Bios laddar inte med 3 HDD

Permalänk
Medlem

Bios laddar inte med 3 HDD

Hej,
jag har satt in mina två andra hårddiskar i datorn nu, men när alla är i sammtidigt så vägrar bios att ladda, den stannar där det står del to enter setup..

vad kan vara problemet?
Min SATA är i SATA1 sloten, och mina två PATA är inställda på slave, windows ska laddas från SATA disken...

tack på förhand MVH /BlasteR

Permalänk
Medlem

Ena PATA disken måste vara inställd som master eller båda som cabelselect.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Re: Bios laddar inte med 3 HDD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlasteRs
vad kan vara problemet?
Min SATA är i SATA1 sloten, och mina två PATA är inställda på slave, windows ska laddas från SATA disken...

Som Elmo säger; Om två PATA enheter hänger på samma IDE kontroller måste dom vara master/slave eller cable select (som då hanterar master/slave beroende på vilken av kontakterna som används).
Att ha två slave (eller master för den delen) = förbrylla BIOS. Det är i ditt fall helt enkelt både bättre och lättare att bara ändra bootordningen ...
Strappa om båda diskarna till CS och ändra bootenheten.

För dom enheter jag har som fortfarande är PATA är cable select det givna valet; aldrig några problem med strappningen, på sin höjd vänder jag ordningen på diskarna när jag kopplar in dom så min gamla D: blir E: och vice versa, m.a.o. ganska enkelt löst..

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"