Civilekonomprogrammet genom annan väg?

Permalänk
Medlem

Civilekonomprogrammet genom annan väg?

Finns det någon väg att läsa ett fullständigt Civilekonomprogram om man inte har poäng nog för själva Civilekonomprogrammet i sig?

T ex läsa enskilda kurser och på något sätt "bunta" ihop det till en civilekonomexamination. Skulle det vara möjligt? eller finns det bara en väg och det är att söka programmet och hoppas på det bästa?

Att t ex läsa kurser från två enskilda högskolor/universitet samtidigt, t ex två kurser eller fler per termin?

Tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

I min mening, och erfarenhet, torde det inte vara något som helst problem att göra som du säger. Ska själv snickra ihop mitt alldeles egna program nu efter sommaren, dock valt en utbildning som är byggd för just detta, och har hört mig för med en del med studievägledare o. dyl. Verkar inte som om det kommer bli något problem alls, även om det visade sig att jag kanske kommer få en något oortodox examen.

Men bara du läser rätt kurser kommer du kunna ta ut en examina som civilekonom. Ett annat mycket starkt tips är att hålla järnkoll på skolornas intagningar de första veckorna och verkligen vara framförhållen mot studievägledarna på skolan. Väldigt många hoppar av sina program inom den/de första månaderna och ibland till och med under den/de första veckorna. Ofta kan man därigenom få tag på en plats inom den utbildning man vill ha bara genom att vara beredd att ta över någon annans plats så fort dom lämnar den.

Ett tredje, och kanske inte lika "fint", tips är att helt enkelt hoppa på vilket annat program som helst på den högskola/universitet man vill plugga på. Därifrån är det allt som oftast rätt enkelt att ta sig vidare in på den utbildning man vill ha.

Lycka till!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ovanstående är endast sant om man läser utbildningar som inte har några betygskrav.

Har utbildningen höga betygskrav, så är det dessa som gäller. Om man t ex läser på KTH och vill byta från Kemi till IT, så är det inga problem. Vill man istället byta till Industriell Ekonomi, så går det i regel inte eftersom de har fyllt alla sina platser.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Du kan mer eller mindre plocka ihop vilka kurser du vill och plugga på vilka högskolor som helst så länge du har läst grundkurserna FEK A och NEK A och studievägledaren godkänner dina motiveringar. Examen får du från den från den högskolan där du läste den sista kursen. Ett tips är att inte ta den på SU, företagsekonomiska institutionen vid Sthlms Universitet är den enda institutionen som har gått back de senaste åren...det säger det mesta om kvalitén. Dessutom har man lyckats bli av med sin EQUIS ackreditering. Annars är institutionen rätt soft. Vart klar med mion magister i januari och är hyfsat nöjd med min utbildning.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Det går fint att läsa kurser och bunta ihop till examen, men det blir ofta svårare. Några problem jag har stött på genom att läsa en massa extra kurser är:

De inom program har förtur till kurserna, så det är bara de platser som är kvar som man får slåss om. På min f.d. skola så var det den som sökte först till kurser inom program som fick platsen, inte vem som hade bäst betyg. Obs att detta ej gällde kurser som skolan "annonserade ut". Jag vet ej om de har ändrat detta nu eller hur det är i resten av landet.
Om man hade IG i en kurs som krävs för att läsa nästa kurs så är det stora problem att få läsa den, men det kan gå efter mycket tjat på programansvarige. De inom program, ja de kan läsa kursen fast de inte ens har läst de kurserna som är ett behöighetskrav för att få läsa kursen.

Schemakrockar, räkna med att schemaläggaren struntar i dig när han/hon gör schemat. Vilken innebär att du kan få rejäla schemakrockar och mycket svårare att hänga med.

Klasskamrater nya hela tiden, vilket innebär att man fick leta upp nya folk att samarbeta med och försöka "snika" sig in i någon labbgrupp. Det är ju lättare och gå med samma personer i 5år eller vad nu civilekonom utbildninngen är på.

Det var svårt att tillgodose poäng från andra högskolor, men det ska bli lättare nu. Du får även betala en kåravgift för varje högskola/universitet som du studerar på.

Så mitt råd är att helst försöka komma in den vanliga vägen och så får du det mycket lättare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Klasskamrater nya hela tiden, vilket innebär att man fick leta upp nya folk att samarbeta med och försöka "snika" sig in i någon labbgrupp. Det är ju lättare och gå med samma personer i 5år eller vad nu civilekonom utbildninngen är på.

Samtidigt är det ett perfekt att förbättra sina people skills, det blir vad man gör det till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Du får även betala en kåravgift för varje högskola/universitet som du studerar på.

Jag har läst på distans via Lunds Universitet samtidigt som jag har läst på SU, behövde bara betala kåravgiften i Sthlm.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Jag har läst på distans via Lunds Universitet samtidigt som jag har läst på SU, behövde bara betala kåravgiften i Sthlm.

Det fanns lite olika regler läste jag nu: http://www.math.se/karavgift.html
Det har blivit bättre de senaste åren och på vissa skolor så är det rabatt om man läser på flera skolor.
Exempel på en skola där man får betala full medlemsavgift för båda:
http://mainweb.hgo.se/distans.nsf/dokument/DBEAB251F7D94A7EC1...
Om du samtidigt studerar på annan högskola så måste du betala kåravgiften på båda lärosätena. Går du en kurs på Högskolan på Gotland samtidigt som du studerar på exempelvis Stockholms universitet, måste du alltså tyvärr betala avgiften på båda ställena!

Så detta kan vara bra att kolla upp innan då det är olika regler, beroende på var man skall läsa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du kan aldriv få en examina i civilekonomi om du inte läser det programmet specifikt, det spelar ingen roll om du snickrar ihop exakt samma kurser som finns i civilekonom programmet, du får ändå inte en examina i civilekonomi, utan en vanlig examina i de kurser du valt.

Permalänk
Medlem

Examina i civilekonomi, que?

Så länge man läser samma obligatoriska kurser som finns på ekonomlinjen är det inga problem att få ut ett examen. Hälften av de jag har pluggat har gjort så utan några som helst problem.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |