Följ Black Week på SweClockers

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Va fan, här har du perfekt läge att dra igång Watership Down och så väljer du Herkules...

Nästan lite taskigt att köra Watership down för en sjuåring
(har några förvånansvärt brutala scener, en del småpsykedeliska ångestladdade scener och en del rätt sorgsna scener, som jag minns den... och emellan dem kanske det kan bli lite torrt för en modern sjuåring?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Fick bli ännu ett återbesök till min favoritfilm "Låt den rätte komma in" (2008)
Helvete vad bra den är, nu har jag säkerligen sett den kanske 50 gånger men jag kommer aldrig att tröttna på den.

Var någonstans ser du den?
Finns den på någon streamingtjänst?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av griid:

Inte vad jag vet faktiskt, men jag äger den på Blu-ray och DVD sen en massa år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Finns "överallt"?
https://vodeville.se/film/lat-den-ratte-komma-in-29528

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Inte vad jag vet faktiskt, men jag äger den på Blu-ray och DVD sen en massa år tillbaka.

Ok. Hade hoppats den kommit till någon tjänst.
Såg den amerikanska versionen för någon månad sedan. Den är inte lika bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Håller inte alls med om att The Menu är liknande och inte heller att den är bättre. Visst, båda innehåller samhällssatir men Triangle of Sadness är betydligt skarpare.

Men jag förstår att den kan upplevas som seg och inte är för alla.

Btw:

Jag hatade slutet, den klippte ju tvärt innan hela storyn var färdig. Såg sen nån interjuv där dom sa att jo hon slår ihjäl tjejen med stenen precis på samma sätt som åsnan, vilket var det jag gissade på. Men oavsett så var den ju inte färdigberättad där, så antingen lär det komma en till film eller så var hela filmen lika meningslös som många scener i filmen.
Så till dig som gillade den, jag är la nyfiken på vad du kände om det där slutet?

Dold text
Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Gurrrra:

Btw:

Jag hatade slutet, den klippte ju tvärt innan hela storyn var färdig. Såg sen nån interjuv där dom sa att jo hon slår ihjäl tjejen med stenen precis på samma sätt som åsnan, vilket var det jag gissade på. Men oavsett så var den ju inte färdigberättad där, så antingen lär det komma en till film eller så var hela filmen lika meningslös som många scener i filmen.
Så till dig som gillade den, jag är la nyfiken på vad du kände om det där slutet?

Dold text

Fast Ruben har själv sagt flera gånger att slutet lämnades öppet för att låta tittaren själv fylla i vad som hände. Det finns alltså inget "riktigt" slut som vi får veta utan det är helt och hållet upp till åskådaren.
Det nämns bland annat i en kort intervju här. Frågan om slutet av filmen tas upp vid 0:47 och några sekunder framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=Jfifl0eaBT0

Personligen har jag inte sett the Menu än, jag gillade Triangle of Sadness men upplevde den sista akten som en aning seg. Men slutet i sig gillade jag, att inte få se vad som hände. Det fick mig att tänka på flera scenarion på vad som skulle kunna hända efter att eftertexterna började rulla.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ok jag specificerar:
Legitim streamingplattform där 4k går att få

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Fast Ruben har själv sagt flera gånger att slutet lämnades öppet för att låta tittaren själv fylla i vad som hände. Det finns alltså inget "riktigt" slut som vi får veta utan det är helt och hållet upp till åskådaren.
Det nämns bland annat i en kort intervju här. Frågan om slutet av filmen tas upp vid 0:47 och några sekunder framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=Jfifl0eaBT0

Personligen har jag inte sett the Menu än, jag gillade Triangle of Sadness men upplevde den sista akten som en aning seg. Men slutet i sig gillade jag, att inte få se vad som hände. Det fick mig att tänka på flera scenarion på vad som skulle kunna hända efter att eftertexterna började rulla.

Dold text

I det här klippet så berättar dom att jo hon har ihjäl tjejen. Sen resten är så klart upp till tittaren själv tydligen då det inte är planerat nån uppföljare eller nåt. Men personligen tycker inte jag att den här filmen funkar alls med ett sånt öppet slut då det mesta passar mer filosofiska/psykologiska/djupare/jadda jadda filmer, typ Shutter Island, American Psycho, Inception osv medans här är det mer draman o karaktärsutvecklingar som inte riktigt känns färdiga än.

Dold text
Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Gurrrra:

https://www.youtube.com/watch?v=I4FBwWFE1_4

I det här klippet så berättar dom att jo hon har ihjäl tjejen. Sen resten är så klart upp till tittaren själv tydligen då det inte är planerat nån uppföljare eller nåt. Men personligen tycker inte jag att den här filmen funkar alls med ett sånt öppet slut då det mesta passar mer filosofiska/psykologiska/djupare/jadda jadda filmer, typ Shutter Island, American Psycho, Inception osv medans här är det mer draman o karaktärsutvecklingar som inte riktigt känns färdiga än.

Dold text

Fast där säger ju Dolly (som spelar Abigail) att för henne så dödar Abigail Yaya. Jag tolkar inte direkt det som något officiellt slut, men förstår att Dolly gärna ser filmen sluta så.
Men visst är det inte den bästa filmen att göra ett öppet slut så där, det tycker inte jag heller.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok jag specificerar:
Legitim streamingplattform där 4k går att få

Legitim, har du klickat på länken? Den listar legitima plattformar där filmen finns tillgänglig att köpa / streama.

"Låt den rätte komma in" är ingen release som mig veterligen finns i 4K-format (Möjligtvis annat än uppskalning)
så det blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nästan lite taskigt att köra Watership down för en sjuåring
(har några förvånansvärt brutala scener, en del småpsykedeliska ångestladdade scener och en del rätt sorgsna scener, som jag minns den... och emellan dem kanske det kan bli lite torrt för en modern sjuåring?)

Såg Watership Down på bio när jag var liten. Tecknat. Handlade om kaniner och andra djur. Vad kunde gå snett liksom?
Är traumatiserad för livet. Jävla vad jag grät.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Såg Watership Down på bio när jag var liten. Tecknat. Handlade om kaniner och andra djur. Vad kunde gå snett liksom?

Kolla även in den nyare versionen (2018 tror jag).
Garanterat lika illa för inte ont anande barn
Väldigt bra dock för oss lite rikare av år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Btw:

Dold text

Håller med om att slutet inte var det bästa. Aldrig uppskattat med diffusa slut imo. Känns billigt. Kan även hålla med om att hela ö-delen kunde ha kortats ned. Samtidigt som det är det subtila-men-ändå-ganska-tydliga sättet som de påvisar hur rollerna byter plats som gör filmen så bra, så vet inte hur mycket man kan korta ned utan att hela styrkan vattnas ur.

Men kort svar ja, håller med om att slutet inte var det bästa.

Dold text
Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Infinity Pool. Hyfsad annorlunda idé, var värt att se även om det blir lite väl helknäppt till slut. Tummen upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Gråter fortfarande än idag då jag ser den.
Är 36 ska tilläggas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Då har du den bättre serien, Better call Saul framför dig!

https://www.imdb.com/title/tt3032476/?ref_=nv_sr_srsg_1

Tycker faktiskt den är bättre än BB.
Odenkirk är en toppskådespelare!

Ja jag vet men har några serier att se först innan jag pallar med en till långtradare

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Off Track
6.5/10
Netflix

Svensk relationsdrama-komedi av det lättsammare slaget och ganska familjär story fast i "vasalopp" setting. Jag är inte mycket för svenska filmer över lag, men denna lyckades ändå hålla min uppmärksamhet filmen igenom. Bra skådespeleri får jag ändå tillstå.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Graduate (1967)

Allt med den här filmen är ikoniskt och fantastiskt förutom kanske då den svenska titeln och översättningen, "Mandomsprovet", brr

Dustin Hoffmans stora genombrottsroll och han är lysande! Definitivt en av hans bästa i mitt tycke och där uppe med "Rain man" och "All the President's Men".

Samspelet mellan honom och Anne Bancroft är mycket bra! Filmen har en slags subtil humor som på ytan kanske knappt uppfattas ibland men jag älskar det verkligen!

Hoffman var 30 år vid inspelningstillfället och Bancroft 36 så det är kanske lite "off" med tanke på att han ska spela en 20åring men details!

Vad mer?

• Det ikoniska soundtracket av Simon & Garfunkel måste självklart nämnas, 5+

• Bilen! Den röda Alfa Romeo Spidern innehar nästan en inofficiell biroll i sig?
    "Do you know how to work a foreign shift?"

• Fina biroller av Murray Hamilton & Katharine Ross

Som ni säkert förstår gillar jag den här filmen mycket och trots att den är nästan 60år(!) gammal så tycker jag den har stått emot tidens tand förvånansvärt bra, särskilt med tanke på temat.

Det får bli en 8,5/10!

Permalänk
Medlem

Hansan - Dragon rising - Uppföljare till en annan Koreansk båt/samurajfilm som jag såg för ett tag sen. Här med ÄNNU fler båtar, ÄNNU större båtar o.s.v. Helt okej för att slösa bort 1,5 timme på men inte så jättebra egentligen. De namnger nog 30 pers i filmen men jag minns bara namnet på tre. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

The Graduate (1967)

https://s3.amazonaws.com/criterion-production/films/c1cb7c7c93760075005158d586b67d45/ace3Y8tk9zZ6RU58hIflxVsxZUIA2B_large.jpg

Allt med den här filmen är ikoniskt och fantastiskt förutom kanske då den svenska titeln och översättningen, "Mandomsprovet", brr

Dustin Hoffmans stora genombrottsroll och han är lysnade! Definitivt en av hans bästa i mitt tycke och där uppe med "Rain man" och "All the President's Men".

Samspelet mellan honom och Anne Bancroft är mycket bra! Filmen har en slags subtil humor som på ytan kanske knappt uppfattas ibland men jag älskar det verkligen!

Hoffman var 30 år vid inspelningstillfället och Bancroft 36 så det är kanske lite "off" med tanke på att han ska spela en 20åring men details!

Vad mer?

• Bilen! Den röda Alfa Romeo Spidern innehar nästan en inofficiell biroll i sig?

Som ni säkert förstår gillar jag den här filmen mycket och trots att den är nästan 60år(!) gammal så tycker jag den har stått emot tidens tand förvånansvärt bra, särskilt med tanke på temat.

Det får bli en 8,5/10!

Har bara försökt mig på att se den en gång och då föll det inte väl ut. Men vet inte om jag verkligen gav det en ärlig chans, får kanske bli ett till försök.

Men detta:

Skrivet av edson:

Oj oj oj, vilka låtar som kom ur den där filmen! Som stort Simon & Garfunkel fan kan man ju bara applådera regissörens musikval

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av älg3n:

Ja jag vet men har några serier att se först innan jag pallar med en till långtradare

Kan bara hålla med, den förklarar så himla mycket före BB.

Permalänk
Medlem

Plane
5/10

Denna får ett mittenbetyg rakt igenom även om det inte riktigt är något fel med den... men den lyckas inte direkt stå ut eller tillföra något exceptionellt. Handen rörde sig mot telefonen mer än en gång under filmens gång. Trots mycket fokus på händelserna "innan" den kickar igång kändes det som den drygades ut i den actionspäckade delen... en story som skrevs på en kvart ungefär.

En rak action-film som hämtad från 80-talet ala Die Hard med Gerard Butler i huvudrollen med Mike Colter som side-kick.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

The Graduate (1967)

https://s3.amazonaws.com/criterion-production/films/c1cb7c7c93760075005158d586b67d45/ace3Y8tk9zZ6RU58hIflxVsxZUIA2B_large.jpg

Dustin Hoffmans stora genombrottsroll och han är lysande! Definitivt en av hans bästa i mitt tycke och där uppe med "Rain man" och "All the President's Men".

Vad mer?

Det får bli en 8,5/10!

Bra Tips!
Drog ner Marathon Man 1976 UHD (UseNet)... minns den inte, men vet att den är grym

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Bra Tips!
Drog ner Marathon Man 1976 UHD (UseNet)... minns den inte, men vet att den är grym

Bra tips själv, har inte sett den men lägger till på listan! Hoffman hade ett starkt 70-tal.

Permalänk
Medlem

A Clockwork Orange - 1971
Kubriks extremt välberättade klassiker med Malcolm McDowell som spelar en ung väldigt stökig grabb vid namn Alex DeLarges som gillar att dricka mjölk med tjack, meskalin o adrenochrome i för att dra ut på stan o utföra lite ultra-violence. Väldigt länge sen jag såg den här o blev lite förvånad hur brutal o explicit den är. Den är klart o tydlig väldigt sent 60-tals-futuristisk i all design, men den känns ändå rätt modern i just hur mörk den är o även hur den är filmad o berättad.
Kubrik är ju den som fick filmvärlden att börja gå över till lite mer naturlig ljussättning istället för den klassiska three-point ljussättningen som mer påminde om en teater än nån slags skildring av verkligheten. Det tillsammans med schysst musik o Kubriks kameranörderi med trevliga kompositioner osv gör att det är en snygg film att titta på, trots att den är över 50 år gammal.

8,5 pungskydd av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

We have a ghost - 2023

Netflix fortsätter spy ur sig värdelösa filmer som aldrig borde fått en chans att produceras.
Herregud vilken usel smörja. Korkat manus, korkade karaktären, ologisk handling.
Det enda som kunde gjorde den värre än om det var Will Smith med familj i huvudrollerna, typ.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

The Matrix - 1999
Behöver väl ingen vidare presentation alls då jag antar att alla redan har sett den. O det har ju jag också gjort många gånger nu, men var ett tag sen senast så dags igen nu då. Var tvungen att passa på med nånting maxat nu när jag för en gångs skull har mitt lilla bashorn inkopplat o kan köra allt på maxvolym, woho! Känns ju passande också att se om just den här nu med tanke på världens besatthet av AI, hade ju liksom inte varit ett helt o hållet omöjligt scenario att vi fick nåt liknande det som händer i den här. Alltså lite sådär filosofisk o tänkvärd på många plan, där många av karaktärerna har sina klara poänger o motiv som funkar perfekt i den här världen som The Wachowskis bygger upp.
Den är dessutom jävligt snyggt filmad med ett riktigt bra soundtrack, bra pacing o väldigt mustig o välkoreograferad action.

9 böjd skedar av 10 möjliga.

Kung Fury - 2015
Körde vidare på actiontemat nån timme senare o drog igång den här moderna klassikern. Iofs bara en halvtimme lång, men den är fullpackad med riktigt fulsnygg o extremt överdriven 80-tals-laser-syntaction. Handlar kort o gott om en kungfu-polis som ska ha ihjäl Adolf Hitler.

8 rosa Lamborghinis av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

The Whale

En gravt överviktig mans hälsa går allt snabbare utför och det finns skäl att misstänka att han inte har många dagar kvar. Filmen utspelar sig uteslutande i hans hem, som han inte kan lämna pga sin övervikt. I filmen får vi följa hur han gör ett sista, desperat försök till att reparera relationen till den dotter han varit frånvarande, innan det är försent.

Jag tycker det var en jättebra film! Sorglig men positiv, simpel men djup, ful men fin. En av filmens dialoger förklarar på ett bra sätt filmen i sig: den utgör båda ytterligheterna samtidigt, både cynism och positivitet. Är man en sån som gråter till film så är ett stadigt lager näsdukar att rekommendera.

Den är lagom lång, utspelar sig i lagom tempo och både miljö och ljudbild är kanon.

Skådespelarinsatserna är i regel bra, förutom i ett tveksamt fall: Sadie Sink. Hennes karaktär är verkligen identisk med karaktären hon spelar i Stranger Things. Vet inte om det är att hon blivit typecastad eller om hon helt enkelt bara kan spela en typ av karaktär? Leveransen är godkänd, men inte så mycket mer. Känns ganska platt och när de zoomar in på hennes ansiktsuttryck så lyckas hon inte riktigt förmedla känsloläget.

Hursomhelst, gillar man simpla, lite långsamma draman så är den superbra.
8/10

Det finns dock en grej kring slutet som behöver adresseras...

...nämligen de sista ~30 sekunderna, som ska symbolisera att han dör. Fasen vad de sumpade klimax där. De bygger upp, bygger upp, BYGGER UPP, och SEN... svävande fötter, vit skärm och ljudet av skrikande fiskmåsar. De svävande fötterna bryter fullständigt mot filmens presentationsteknik, då allt dessförinnan utgivit sig för att vara en korrekt representation av vad som faktiskt händer. De svävande fötterna ska väl istället tolkas som någon form av subjektiv upplevelse eller metafor (hoppas jag, för annars tog filmen plötsligt en rejält religiös vändning).

Nej, den där sista slutscenen var inte alls bra. Vilket är synd, för uppbyggnaden var jättebra, men de snubblade på målsnöret.

Dold text
Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Marathon Man 1976 UHD... hade minne av att det var en bra film, haha... skräp vi såg inte färdigt ens
https://www.imdb.com/title/tt0074860
ger den 3/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti