Datron startar inte när man har haft ute strömmkabeln

Permalänk
Medlem

Datron startar inte när man har haft ute strömmkabeln

Hallå!
Jag har ett problem med min dator.
Den funkar hur bra som helst normalt, men när man av någon annledning har dragit ur strömmkabeln, eller slagit av strömmen en stund så händer ingenting när man ska starta den sen. Jag har löst det genom att koppla ihop den gröna och den svarta tråden på ATX-kabeln. När jag sedan sätter tillbaka den på moderkortet så startar datorn. Det är som att strömmen inte når fram av sig själv först.

Någon som har en aning om vad som är fel?

/Olof

Permalänk
Medlem

Kan vara nån komponent i nätagget som är trasig/dålig. Något liknand hände med min tjejs dator i sommras, den hade alltid startat utan problem men så efter att vi kom hem efter en veckas bortavarande var den helt död. Innan vi åkte drog vi ur alla kontakter ut väggarna så den hade stått strömlös hela tiden. Min teori är att en konding lr liknand hade blivit dålig men sålänge nätagget var inpluggat i väggen fanns spänning nog att starta datorn, när nätagget sedan blev helt urladdat så gick det inte att "ladda upp" igen. Iaf så fungerade datorn fint igen efter installation av nytt nätagg.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |