Permalänk

POST: en massa långa pip?

Idag när jag skulle starta datorn så hängde den sig precis efter att ha skrivit ut vilken processor den hittade. När jag startade om hände ingenting. När jag startade om igen möttes jag av en massa långa pip, jag räknade till sex stycken innan jag antog att det skulle fortsätta i oändlighet och stängde av. Men när jag kollar i olika tabeller jag hittar så hittar jag ingen förklaring, så jag undrar om någon vet vad det kan betyda?

Moderkortet är ett Abit IS7-E om jag inte missminner mig.

Alltså: Vad betyder det när POST ger ifrån sig ett (oändligt?) antal långa pip?
Glömde säga att jag inte får upp någonting på skärmen längre.

Ge mig gärna tips på vad och hur jag kan felsöka!

Edit: Efter ihärdigt googlande har jag kommit fram till att det kan ha med minnet att göra.. ska prova lite..

Permalänk
Medlem

Jepp, långa pip brukar betyda DRAM failure. Har varit med om det tre gånger:

1. Hade missat att trycka till bakänden av minnesstickan (trångt chassi), så denna saknade kontakt. Tryckte till den, så funkade det.

2. Hade dragit ur båda minnena med flit för att få livstecken från ett defekt moderkort.

3. En kompis försökte köra dual channel med två olika stora minnen. Drog han ur det ena fungerade det genast.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Okej, tack för svaret.

Då är det väl med stor säkerhet minnet, men jag har inte öppnat datorn överhuvudtaget sen lite innan jul eller nåt.. så det känns lite konstigt att det bara slutar fungera. Ska prova att trycka till dem lite och om inte det funkar prova ett åt gången.

Permalänk
Medlem

Att prova med ett åt gången, och gärna i olika slots är att rekommendera

Får du igång den, men vill vara helt säker på stabiliteten, kör några varv Memtest86+ (googla på det, så hittar du instruktioner och nedladdningar)

Lycka till!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G