Följ Black Week på SweClockers

Hur få bort mat och socker sug?

Permalänk
Medlem

Hur få bort mat och socker sug?

Hejsan, jag har lyckats under en lång period att hålla mig borta från allt vad socker och små ätande heter. Men nu på senare tid ås har suger kommit på mig rejält jag kan bara inte hejda mig, så nu vill jag komma på någon bra taktik att hålla koll på mig själv speciellt då jag planerar på att tappa några kilon under sommaren.

Jag har som policy att inte köpa godis, varken lös godis eller choklad barer, men dok så faller jag gärna för en små kaka då jag är jävligt svag för dammsugare och skulle lätt kunna klämma i mig minst en hel måltid av sådana.

Det hella blir inte lättare med att min morsa bakar kakor jämt och köper kakor.
Jag stör mig på detta efter som det är som att få en rökare att sluta att röka när man har en limpa gömd under kudden.

Jag har pratat med min morsa men hon tar mig tydligen inte på allvar efter som hon fortsätter med att baka och köpa kakor.

Någon som har tips?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Släng kakorna?
Testa att tjacka bananer istället. Bananer är vrickat gott och kan för mig stoppa suget en stund.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Käka frukt!

Jag bad min mor om en skål på mitt rum, så ny fyller jag själv på den med godsaker såsom päron, bananer och kiwi!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Se till att du står emot hela tiden, dvs "unna" dig inte en kaka (socker) ibland, eftersom det hela tiden fyller på ditt sockersug.
Det blir bättre efter ett tag när du har det ur ditt system.

Finns väl även tabletter att suga på med (Zink ?) som hjälper till att minska suget.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag undviker också socker så när jag äter någonting med mycket socker i får jag nästan alltid huvudvärk på direkten. Då lär man sig att hålla sig borta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Finns väl även tabletter att suga på med (Zink ?) som hjälper till att minska suget.

Nu lider jag ju själv inte av några dylika problem men jag minns min mor berättade att hon helt plötsligt en vacker dag fick ett KOLOSALT GALET sockersug, så då köpte hon nån sån där zink-grejjs tabletter (om jag inte minns fel). Voilá suget försvann totalt.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

testa käka 2-4 vitlöks klyftor om dagen det skall tydligen sänka socker suget.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/156

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Gör nått annat när du blir sugen. Bästa är ju att ägna sig åt lite motion då, som att ta en promenad eller nått. Annars är det väll bara att stå imot och ha bra "karaktär". Suget är som vilket annat beroende som helst och ruskigt svårt att slita sig från, jag vet "slutade" (drog ner kraftigt) med cola och massa godis/snacks för ca ett halvår sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
testa käka 2-4 vitlöks klyftor om dagen det skall tydligen sänka socker suget.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/156

Haha what.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Ett par tips som jag lärt mig från mitt ex, ni vet hur tjejer och vikt är.:rolleyes:

1) Zink funkar utmärkt för att döda/minska suget.
2) Ät frukt istället för godis.
3) Att gå "cold turkey" mot socker funkar inte. Vill du äta sött så ät sött, men det är ytterst viktigt att du gör det på den tidigare delen av dagen. Om du äter direkt på morgon så kommer detta socker inte göra dig illa.

Lycka till!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Käka frukt!

Jag bad min mor om en skål på mitt rum, så ny fyller jag själv på den med godsaker såsom päron, bananer och kiwi!

Bättre tips får du nog inte.

Permalänk
Medlem

Öh... klarar du att bli av med det så uppdatera för helvete denna tråd. Måste veta hur.

*dricker tre två liters cola och 1-2 0,5 liters flaskor per vecka*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Öh... klarar du att bli av med det så uppdatera för helvete denna tråd. Måste veta hur.

Det är nog inte sockret som är ditt problem. Testa att byta mot kaffe (utan socker).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Typ samma för mig, men det är lite konstigt för är jag här på studieorten i stan så dricker ja massor (äter inte godis så mycket) fast hemma så dricker jag inte mycket. men skall nog sluta nu när sommaren kommer, ut o springa mer bara..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Självdiciplin och bättre alternativ är det som gäller.

Innan drack jag ca 2 liter cola om dagen. Numera håller jag en betydligt lägre konsumtion under endast helgen. Ett tips är ju då kaffe (i normala mängder givetvis).

Sockerbehovet är enklats reglerat med naturliga medel. Frukt och söta grönsaker t.ex. morötter.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Ät socker om du vill? Men håll det till helger t.ex. Annars är det bara o dricka vatten, vatten är bra mot allt sug Kan även ha lite citron i vattnet så blir de godare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Hur få bort mat och socker sug?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hejsan, jag har lyckats under en lång period att hålla mig borta från allt vad socker och små ätande heter. Men nu på senare tid ås har suger kommit på mig rejält jag kan bara inte hejda mig, så nu vill jag komma på någon bra taktik att hålla koll på mig själv speciellt då jag planerar på att tappa några kilon under sommaren.

Jag har som policy att inte köpa godis, varken lös godis eller choklad barer, men dok så faller jag gärna för en små kaka då jag är jävligt svag för dammsugare och skulle lätt kunna klämma i mig minst en hel måltid av sådana.

Det hella blir inte lättare med att min morsa bakar kakor jämt och köper kakor.
Jag stör mig på detta efter som det är som att få en rökare att sluta att röka när man har en limpa gömd under kudden.

Jag har pratat med min morsa men hon tar mig tydligen inte på allvar efter som hon fortsätter med att baka och köpa kakor.

Någon som har tips?

börja tränna där efter inser du att käka skit inte tillför nått till träningen.
antar att det handlar om själv diciplin bara men har man hålt sig borta från socker snask ett tag,så är det inte så jätte svårt att hålla sig borta inte från läsk iaf,sen nångång var 1-2månader kanman ju snaska till det som en liten gris hel kak burk och 2liter mjölk:)men sen får man ta konskvenserna kanske slutar att man sitter naken i en kall dush och äter kakor och säger ''Love Me Love Me'';)

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

ehm ska det vara mkt ?, kan dra i mig 3 liter om dagen 7ggr veckan :D:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Käka frukt!

Varför skulle frukt va bättre?
För att det är "naturligt" och inte tillsatt socker?
Edit: För några enorma skillnader mellan fruktsocker och "socker" är det väl inte rent så.

Ontopic:

Jag försöker gåra nånting åt problemet lite tidigare, jobba för att inte käka snabba kolhyderater och äta ordentlign när jag äter.
Men blir ju sugen för att blodsockret faller..
Eller det är väl då man ska bli sugen, kan ju va en vana också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Varför skulle frukt va bättre?
För att det är "naturligt" och inte tillsatt socker?
Edit: För några enorma skillnader mellan fruktsocker och "socker" är det väl inte rent så.

Jo, det är natt o dags skillnad.
Det är fruktos i frukter och raffinerat sackaros i "vanligt" strösocker.
Det ena anses nyttigt, medans det andra inte gör det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte kaffe är ett bra substitut för socker, kan behövas om man jobbar på någon uttröttande arbetsplats får jag hålla med om. Men det är ett helvete att alltid kräva en kaffe för att hålla sig pigg, det beroendet är ganska segt att ta sig ut ur då man under perioden blir förbannat trött utan sitt kaffe, man måste dricka ett visst antal koppar om dagen för att vara sigsjälv helt enkelt.

Så byt inte ut sockret mot kaffe! Drack själv 2 liter cola/sprite om dagen för 2 år sedan men la rakt av av då jag skulle flytta hemifrån och det skulle bli en dyr utgift att betala själv varje dag. Är inte alltför jobbigt efter 2 veckor, gäller bara att inte börja äta godis 3 dar på raken senare då blir suget grymt mycket större. Aja lycka till, det är inte allt för svårt sålänge man har lite viljestyrka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jo, det är natt o dags skillnad.
Det är fruktos i frukter och raffinerat sackaros i "vanligt" strösocker.
Det ena anses nyttigt, medans det andra inte gör det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker

Jag vet mycket väl att det är olika saker, jag frågar mig bara varför den ena anses så nyttig..

Men jag ser inet riktigt var allt det här skulle vara så positivt.
Fast iofs så får man väl inget blodsockerfall (eller uppgång) om det nu inte krävs insulin med fruktos..
Jag har i hela mitt liv fått höra att banan är snabba kolhyderater.. och är det inte precis sånna vi ska undvika?

Nån som vet? Gärna lite mer än "Jag har hört att frukt är nyttigt"

Permalänk
Medlem

Alltså som tidigare sagts så är det stor skillnad på vanligt socker och fruktsocker, livsmedelsverket rekommenderar minst ett halvt kilo frukt om dagen så du kan nog äta frukt i tillräcklig mängd för att minska suget. Då förslagsvis ekologisk då många av de sötare frukterna besprutas kraftigt och transporteras långt.
Även det där med att äta långsamma kolhydrater är väldigt viktigt. Äter du fullkornspasta så kommer det påverka hur du reagerar på nästa mål mat med.

Finns väldigt mycket om sådan där på nätet. Men du kan ju gå in på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.it...
finns lite intressant att läsa. Finns bättre ställen, men kom inte på dom nu.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att kämpa emot sötsuget, har lyckats stå emot hela 2dagar än så länge

Fast jag pallar inte riktigt att vara utan godis lite då och då, godis gör mig glad

Permalänk
Inaktiv

Börja snusa/röka

Permalänk
Medlem

För mig handlar det egentligen bara om självdiciplin. Men så är det med allt. Antingen ger man sig fan i godiset eller så daltar man fram och tillbaka. Det bästa är ju att stå ut så i kanske 1-2 veckor, då suget bör ha försvunnit, eller minskat. Jag menar, hur lätt är det inte att gå ner i vikt om man ger sig fan på att det ska gå.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamo
Håller själv på att kämpa emot sötsuget, har lyckats stå emot hela 2dagar än så länge

Fast jag pallar inte riktigt att vara utan godis lite då och då, godis gör mig glad

Godis gör att jag känner mig som en gris eller nåt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Helt ärligt. Mixa en banan med mjölk och lite cacao. Sjukt gott. Smakar milkshake=)

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Fruktsocker finns att köpa i finkorning pulverform, precis som "vanligt", raffinerat socker. Det smakar precis likadant enligt min mening, men möjligen smälter det lite snabbare och har inte samma långvariga sötma utan är lite svagare i smaken. Dock går det utmärkt att använda till exempelvis bakning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Helt ärligt. Mixa en banan med mjölk och lite cacao. Sjukt gott. Smakar milkshake=)

Jag gör typ samma, fast med frysta hallon glass, mjölk, socker

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"