drar musen över sweclockers hemsida mot denna brun gråa sida så när man drar musen så ser man nästan hela musen x2.
Men detta är enbart märkbart på sweclockers hemsidan med tanke på bakgrundsfärgen dock så är det mycket iriterande

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Samsung 226BW (A), har märkt av kraftiga ljusskiftningar längs vänster sida samt lite ner till höger, typ orange blir nästan gul osv. ghostning på vissa färger som här på svec. Jag håller på med grafikprogrammering & 3D-modellering och kan inte leva med en sån här skärm. In till komplett för byte med denna skärm.

Permalänk

l226wtq-SF

Tja, fick min l226wtq-SF igår, är väldigt nöjd med den förutom lite backlight bleeding i över och underkant..

såg på Lgs hemsida att den modellen ska ha av-inputs på baksidan, composite bland annat, är den ngn av er som har det? själv fick jag inga sådana ingångar..
här kommer länken:

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&pa...

kolla på bild nr 2 så ser ni ingångarna..
Mvh Tim

Permalänk
Medlem

Fick min LG WTQ-SF idag, och packade upp den för någon timme sedan. Den är vädligt behaglig, till skillnad från min gamla 17 tummare men jag har hittat ett par nackdelar som är ytterst störande, men tror att det går att återgärda?

- Första problemet är att när skärmen står på mitt skrivbord så lutar den lite neråt, vet inte om det kan bero på att skruvarna inte är riktigt hårt iskruvade (?), men man verkar inte kunna böja den uppåt iallafall, för då är risken stor att jag knäcker skärm hållaren.

- För det andra så verkar den bara köra på 60hz, och inte mer? Min förra LCD skärm som kostar tusenlappen idag kan lätt köra på 65 samt 70hz vilket är uber skönt, men att nu nedgradera sig till 60hz är ju absurt! Ska det vara såhär? Eller går det att fixa med någon inställning så man får upp den till 70hz?

Dessutom så lider den av ghosting problem, har inte prövat mina spel ännu, men skall genast göra det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finalexp
- Första problemet är att när skärmen står på mitt skrivbord så lutar den lite neråt, vet inte om det kan bero på att skruvarna inte är riktigt hårt iskruvade (?), men man verkar inte kunna böja den uppåt iallafall, för då är risken stor att jag knäcker skärm hållaren.

Ta i lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finalexp
- För det andra så verkar den bara köra på 60hz, och inte mer? Min förra LCD skärm som kostar tusenlappen idag kan lätt köra på 65 samt 70hz vilket är uber skönt, men att nu nedgradera sig till 60hz är ju absurt! Ska det vara såhär? Eller går det att fixa med någon inställning så man får upp den till 70hz?

60Hz, endast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mer specefikt, tack.

Ska man kunna böja upp den eller inte? Om inte, så knäcker jag skärmbasen om jag tar i mer, och det är relativt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finalexp
Mer specefikt, tack.

Ska man kunna böja upp den eller inte? Om inte, så knäcker jag skärmbasen om jag tar i mer, och det är relativt mycket.

använd båda händerna håll på mitten av överkant och mitten på nederkant drag bildskärmen genom att dra med ena handen tryck med den andra åt det håll du vill vinkla den, är inte speciellt svårt kan möjligen vara lite trög första gången så till vida det inte är något fel med din..

// Peter