Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Sarkasmen "För mig låter det som att du bara försöker "vinna" eller få dina fötter på det torra" de är verkligen de jag vill, mm vinna skulle få mig att må så bra helt exakt *sarkasm*

Okej, ja men då förstår jag. Ingen ironi.

Citat:

Emot? Har aldrig varit emot att använda flash.

Du sa nyss att du höll med om att flash inte ska användas till 100%.

Citat:

Ja de vet inte hur man använder flash om de har så mycket emot det, flash funkar fin fint om man kan använda de.
Laddning och animeringar mm har inte med programmet i sig att göra, de har med tillverkaren att göra.
Programmet är gammalt, men de funkar ju. Vill folk ha de så låt dem använda de

Ett stort företag som ska presentera produkter och mycket info som gör en full-flash-site, menar du att de kan göra något åt att laddningstiden blir lång?

Citat:

och sluta säg att de inte ska användas för att visa viktig

... visa viktig eller kritisk information? Jag tvingas påpeka det hela tiden, eftersom du fortsätter argumentera emot det.

Citat:

Som torandi sa "Och sen så är jag i allmänhet emot flashsidor, de är sega, man kan inte länka till innehåll i dem,
de har irriterande animationer och de har långa laddningstider." de har ju inte med flash att göra, de har ju med tillverkaren. Som du sa själv, att de går att lösa med php och parametrar, de finns många saker som går att lösa om man vet hur de funkar.

Som jag sa går det inte att lösa problemen helt. Om det nu skulle gå att få upp adressen i adressfältet i realtid med flashapplikationen (någon som vet om det är möjligt?) är det till exempel helt omöjligt för en synskadad att nå informationen. Det finns inga strukturer över sidans navigation och bilderna är inte strukturerade nog för att en textuppläsare ska kunna komma åt informativ alternativ text. Dessutom är det i dagsläget få full-flash-sites som implementerar möjligheter att förändra textstorleken.

Citat:

Alltså du tror att de är en baktanke bakom allt man skriver? Att man vill vinna eller något annat.

Nej men jag tror att om man istället för att hålla med någon man sympatiserar med, skriver att denne borde lära sig använda tekniken pga. att denne senare i inlägget nämnde något man inte sympatiserar med, så har man tagit ställning mot denna. Om man däremot visar på vilka punkter man håller med och på vilka punkter man inte håller med, har man behållit en neutral och konstruktiv ställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Okej, ja men då förstår jag. Ingen ironi.

Du sa nyss att du höll med om att flash inte ska användas till 100%.

Ett stort företag som ska presentera produkter och mycket info som gör en full-flash-site, menar du att de kan göra något åt att laddningstiden blir lång?

... visa viktig eller kritisk information? Jag tvingas påpeka det hela tiden, eftersom du fortsätter argumentera emot det.

Som jag sa går det inte att lösa problemen helt. Om det nu skulle gå att få upp adressen i adressfältet i realtid med flashapplikationen (någon som vet om det är möjligt?) är det till exempel helt omöjligt för en synskadad att nå informationen. Det finns inga strukturer över sidans navigation och bilderna är inte strukturerade nog för att en textuppläsare ska kunna komma åt informativ alternativ text. Dessutom är det i dagsläget få full-flash-sites som implementerar möjligheter att förändra textstorleken.

Nej men jag tror att om man istället för att hålla med någon man sympatiserar med, skriver att denne borde lära sig använda tekniken pga. att denne senare i inlägget nämnde något man inte sympatiserar med, så har man tagit ställning mot denna. Om man däremot visar på vilka punkter man håller med och på vilka punkter man inte håller med, har man behållit en neutral och konstruktiv ställning.

"Och jag har aldrig sagt att flash ska användas överallt och till 100%."
Jag har aldrig sagt att man inte SKA använda de till 100% eller att man inte SKA göra de.
Du säger bara vad man ska göra och inte SKA göra, man SKA inte använda flash för att visa vikt eller kritisk information.
Jag sa att de går att lösa de flesta problemen, men kanske inte till 100%, om man läser på lite om programmet.
Ja vissa kan helt självklara saker (klart man håller med då), men vissa saker som sägs inte gå att lösa som verkligen går att lösa väldigt lätt, så kanske man borde läsa på lite?
http://forum.deviantart.com/ läs där lite så ser du att de ingen som säger vad du SKA göra eller inte SKA göra med Flash.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Vodafone Journey och Volvo Think outside the box är samma typ av sidor.
Berättande video som tar dig med runt där de visar och berättar, ett helt lysande sätt att använda flash.

Eh... Ja? Det var ju det jag skrev. Förstår inte ens varför du skriver det. Jag skrev att det var ett extremt bra användande av flash. Vodafone Journey-sidan har jag inte sett så mycket reklam för och därför kan inte jag relatera på samma sätt till den.

Volvo la ut miljoner för TVreklam, JCDecaux-affishering, och liknande. Där vill jag veta vad det handlar om. Klockren marknadsföring. Men det konstaterade jag förut.

Vi behöver inget eko :(.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
XAML har inte påståts vara flash dödare, bara att Microsoft kommer ut med en program-vara som funkar stort sett samma som Flash och där använder man XAML och bla. 3D väldigt mycket.

Eh... Va? Tidigare nämner du,
"Vista är uppbyggd av XAML och de säger att de är Microsoft´s svar på flash. "
och
"Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det."

Jag vill bara uppmärksamma dig om att XAML inte kan ge folk den "upplevelsen" för att XAML är ett Markup Language och kan således inte presentera information i rörliga bilder så som flash.

MEN(!!!) Microsoft utvecklar http://www.silverlight.net där man med HJÄLP av XAML (DVS, XAML kan inte ge dig en flashliknande miljö ensam) kan skapa ett liknande sätt att presentera media som med flash. Dock kommer det ta tid innan folk installerar Silverlight-pluginet.

Du verkar inte ha fått det klart för dig, då du bara refererar till XAML och inte till Silverlight. Men nu vet du! Bra va?

--

Jag är inte emot flash när det fungerar som spel, eller kampanjsidor. Men som jag sa innan. Ett seriöst företag har inte en hemsida enbart gjord i flash. Detta har flera med mig redan konstaterat. Även du Dennis!

Sa även att ni skulle surfa runt på http://Coke.se och se om det var lätt/kul eller bara svårt/jobbigt. Har ni (Gamerresource m.fl) gjort det?

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
Eh... Ja? Det var ju det jag skrev. Förstår inte ens varför du skriver det. Jag skrev att det var ett extremt bra användande av flash. Vodafone Journey-sidan har jag inte sett så mycket reklam för och därför kan inte jag relatera på samma sätt till den.

Volvo la ut miljoner för TVreklam, JCDecaux-affishering, och liknande. Där vill jag veta vad det handlar om. Klockren marknadsföring. Men det konstaterade jag förut.

Vi behöver inget eko :(.

Eh... Va? Tidigare nämner du,
"Vista är uppbyggd av XAML och de säger att de är Microsoft´s svar på flash. "
och
"Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det."

Jag vill bara uppmärksamma dig om att XAML inte kan ge folk den "upplevelsen" för att XAML är ett Markup Language och kan således inte presentera information i rörliga bilder så som flash.

MEN(!!!) Microsoft utvecklar http://www.silverlight.net där man med HJÄLP av XAML (DVS, XAML kan inte ge dig en flashliknande miljö ensam) kan skapa ett liknande sätt att presentera media som med flash. Dock kommer det ta tid innan folk installerar Silverlight-pluginet.

Du verkar inte ha fått det klart för dig, då du bara refererar till XAML och inte till Silverlight. Men nu vet du! Bra va?

--

Jag är inte emot flash när det fungerar som spel, eller kampanjsidor. Men som jag sa innan. Ett seriöst företag har inte en hemsida enbart gjord i flash. Detta har flera med mig redan konstaterat. Även du Dennis!

Sa även att ni skulle surfa runt på http://Coke.se och se om det var lätt/kul eller bara svårt/jobbigt. Har ni (Gamerresource m.fl) gjort det?

Du sa att du inte gillar sidor i full-skärms sidor men du gillade volvo's sida. och jag påpeka bara att de är samma typ av sida, vodafone journey var en satsning som vodfone gav som uppdrag till northkingdom och gav de de ville ha. Och nu popar de upp samma satsningar överallt

Vista var microsoft's svar på en flash miljö, en miljö de kunna skapa med hjälp av XAML enligt Microsoft's blogg förra året.
"When used in WPF, XAML is used to describe graphically rich visual user interfaces, such as those created by Adobe Flash. XUL, GladeXML and UIML are other examples of XML-based user interface languages. WPF allows for the definition of both 2D and 3D objects, rotations, animations, and a variety of other effects and features."
http://www.idg.se/2.1085/1.103720
Jag vet vad silverlight är och vad xaml är, silverlight är något som de har snackat om ett bra tag nu. "Design och programlogik knyts ihop med xaml."

De seriösa företagen har en med flash och en utan. Där de går att välja om man vill se med flash eller inte. Jag är inte emot de, men jag har aldrig sagt att de inte SKA göras så.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
Eh... Ja? Det var ju det jag skrev. Förstår inte ens varför du skriver det. Jag skrev att det var ett extremt bra användande av flash. Vodafone Journey-sidan har jag inte sett så mycket reklam för och därför kan inte jag relatera på samma sätt till den.

Volvo la ut miljoner för TVreklam, JCDecaux-affishering, och liknande. Där vill jag veta vad det handlar om. Klockren marknadsföring. Men det konstaterade jag förut.

Vi behöver inget eko :(.

Eh... Va? Tidigare nämner du,
"Vista är uppbyggd av XAML och de säger att de är Microsoft´s svar på flash. "
och
"Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det."

Jag vill bara uppmärksamma dig om att XAML inte kan ge folk den "upplevelsen" för att XAML är ett Markup Language och kan således inte presentera information i rörliga bilder så som flash.

MEN(!!!) Microsoft utvecklar http://www.silverlight.net där man med HJÄLP av XAML (DVS, XAML kan inte ge dig en flashliknande miljö ensam) kan skapa ett liknande sätt att presentera media som med flash. Dock kommer det ta tid innan folk installerar Silverlight-pluginet.

Du verkar inte ha fått det klart för dig, då du bara refererar till XAML och inte till Silverlight. Men nu vet du! Bra va?

--

Jag är inte emot flash när det fungerar som spel, eller kampanjsidor. Men som jag sa innan. Ett seriöst företag har inte en hemsida enbart gjord i flash. Detta har flera med mig redan konstaterat. Även du Dennis!

Sa även att ni skulle surfa runt på http://Coke.se och se om det var lätt/kul eller bara svårt/jobbigt. Har ni (Gamerresource m.fl) gjort det?

Du sa att du inte gillar sidor i full-skärms sidor men du gillade volvo's sida. och jag påpeka bara att de är samma typ av sida, vodafone journey var en satsning som vodfone gav som uppdrag till northkingdom och gav de de ville ha. Och nu poppar de upp samma satsningar överallt.

Vista var microsoft's svar på en flash miljö, en miljö de kunna skapa med hjälp av XAML enligt Microsoft's blogg förra året.
"When used in WPF, XAML is used to describe graphically rich visual user interfaces, such as those created by Adobe Flash. XUL, GladeXML and UIML are other examples of XML-based user interface languages. WPF allows for the definition of both 2D and 3D objects, rotations, animations, and a variety of other effects and features."
http://www.idg.se/2.1085/1.103720
Jag vet vad silverlight är och vad xaml är, silverlight är något som de har snackat om ett bra tag nu. "Design och programlogik knyts ihop med xaml."

De seriösa företagen har en med flash och en utan. Där de går att välja om man vill se med flash eller inte. Jag är inte emot de, men jag har aldrig sagt att de inte SKA göras så.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
Sa även att ni skulle surfa runt på http://Coke.se och se om det var lätt/kul eller bara svårt/jobbigt. Har ni (Gamerresource m.fl) gjort det?

Otroligt irriterande den där jäveln som äter upp muspekaren

Kan ju inte direkt säga att de har lyckats med att snabbt få fram budskapet och syftet med sidan. Tog ju en stund innan man fattade vad det var

Jag har inget emot alternativ navigation, men den får inte gå ut över andra saker, och det ska fortfarande vara lätt att förstå vad som händer om man klickar. På en flashsida där undersidorna kräver laddningstid för att visas så är det ett vågspel att klicka nånstans, för jag personligen vill inte behöva vänta på att sidjäveln ska ladda klart och sen dessutom inte visa den information jag förväntar mig. Särskilt inte när det tar 5-10 sekunder.

Permalänk
Medlem

Undrar bara om någon har hörttalas om Tamarin som mozilla håller på med?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Satt och kollade på sveriges 100 mest besökta sidor. Jag letar och letar. De är ju alla html baserade. Så kanske Flash bara är en hype och de riktiga sidorn bara har flash till annonser?

Permalänk
Testpilot

Tänker inte riktigt ge mig in i diskussionen men det frågades om man kan fixa så att adressfältet uppdateras live medans man är på en sida och om det då går att länka bra till enskilda delar av sidan.

Det går men man får det inte automatiskt som om man bara använt HTML utan det kräver att man implementerar den funktionen själv. Den har inte funnits i flash så jättelångt tillbaka så det kan vara därför som den inte används så ofta eller så är det helt enkelt för att fullflashsidor inte brukar ha så mycket text så som artiklar som är värda att länka till.

Här är ett bra exempel där dom använder länkning och det går även att använda bakåt och frammåt hur bra som helst: http://www.2advanced.com/ (2Advanced är ju en gammal klassiker när det diskuteras fullflashsidor )
Exempel på länkning: http://www.2advanced.com/#portfolio/bydate&id=210
Det är inte enbart Flash som krävs utan det används en hel del JavaScript.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

det fungerade inte så bra på 2advanced för mig... okej, det läggs till saker i query-strängen, och jag kan backa - men hela flashapplikationen laddas om och jag får minst 10 sekunders väntetid på varje sidladdning... Så jag vågar påstå att de misslyckas med den grejen. Men annars har jag mycket respekt för dem, de är ju enormt heta.... Bäst i världen på flash?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
det fungerade inte så bra på 2advanced för mig... okej, det läggs till saker i query-strängen, och jag kan backa - men hela flashapplikationen laddas om och jag får minst 10 sekunders väntetid på varje sidladdning... Så jag vågar påstå att de misslyckas med den grejen. Men annars har jag mycket respekt för dem, de är ju enormt heta.... Bäst i världen på flash?

Tekniskt är 2Advanced duktiga på Flash, men jag letar fortfarande efter något nytänkande och med hög användarvänlighet.

Permalänk
Testpilot

För mig laddas ingenting om när jag backar, det är precis som om jag använder länkarna i flashen. Vad har du för webläsare? jag kör med Firefox.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Angående 2 advanced. Visst, det är snyggt, men finns det någon egentlig mening med att göra det helt i flash så som de gjort?

Det finns ju inga effekter i informationsdelen som inte mer eller mindre kan ersättas med html. Det är i stort sett bara i headern/menyn och bakgrunden som flashen kommer till sin rätt, och ärligt talat så är det inte särskilt väl utnyttjat.

Nu när jag tittar efter ordentligt så finns det nog ingen del som man inte kan ersätta med html/css och få lika snyggt men dessutom mer tillgängligt.

Det jag absolut inte förstår är hur man kan föredra att bygga en sida helt i flash framför en i html eller en blandning. Det är ju oändligt mycket krångligare att rodda i en flashsite än vad det är att ändra lite i en css eller html-fil. För att inte tala om flashs databasstöd jämfört med valfritt serversidespråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Angående 2 advanced. Visst, det är snyggt, men finns det någon egentlig mening med att göra det helt i flash så som de gjort?
/.../
Det jag absolut inte förstår är hur man kan föredra att bygga en sida helt i flash framför en i html eller en blandning. Det är ju oändligt mycket krångligare att rodda i en flashsite än vad det är att ändra lite i en css eller html-fil. För att inte tala om flashs databasstöd jämfört med valfritt serversidespråk.

Hehe, jag tror vi får lite på att de vet vad de gör eftersom de faktiskt heter 2advanced De vet nog om att de är FÖR avancerade, och att deras site bara är en show av teknikaliteter

Hunden: Tack för infon! Jag gissade nästan att det borde gå att göra, även om det är krångligt. Fungerar det med alla webbläsare också tro? I så fall skulle man kunna ta flash ett steg längre trots allt.

Tänk er om det gick att strukturera upp flash utefter HTML-taggar och bilder, att animationerna var det enda som var oåtkomligt informationsmässigt. Det vore nånting det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Hehe, jag tror vi får lite på att de vet vad de gör eftersom de faktiskt heter 2advanced De vet nog om att de är FÖR avancerade, och att deras site bara är en show av teknikaliteter

Hunden: Tack för infon! Jag gissade nästan att det borde gå att göra, även om det är krångligt. Fungerar det med alla webbläsare också tro? I så fall skulle man kunna ta flash ett steg längre trots allt.

Tänk er om det gick att strukturera upp flash utefter HTML-taggar och bilder, att animationerna var det enda som var oåtkomligt informationsmässigt. Det vore nånting det!

Ja jag antar att det bara är en enda stor showcase, men det är samtidigt ett lysande exempel på hur man inte ska göra med flash

Och angående din sista paragraf... vad vore meningen med det? Det är ju precis så det funkar med dagens html + flash Enda fördelen vore ju att man kunde lägga effekter och animationer på de åtkomliga delarna. Och det kan man ju mer eller mindre med javascript och lite trevligt utnyttjande av ajax och liknande tekniker.

Jaja, det viktiga är väl att man använder det verktyg som känns rätt för en själv och att man har användaren i fokus.

Permalänk

2 advanced brukar jag ha som skräckexempel då jag visar kunder varför de inte skall satsa på enbart flash.

Permalänk
Medlem

Verkligen ett ämne som väcker debatt det här.. det är ju bra. men enligt mig är det helt fel att jämföra Flash/Silverlight och (X)HTML/CSS/AJAX.
Jag tycker man ska vara försiktig när man använder Flash, för mkt blir som många sagt trögladdat och mest irriterande med långa animationer som swooshar fram och tillbaka bara för att man klickar på en meny. Flash/Silverlight ska användas till att levererera en upplevelse, en upplevelse som inte de textbaserade medierna kan leverera. Och visst kan man böka ihop nån oooerhört komplex ajaxlösning som kaaaanske kan uppnå nääästan samma resultat.. men är det värt det, ingen antialiasing, och jag hoppas ingen vågar föreslå att man ska animera något med javascript. Ett smakfullt användande av flash är jag helt med på, det är bara att inse att text och vanliga bilder inte räcker till alltid.

Silverlight(1.0beta) är som sagt textbaserat (XAML+javascript) som passar väldigt väl in i den befintliga webarkitekturen, tyvärr tycker jag det inte duger, Silverligt 1.1alpha däremot, det e grejjer det! Slippa taffliga ActionScript, sitta i en ORDENTLIG utvecklingsmiljö (Visual Studio), och integrerar sig otrooligt bra med övrig .net teknik.. aaah, ljuv musik för mina öron

Angående sidan: jag tycker den var riktigt snygg, men som många sagt, alldeles för långsam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Ja jag antar att det bara är en enda stor showcase, men det är samtidigt ett lysande exempel på hur man inte ska göra med flash

Och angående din sista paragraf... vad vore meningen med det? Det är ju precis så det funkar med dagens html + flash Enda fördelen vore ju att man kunde lägga effekter och animationer på de åtkomliga delarna. Och det kan man ju mer eller mindre med javascript och lite trevligt utnyttjande av ajax och liknande tekniker.

Jaja, det viktiga är väl att man använder det verktyg som känns rätt för en själv och att man har användaren i fokus.

Jag tänkte mig om man bakade in animationerna i (X)HTML, att man länkar IDn med varandra och skapar effekter och animationer på så sätt... att man fick alla fördelar med flash, fast på ett strukturerat sätt, informationsmässigt, till skillnad från nu när det laddas ett .swf-objekt och ingen strukturerad information finns åtkomlig utanför objektet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag tänkte mig om man bakade in animationerna i (X)HTML, att man länkar IDn med varandra och skapar effekter och animationer på så sätt... att man fick alla fördelar med flash, fast på ett strukturerat sätt, informationsmässigt, till skillnad från nu när det laddas ett .swf-objekt och ingen strukturerad information finns åtkomlig utanför objektet.

Aha!

Tja... det vore ju intressant att se hur resultatet skulle bli. Låter lite som någon variant av SVG/SMIL i mina öron. Men intressant poäng, helt klart.

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att säga om hela disskutionen och det är www.2advanced.com. Att säga att flash endast ska användas till reklam rutor på hemsidor är fel. Vill man presentera en produkt, spel, bil eller vad som helst på ett snyggt sätt är flash ett utmärkt verktyg och 2advanced har visat det. Deras egen sida är lite rörig och mest "flashig" men men. De gör väldigt sällan hela hemsidor, tex hela www.ford.com men däremot tex om de vill presentera en ny bil så kan man göra en sida om bilen i flash. Äh ni fattar.
Hela sidor helt och hållet i flash, nää det är inte smidigt. Men det går att göra stora dela utan problem.

http://www.starcraft2.com/ är ett bra exempel på hur de har enligt mig använt flash på ett bra sätt för att piffa upp sidan.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Finns bara en sak att säga om hela disskutionen och det är www.2advanced.com. Att säga att flash endast ska användas till reklam rutor på hemsidor är fel. Vill man presentera en produkt, spel, bil eller vad som helst på ett snyggt sätt är flash ett utmärkt verktyg och 2advanced har visat det. Deras egen sida är lite rörig och mest "flashig" men men. De gör väldigt sällan hela hemsidor, tex hela www.ford.com men däremot tex om de vill presentera en ny bil så kan man göra en sida om bilen i flash. Äh ni fattar.
Hela sidor helt och hållet i flash, nää det är inte smidigt. Men det går att göra stora dela utan problem.

Finns ju betydligt duktiga företag än 2advanced. De är ju ganska kassa på GUI.

IKEAs kökskampanj i flash, den var snygg och bra.

Vi är helt eniga om att hela sidor inte är bra.

Permalänk
Medlem

Tack för kritik, även om mkt här hamnade off topic...
Laddningstiderna ska vara optimerade och funkar bäst med ngn form av bredband, vilket vi räknar med att de flesta sitter med idag. Kolla gärna in sidan igen. Prova t ex drink quiz eller kolla in Nr 1 (som jag gillar mest) och se fördelarna med flash!
http://vinspritnu.ottoboni.se/WineQuiz/pop.html
http://www.provamagasin.se/01/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL
Tack för kritik, även om mkt här hamnade off topic...
Laddningstiderna ska vara optimerade och funkar bäst med ngn form av bredband, vilket vi räknar med att de flesta sitter med idag. Kolla gärna in sidan igen. Prova t ex drink quiz eller kolla in Nr 1 (som jag gillar mest) och se fördelarna med flash!
http://vinspritnu.ottoboni.se/WineQuiz/pop.html
http://www.provamagasin.se/01/

Jag går in på sidan, klickar på översta bildlänken (PROVA) och sedan går till t.ex. "Expedition Penfolds" och klickar vidare på "Gå till expeditionen". Det jag nu måste veta och förstå för att komma till förstasidan är att ett nytt fönster öppnats. Det jag måste göra för att komma till huvudmenyn i det nyöppnade fönstret är att först klicka på "Tillbaka till expeditionen". Men jag är ju redan där? Jag läser ju just nu om den...

Alltså; se först till att markera "Tillbaka till startsidan" mycket mer, det räcker inte med en så subtil liten text som nu. Det ska vara en rejäl jäkla länk, och den ska vara både bättre placerad och inte bara gå till föregående utan alltid finnas där. Även om man går till tre undernivåer ska man alltid kunna ta sig tillbaka till start. Jag kanske kan rekommendera att sätta en "Hem"-länk jämte länken till fliken "Innehåll".

Sedan måste du också tänka igenom vad som är startsidan här egentligen. När jag klickar på "Tillbaka till startsidan" vill jag inte behöva veta att det är ett nytt fönster som öppnats som jag dessutom inte ens kan stänga i huvudmenyn. Innehållsfliken är en bra början, men det är inte alla som testar att klicka på "PROVA". Att man måste gå till en innehållsförteckning för att komma till första sidan är dessutom inte alls bra.

Alltså; se sedan till att det går att komma till startsidan (.aspx) vartifrån som helst samt att det går att komma till huvudmenyn i pågående applikation (.swf) vartifrån som helst.

Det är mina tips!