Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
Så ditt hemkok är motorsågat

Ok...
Det var mitt desperata famlande efter det beryktade halmstrået, jag står just och stampar i mitt skärmköp och hade precis bestämt mig för WTQ-skärmen. Nu är jag tillbaka på ruta ett igen.
Tack för svaret.

Permalänk
Inaktiv

Mailade till LG och frågade ang problemet, om det var känt och om de hade återgärdat det.

Så här skrev jag,

"När jag läser recentioner om denna skäm menar många att såkallad
"ghosting" förekommer och er tidigare modell LG-226WT (med 5ms) har mycket mindre "ghosting".

De flesta jag varit i kontakt med har skickat tillbaka sina WTQ skärmar då de blivit missnöjda och bytt dessa till WT.

Ska det verkligen vara såhär, eller är det en barnsjukdom ni kommer åtgärda?"

Fick det här till svar

"Det sker en ständig uppdatering och förbättring av LG:s produkter. Om det skulle vara ett känt problem är det säkerligen åtgärdat vid det här laget.

Mvh

LG"

Svaret säger mig ingenting.

"Om det skulle vara..."

Alltså vet dom inte om det är ett känt problem?

"säkerligen åtgärdat"

Alltså vet dom inte om problemt är åtgärdat?

Lutar åt Samsung för mig ialf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peeeer
Mailade till LG och frågade ang problemet, om det var känt och om de hade återgärdat det.

Så här skrev jag,

"När jag läser recentioner om denna skäm menar många att såkallad
"ghosting" förekommer och er tidigare modell LG-226WT (med 5ms) har mycket mindre "ghosting".

De flesta jag varit i kontakt med har skickat tillbaka sina WTQ skärmar då de blivit missnöjda och bytt dessa till WT.

Ska det verkligen vara såhär, eller är det en barnsjukdom ni kommer åtgärda?"

Fick det här till svar

"Det sker en ständig uppdatering och förbättring av LG:s produkter. Om det skulle vara ett känt problem är det säkerligen åtgärdat vid det här laget.

Mvh

LG"

Svaret säger mig ingenting.

"Om det skulle vara..."

Alltså vet dom inte om det är ett känt problem?

"säkerligen åtgärdat"

Alltså vet dom inte om problemt är åtgärdat?

Lutar åt Samsung för mig ialf.

Det är nog så att man måste vara väldigt konkret, de som ger mailsvar hos LG(kundservice) kan själva ingenting, har 0 befogenhet att lösa något, är som att hälla vatten på en gås, ingenting fastnar.. Jag har själv mailat dom ett antal gånger och konstaterat att dom är helt hopplöst dåliga på service!

"Det sker en ständig uppdatering och förbättring av LG:s produkter. Om det skulle vara ett känt problem är det säkerligen åtgärdat vid det här laget."

detta är vad man brukar kalla för floskel! betyder ingenting, sådana uttalanden som gör en mer än lite irriterad..

Verkar som om det enda de lärt sig är hur man svarar suddigt utan att egentligen svara alls.. är helt enkelt fel människor på fel plats, bara att klättra i LG´s maktpyramid om man vill ha riktiga svar, även chefen har en chef..

// Peter

Permalänk
Medlem

Har fått min WT nu. Bilden känns skarp och fin. Är det max 60hz eller hur vad det nu igen?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Så efter ha läst igeno allt i denna tråden så av de två skärmarna det handlade om är det igentliga valet "LG Electronics L226WT-SF 22" Wide TFT Silver Analog&DVI 5ms" pga av den har minst Ghosting och är mest prisvärd även om den har ett äldre chipp än wtq versionen?

/något förvirrad Korp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korpskugga
Så efter ha läst igeno allt i denna tråden så av de två skärmarna det handlade om är det igentliga valet "LG Electronics L226WT-SF 22" Wide TFT Silver Analog&DVI 5ms" pga av den har minst Ghosting och är mest prisvärd även om den har ett äldre chipp än wtq versionen?

/något förvirrad Korp

ja jag kan säga att jag skickade tillbaka min WTQ och bytte mot en WT som du kanske vet om du har läst tråden och jag är mer än nöjd med min WT jag tcker den har skönare färger och känns skönare att spela på den också.

som en sak som jag kännde direkt var att WT modellen inte har så överdrivet Starka färger som WTQ skärmen hade som enbart blev drygt när man läste forum eller dyligt så jag tycker bara positivt om WT inget att fundera på handla och var glad och sen så är den billig också så köp.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Permalänk
Medlem

supergamer vart har du sett att WT modellen är utgående och att LG slutat att göra dom kan du länka det någonstans eller är det bara något du har hört???

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

pratade med en säljare i en affär

Permalänk
Medlem

okej LG har då själva inte medelat någonstans och affärer säljer dom fortfarande så inga problem att köpa en än så länge allfall

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Lofen66 fick du några pixel fel på din WT??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
Lofen66 fick du några pixel fel på din WT??

självklart inte. å andra sidan så är det ju samma pixel garanti på WT och WTQ

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111250

NY skärm!! heter LG L226WTG-WF

Någon som vet lite info??

Permalänk
Medlem

nej men jag har sett den skärmen på dustinhome jag också men svårt att hitta info om den har googlat den och sökt och kollat LG:s sidor men ingen info.

men det kan mycket väl vara en ny variant för Dustinhome har varit tidiga ut med nya artiklar före långt före innan dom har releasats och kommit ut så det är nog en ny variant av 226WT serien

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Gaah, hur stänger jag av den blåa dioden på Lg:en? Stör som f*n!

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomer84
Gaah, hur stänger jag av den blåa dioden på Lg:en? Stör som f*n!

Det är det som är det Trevliga med Lgn det går att stänga av

in i vanliga menyn sen in i SETUP->POWER INDICATOR= framme

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=69519

Antar att det blir en sådan, va säger ni ?

Permalänk
Medlem

Det är väl den som har problem med ghosting? Alla i den här tråden säger att WT är bättre än WTQ

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk

Efter att ha läst lite om WTQ's Ghostning problem på olika forum värkar det som att modeller som är tillverkade efter Mars 2007 inte lider av Ghostning. Det är en nyare firmware i dom (1.14) vilket värkar har fixat problemet medans de äldre skärmarna som har firmware 1.10 lider av problemet. Tyvär värkar det inte går att uppdatera firmwaren på skärmen manuellt :/.

Ni kan titta vilken ni har genom att stänga av skärmen, hålla in Menu knappen och sedan sätta på skärmen. Släpp Menu knappen och klicka på den igen så kommer ni in i service menyn där ni kan se information om vilket firmware ni har.

Permalänk
Medlem

det som du skriver festisZzz kan mycket väl stämma själv så hade jag 1.10 på min skärm och skickade tillbaka den mot en en LG226WT skärm vilket jag är välldigt nöjd med

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FestisZzz
Efter att ha läst lite om WTQ's Ghostning problem på olika forum värkar det som att modeller som är tillverkade efter Mars 2007 inte lider av Ghostning. Det är en nyare firmware i dom (1.14) vilket värkar har fixat problemet medans de äldre skärmarna som har firmware 1.10 lider av problemet. Tyvär värkar det inte går att uppdatera firmwaren på skärmen manuellt :/.

Ni kan titta vilken ni har genom att stänga av skärmen, hålla in Menu knappen och sedan sätta på skärmen. Släpp Menu knappen och klicka på den igen så kommer ni in i service menyn där ni kan se information om vilket firmware ni har.

Jag beställde för några dagar sedan 2st L226WT-SF från datorbutiken.com men har nu fått till svar att den utgått ur sortimentet.

Så frågan är, går det på något sätt att se när en L226WTQ-SF är tillverkad på utsidan av kartongen ? På LG´s kundtjänst visste dem inte om det gick men att det ev. är så att serienummrets första 3 siffror är År och månad ?!?

Permalänk

Ända sättet jag vet att man kan se när skärmen är tillverkad/vilken firmware den har är genom att gå in i service menyn. Lämnade tillbaka min WTQ idag, hade firmware 1.10 på den och beställde från itservice. Annars kan man ju alltid testa fråga när tex Datorbutiken fick in deras senaste leverans av WTQ modeller och hoppas att det är tillverkade nyligen :P.

En roligt sak med ghostningen på WTQ är att det verkar bara vara så i kombination med vissa färger eller nått konstigt. För jag testade köra Quake 3 för att se om jag kunde märka någon ghostning i ett snabbt spel men såg inget alls. Dock så såg jag ghostning i Company of Heroes när man zoomade in fullt och gubbarne rörde sig, så mig lite lite ghostning från gubbarna (dom rör sig väldigt sakta så det är konstigt, värkade även bara vara på en del av den mapen jag körde). Det ända gångerna jag värkligen märkte ghostningen var dock över vissa banners, som hör på sweclockers eller några andra hemsidor, musen blir nästan 2, ser nästan snyggare ut med ghostning efter musen dock :P.

Permalänk
Medlem

På min 226BW (A) var det otroligt mycket ghostning, men har ju skickat tillbaks den... På brorsans (S) var det nästan ingen alls... Tänka sig att det kan vara så olika från skärm till skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anol64
Jag beställde för några dagar sedan 2st L226WT-SF från datorbutiken.com men har nu fått till svar att den utgått ur sortimentet.

Så frågan är, går det på något sätt att se när en L226WTQ-SF är tillverkad på utsidan av kartongen ? På LG´s kundtjänst visste dem inte om det gick men att det ev. är så att serienummrets första 3 siffror är År och månad ?!?

Ingen som har kvar sin låda eller kan kolla på sin WTQ skärm om första siffrorna i serienummret ser ut att kunna vara produktions år/månad ?

Permalänk
Medlem

jag kan inte säga om min WTQ men på min WT kartong så står det datum på en lapp på Kartongen "ID Date: 2007-05-31"

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anol64
Ingen som har kvar sin låda eller kan kolla på sin WTQ skärm om första siffrorna i serienummret ser ut att kunna vara produktions år/månad ?

Jo då 703MAL första 6 i serienumret, år 7 månad 03 MA troligen mars, men trots att min skärm är tillverkad mars 07 har den firmware 1.10

(Manufactured: March 2007)

så grundtipset är att välja en WTQ med serienummer 704(AP) eller 705(MA)

Tala gärna om för oss vilken du beställt och om den var uppdaterad med firmware 1.14.

Börjar bli lite som Samsung A eller S panel, dom gör det inte lätt för oss konsumenter...

// Peter

Permalänk
Medlem

jo men visst verkar det som att LG äntligen har förstått problemet och uppdaterat så det stämmer med 1.14 verkar vara fixat.

Här är ett utklipp från anandtech och deras tråd om samma problem.

"Hi - I read this thread just after i placed my order yesterday for my WTQ model. Obvioulsy i have been really worried all day. I set up the monitor a couple of hours ago, and no ghosting at all? I am trying really hard to find the issue but i can't!

In service menu it says
v.1.14"

så ni som hade 1.10 som även jag hade returnera den och kräv en 1.14 eller något för återförsäljaren borde veta när dom fick in senaste leveransen och dom kan väll även kolla själva i service menyn på 1 exemplar

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
jo men visst verkar det som att LG äntligen har förstått problemet och uppdaterat så det stämmer med 1.14 verkar vara fixat.

Här är ett utklipp från anandtech och deras tråd om samma problem.

"Hi - I read this thread just after i placed my order yesterday for my WTQ model. Obvioulsy i have been really worried all day. I set up the monitor a couple of hours ago, and no ghosting at all? I am trying really hard to find the issue but i can't!

In service menu it says
v.1.14"

så ni som hade 1.10 som även jag hade returnera den och kräv en 1.14 eller något för återförsäljaren borde veta när dom fick in senaste leveransen och dom kan väll även kolla själva i service menyn på 1 exemplar

Jobbar på ett byte, återkommer med mina erfarenheter i detta, LG verkar hur som helst ha tystnat, svarar inte längre på mina mail.. Gissar att dom möjligen har "några" till mail i ämnet firmware 1.10 till 1.14

antar att denna firmware uppdatering innebär byte av hårdvara (ett chip?) i och med att den inte verkar gå att program uppdatera.

// Peter

Permalänk

Det är bara mjukvaran som behöver uppdateras, problem är dock att du inte kan överföra informationen från datorn till skärmen utan speciell utrustning. Har för mig att den inte kan skickas via DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FestisZzz
Det är bara mjukvaran som behöver uppdateras, problem är dock att du inte kan överföra informationen från datorn till skärmen utan speciell utrustning. Har för mig att den inte kan skickas via DVI.

Ok. jag förstår, jobbar du eller har du jobbat hos LG?