Permalänk

Måste jag ha 1Gbit nätverkskort?

Fick nyligen fiber och varje gång jag t.ex seedar i 5Mb/sec och sedan t.ex ska rippa en DVD så går farten ner i 1Mb/sec och sedan upp igen när jag rippat klart, vad beror de på?

Jag har 2 stycken SATA-II diskar så där borde inte problemet ligga.

Har även problem med nerladdning/uppladdning samtidigt, känns ofta som de tar emot liksom.

Blir detta bättre med 1Gbit kort?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Skaffa ett bättre nätverkskort med egen processor, tex ett dyrare 3com eller intel

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Skaffa ett bättre nätverkskort med egen processor, tex ett dyrare 3com eller intel

Och detta kommer fixa sig då till 100%?
Kan du ge mig nån länk?

Ett till exempel:
Nu laddade jag upp i 6Mb/sec, startade Firefox och allt rasslar till och uploaden går ner till 2Mb/sec och Firefox startar.

Man ska väl kunna göra annat på datorn bara för man har snabbt bredband?

Nån mer som känner till detta?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
  • Om du inte rippar, så går det fortare då?

  • Om CPU användning inte ligger nära gränsen till 100% när du rippar,
    då är det varken CPU eller NIC som ställer till det. Då har du isåfall nu kvar bussen och hårddiskarna. Vad jag förstår så kör du 7.2k rpm diskar då jag känner inte till några 10k rpm SATA-II. Kör du förresten dessa två SATA-II diskar i RAID 0?

    Jag misstänker att bussen klarar sig fint men att diskarna klarar inte av att hämta/skriva slumpmässigt i den hastighet som du önskar. En helt annan sak om det hela hade varit sekventiellt och enbart läs- eller skriv-läge.

    Innan du går ut och handlar ett Intel NIC med 64 kB:s buffert, kontrollera hur mycket CPU användning som pågår när du rippar och seedar samtidigt, och kontrollera hur mycket ripp-programmet tar i CPU användning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Vilket i-landsproblem. Men som sagt, köp ett "riktigt" nätverkskort, så lär allt lösa sig!

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni

  • Om du inte rippar, så går det fortare då?

  • Om CPU användning inte ligger nära gränsen till 100% när du rippar,
    då är det varken CPU eller NIC som ställer till det. Då har du isåfall nu kvar bussen och hårddiskarna. Vad jag förstår så kör du 7.2k rpm diskar då jag känner inte till några 10k rpm SATA-II. Kör du förresten dessa två SATA-II diskar i RAID 0?

    Jag misstänker att bussen klarar sig fint men att diskarna klarar inte av att hämta/skriva slumpmässigt i den hastighet som du önskar. En helt annan sak om det hela hade varit sekventiellt och enbart läs- eller skriv-läge.

    Innan du går ut och handlar ett Intel NIC med 64 kB:s buffert, kontrollera hur mycket CPU användning som pågår när du rippar och seedar samtidigt, och kontrollera hur mycket ripp-programmet tar i CPU användning.

Stort tack för ditt inlägg.

CPU ligger på runt 30% när jag seedar och rippar samtidigt.
Det går fortare när ja inte rippar.
Mina diskar är 7200 rpm precis som du säger.

Det där med RAID har ja aldrig förstått om ja ska vara ärlig, ja kopplade in dom till mina SATA portar sen körde bara, kanske är nåt ja borde kika där? Isf var?

Kanske helt enkelt är nån inställning nånstans med hårddiskarna?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Stort tack för ditt inlägg.

CPU ligger på runt 30% när jag seedar och rippar samtidigt.
Det går fortare när ja inte rippar.
Mina diskar är 7200 rpm precis som du säger.

Det där med RAID har ja aldrig förstått om ja ska vara ärlig, ja kopplade in dom till mina SATA portar sen körde bara, kanske är nåt ja borde kika där? Isf var?

Kanske helt enkelt är nån inställning nånstans med hårddiskarna?

Hej. Eftersom att CPU belastning ligger så pass lågt och bra till, så kan vi utesluta CPU:n i datorn samt att om det skulle vara ett nätverkskort som knappt har egna avlastningsmoment så bekräftar CPU användningen att där finns mer att ge :D.

RAID 0 handlar om att använda ett jämnt antal diskar tillsammans för att få ut en högre prestanda, dvs väldigt enkelt exempel med två diskar:
[u]Du önskar att spara/läsa fil test.abc:[/u]

  • Disk 1 kommer att ta hand om halva delen i sin max fart och

  • Disk 2 kommer att ta hand om den andra halvan i sin max fart.

Att göra om till RAID 0 kräver att innehållet på disken försvinner(detta gör RAID kontrollern åt dig).
Att kontrollera om diskkontrollern stödjer RAID läge, görs enklast genom att kolla i datorns BIOS eller kontrollerkortets BIOS. RAID 0 kan också benämnas som STRIPE eller PERFORMANCE.

Min misstanke är att du har en bra hastighet till internet, du seedar fil(er) som är attraktiva, vilket i sin tur skapar väldigt mycket "slumpmässig" diskanvändning, vilket betyder att armen med huvudena måste "springa" väldigt mycket hit och dit på din disk, och detta märker du av tydligast när du seedar i höga hastigheter samt din CPU försöker att rippa snabbt som bara den, och då orkar inte disken med och gör helt enkelt sitt bästa.

Dessutom att du kör med SATA diskar betyder att du kan ignorera att tänka på UDMA/PIO läge, eftersom dessa kör alltid i UDMA läge, och det bekräftas utav din låga CPU användning.

Skulle du ändå välja att testa med ett annat nätverkskort så rekommenderar jag ett Intel Desktop Pro 1000 GT kort(PCI) eller 1000 PT(PCI-e). Detta kort har en buffert på 64 kB, vilket borde undanröja ev. hinder ett tag framöver, eftersom ett nätverkskort med mindre buffert kan ändå prestera, men så blir där också betydligt fler avbrottsförfrågningar mot CPU'n, och jag vet inte om det OS du kör på datorn kan visa hur stor del som går åt till att hantera avbrottsförfrågningar/IRQ. På *nix baserade OS kan man se detta om man har top installerat. Då visas det som interrupt.

  • Vad har du för nätverkskort idag?

  • Du nämner att du har två diskar. Seedar du och rippar till samma disk?
    Har du provat att seeda från en disk och rippa enbart till den andra och se vilket resultat det ger?

  • Vilket OS använder du?

  • Delar nätverkskortet och SATA kontrollerkortet samma avbrottsadress/IRQ adress?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Hej. Eftersom att CPU belastning ligger så pass lågt och bra till, så kan vi utesluta CPU:n i datorn samt att om det skulle vara ett nätverkskort som knappt har egna avlastningsmoment så bekräftar CPU användningen att där finns mer att ge :D.

RAID 0 handlar om att använda ett jämnt antal diskar tillsammans för att få ut en högre prestanda, dvs väldigt enkelt exempel med två diskar:
[u]Du önskar att spara/läsa fil test.abc:[/u]

  • Disk 1 kommer att ta hand om halva delen i sin max fart och

  • Disk 2 kommer att ta hand om den andra halvan i sin max fart.

Att göra om till RAID 0 kräver att innehållet på disken försvinner(detta gör RAID kontrollern åt dig).
Att kontrollera om diskkontrollern stödjer RAID läge, görs enklast genom att kolla i datorns BIOS eller kontrollerkortets BIOS. RAID 0 kan också benämnas som STRIPE eller PERFORMANCE.

Min misstanke är att du har en bra hastighet till internet, du seedar fil(er) som är attraktiva, vilket i sin tur skapar väldigt mycket "slumpmässig" diskanvändning, vilket betyder att armen med huvudena måste "springa" väldigt mycket hit och dit på din disk, och detta märker du av tydligast när du seedar i höga hastigheter samt din CPU försöker att rippa snabbt som bara den, och då orkar inte disken med och gör helt enkelt sitt bästa.

Dessutom att du kör med SATA diskar betyder att du kan ignorera att tänka på UDMA/PIO läge, eftersom dessa kör alltid i UDMA läge, och det bekräftas utav din låga CPU användning.

Skulle du ändå välja att testa med ett annat nätverkskort så rekommenderar jag ett Intel Desktop Pro 1000 GT kort(PCI) eller 1000 PT(PCI-e). Detta kort har en buffert på 64 kB, vilket borde undanröja ev. hinder ett tag framöver, eftersom ett nätverkskort med mindre buffert kan ändå prestera, men så blir där också betydligt fler avbrottsförfrågningar mot CPU'n, och jag vet inte om det OS du kör på datorn kan visa hur stor del som går åt till att hantera avbrottsförfrågningar/IRQ. På *nix baserade OS kan man se detta om man har top installerat. Då visas det som interrupt.

  • Vad har du för nätverkskort idag?

  • Du nämner att du har två diskar. Seedar du och rippar till samma disk?
    Har du provat att seeda från en disk och rippa enbart till den andra och se vilket resultat det ger?

  • Vilket OS använder du?

  • Delar nätverkskortet och SATA kontrollerkortet samma avbrottsadress/IRQ adress?

Ännu ett stort tack att du tar dig tid att klura ut mitt fel

Från början (när jag hade 8/1 bredband) så satt jag med ett 10Mbit kort, när ja sedan fick 24/1 så märkte ja tydligt att de inte klarade mer än 10Mbit så ja testade då med det som sitter på moderkortet, och de va 100Mbit och funkad fint, och det är de kort ja använder idag.
Vet ej riktigt vad de är för kort men de är som sagt på moderkortet.

Jag har Win XP med SP2.

Vid detta tillfälle så rippade jag till ena medans ja seeda på den andra.

SATA kontrollerkort har jag ej.

Angående RAID.
Måste jag alltså formatera båda diskarna för att fixa de? Låter inte så kul

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på fibern, 100mbit? Det är absolut ingen idé att köra gigabitkort i så fall. Det går minst lika bra med ett 100mbit-kort.

Tror det är hårddisken som gör det. Diskar gillar inte om man vill skriva data på olika ställen samtidigt, och det är det som händer när du rippar en DVD och tankar samtidigt. Eftersom skrivhuvudet måste hoppa fram och tillbaka typ varannat kluster blir den totala skrivhastigheten mindre än om du bara skulle ha rippat DVD:n t.ex. För jag antar att även DVD-rippningen går långsammare när du tankar samtidigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Vad har du för hastighet på fibern, 100mbit? Det är absolut ingen idé att köra gigabitkort i så fall. Det går minst lika bra med ett 100mbit-kort.

Tror det är hårddisken som gör det. Diskar gillar inte om man vill skriva data på olika ställen samtidigt, och det är det som händer när du rippar en DVD och tankar samtidigt. Eftersom skrivhuvudet måste hoppa fram och tillbaka typ varannat kluster blir den totala skrivhastigheten mindre än om du bara skulle ha rippat DVD:n t.ex. För jag antar att även DVD-rippningen går långsammare när du tankar samtidigt?

Jepp det är 100Mbit.
Jag får vänta svar från "Veni" angående hårddiskarna

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Re: Måste jag ha 1Gbit nätverkskort? Datorn seg vid snabb ner/uppladding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fick nyligen fiber och varje gång jag t.ex seedar i 5Mb/sec och sedan t.ex ska rippa en DVD så går farten ner i 1Mb/sec och sedan upp igen när jag rippat klart, vad beror de på?

Jag har 2 stycken SATA-II diskar så där borde inte problemet ligga.

Har även problem med nerladdning/uppladdning samtidigt, känns ofta som de tar emot liksom.

Blir detta bättre med 1Gbit kort?

det beror på att en IDE disk inte kan hantera den IO belastningen som blir!

det du kan göra är att köra med utorrent och ställa in cachen manuellt till 256MB eller nått sådant så att när utorrent väl skriver till disken så gör den det sekventiellt.

begränsningen ligger i hårddisken alltså ... en hårddisk är bara riktigt snabb när det kommer till sekventiell läsning och skrivning ...

en raptor disk är lite bättre dära, har högre IOps , slå på NCQ som finns numera på ide diskar ökar också prestandan lite.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Re: Re: Måste jag ha 1Gbit nätverkskort? Datorn seg vid snabb ner/uppladding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det beror på att en IDE disk inte kan hantera den IO belastningen som blir!

det du kan göra är att köra med utorrent och ställa in cachen manuellt till 256MB eller nått sådant så att när utorrent väl skriver till disken så gör den det sekventiellt.

begränsningen ligger i hårddisken alltså ... en hårddisk är bara riktigt snabb när det kommer till sekventiell läsning och skrivning ...

en raptor disk är lite bättre dära, har högre IOps , slå på NCQ som finns numera på ide diskar ökar också prestandan lite.

Varför diskuterar du IDE precis som om ja har de?

Har 300mb i utorrent som cashe.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Måste jag ha 1Gbit nätverkskort? Datorn seg vid snabb ner/uppladding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Varför diskuterar du IDE precis som om ja har de?

Har 300mb i utorrent som cashe.

du har en ide disk ...

se till så att din disk körs i ahci läge och inte emulerat läge så att du kan nyttja de funktioner som sata interfacet medger.
IDE finns med båda PATA samt SATA interface...

dessutom måste du se till att sprida ut IO belastningarna.

dvs rippa ner musik å video till en fysisk hårddisk och låt utorrent ladda ner till en annan ... allt för att maximera prestandan

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Måste jag ha 1Gbit nätverkskort? Datorn seg vid snabb ner/uppladding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
du har en ide disk ...

se till så att din disk körs i ahci läge och inte emulerat läge så att du kan nyttja de funktioner som sata interfacet medger.
IDE finns med båda PATA samt SATA interface...

dessutom måste du se till att sprida ut IO belastningarna.

Oh fasen, ja trodde IDE var PATA, jaja där ser man

var kikar jag "ahci" o sånt då?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

AHCI finns i bios, där du konfiguerar hårddiskarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

Kikade precis BIOS på min Asus A8N-E och det finns inget "AHCI".

Nån som har andra tips?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

drivrutinerna till kontrollerkortet, ladda ner de senaste från intel, om de nu är en ICHx variant du har.

Fragmentera hårddisken! se till så det finns mycket ledig utrymme så hårddisken skriver sekventiellt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
drivrutinerna till kontrollerkortet, ladda ner de senaste från intel, om de nu är en ICHx variant du har.

Fragmentera hårddisken! se till så det finns mycket ledig utrymme så hårddisken skriver sekventiellt.

kontrollerkort? du menar moderkort eller nätverkskort? Kontrollerkort har jag inget.

Sen undrar jag också, var kan ja se om ja kör diskarna i SATA eller inte?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
kontrollerkort? du menar moderkort eller nätverkskort? Kontrollerkort har jag inget.

Sen undrar jag också, var kan ja se om ja kör diskarna i SATA eller inte?

jo du har ett kontrollerkort som är inbyggt i moderkortet!

om du behövde drivare när du installerade XP så kör du antagligen i AHCI läge.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ingen mer som kan hjälpa mig med mina inställningar för hårddisken?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350