Permalänk
Medlem

Silverfiskarna anfaller!

Har ett problem. Silverfiskar de börjar invadera hobbyrummet i källaren. I morse när jag gick ner och plockade upp ett par byxor som låg på golvet så var det säkert 7 stycken silvermalar som sprang runt på golvet. Någon som har nån bra idé på hur man ska bära sig åt för at utrota dem. Visst städa bättre o så för all del. Blir väl lite för dammigt och stökigt mellan städvarven men Det borde finnas nåt annat sätt? Har även några stycken i mitt eget rum som faktiskt brukar vara ganska så städat. HAr 2 av dem fångade för att se hur länge de överlever. De kanske var däför jag såg så många i hobbyrummet. De kanske håller på med en "Search and rescue"?

Nån som har provat ågot som de har haft framgång med?

Har du aldrig sett en silvermal så kan de dyka upp under kläder eller dylikt. Har aldrig haft så mycket silvermal som jag har i den här lägenheten. Störst chans på toaletten.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag vet i alla fall att de gillar fuktiga stengolv i mörker. Finns på jobbet, trevliga husdjur de där =/

"En silverfisk blir mellan två och åtta år gammal", "Silverfisken kan svälta i flera månader utan att ta skada." - Wikipedia

Här stod det lite om hur man blir av med dem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silverfish

Permalänk
Medlem

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=415

Testa med en avfuktare, eftersom de verkar gilla om det är fuktigt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

The reproduction of silverfish has only recently been studied. The male lays a spermatophore, a sperm capsule covered in gossamer. Having located the spermatophore via a variety of biochemical signals, the female takes up the spermatophore for fertilization, which will then result in a fertilized egg.

med det där i tanken är det största mysteriet med dom är hur de uthärdat 300 miljoner år.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad äter dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Vad äter dom?

Citat:

Från Wikipedia
The favourite food of silverfish is any matter that contains starch or polysaccharides, such as dextrin in adhesives. These include glue, book bindings, paper, photos, sugar, hair, and dandruff.

Citat:

Hur man dödar dom, från Wikipedia
* Silverfish can also be caught by sprinkling plaster on a wet, white cotton cloth, put it in a corner overnight, near the silverfish's hideout. [citation needed]
* It is important when filling crevices in which silverfish are living or may potentially live to use a filler material which is either toxic to insects, or does not contain materials which would supply the silverfish with a source of food.
* A 1:1-ratio dispersion of borax or boric acid and sugar is a reliable bait to kill silverfish (relatively non-toxic to non-insects).
* Adults can be killed by freezing, but it is difficult to kill the eggs.

Permalänk

Jag har också ett jävla problem med dem. Radar hjälper tillfälligt men jag tror det bästa är att kontakta anticimex. Dock vägrar föräldrarna göra det eftersom de säger att de är för allergiska. Under sommaren märker jag av dem som mest. En granne hade ett kraftigt läckage som förstörde många lägenheter nedanför (grannen bodde högst upp) inklusive vårat för några år sedan. Det blev lite utav en omrenovering och de har vart och kollat efter mögel men jag är nog säker på att det finns kvar eftersom kräken frodar.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB