Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

The Thin Red Line (1998) med temat WW2. Via Disney+. IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0120863/

Länk till ovan recension: https://www.imdb.com/review/rw0473898/?ref_=ext_shr_lnk

Det första stycket säger vad som är det allra kritiska med den här filmen: du måste ha fokus på filmen för att den ska sjunka in. Som en ung harpalt valde jag att hyra just den här filmen och resultatet på den upplevelsen blev ganska mager. Filmen var som nämnt något helt annat än i jämförelse med Saving Private Ryan, detta var en film helt utanför mitt område. Med åldern fumlar däremot intresset fram för historia och du kan lite mer om livets olika känsloutrymmen när de blir trängda. Alltså gör sig den här filmen nu betydande på en helt annan skala, då förståndet landat.

The Thin Red Line är rätt laddad med en hel del stjärnskådisar som Nick Nolte, Woody Harrelson, Sean Penn och Jared Leto. Och det känns lite udda och suspekt att se de här människorna så här ung. För mig i nutid är detta en rätt fin bild, filmad med ett väldigt sällsynt skådat trögt förlopp. Vi tittare får det vill säga gott om tid att rota oss med de olika människorna, som här i filmen upplever krigets fasor.

Såg denna på bio när den kom ut,kom ihåg att folk lämnade för att den va så jäkla seg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

Såg denna på bio när den kom ut,kom ihåg att folk lämnade för att den va så jäkla seg

Minns att jag hatade att det var voice-over med självklarheter om hur krig suger. "Jag kunde ha skrivit det", sa jag till en polare. Ingen kass film men inget speciellt heller.

[The thin red line]

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Minns att jag hatade att det var voice-over med självklarheter om hur krig suger. "Jag kunde ha skrivit det", sa jag till en polare.

Mmm, det fanns en del rätt klumpiga grejer och filosofiska floskler där som verkligen föll platt för mig. En del var mer intressant men mycket blev snett.
Och den där ena killens (Pvt Bell?) dagdrömmar om sin flickvän var för långsamma och upprepades alldeles för många gånger.
Å andra sidan: vissa lite mer filosofiska delar av storyn, tex hur Pvt Witt och Sgt Welsh liksom stångade sina livssyner mot varandra under filmens gång engagerade mig en hel del som jag minns det. (jag är helt klart mer åt Sean Penns karaktär Sgt Welsh där )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alien (1979)

Inte sett den sedan man var barn.
Oväntat detaljerade kulisser, riktigt bra stämning. Nostalgikänsla till hur skådespelare porträtterades, rökning i film etc.
Helt OK film!

En av mina absoluta favoriter än idag. Jag är en stor fan av filmserien och då främst dom två första (dom andra är bra också). Jag ser dom nog med ungefär 1-2 års mellanrum (har dom på Blu-Ray). Mycket nostalgi givetvis, men jag tycker dom håller måttet riktigt bra än idag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Libra-75:

En av mina absoluta favoriter än idag. Jag är en stor fan av filmserien och då främst dom två första (dom andra är bra också). Jag ser dom nog med ungefär 1-2 års mellanrum (har dom på Blu-Ray). Mycket nostalgi givetvis, men jag tycker dom håller måttet riktigt bra än idag.

Jag såg någonstans att en ny Predator skulle eller har släppts, och tydligen var den en av de bättre.

Kunde dock inte riktigt komma ihåg storyn så bra, och kom även ihåg att Alien vs Predator fanns, vilket tog mig till Alien.

Så för att se den senaste predator så bestämde jag mig att börja från början, vilket tog mig till den första Alien igår, den andra idag osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag såg någonstans att en ny Predator skulle eller har släppts, och tydligen var den en av de bättre.

Kunde dock inte riktigt komma ihåg storyn så bra, och kom även ihåg att Alien vs Predator fanns, vilket tog mig till Alien.

Så för att se den senaste predator så bestämde jag mig att börja från början, vilket tog mig till den första Alien igår, den andra idag osv....

För mig är Alien filmerna helt klart bäst av dessa. Efter det Predator filmerna (dom två första framför allt) och efter det Alien vs Predator. Har dock inte sett precis alla Predator filmerna än, däribland den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

För mig är Alien filmerna helt klart bäst av dessa. Efter det Predator filmerna (dom två första framför allt) och efter det Alien vs Predator. Har dock inte sett precis alla Predator filmerna än, däribland den senaste.

Det gäller att det är rätt version. Aliens är min favorit, men det måste vara "extended directors cut" eller något liknande namn, där sentry guns-försvaret är med

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det gäller att det är rätt version. Aliens är min favorit, men det måste vara "extended directors cut" eller något liknande namn, där sentry guns-försvaret är med

Ja, den versionen av Aliens är helt klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alien (1979)

Inte sett den sedan man var barn.
Oväntat detaljerade kulisser, riktigt bra stämning. Nostalgikänsla till hur skådespelare porträtterades, rökning i film etc.
Helt OK film!

Måste hålla med, såg också om denna för ett tag sen...och den var mer skrämmande än jag mindes den. Den kryper sig på mer och mer för varje gång man ser den.
Älskar såna filmer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Top Gun: Maverick
Ytlig, klyshig, cringig, förutsägbar USAiansk militärpropaganda. Men ändå rätt roande film med schysst foto o utan det där plottriga, ologiska manuset som dom flesta av dagens actionfilmer är fyllda med. 6.5 joystickar av 10 möjliga.

O ja, Alien o Aliens är riktigt tunga rullar! Dags att se om tror jag allt

Permalänk

Elvis på HBO
Första 1h var ok. Resterande 1,5h var bättre. Gillade filmen. 4/5
Tom Hanks gör sin sedvanliga prestation. Bra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Elvis på HBO
Första 1h var ok. Resterande 1,5h var bättre. Gillade filmen. 4/5
Tom Hanks gör sin sedvanliga prestation. Bra helt enkelt.

Tyckte filmen var riktigt bra rakt igenom. Hade ingen aning om den tragiska historien bakom. Läste mycket efter filmen om upplägget mellan han och hans manager. En vanlig manager på den tiden tog 15%
Att "översten" skulle ta 50% är bara idiotiskt.
Jag har även varit i Memphis och besökt Graceland och hans gravplats, så filmen var nostalgisk för min del.

4/5 banan-bacon-smörgåsar
https://www.imdb.com/title/tt3704428/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Fall-fick svindel känsla av filmen

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, den versionen av Aliens är helt klart bäst.

Jag önskar bara att de inte hade haft med scenerna i kolonin i början. De tillför inte mycket och minskar spänningen.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Ureet:

Jag önskar bara att de inte hade haft med scenerna i kolonin i början. De tillför inte mycket och minskar spänningen.

Därför så rekommenderar jag aldrig förstagångentittare av Aliens att se Directors Cut. Även om det tillför mycket för en som har sett filmerna 10+ gånger så tror jag upplevelsen blir bättre av att se theatrical första gången.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Wyrmwood: Road of the Dead
2014
6.5/10 (Betyg är satt enligt b-filmsstandard)

Äntligen en B-film som faktiskt levde upp till förväntningarna! Det är något med Australien som gör att de har en tendens att lyckas ganska bra med obefintlig budget och ändå lyckas få till ett bra resultat. Ett litet nytt grepp i Zombie-genren finns med, eller kanske mer ett par "twist and turns" är en bättre beskrivning. Lånas friskt från ett flertal andra filmer men man kan ändå inte skaka av sig känslan av "Mad Max goes zombie b-movie inspired by Ash from Evil Dead" ^^ Hade det funnits mer av humorn likt Evil Dead: army of darkness, hade betyget definitivt blivit än högre.

Wyrmwood: Apocalypse
2021
6.0/10 (Betyg är satt enligt b-filmsstandard)

7 år senare kommer uppföljaren, likt den första rör det sig fortfarande om B-film och trots att den är "snyggare" och "bättre" tar den sig mer på större allvar, vilket faktiskt sänker helhetsbetyget för mig. Visst finns det sämre "vanliga" filmer än denna men den hade ändå hamnat på runt 4/10 om man skulle bedöma den utifrån det.

Storymässigt fortsätter den från ettan och huvudskådisarna finns med. Summa summarum; Är man ute efter lite trevlig "b-films zombie-flicks" fungerar dessa två alldeles ypperligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Thor: Love and Thunder
4/10

Detta är utan tvekan den sämsta skit jag sett från Marvel, det ENDA som får den att flyta är samlingen av skådisar och budgeten som gör den "visuellt snygg". Utöver det rycks den sönder av konstanta och löjliga komiska inslag på en sådan låg nivå att det är som inlånat från Taika Waititis serier "What We Do In The Shadows" eller "Our Flag Means Death". Nästan all dialog mellan karaktärerna ligger på en så låg nivå att det bara blir pinsamt, manuset är definitivt under all kritik.

Storymässigt lyckas den bättre, hela grejen med en "kvinnlig Thor" är Cannon och det fungerar rätt bra och de beskriver det som att man kan vara en "Thor" som ett "väsen", inte att det är namnet på Odens ena son. Finns det bättre och mer intressanta historier man hade kunnat välja? Definitivt, men vi känner alla till det "rådande läget" i Hollywood och vad som prioriteras. Men här kastar Taika bort chansen att göra relationen mellan Jane och Thor mer intressant och slagkraftig och öser på med dessa humoristiska inlägg som ALDRIG försvinner. Det är som du skulle ta Spiderman och Deadpool, mixa dem och göra dem intellektuellt funktionsnedsatta.

Inget av det hör hemma i en storproduktion som detta. Hört rykten om att han "fått sparken" och inte kommer tillåtas göra fler Marvel-projekt, så lär väl skeppas över till Star Wars så han kan "förstöra" lite där med en film.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Thor - Love and thunder - Jag var inte heller imponerad. Det märks att man försökt att hitta något likt Ragnarok men inte riktigt hittat fram. Mycket dialog är otroligt krystat och själva klimaxen i filmen känns ju rätt ogenomtänkt överlag. Lite tråkigt men jag är inte så förvånad faktiskt då Marvel är otroligt ojämnt kvalitetsmässigt. 5/10

Samaritan - Inte heller här blir man speciellt imponerad. Jag kunde se plottwisten komma från miltals ifrån. De karaktärer som finns har ingen direkt backstory och ingen har några egentliga motiv mer än Kaos. Det bästa med hela filmen var att de hade med ett Robocop arkadspel, något som jag sänkt många femkronor i. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Nya Pinnochio. Den var bra, rätt bra speglad av tecknade klassikern.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finch.
Dystopisk familjerulle med Tom Hanks. Vet inte om den egentligen var gjord för vuxna eller barn, men det kändes som en barnrulle i hur tom, lätt o tråkig den var. Tom Hanks gör sin vanliga soloroll, men den här gången spelar han nån osympatisk gammal gubbe som inte gillar eller litar på människor. Funderade flera gånger på att stänga av eftersom den var så tråkig o barnslig o stundtals jävligt cringe. Rätt märkligt manus också där den konstigaste grejen hände runt mitt i när han fastnar i n redig storm med två tornardos i, men helt plötsligt tar den slut han går ut o så är det helt vindstilla med blå himmel. Vad fan hände där?
Enda jag egentligen gillade var designen på roboten, men tyvärr var hans röst o personlighet så dålig o irriterande att jag kände typ lika lite för den som jag gjorde för Hanks karaktär.
5 gängpajjade muttrar av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Thor - Love and thunder - Jag var inte heller imponerad. Det märks att man försökt att hitta något likt Ragnarok men inte riktigt hittat fram. Mycket dialog är otroligt krystat och själva klimaxen i filmen känns ju rätt ogenomtänkt överlag. Lite tråkigt men jag är inte så förvånad faktiskt då Marvel är otroligt ojämnt kvalitetsmässigt. 5/10

Samaritan - Inte heller här blir man speciellt imponerad. Jag kunde se plottwisten komma från miltals ifrån. De karaktärer som finns har ingen direkt backstory och ingen har några egentliga motiv mer än Kaos. Det bästa med hela filmen var att de hade med ett Robocop arkadspel, något som jag sänkt många femkronor i. 5/10

Klimaxet/slutet hade jag helt glömt bort till och med, en femåring hade kunnat skriva det bättre!

Vi har en antagonist som spenderat all sin tid att mörda gudar över en hel galax, slagits med näbbar och klor genom hela filmen... och sedan när han faktiskt har vunnit och stor framför sitt mål... ändras allt av ca två meningar från vår "hjälte".

Dold text

Efter min rant kom jag faktiskt på rätt term för vad det är för sorts film; det är en parodi. Den är absolut inte menad att vara det men allt komiskt dravel ligger på parodi-nivå - dessutom av det sämre slaget.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Spiderman - far from home - Det mest komiska med denna filmen är att man inte använder de riktiga platserna i filmen utan nån typ av hittepå som ska se ut som ställena man är på, vilket får en att bara skratta rakt ut ibland. I övrigt är den väl ok. Lite mer barnslig än en vanlig Marvel film men alla gör sina roller bra och effekterna är helt ok. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Samaritan (2022). Stallone ger sig in i nästan ny genre för honom. Inte så tokigt, inget mästerverk men OK helgfilm (som man kikar på en gång) där man inte behöver tänka så mycket. 5.6/10

Edit: Förbaskat ful CGI senare i filmen. Ska inte spoila för vad, men riktigt uselt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nope

Ett av de största sömnpiller jag sett. Vet inte om den var tänkt vara skrämmande, det var den inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Pinocchio, nyversionen.
Måste se den en gång till känner jag, gillade den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nope

Ett av de största sömnpiller jag sett. Vet inte om den var tänkt vara skrämmande, det var den inte.

Jag hoppade in i tråden för att se om någon hade recenserat denna och om jag i sådana fall var ensam om min åsikt - lyckligtvis inte. Herrejisses vilken spretig och långtråkig rulle, jag orkade inte ens se klart den.

Permalänk
Medlem

Grym progressiv metall.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag hoppade in i tråden för att se om någon hade recenserat denna och om jag i sådana fall var ensam om min åsikt - lyckligtvis inte. Herrejisses vilken spretig och långtråkig rulle, jag orkade inte ens se klart den.

Jag såg den häromdan också o jag vet inte om jag skulle kalla den långtråkig, men spretig var den definitivt, o med en massa konstiga händelser, karaktärer o beslut genom hela filmen, alltså inte konstiga pga mystiska aliens utan konstiga på ett dåligt manus sätt. Tycker konceptet som helhet var väldigt bra o intressant, men genomförandet not so much.
5.5 nope av 10 möjliga. Skulle rekommendera att se om Signs istället för den här.

Permalänk
Medlem

Moonfall - Det är inte ofta man känner att efter att ha sett en film så är man nu betydligt dummare än man var innan men här är det påtagligt. Ok att själva premissen för filmen är dum, det kan man ju faktiskt gå med på men allt annat i filmen är bara så otroligt dåligt. Det syns att 99% av filmen är gjord med greenscreen och CGI för allt är så jävla dåligt gjort. Skådespeleriet är klart under par, själva handlingen är hemsk då folk beter sig så otroligt korkat och konstigt och ingen tänker alls på alla teknikaliteter som faktiskt spelar roll, som t.ex att en satellit-telefon knappast funkar när alla satelliter blivit förstörda av månen som flög 100m ovanför jordens yta, fram och tillbaka lite som den ville för att passa handlingen, som man ändå inte brydde sig ett skvatt om. Till och med min katt var inne och klagade lite då han tyckte att denna filmen var så jävla dålig, eller om han var hungrig, vem fan vet. 2/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The outsiders - Gammal film från -83 med en mängd kändisar i rollerna. Av Francis Ford Coppola vilket är svårt att tro. För denna är nämligen kass. Jag försökte att gilla den men efter halva började jag snabbspola och sen stängde jag av. Vad är bra? Miljöerna ska påminna om sent 60-tal och det kanske de gör, men andra filmer har gjort det bättre. karaktärerna är inte särskilt väl underbyggda och deras motivation för saker de gör är lite svår att förstå. Handlingen är tämligen menlös. Unga killar tycker livet är jobbigt, de slåss och gillar flickor och bråkar med ett rivaliserande gäng av oklar anledning. Är det nåt mer? Nej, inte vad jag kan se. Konstigt nog är filmen väldigt lovordad överallt, så pass mycket att jag började undra om jag kollade på fel film men så var det inte. Lite trist. 5/10

Assault on precinct 13 Originalet från 70-talet. Ett anarkistiskt ungdomsgäng ska döda folk som hämnd för att polisen mördade deras ledare och några stackare i en nerlagd polisstation blir deras mål. En typiskt John carpenter stylistisk film. Tänk flykten från new york stil. Rätt spännande och bra med tuffa hjältar och hårda brudar. Bovarna är dock mer än lovligt dumma, konstigt nog och hanteringen av vapnen väldigt tveksam. Jag såg faktiskt nyversionen av denna för några år sen och den var rätt ok den med. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.