Permalänk
Medlem

Meizu M6 SL

Idag har Meizu officiellt tillkännagett att en ny version av deras MP3 spelare M6 kommer att släppas i Kina 25 september. Den nya versionen av M6 är tunnare än föregångaren (7,3 mm), har en ny bättre skärm samt ett nytt ljudchip. Vidare stödjer spelaren numera formatet APE samt har ett lite mindre batteri med något sämre kapacitet.

Källa: http://www.meizume.com/

Kommer nog beställa denna spelare så fort den släpps på någon av de siter som säljer deras produkter worldwide från Kina om den inte blir mycket dyrare än M6:an är idag. Det som gjort att jag tvekat tidigare har varit skärmen och dess dåliga betrakningsvinklar. Nu när skärmen är bättre samt spelaren tunnare tycker jag M6 SL kommer stå sig väl i konkurensen mot Clix 2 och Iaudio D2. I alla fall så länge priset kommer vara lägre på M6:an i jämförelse mot dessa två.

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt intressant.

Kanske ska invänta den och se hur den verkar innan jag bestämmer mig (har tittat en del i denna kategori, men snarast då just Clix2/D2).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Creative nya spelare Zen är också en produkt som tävlar i samma klass. Har en viss förkärlek till Meizus design dock i jämförelse med Zen, även om den senare verkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Creative nya spelare Zen är också en produkt som tävlar i samma klass. Har en viss förkärlek till Meizus design dock i jämförelse med Zen, även om den senare verkar riktigt bra.

För mig går Creatives spelare bort då jag har en massa Ogg Vorbis som jag inte tänker konvertera...

I övrigt är den väl förmodligen intressant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat meizu sådär den där verkar faktiskt riktigt schysst.
Det är alltså helt enkelt en vanlig m6;a fast lite tunnare?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Precis. Tunnare och bättre skärm. Tyvärr har batteritiden kortats ner några timmar p g a den mer slimmade designen.

Permalänk
Medlem

Snajs! Men jag kan nog leva med att min M6:a är 2,7mm tjockare... kanske.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Jag snabbade mig och beställde min M6'a innan denna kom, då jag föredrar den bättre batteritiden. tycker min är tunn nog.

Permalänk
Medlem

Det är nog mest den nya skärmen med bättre betraktningsvinklar som lockar för mig. Vad jag sett på videos och recensioner verkar den traditionella skärmen på M6:an inte vara den bästa. Men nu när iPod Classic 80 gb finns att köpa för 2395:- funderar jag på att spara ihop till den istället för den nya Meizun.

Permalänk
Medlem

Det är nog mest den nya skärmen med bättre betraktningsvinklar som lockar för mig. Vad jag sett på videos och recensioner verkar den traditionella skärmen på M6:an inte vara den bästa. Men nu när iPod Classic 80 gb finns att köpa för 2395:- funderar jag på att spara ihop till den istället för den nya Meizun.

Permalänk
Medlem

Tror ni batteritiden blir mycket sämmre på SL än SP?

Eller är det värt att vänta och köpa den nya SL?

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

http://www.houseofdap.com/index.php?act=viewProd&productId=89

4GB/Vit SL verkar ju finnas nu iaf...

Jag tycker dock att videoklippet på meizume inte såg så värst lovande ut vad gäller den nya skärmen, men det var ju inte något vidare välproducerat klipp heller dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
http://www.houseofdap.com/index.php?act=viewProd&productId=89

4GB/Vit SL verkar ju finnas nu iaf...

Jo jag vet, sitter klistrad framför deras sida i väntan på den svarta 8Gb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som handlat från houseofdap? Skriver de tulldeklaration som de ska?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Någon som handlat från houseofdap? Skriver de tulldeklaration som de ska?

Jag beställde min M6 från houseofdap.com, gick felfritt, ingen tull eller något.
Tog 8dagar från att få hem spelaren.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en SP eller en SL.

Har ni några rekomendationer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SL ska enligt vissa ha borstad baksida (vill gärna få bekräftat).
SP har bättre batteritid, men är tjockare
Jag värdesatte batteritiden mer än tjockleken så för min del blev det en SP (slapp ju vänta också)

Permalänk
Inaktiv

Vilka betalingssät kan man välja på houseofdap? och är det seriöst och så

EDIT: Funderar på ett meizu music card..

Permalänk
Medlem

Fick nyss redan på att om man beställer från house of dap (dom är seriösa) så får man den kinesiska versionen av spelaren, är inte helt säker vad som skiljer (om något alls på M6'an), men dom som skickas till europa brukar kunna skilja lite. (detta enligt administratörerna på mp4nation's forum)
flipp, du har fått ett sämre batteri i din M3'a än om du hade beställt från tex mp4nation.com.
Jag har dock en kinesisk M6'a och den funkar klockrent och kan inte klaga alls på den.
Betalning till house of dap sker via PayPal.

En polare beställde en ONDA (iPhone kopia) från mp4nation för lite mer än en vecka sedan, kan rapportera hur det går
EDIT:
Har visserligen inte varit i kontakt med supporten på house of dap så mycket, men dom verkar ganska seriösa... skaparen av sidan ska tydligen vara svensk, om nu det gör en tryggare
EDIT2: Har även fått se en SL, och den har borstad baksida grymt snyggt om ni frågar mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
SL ska enligt vissa ha borstad baksida (vill gärna få bekräftat).
SP har bättre batteritid, men är tjockare
Jag värdesatte batteritiden mer än tjockleken så för min del blev det en SP (slapp ju vänta också)

SP är ju endast knapt 3mm tjockare och det bryr jag mig inte om utan då heller så tar jag lite bättre batteritid.

Men har hört rycktas om att SL ska ha nytt ljudchip, bättre skärm bla. Bättre skärm kankse inte spelar så stor roll eftersom man knaske inte kommer titta så mycket på film i den och då går batteritiden före både skärm och storleken. Men om det därimot är bättre ljuchip också så är det frågan om jag inte ska ta en SL istället.

Tror ni det är stor skillnad på nya ljudchipet?

Vet ni hur mycket batteritiden skilljer sig?

Vet ni om det är något annat som skiljer dem åt, tex några nya fomat som stödjs eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ganska delikat detalj: klarar M6an svenska tecken i displayen?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

att visa svenska tecken är ju en beroende på mjukvaran, tror det nån gång i tiden har funnits det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
En ganska delikat detalj: klarar M6an svenska tecken i displayen?

Jajamen.

Angående ljudchippet så har jag hört att det inte ska skilja särskillt mycket alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jajamen.

Angående ljudchippet så har jag hört att det inte ska skilja särskillt mycket alls.

Då kanske jag har väntat onödigt länge på en SL då

Har rikligt med beslutångest om jag ska köpa en SP eller en SL.

Någon som vet hur mycket batteritiden skilljer sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att SL har ett 600 mAH batteri till skillnad från SP som har 700 mHA. Givet att det stämmer bör SL ha 15% sämre batteritid än SP.

Videon på SL som finns på www.meizume.com var inte så övertygande vad gäller skärmen. Men enligt en recension på ett kinesiskt forum ska skärmen trots allt vara ljusstarkare och ha bättre betraktningsvinkel än gamla SP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Har för mig att SL har ett 600 mAH batteri till skillnad från SP som har 700 mHA. Givet att det stämmer bör SL ha 15% sämre batteritid än SP.

Videon på SL som finns på www.meizume.com var inte så övertygande vad gäller skärmen. Men enligt en recension på ett kinesiskt forum ska skärmen trots allt vara ljusstarkare och ha bättre betraktningsvinkel än gamla SP.

Det där gjorde det inte lättare att välja :/ . 15% är ju en hel del endå så frågan är om man inte ska välja en SP ändå O_o!?

Visa signatur

Permalänk

Ingen som vet ett datum för m6sl svar i 4 eller 8gb? Är sugen på den som ett komplement till en u2 ipod. Skönt att ha en mindre & mer portabel spelare, fast funderar på en m3:a också.... Svårt val detta.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ingen som vet ett datum för m6sl svar i 4 eller 8gb? Är sugen på den som ett komplement till en u2 ipod. Skönt att ha en mindre & mer portabel spelare, fast funderar på en m3:a också.... Svårt val detta.....

Nej, jag sitter också och väntar på svart 8gb SL, de skulle komma första veckan i oktober ca den 10:e men det ser ut som det är försenat. om jag redan hade en U2 ipod skulle nog jag välja en m3:a, men det är inte så stor skillnad på storleken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Iriver u10 512 mb som jag nu måste byta ut. Var nära för ett år sedan att köpa en meizu m6 men allt krångel med den svenska butiken jdg.se?! valde jag till slut att av beställa den.
Men nu är jag sugen på en meizu igen, den jag är mest sugen på är Meizu m6 sp med 4 gb. Kollat på forex att det blir ca: 750:-+frakt, någon som vet vad frakten blir?

Permalänk
Medlem

houseofdap tar ca 16$ i frakt tror jag