Pentium II fyller 10 år

Permalänk
Melding Plague

Pentium II fyller 10 år

Idag är det tio år sedan Intel lanserade de första Pentium II-processorerna. Det har hunnit hända mycket sen dess men Pentium II var ett stort steg i utvecklingen som vi fortfarande ser spår av idag.

Läs nyheten: Pentium II fyller 10 år

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Episkt.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att du orkade ta dig tid att köra alla benchmarks

Kommer ihåg när man själv gick över till P2, köpte mig en 350mhz, första modellen med 100mhz FSB

Hoppas vi får se mer sådant här i framtiden.

Permalänk
Medlem

Haha, kul med en benchmark mellan en P2 och en Athlon X2
Dock trodde jag att en 4400+ var mer än ca 10ggr så snabb, där ser man...
kommer processornerna vara 10 ggr så snabba om 10 år?

Permalänk
Relik 📜

Underbar krönika/artikel..
Underbar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

ja man har ju vatt med i alla stadierna, det är bara pIII som inte hann in i mitt rum

Permalänk
Medlem

Oj denna har man goa minnen av. Första datorn som jag fick av mina föräldrar hade en pentium 2 på 400mhz. Man var 8år och att spela Gta2 på den maskinen var helt enormt. Kan lätt säga att den datorn startade mitt intresse för datorer och teknik

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Redigt bra artikel!
Tackar för alla tester m.m!

Var jätte roligt att läsa allt du skrivit!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem

Grattis P2.
Väldigt rolig läsning.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer ihåg då SVT's Nova blev lurade av Intel och körde nästan ett helt program som hyllade MMX.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

för 12 år sen (9 år gammal) fick jag min första dator en pentium 90Mhz, underbar maskin, körde Fatal Racing och kommer ihåg att jag inte trodde det kunde bli bättre än såhär

2 år efter det fick jag min P2a...herregud, vilken dröm! körde lite Q2 och GTA2 och tyckte som vanligt att det inte kunde bli bättre än såhär

10 år senare sitter jag på min burk och tycker det är "bra" prestanda och vet att det kommer att bli ännu bättre!

Slutsats...det var mycket mer specielt när man var liten och den känslan är nog svår att hitta nu när man blivit "vuxen"

Underbal nostalgitripp...tack så jättemycket!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Haha P2:an åkte ner i grovsoprummet för länge sen

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!, synd att jag inte var så aktiv 97, var väl ca 5 år då , jag har iaf en P2 450mhz som fortfarande lirar som server

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Hedersmedlem

*stående ovation*

Prima artikel Oskar!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Underbart.
Jag har fortfarande en 350mhz p2a som användes flitigt fast jag kasta in den under sängen för någon månad sen eftersom jag inte har nån skärm till den.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

sjukt att en p4 är slö idag, man sitter liksom på en dator på 2 ghz o den är fett slö, men ja hehe lite ens eget fel med val av operativsystem

Permalänk
Medlem

Varför valde du inte att köra superpi där man testar processorns prestanda bäst?

Har en gammal p2 på 400mhz som kör det på ca 6minuter 1M, idag kör min c2d på 20-25sek. Räknar man med 20sek blir det 3*6=18ggr (snabbare är dagens processorer, och då är det bara ena kärnan som används

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför valde du inte att köra superpi där man testar processorns prestanda bäst?

Har en gammal p2 på 400mhz som kör det på ca 6minuter 1M, idag kör min c2d på 20-25sek. Räknar man med 20sek blir det 3*6=18ggr (snabbare är dagens processorer, och då är det bara ena kärnan som används

Hehe det är en del skillnad:P

Men men, bara bra det:) Kommer ihåg va jag kunde klaga på min p2:a när d2 exp kom och det började lagga en del, samt att xp var så underbart segt

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Musikälskare

Får sätta mig å läsa allt över en kopp kaffe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Måste säga att p3 är den bästa prollen som någonsin gjorts.
Har kvar min p3 1000 med samma bräda o minnen, tickar hur bra som hälst
som filserver den klarar av att hantera 8 diskar på ett mycket efektivt och
stabilt sätt. Dom flesta jag känner blir förvånade när jag säger att alla filer som vi har i vårt hushåll styrs av en p3 som har sina år på nackan.

Tack Intel för denna underbara processor

blir ju nästan kär.

Visa signatur

gamerburk amd64 3800+ 7800gt 2gb ram 3x200gb1x250gb2x36gb raid0 raptor 10k 2x300gb raid0 shuttle amd 2500+ fx5900 haxxat till fx5950 ultra 512ram 1x40gb

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg min gamla P2a på 233Mhz som ersatte min ännu äldre 486a på 66Mhz, satan vilket lyft det var då

Permalänk
Medlem

Kul med bench!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

Utan att lova för mycket så ska jag försöka fixa en sån bench imorn, har fortfarande grejerna framplockade så det lär inte ta många minuter bortsett från benchandet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Haha, kul med en benchmark mellan en P2 och en Athlon X2
Dock trodde jag att en 4400+ var mer än ca 10ggr så snabb, där ser man...
kommer processornerna vara 10 ggr så snabba om 10 år?

Om du läst lite noggrannare så stod det att diagrammen var klipppta för att skillnaden mellan Pentium MMX och Pentium II ska bli tydligare.

4400+ är ca 12,5 ggr snabbare än P2 233 i Quake II.

4400+ är ca 7,5 ggr snabbare än P2 233 i Winrar.

4400+ är ca 11,6 ggr snabbare än P2 233 i Lame.

Så visst har processorerna blivit 10 ggr snabbare på 10 år.

Permalänk
Medlem

Tack för en helt underbar och rörande läsning, tack!:D

Ja, jag var ju ganska ung då 6 år, så jag visste knappast vad en processor var då, men jag minns att vi hade en P2:a, och eftersom vi inte haft en dator innan så trodde jag att alla datorer var lika dana, det kommer ajg ihåg, haha:P

Den datorn hade jag väldigt roligt på!
Idag är det Pentium 2:ornas alldeles egna dag!!

Permalänk
Medlem

Grattis på dig min lilla PII.

Min P2:a köpt 1997 på länge sedan konkursdrabbade SPC-data i Uppsala (låg mitt emot moskén) fungerar faktiskt fortfarande och finns under mitt skrivbord som backup-dator för det tillfälle att min "nya" dator kraschar. Den kom väl till pass när mitt nätaggregat fick för sig att bränna mina hårddiskar på "opteron-maskinen".

Hela 2GB hårddisk och enorma 64MB ram (vilket var overkill 1997, haha). För att inte tala om mitt grafikkort på helt otroliga 8MB.

Jag var nog världens nöjdaste person när jag tog en taxi hem från butiken och släpade upp datorn i min lilla studentlägenhet.

Hjälp!!?? Är det redan tio år sedan ?? GAAAAHHHHH! Åldersnoja!!

Permalänk
Medlem

Fan vilken härlig läsning.
Man bara sitter och ler när man läser, tänker tillbaka och minns. Hatten av för att du satte en i kontakt med sina barndomsminnen

Permalänk

Jag tror det var -98 som vi fick en Fujitsu hem-pc. Den hade ett skitkonstigt chassi med en skjutbar plastkåpa på framsidan. Det var en 350 Mhz maskin med massor av godis: 17-tums skärm, 64 MB ram, säkert 5 GB hårddisk, ATI RAGE 8MB grafik, USB-portar, DVD-läsare och något konstigt ljudkort med något slags 3D-ljud.

Jag var förstås sur för att farsan inte ville köpa värstingen med 450 MHz, 128 MB ram, 19-tums skärm, CD-brännare och.. just det.. Voodoo 2!!

Permalänk
Medlem

bravo! underbar läsning för oss "yngre" som totalt har missat denna underbara tidsperiod (90-talet)

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Skön läsning!

Första datorn var en Pentium II