Permalänk
Medlem

Nybörjare Ping test

Hej

För 2 månader sedan var de en tekniker här hos mig eftersom ja har haft problem med BBB iptelefoni ja har fiber här och då körde ha några pingtester och ja undrar när han körde typ 100 i rad så uppstod de en mängd pauser ,,,han sa att de inte skulle vara så ,,,någon som kan förklara vad han menade ,,och hur gör man ett pingtest som han gjorde så man får flera stycken ,,och han sa att en del värden var väldigt höga,,,,ja har problem med vissa sidor ja besöker och tycker de går väldigt segt att surfa har testat och formaterat om datorn ,,bytt näverkskabel ..

kan de ha me de och göra

Mikael

sorry att tråden var lång här

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Du lägger till ett -n och antalet. Exempelvis:

ping www.sunet.se -n 100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
Du lägger till ett -n och antalet. Exempelvis:

ping www.sunet.se -n 100

oki då ska ja testa de ,,,ska se om dom här pauserna uppstår nu med
verkar som när jag ska öppna en sida så står de och tänker en stund sedan öppnas sidan ...känns som adsl 0.25

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Om du kör:

ping -t ping.sunet.se

...så fortsätter pingandet tills du avbryter med ctrl + c . Kan också vara användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Om du kör:

ping -t ping.sunet.se

...så fortsätter pingandet tills du avbryter med ctrl + c . Kan också vara användbart.

ok ,,va kan ja ha för nytta av de typ ,,,inte så bra på sådant här

micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra om man har problem med en uppkoppling och ska testa olika configureringar av till exempel en switch eller så att hela tiden pinga en server för att se om värderna (Millisekunderna) förbättras (blir mindre)

Brukar oxå använda det när jag startat om servrar remote...sitter och pingar dom för att se så dom går upp igen.

Sa teknikern något mer om vad som kan vara fel?

Sitter nämligen och driftar ett ethernet bredbands nät (vilker är vad somliga kallar fiber fast det igentligen är koppar nät) och om man bara ska gå på ping kan det vara ganska många saker som spelar in...till exempel kan det vara att du har en dålig nätverkssladd till nätverksuttaget, eller så kan det vara kablarna i väggen ner till switchen eller så kan det ha hänt något med konfigureringen i switchen eller till och med konfigureringen i en huvudnod...

Men vad sa teknikern mer...testade han med sin egen datorn och fick samma svar?

Ja det blev ett långt svar

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnnigmA
Det är väldigt bra om man har problem med en uppkoppling och ska testa olika configureringar av till exempel en switch eller så att hela tiden pinga en server för att se om värderna (Millisekunderna) förbättras (blir mindre)

Brukar oxå använda det när jag startat om servrar remote...sitter och pingar dom för att se så dom går upp igen.

Sa teknikern något mer om vad som kan vara fel?

Sitter nämligen och driftar ett ethernet bredbands nät (vilker är vad somliga kallar fiber fast det igentligen är koppar nät) och om man bara ska gå på ping kan det vara ganska många saker som spelar in...till exempel kan det vara att du har en dålig nätverkssladd till nätverksuttaget, eller så kan det vara kablarna i väggen ner till switchen eller så kan det ha hänt något med konfigureringen i switchen eller till och med konfigureringen i en huvudnod...

Men vad sa teknikern mer...testade han med sin egen datorn och fick samma svar?

Ja det blev ett långt svar

Jo då han körde med sin dator kopplad med sin nätverksladd ,,,och den gjorde precis ´som min dator när ja körde ping test nyss ,,alltså inte för ja begriper men den gör avbrått under testet ,,,det går ett tag sen står det: ( Begäran gjorde timeout ) å så funkar de ett tag till ..å samma visa igen och så ligger pinget på 12-18 ms ett tag men så kommer de ett par stycken på 90 - 120 ms ... han pratade med supporten på BBB men dom sa att de gör så sedan ringde han någon på sii jobb alt tele tror ja dom hette å han sa att de inte skulle va så

undra om de är normalt ,, ja kör mot BBB då ja testar dom vill ju de

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Jo då han körde med sin dator kopplad med sin nätverksladd ,,,och den gjorde precis ´som min dator när ja körde ping test nyss ,,alltså inte för ja begriper men den gör avbrått under testet ,,,det går ett tag sen står det: ( Begäran gjorde timeout ) å så funkar de ett tag till ..å samma visa igen och så ligger pinget på 12-18 ms ett tag men så kommer de ett par stycken på 90 - 120 ms ... han pratade med supporten på BBB men dom sa att de gör så sedan ringde han någon på sii jobb alt tele tror ja dom hette å han sa att de inte skulle va så

undra om de är normalt ,, ja kör mot BBB då ja testar dom vill ju de

Micke

Det kallas packet loss, det menas med att man tappar icmp paketen någonstans under vägen till/från servern. Att tappa något paket är inte hela världen, men börjar du komma upp i 5% förlorade paket eller mera så är det något fel.

Du kan testa köra en traceroute för att se vart paketen brukar försvinna, traceroute visar alla destinationer paketet går till innan det kommer till målet.

testa traceroute där du vill pinga emot.

tex. traceroute www.sunet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
men börjar du komma upp i 5% förlorade paket eller mera så är det något fel.

Har du 5% packetloss har du ganska allvarliga problem, Det räcker i många fall med mycket mindre för att ett nät ska vara oanvändbart. - särskilt om man kör känsliga applikationer som Citrix osv.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Har du 5% packetloss har du ganska allvarliga problem, Det räcker i många fall med mycket mindre för att ett nät ska vara oanvändbart. - särskilt om man kör känsliga applikationer som Citrix osv.

Ja hade 4% igår efter ja tittat efter och så hade ja 8-9 st (bergäran gjorde time out) och när de gjorde de så försökte ja öppna en internetsida och de gick inte då måste ju allt de där hänga ihop med att mitt intenet är segt de känns som de inte svarar riktig när ja sak in på någon sida ,,,,skriv gärna lite vad som kan tänkas vara så ja har lite kött på benen ja BBB idag
jag har 10/10 fiber dom vill inte bygga ut här BBB är för snåla

Mikael

ja har tests med min rouer d-link 635 både med trådlöst samt med nätverkskabeln i men kör ja direkr i väggen så blir de lite bättre ,, ,,,han hade ju samma problem näverksteknikern men för att vara på säkra sidan

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s