Permalänk
Medlem

400w och x1950pro?

inte så grym på hårdvara så jag frågar er. har läst runt lite om vissa kort kräver si och så mycket ström och så vidare. har några frågor, hoppas ni svarar.

1. har tänkt att skaffa X1950pro tror jag, vilken hos nvidia är likvärdig? vilken version av 1950 ska jag ta? finns ju en uppsjö av olika.
just nu kollar jag på detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332300

2. har ett nätagg på 400w, räcker det?

3. en helt annan fråga. hur vet man hur mycket ramminne moderkortet klarar? enligt cpu-z har jag ett MSI MS-6702 VIA K8T800

behövs mer info, säg till

väldigt tacksam för hjälp
/Kristian

Permalänk
Medlem

1. Kolla på http://www.tomshardware.se så hittar du ett grafikkortstest där det jämförs en drös med grafikkort i div test och spel.

2. Bör räcka om det är ett kvalitetsagg som ger minst 18A på 12V.

3. Kolla på MSI:s webbsida eller i manualen.

Permalänk
Medlem

hm står på agget att det ger 15a på 12v, inget bra?

Permalänk
Medlem

märke på nätagget?
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

jag hittade svaret själv på Tom´s Hardware. 450w är minimum. får man väl köpa nytt agg också, tips på billigt och bra?

Permalänk
Medlem

hmm... aldrig hört talas om :/... hmm... jadu... skulle väl testa om det gick först.. sen om inte det går så skaffa ett FSP från inet.se på 400W dom är bra och klara ett 8800GTS! så den klarar x1950xxx
// tobbe

edit* kostar ca. 360kr från inet.se + frakt

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Hedersmedlem

15A betyder att det är ett äldre nätagg som ger mer ampere på 5V och 3,3V linorna så du bör byta till ett nyare agg. 450W är inte minimum utan det man rekommenderar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hm, var rädd för det

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är lite som med hissar. Står det 1000kg maxvikt så klarar den säkert 4000kg. Säkerhetsmarginalen är förmodligen inte lika hög på nätdelsrekomendationer (det handlar ju trots allt inte om människoliv men du har du ändå bestämt dig för ett X1950 Pro så skadar det ju inte att testa med ditt nuvarande agg. I värsta fall funkar det inte och du får vänta några dagar på ett nytt agg.

Edit: Ta inte det ovan som en rekommendation. Det är aldrig bra att ligga på gränsen av vad ett nätagg klarar. Kan bli lite ostabilt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkort klarar 3GB.

http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K8T_Neo-F...

HIS X1950Pro är ett bra kort men är inte helt tyst fast nu talar vi inte höga volymer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

vad gäller volym så är jag van, mitt eländiga "plastchassi" är allt annat än tyst

ok jag kollar upp nätagg "just in case"
säg om nåt är bra el mindre bra. finns det nån fördel att ha 600w istället för 500w även om inte det behövs?

http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=45249
http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=39707
http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=20221
http://www.dataparadiset.com/prodinfo.aspx?pid=22985

Permalänk
Hedersmedlem

CODEGEN är nog det sämsta märket på marknaden tätt följt av Q-TEC så lägg ett par hundra extra och ta Hiper agget för man får med några små undantag vad man betalar för.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Som någon annan sade, FSP 400w PNF. Billigt och funkar utmärkt med ditt nya kort.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Fortron Source har den lägsta felprocenten av alla tillverkare. Fast Hiper agget är så mycket snyggare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok FSP alltså, är inte 400w lite svagt? eller går man inte efter det?
ska köpa kortet imorgon i alla fall, testa på mitt gamla agg först och sedan isåfall köpa ett nytt.

på netonnet lagershop här i borås har de GeCube X1950PRO 256MB AGP i lager. något dåligt med den varianten?

Permalänk

15A vid 12V blir en effekt på 180W och så mycket kommer inte ditt system dra totalt. X1950pro är ett modernt kort, ett av de senaste som släpptes i serien, och det producerar inte så mycket värme. Jag har också för mig att just X1950pro kom med en väldigt mycket bättre och tystare kylning än tidigare kort samt inbyggt stöd för Cross Fire. Jag sätter i alla fall min skalp på att ditt nätagg är tillräckligt så köp inget nytt är min rekommendation.

Vad gäller vilken tillverkare av kortet du väljer så kvittar det helt. De har alla samma kort med samma kylning. Det enda som skiljer är klisterlappen på kortet, vad som medföljer och eventuellt support men butiken du köper det ifrån ger dig ett nytt om det går sönder inom 2 år så support är skit samma.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Många av de äldre aggen hade mer glädje watt än vad man faktiskt fick ur dem och pressar man dom brinner dom snart. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur Codegen helt enkelt klistrade över sina 250W agg med 400W klisterlappar.

Det finns 1950Pro kort med bättre kylare men annars skall man ta de med 512MB då dom inte kostar så mycket mer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vanliga kylarlösningen är tyst också, risk finns för problem dock med sapphire: de värmeledande gummimassorna kan vara för tunna och lämnar kortet utan kylning.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Många av de äldre aggen hade mer glädje watt än vad man faktiskt fick ur dem och pressar man dom brinner dom snart. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur Codegen helt enkelt klistrade över sina 250W agg med 400W klisterlappar.

Det finns 1950Pro kort med bättre kylare men annars skall man ta de med 512MB då dom inte kostar så mycket mer.

Detta Codegen som du menar? http://www.webhallen.com/prod.php?id=39777

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Detta Codegen som du menar? http://www.webhallen.com/prod.php?id=39777

Nej för detta hände för ca5 år sedan men det agget du länkar till är inte mycket bättre det. 18A på 12V linan!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

tack ska ni ha allihopa för eran tid och svar.
man får alltid lika bra mottagande här när man har frågor. kudos!
/Kristian

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska testa kortet med ditt nuvarande nätagg.

onödigt att köpa ett nytt om ditt nuvarande klarar av kortet.
och om det inte gör det? ja då har du inte förlorat något förutom lite tid.
annars har du uppgraderat nätagget lite tidigare än nödvändigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det är inte så roligt att upptäcka att det en dag luktar bränt från datorn...Detta hände mig när mitt så kallade 450W agg sa upp sig och gick o dog.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat ett billigt FSP400 agg om jag vore du, jag kör mitt system med ett FSP 350 watts agg utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har liknande problem fast med x2900XT.

Jag såg nyss att: Connection to 550 Watt (750 for CrossFire™) or greater power supply with two 2x3-pin PCIe® power connectors is required.

Jag sitter på ett 500W Antec Phantom. Är nöjd med det. Jobbit att man måste fixa ett nytt om man vill ha ett x2900XT :/

Eller tror ni det kan funka med mitt phantom?

Permalänk

Jag uppgraderade brors gamla dator från 2003 i vintras, köpte till s939 mobo, 7600GT, 320GB HD samt AMD 3700+. Vad jag inte visste var kvalitén på hans nätagg.

Det visade sig vara mycket klent, 300W, 13A/12v, men ändå förblev den stabil i spel/prime95, trots mild överklock

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Lånar tråden lite, har liknande problem fast med x2900XT.

Jag såg nyss att: Connection to 550 Watt (750 for CrossFire™) or greater power supply with two 2x3-pin PCIe® power connectors is required.

Jag sitter på ett 500W Antec Phantom. Är nöjd med det. Jobbit att man måste fixa ett nytt om man vill ha ett x2900XT :/

Eller tror ni det kan funka med mitt phantom?

Var lugn ditt agg klarar ett HD2900XT då din dator totalt kommer att dra runt 350W under stress men två HD2900XT blir det inte. Det som är viktigt är kvaliten på agget då det kan bli pikar som gör att billiga agg bränner efter ett tag men bra agg klarar dessa utan problem. Kör man kortet i normal fart skall man ha 2st 6-pin PCIe adaptrar men skall du överklocka behöver du en 6-pin och en 8-pin adapter.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: 400w och x1950pro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av papageno
inte så grym på hårdvara så jag frågar er. har läst runt lite om vissa kort kräver si och så mycket ström och så vidare. har några frågor, hoppas ni svarar.

1. har tänkt att skaffa X1950pro tror jag, vilken hos nvidia är likvärdig? vilken version av 1950 ska jag ta? finns ju en uppsjö av olika.
just nu kollar jag på detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332300

2. har ett nätagg på 400w, räcker det?

3. en helt annan fråga. hur vet man hur mycket ramminne moderkortet klarar? enligt cpu-z har jag ett MSI MS-6702 VIA K8T800

behövs mer info, säg till

väldigt tacksam för hjälp
/Kristian

Eftersom en polares son kör ett X1950XT på ett Enlight 350watts agg så funkar ett X1950Pro med ett 400 watts.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske är en bra Enlight han har.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: Re: 400w och x1950pro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom en polares son kör ett X1950XT på ett Enlight 350watts agg så funkar ett X1950Pro med ett 400 watts.

Jag sitter på en Shuttle med ett 200 watts agg och ett x1950 Pro

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.