Permalänk
Medlem

Hjälp en avdankad data nerd :)

Tja, det var snart 5 år sedan jag byggde min senaste dator och sedan dess har jag helt tappat greppet om utvecklingen :/ Ska bygga en ny nu och behöver lite tips. Jag har tänkt mig detta

Compucase 6AR6 MidiTower Black/Silver 400W ATX
CC6AR6-400

Asus M2N-E SLI nForce 500 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Hitachi Deskstar T7K500 250GB 7200rpm 8MB SATA2

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BEIGE bulk S-ATA

Gainward BLISS GeForce 8600GTS 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Lirar dessa komponenter med varandra? och tror ni att jag kommer kunna få igång de senaste spelen på den?

Alla tips och kommentarer är välkomna, men kommentera gärna varför ni tycker att något skulle ändras, som sagt jag har inte varit med i svängarna på ett par år.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Chassiet suger. Finns roligare för ungefär samma pris.

Intel regerar över AMD för tillfället, men du kan köra på AMD ändå om du vill, spelar inte så jättestor roll.

Du behöver INTE 4gb ramminne. Räcker gott med 2gb. Dessutom kan du inte använda mer än cirka 2gb rammminne annat än i 64bitars os vilket du inte borde ha om du ska spela spel, de flesta spel funkar inte i 64bitars os nämligen.

Lägg till en tusenlapp på grafikkortet och köp istället ett valfritt 8800gts vilket är ett sjukt mycket bättre kort! Det rekommenderar jag absolut! Dessutom blir datorn inte dyrare för det eftersom du tjänar in pengar på att välja bort 2gb ramminne.

För att driva hela kalaset kan du behöva mer än 400w på nätagget. Köp ett Corsair Power Supply på 520w så räcker det gott däremot.

Permalänk

Tänk på att Geforce 8600GTS rekomenderas att minst ha en strömförsörjning på 530W

Och med den meningen tar det stopp för min kunskap

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old_Grandma
Tänk på att Geforce 8600GTS rekomenderas att minst ha en strömförsörjning på 530W

Och med den meningen tar det stopp för min kunskap

Du menar 8800GTS.

Vill bara förklara det för trådskaparen.. För övrigt stämmer inte detta med 530w. Räcker gott med mindre kraft i många fall. Men det beror på kvaliten på agget.