Borgen summa i USA? får man tillbaka dom om man frias?

Permalänk
Medlem

Borgen summa i USA? får man tillbaka dom om man frias?

Har länge undrat hur det är med "borgen" i USA.

Ser ofta på "filmer" att ex en "mördare" släpp mot borgen.

Personen är misstänkt för mord men släpps mot borgen på ex 1miljon dollar.

Är det så att om man klara att lösa "borgen" på något sätt så är man fri tills rättegången inleds?

Om man då inställer sig "förutsatt att man blivit (fri) pga borgen" vid rättegången och blir friad får man då tillbaka pengarna?

Verkar ju lite skumt om man är tokrik så kan man ju betala om man blir gripen och skita i pengarna och fly?!?

Men det kanske funkar så.

Lr är man rökt?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Pengarna får man vad jag vet tillbaka vare sig personen döms som skyldig eller oskyldig (det är ju inte den misstänkta som betalar borgen, eller "ska" iallafall inte vara).

Däremot är den som löser borgen åt dig att anse som ansvarig för dig.
Tillåter denna människa dig att fly för dom helt enkelt räkna med att åka i rättegång för att dom hjälpte en kriminell att fly istället. (Har jag för mig)

Dessutom kommer dom aldrig tillåta att en människa som har stor "rymningsrisk" att bli löst mot borgen.

Du kan läsa lite här.
http://www.hmichaelsteinberg.com/bail.htm

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Läste lite om det nu och det är som bogg säger, i de flesta fall får man pengarna tillbaka om personen kommer till domstolen.
Det blir ändå en rejäl summa för en miljonär, de tar väl borgen efter rikedomar?
Dock så tror jag inte att man anses skyldig ifall man betalar borgen åt en kriminell och denne flyr.
Tror att det bara är vid en annan slags borgen-typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Pengarna får man vad jag vet tillbaka vare sig personen döms som skyldig eller oskyldig (det är ju inte den misstänkta som betalar borgen, eller "ska" iallafall inte vara).

Däremot är den som löser borgen åt dig att anse som ansvarig för dig.
Tillåter denna människa dig att fly för dom helt enkelt räkna med att åka i rättegång för att dom hjälpte en kriminell att fly istället. (Har jag för mig)

Dessutom kommer dom aldrig tillåta att en människa som har stor "rymningsrisk" att bli löst mot borgen.

Du kan läsa lite här.
http://www.hmichaelsteinberg.com/bail.htm

Thx

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
... de tar väl borgen efter rikedomar?...

Nja, snarare efter hur allvarligt brottet är.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Nja, snarare efter hur allvarligt brottet är.

Kan det inte vara en kombination? Jag menar, tex en miljon dollar för exempevis OJ Simpson är ju drickspengar, men för en fattig amerikan är det stora dolares.

Lite lustigt system det där, har aldrig förstått vad det ska vara bra för. Har en del synpunkter på jurysystemet de har också, men det får tas i en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Den som ställer borgen löper antagligen ingen risk förutom att bli av med pengarna om den åtalade rymmer. Det finns ju bail-bonds, typ lån med antagligen ganska hög ränta, som man kan utnyttja om man inte har cashen själv. Lär vara en ganska lukrativ bransch om man är bra nog att undvika rymmarna.

Vad jag förstår är det ofta dessa bail-bond företag som anlitar bountyhunters när deras "klienter" försvinner. Kostnaden för det kan ju vara värt det om man får tillbaka borgenssumman (minus kostnaden i bounty). Alternativet är ju inga pengar alls

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Re: Borgen summa i USA? får man tillbaka dom om man frias?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel

Ser ofta på "filmer" att ex en "mördare" släpp mot borgen.

Jag är ingen expert på USA´s rättsapparat men jag tror att man inte kan släppas mot borgen om man är misstänkt för mord eller om det finns misstankar att den misstänkta kan lämna landet. Så det är bara en dålig manus lösning