D-LINK router DIR635- Dålig hastighet

Permalänk

D-LINK router DIR635- Dålig hastighet

Hej,

Jag har precis köpt en ny s.k 300Mbit-router, som alltså stödjer 802.11n.
Routern är en trådlös D-link DIR635 med USB-adapter DWA-140.

Hastigheten som man får när man kopplar in TP-kabeln från datorn till BBB-uttaget eller routerns uttag är 22 MBit/s. Men när jag kör trådlöst är hastigheten bara cirka 10 Mbit/s (varierar mellan 8-12 Mbit/s.) Enligt D-LINK supporten är det normalt med stor MBit-förlust när man kör trådlöst.

Alltså blir förlusten mer än 50% med D-link router när man kör trådlöst. Jag har testat en exakt likadan router med samma resultat. Först tog jag för givet att det var fel på routern. Hastigheten mellan min datorn och routern är 270 Mbit/s enligt datorn...

Jag har provat att minska avståndet mellan sändare och mottagare till 30 cm, köra okrypterat, inga brandväggar men inget hjälper.

P.S
D-link supporten tar dessutom 39 kr för support-samtal- Det är riktigt dåligt. De påstår att TPTEST (5) inte kan köras i trådlösa nätverk. Men det enda som står på TPTEST sida är att om man är fler som delar samma trådlösa anslutning så blir det inte rätt resultat. Men nu är jag ensam på mitt trådlösa nätverk så jag borde kunna lita på resultatet 10Mbit/s....

Permalänk
Medlem

Ifall man använder TPtest med flera datorer som kör trådlöst samtidigt så kommer hastigheten att påverkas för alla datorer anslutna till det trådlösa delar på hastigheten. Man brukar också få ut runt hälften av vad som specificeras. TCP protokollet är också känsligt för trådlöst då TCP kommer att minska hastigheten ifall pakerförluster upplevs på nätverket, pakerförluster är dessutom mycket större på trådlösa än trådbudna.

Trådlöst är dessutom halv duplex, vilket göra att data inte kan skickas och tas emot samtidigt. 802.11n är inte en standard ännu. Du använder dig bara av ett tidigare utkast. Du kan alltid testa med att uppgradera firmware och drivrutiner för att eventuellt kunna få bättre hastighet.

Permalänk

Tack för svaret.
Men borde inte en 300Mbit router kunna överföra 22 Mbit utan att reducera hastigheten till 10 Mbit?

Permalänk
Medlem

full duplex ger data åt båda hållen samtidigt, halv duplex ger data åt ett håll i taget. http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_(telecommunications)

Jag kan inte så mkt om trådlösa nätverk men har du testat att köra tptest med kabel? låter som det trådlösa funkar riktigt bra om du kommer upp i 270mbit (hoppas du testade genom att flytta över någon stor fil eller dylikt så du är säker på det)

EDIT: Länken funkade inte, ( ska finnas där.

Permalänk

jo, så här är det:

Det kommer in 22Mbit i routern. Om jag anluter TP-kabel till routern så får jag ut 22 Mbit. Men när jag kör trådlöst får jag bara ut 10 MBit (trots att hastigheten på den trådlösa förbindelsen är 270 Mbit).

Det är som om "chippet" i routern som omvandlar datan till trådlöst äter upp 10 Mbit/S...

Men visst, det är kanske TPTEST som inte mäter OK i trådlöst.
Fast jag har även snackat med en BBB-supporten. De sa att TPTEST var tillförlitligt i trådlöst.

Permalänk
Medlem

Du tror inte det är någon spärr på 10mbit nånstans? har du 24 adsl?

Vill du veta säkert vad du får ut för hastighet, testa ladda ner någon linux dist från sunet, ex: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/7...

22mbit motsvarar ca 2.75mb/s och 10mbit 1,25mb/s

Permalänk

Nej, jag har fiber 100Mbit. Fast i verkligen så är hastigheten 23 Mbit.
BBB skickar inte ut någon tekniker om inte hastigheten understiger 20 Mbit.

Så jag har långsamt BBB-uttag och långsam D-link router

Permalänk
Medlem

Oj, 23Mbit låter verkligen fel om du har BBB LAN 100/10.
Vad är det för jäkla as som inte skickar ut tekniker när du ligger på 23Mbit/s, är jäkla farligt nära 20Mbit-gränsen de har. Säker på att de inte gör det?
Vilken hastighet får du om du laddar ner den här filen, med datorn ansluten direkt till uttaget och ingen router?
ftp://ftp.port80.se/100M

Eller länken som postades tidigare...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/7...

Permalänk

Min TP-kabel räcker inte till uttaget, och det är ganska mycket jobb med att flytta den stationära datorn närmare uttaget. Men jag är säker på "uttagshastigheten" är 23Mbit/s. Jag har trippel kollat det.

När jag tankar den filen som du länkade till, över det TRÅDLÖSA nätverket så fick jag i början 340 kB/sek. Nu 240 kB/Sek.
Visar Internet Explorer hastigheten Kilobyte/Sek eller KiloBit/sek?
Det verkar som att det tar cirka 45 minuter....

Permalänk
Medlem

För mig låter det som att någonstans är inställd på 802.11g (notera g) så kan det vara resultatet att man får ca 20-25 Mbit på 54Mbit WLAN.
Kolla inställningarna i båda usb samt routern en gång till. Ev. reseta den till fabriksinställningar.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Hade skickat tillbaks produkten. Du bör inte förlora något i de hastigheterna.

Permalänk

Jag har bytt till en exakt likadan router och får tyvärr exakt samma resultat.
Så slutsatsen måste bli:
UNDVIK D-LINK DIR 635!

Fotnot: Supporten på D-LINK rekommenderar att man kör OKRYPTERAT och utan mjukvarubrandvägg. Jag tycker personligen att det är idiotiskt, men jag har även testat detta. (utan något bättre resultat.) Det är ganska förvånade att de tycker att MAC-adress låsning räcker. Brandväggen i routern hindrar ju inte program som finns på min dator att ta sig ut....