Problem med upplösning på min bärbara.

Permalänk
Medlem

Problem med upplösning på min bärbara.

Har ett litet problem med min bärbara dator. Det är så här att jag skulle vilja ställa in skärmupplösningen till 1024*768 från 1600*1200. Det skumma är att det går att ställa in upplösningen till det ovannämnda men då blir skrämenytan liksom till hälften mindre med en stor svart ram omkring sig. Hursomhelst så är det en DELL DIMENSION 8200. Någon kanske vet/har erfarnhet av samma modell eller vet hur man får bukt med detta på en bärbar? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men varför skulle du vilja göra detta? Det ser alltid bäst ut att köra skärmarna på deras native resolution. Om du tycker att det är för litet 1600x1200 så kan du ju ställa in DPIn i windows och öka textstorleken i din webbläsare osv. Eller finns det någon fördel med att köra låg upplösning som jag missat (påstå inte att din dator är för klen för den höga upplösningen, har den så bra skärm så borde den kunna driva den)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabe04
Förlåt, men varför skulle du vilja göra detta? Det ser alltid bäst ut att köra skärmarna på deras native resolution. Om du tycker att det är för litet 1600x1200 så kan du ju ställa in DPIn i windows och öka textstorleken i din webbläsare osv. Eller finns det någon fördel med att köra låg upplösning som jag missat (påstå inte att din dator är för klen för den höga upplösningen, har den så bra skärm så borde den kunna driva den)?

Alltså jag själv tycker det är för litet, och jag känner att den upplösningen skulle vara fin, det är därför jag just vill ändra det. Jag har haft en bärbar förut med lika stor skärm och där har det funkar perfekt att ändra till den nämnda upplösningen men denna strular ju som sagt, då bildytan krymper och en bred fet svart ram bildas runt själva bildrutan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

för att 1600x1200 är WS (???)
och din skärm är inte det..
nu får ni rätta mig

annars gör som jabe04 säger..
eller byt till ett "mindre"# tema

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och kolla om du har inställningen "LCD Panel Expansion" under "Video".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
för att 1600x1200 är WS (???)
och din skärm är inte det..
nu får ni rätta mig

annars gör som jabe04 säger..
eller byt till ett "mindre"# tema

Jag börjar bli trött på att behöva rätta dig här och där.

På datorskärmar är 16:10 (eller 8:5) det man menar med widescreen. CRT är nästan alltid 4:3 och många LCD är 5:4
Ta nu fram miniräknaren om du inte klarar det där direkt för att se om det är en widescreen eller inte.

Problemet är drivrutinerna. Kolla i avancerade inställningarna där du ändrar upplösning och leta efter flik för ditt grafikkort (olika beroende på nvidia, ati och intel), "display" är nog det du ska leta efter (så heter fliken i ati omegadrivrutinerna).
Leta runt där så bör du hitta något om skalningen av bilden och att det är urbockat. Jag har så bra att jag kan välja att den ska skala upp men bibehålla proportionerna, men det problemet har du ju inte alls.

Edit: Larth
Ja det är också möjligt att ställa in där. Själv dock har jag råkat ut för att windows och speciellt i spel så spelar det ingen roll vad man ställt in där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG