Tre 320GB hårddiskar - Fixa RAID, men hur?

Permalänk
Medlem

Tre 320GB hårddiskar - Fixa RAID, men hur?

Jo, har tre 320GB hårddiskar och funderar nu på att köra RAID istället. Grejen är att jag har ingen koll på hur det går till, och jag vill helst ha så mycket utrymme kvar som möjligt. Dessutom använder jag i dagsläget 400GB av utrymmet. Går det att fixa RAID utan att formatera?

Och vad bör jag köra för RAID? Vill gärna ha lite säkerhet så RAID5 kanske?

Edit: Kan tänka mig att köpa en till 320GB hårddisk ifall det behövs?

Permalänk
Permalänk

Vad har du för ett moderkort nu då? Vad ligger din budget på och vad är det du vill uppnå med att köra ett RAID system? Kan du svara på dessa frågor så skall du nog få kvalificerade svar också.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Moderkort kommer att vara Gigabyte P35-DQ6, är beställt och på väg.

Vill ha bättre prestanda, är väl största anledning. Datorn används för spel samt fildelning av "semesterfilmer".

Edit: Just det, ingen speciell budget. Max 1500 kr eller liknande... Använder i dagsläget Windows Vista Ultimate.

Permalänk

Bättre prestanda säger du, hur menar du då vad är det specifikt du vill ha bättre prestanda på. Skall laddtiderna för spelen minska, vill du ha snabbare filkopieringar, vill du ha ett rappt OS? Vad har du för backup i dagsläget?

När man väljer att köra en RAID-array så innebär det med automatik att man måste kompromissa på det ena eller det andra sättet. Plus att vissa arrayer kräver att man gör en formatering utav alla hårddiskar och installerar om allt.

Men som sagt vad för prestanda ökning är det du vill åt?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Snabbare OS och/eller snabbare laddningstider för spel.

Snabbare filkopiering är jag inte så noga med.

Permalänk

Ja med dina svar så skulle jag satsa på en riktigt snabb hårddisk att köra OS:et på. Köp en 74Gb WD Raptor som du installerar operativet på, sedan så skapar du en RAID-1 array av två av dina 320GB diskar där du installerar alla program du har och musik/videofiler och så har du en 320Gb disk för backup som du dessutom stoppar i en extern låda med E-SATA/USB2.

Då skall det mycket till för att du skall förlora något, RAID-1 betyder att dina diskar där är speglade dvs exakta kopior av varandra. Backupen är precis vad det låter som, en backup som du bara använder/kör när du skall göra en backup. Lämpligen en gång i veckan eller så.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.