Som rubrik. Fläkten på mitt Tagan Easyconnect varvar upp från, enligt Everest Home Edition, 5444 rpm till över 8000 rpm. Det verkar väldigt höga siffror, men ökningen av ljudnivån är i alla fall garanterat 50%. Dessutom spinner fläkten upp men jämna mellanrum, ännu mer störande än ett konstant bröl alltså.
Vad kan man göra åt detta? Nätagget blir varmt, frågan är om det hjälper att modda in en fläkt eller två som blåser på agget, eller om fläkten i sjävla agget är sönder på nåt underligt sätt och ska bytas. Det verkar logiskt att en temperaturstyrd fläkt går snabbare när agget är varmt som nu på sommaren, men i och med att den varvar upp och ner hela tiden kanske det är något annat som måste göras.
Hur är luftflödet i lådan? Har du normala temperaturer på övriga komponenter i lådan? Om du har väldigt dåligt luftflöde och mycket komponenter så kan jag tänka mig att det inte förbättrar situationen i alla fall Har fläkten betett sig så även när det var (kanske är helt nytt?) nytt? Om du inte har några chassifläktar så föreslår jag minst 2st, en som drar in luft och en som drar ut luft.
Det är en TT Shark-låda. Fläkten började hålla på så här för ungefär en månad sen. Tog ett tag innan jag orkade börja felsöka.
Moderkort: 43*
CPU (x2 4600+): 37* (idle)
Nordbrygga: 55*
Har 2st 120mm fläktar i lådan, problemet är att nätagget sitter ovanför båda två, så det är tveksamt om agget får någon fräsh luft. Tror den passerar grafikkort och cpu, utblåset sitter i höjd med cpun. Funderar på modda några 5,25"platser och trycka dit en 120mm fläkt till som blåser direkt på nätagget. Det blir garanterat svalare, hoppas bara det inte är nån tempsensor i agget som har blivit felande. Tack för svar ifv.