Defragmentera varje dag?

Permalänk
Medlem

Vilken "degree of fragmentation" ska man hålla sig under? Låg på 55% nu innan jag drog igång den på system-disken heh.

Permalänk

Testade nyaste Perfectdisk 8 och den kraschade min dator vid installationens slutskede, gah!

Kanske inte värt med ett annat progam än det som ingår i XP?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Testade nyaste Perfectdisk 8 och den kraschade min dator vid installationens slutskede, gah!

Kanske inte värt med ett annat progam än det som ingår i XP?

Nej då, PerfectDisk är riktigt bra, även om jag personligen fastnat för O&O Defrag (version 10). Det är skumt att det kraschade för dig. Rekommenderade detta programmet för en kompis med XP också, (alltså PerfektDisk), men det startade inte ens för honom. Kanske är något som inte står rätt till i datorn?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Om det inte startade för honom och kraschade min dator, kan det väl inte vara så bra? Kan tilläggas att jag har en ny ren installation av xp så det borde inte vara nåt fel med datorn!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om det inte startade för honom och kraschade min dator, kan det väl inte vara så bra? Kan tilläggas att jag har en ny ren installation av xp så det borde inte vara nåt fel med datorn!

Jag har nästan bara hört gott om programmen (Diskeeper, PerfectDisk, O&O Defrag), men just PD verkade inte fungera för kompisen, men det är nog rätt ovanligt att det inte fungerar. Fast det är bara mitt intryck. Jag har ingen aning om hur många det strular för - har bara inte hört att dessa krånglat. Testa O&O defrag, då?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd

Du ska ju inte behöva defragmentera flera gånger per dag, låter konstigt. Jag själv brukar ungefär defragmentera 2 gånger i månaden eller något sånt.

Visa signatur

See It. Hear It. Feel It.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra defrag ungefär nån gång i veckan. Kör O&O nu på min Stationära med Vista. Ganska trevligt program.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gor_kar
Har tidigare kört både O&O och Diskeeper. De varnade alltför ofta att diskarna var fragmenterade och att jag BORDE VERKLIGEN göra en defragmentering. Nu kör jag med XPs inbyggda och vid analys kommer oftast upp att jag ej behöver defragmentera. Prestandamässigt märker jag ingen skillnad.
Jag tror programtillverkarna överdriver problemet. Hur nöjda vore folk om de köpte ett program som de på relativt lång tid inte behövde använda. Då, när jag körde något Defrag-program hade jag bryderier, nu har jag inga och datorn flyter på som vanligt. Detta är min teori dock.

Håller med dig fullständigt!!!
Nu kör jag utan externa defragg program och datorn har alldrig funkat så bra som nu

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Min O&O defrag 10 bara vägrar funka med x64, hur gör man?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

För att fungera måste defrag gå förbi filsystemet och läsa på klusternivå. Dessa anrop direkt till hårdvaran är troligen annorlunda i 64bit än i 32bit. Även om det vore samma så skulle den ökade säkerheten i 64bit förhindra att programmet kommer åt hårdvaran. X64 gilla tex inte osignerade drivrutiner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

defragmenterar väl 2 gånge rom året max..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

för hålla bra prestanda så låter man programmet sköta defrag själv, tex när skärmsläckaren går igång, eller att drar så lite prestanda som möjligt men tar lång tid,

det är värt det!

jag kör även mft defrag innan uppstart av xp, slippa höra hårddisken söka för man bara startar firefox

Permalänk
Medlem

jag brukar aldrig defragmentera, bara formatera om. Fast man kanske ändå ska göra en defragmentering? Eller vad är det som är bra med det egentligen?

Vad ska man använda för program isånafall? Som inte är för svårt