Blind flygande insekt på öland

Permalänk
Medlem

Blind flygande insekt på öland

Nu måste detta redas ut.

Det finns nån insekt på öland som jag tror rättvist kan jämföras med humla / geting - men som är blind och flyger in i folk och prylar.

Jag har pratat med folk från öland som inte har en aning om vad jag pratar om vilket är skitdrygt, för jag har stött på de där flygande puckona själv ju. Skitmysko djur alltså.

Vem kan berätta för mig vad arten heter?

Folk tror mig inte att dom finns.... Jag blir knäckt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag har då aldrig stött på ett sådant djur.

Det närmsta jag kan komma är väl ollonborrarna, som envist ska sätta sig i håret.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om någon sådan insekt, jag bor visserligen inte på Öland men jag är där varje sommar jag har inte sett några.

Permalänk
Vila i frid

missat dom totalt jag med efter ett antal sommrar på öland.

Permalänk
Medlem

Eller så träffade du bara på en skock med väldigt korkade humlor

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

såhär va... Jag var där på träningsläger. En av ledarna välkomnade oss med att säga "Ni som inte har varit här på Löttorp tidigare behöver kanske varnas för X. Dom är blinda och flyger in i folk och prylar, men de är snälla och helt ofarliga."

Jag övernattade sedan i en massa dagar i en gymnastiksal och fick leva med de där kräken i flera dagar... Jag är en sådan som inte kan sova med blåsta insekter omkring mig, så jag led som satan. Man hörde "bzzzzzz ...... bonk .... bonk (in i väggen, ner i golvet)... sedan promerande de runt en stund och försökte igen.

Så dom finns, men ingen jäkel tycks veta vad jag talar om. Jag kanske får söka upp folk som var där på lägret som kanske minns vad de hette.

Men jag fick höra att de bara finns på öland och de kanske bara finns under en viss tidsperiod eller nåt (sommar förståss, men kanske även ännu kortare).

Ingen som vet? Kom igen nu.

Permalänk
Medlem

Vilka insekter flyger inte in i saker och försöker igen? Känns som om de flesta gör det. Det kanske bara var så att din ledare sa att de var blinda på samma sätt som man kan säga till någon som inte hittar nåt de letar efter t.ex.

Permalänk
Medlem

tror nog inte att dom är blinda, dom gör bara det insekter är bässt på att göra = testa med något ca 9999 ggr innan dom ger upp!

har du något bevis på att dom inte skulle ha ögon? låter verkligen skumt, tror inte sådanan djur skulle kunna klara sig så pass länge att dom skulle föra sin art vidare överhuvud taget dom skulle helt enkelt vara ett för lätt byte.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag vet att dom finns! Jag och min kompis har sett som. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter just n men jag vet att vi brukade kalla dem för wannabis

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Re: Blind flygande insekt på öland

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Nu måste detta redas ut.

Det finns nån insekt på öland som jag tror rättvist kan jämföras med humla / geting - men som är blind och flyger in i folk och prylar.

Jag har pratat med folk från öland som inte har en aning om vad jag pratar om vilket är skitdrygt, för jag har stött på de där flygande puckona själv ju. Skitmysko djur alltså.

Vem kan berätta för mig vad arten heter?

Folk tror mig inte att dom finns.... Jag blir knäckt.

Det finns nån som du kan snacka med. Sök upp närmsta psykolog där du bor. Hon behöver nog höra din historia.

Hmm ska googla lite på detta:P

Hmm nä hittar inget. Du hade nogen massa konstiga drömmar på det där lägret;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

det är ollonborrarna

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Även öländska insekter kan vara inavlade...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

förmodligen en broms av något slag. ett ironiskt namn egentligen då de är kända för att vara snabba, och inte alls för att bromsa (vilket är anledningen till att de flyger in i saker antar jag) det finns även en artvariant som kallas "blinning" eller "blinding" vilket den givetvis inte heller är, men namnet kanske kommer av just att den verkar flyga i saker, vilket också är fel givetvis då den inte gör det i högre utsträckning än andra kryp egentligen. men man upplever det kanske så av att det känns mer då vissa varianter av dem som sagt är väldigt snabba. de värsta fartdårarna har klockats nånstans runt 150km/timme har jag hört.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
förmodligen en broms av något slag. ett ironiskt namn egentligen då de är kända för att vara snabba, och inte alls för att bromsa (vilket är anledningen till att de flyger in i saker antar jag) det finns även en artvariant som kallas "blinning" eller "blinding" vilket den givetvis inte heller är, men namnet kanske kommer av just att den verkar flyga i saker, vilket också är fel givetvis då den inte gör det i högre utsträckning än andra kryp egentligen. men man upplever det kanske så av att det känns mer då vissa varianter av dem som sagt är väldigt snabba. de värsta fartdårarna har klockats nånstans runt 150km/timme har jag hört.

Det lär ju kännas skönt att bli påflugen av en insekt som kommer i 150 km/h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten

Lär ju vara ännu skönare för insekten.
"La di dum dum ... Bang!" Instant baksmälla

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om bromsarna/blindingarna biter så jäkla hårt! Vi har en massa av dem på vårt sommarställe, och de är bra mycket mer irriterande än mygg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Drar de på i över 100km/h lär det inte bli mycket kvar av dom. Alla som åkt på motorväg vet ju hur rutan ser ut efter ett tag

Permalänk
Medlem

alltså seriöst... Antingen har vi några här som bara sett betongdjungel - alternativt tror att jag är en sådan. Jag bor i Dalarna ffs

Getingar, humlor, bromstar å sånt ser jag dagligen under sommardagarna där jag bor. Jag tar inte fel på en sådan ens i sömnen.

Det jag talar om är inget sådant. Alltså när vi välkomnades till lägret så berättade alltså en av ledarna var det var för något, och berättade tydligt för alla "bla bla, dom är blinda och klumpiga och flyger in i folk och prylar. Men de är ofarliga, det är bara att hoppa åt sidan om en kommer mot dig". Och de var massor... Man stötte på flera varje dag, och då var vi centralt (på en skola).

Bevis för att dom inte har ögon, nej... Jag har inte bevis för att en geting har ögon heller, men vad jag förstod / minns så är de alltså helt blinda, för de flyger in i grejer och folk konstant. Det är bara att ducka om det kommer en, och det gäller inget annat flygande djur jag stött på. Jag har aldrig sett en geting eller humla / whatever flyga in i en vägg om och om igen, sånt gör de ju bara mot fönster!

Förövrigt fick jag ett tips om att det kan vara djur i ett visst stadie bara. De kanske är såhär bara när de är ganska nyfödda - eller döende, eller ur nån annan period av livet - eller att de bara dyker upp nån gång vart femte år (brainstormar bara, men ni fattar vad jag är ute efter - det kanske var en viss "period" just när träningslägret var).

Ingen här som bor i löttorp - eller bodde där sommaren typ 2000 / 2001?

Jag har funderat på om det kan vara någon "X-borre" som sagts tidigare. Det känns inte helt orimligt, men heller inte alls klockrent, för jag kan inte läsa mig till att någon sådan konstant flyger in i allt och alla. För jag menar verkligen att de djur jag pratar om bara flyger in i saker hela tiden.... Och sedan lyfter på nytt och flyger in i nått igen.

Jag hade hoppats på att få svar här direkt... Aja, jag ska leta vidare för jag har tänkt på det här av och till under de senaste fem åren, och nyss bestämde jag mig för att jag ska ta reda på vad det var för något - igen, för jag fick det ju presenterat för mig förut. Men glömde väl efter ett par dagar.

Jag är iaf öppen för att ha fel angående synen... Minns inte detaljerna, det var ett gäng år sedan... De kanske helt enkelt inte kan svänga / stanna... Men det är iaf en "egen art" - inget jag kan namnet på alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten

var iof bara en sort, och under en väldigt kort sträcka. men runt 50km/t i snittfarter är inte så illa heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
De kanske är såhär bara när de är ganska nyfödda - eller döende, eller ur nån annan period av livet - eller att de bara dyker upp nån gång vart femte år (brainstormar bara, men ni fattar vad jag är ute efter - det kanske var en viss "period" just när träningslägret var).

nu har ju de flesta insekter inte förmåga att flyga alls på flera veckor/månader efter de är nyfödda, men iaf. och de kommer oftast med fullständig mjukvara dessutom, så nån flygövning behövs icke ändå.

återkommande fenomen vart femte år skulle iof kunna vara svärmning av tex gräshoppor. de har ju också en tendens att inte se sig för då, även om synen är god. (fast det borde man ju verkligen både se och känna om man får en sån i skallen, även i Dalarna, Öland etc)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Man undrar ju varför de ska envisas med att flyga om de så uppenbart inte har någon form av navigationssytem. Liksom vart är de på väg då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man undrar ju varför de ska envisas med att flyga om de så uppenbart inte har någon form av navigationssytem. Liksom vart är de på väg då?

Dom åker dit det finns föda, eller om något ljus lockar dem. Som Zombies ungefär, hur många man än dödar av bromsarna, myggorna, getingarna osv kommer de alltid tillbaks. Kanske någon tillverkar dem på rullande band, eller kanske det är drabbade av T-viruset ^^. (resident evil)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dom åker dit det finns föda, eller om något ljus lockar dem. Som Zombies ungefär, hur många man än dödar av bromsarna, myggorna, getingarna osv kommer de alltid tillbaks. Kanske någon tillverkar dem på rullande band, eller kanske det är drabbade av T-viruset ^^. (resident evil)

Men om de inte kan se, eller uppenbarligen navigera på annat sätt så blir det tufft att flyga mot ljuset.

Och det där med lockande ljus, insekter lockas inte av ljus. Det är bullshit. Däremot så navigerar de med hjälp av månens position. Och finns det ett annan ljus så störs deras navigation ut. För i naturen så är alltid ljuskällan likadant i förhållande till dem. Men en liten men närmare ljuskälla ändrar sin relativa postion till dem medas de flyger. I deras värld har de flugit snett när de i själva verket bara ändrat plats i förhållande till ljuset, så för att korrigera svänger de. Vilket resulterar i att de alltid svänger närmare och närmare ljuset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men om de inte kan se, eller uppenbarligen navigera på annat sätt så blir det tufft att flyga mot ljuset.

Och det där med lockande ljus, insekter lockas inte av ljus. Det är bullshit. Däremot så navigerar de med hjälp av månens position. Och finns det ett annan ljus så störs deras navigation ut. För i naturen så är alltid ljuskällan likadant i förhållande till dem. Men en liten men närmare ljuskälla ändrar sin relativa postion till dem medas de flyger. I deras värld har de flugit snett när de i själva verket bara ändrat plats i förhållande till ljuset, så för att korrigera svänger de. Vilket resulterar i att de alltid svänger närmare och närmare ljuset.

Och därför dras de till ljuset. Därav sa jag att de lockas av ljuset.

Har den blinda flygande insekten luktsinne?

Permalänk
Hjälpsam

Ollonborre gissar jag, nämns även i visan "Flickan från Backafall".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Och därför dras de till ljuset. Därav sa jag att de lockas av ljuset.

Har den blinda flygande insekten luktsinne?

De lockas fortfarande inte till ljuset då ljuset på inget sätt är deras mål. De navigerar och försöker hålla en rak bana med ljuset som referenspunkt. Men då punkten flyttas så böjs deras bana.

Om du kör bil i natten, och stolparna och strecken på marken forstätter ut i skogen fast vägen svänger, så tror inte jag du känner dig lockad av skogen för det.
Om du är blind och ska gå genom en korridor till anda änden och du lutar dig mot väggen för att navigera. Och det plötsligt kommer en öppning i väggen för ett trapphus, så lockas du fortfarande inte av nedervåningen bara för att du väldigt abrupt hamnade där.

De försöker inte flyga mot något ljus och är därmed inte lockade av det.