Hej !
Har kört rTorrent i några år och det är helt klart supersmidigt.
Jag har själv en Linux-burk som server (Ubuntu) med både mac och pc som klienter (pc bara bärbar från jobbet)...
Servern är lite mer än bara storage men i grund o botten så är det en dj-a massa disk o inget annat. Tuggar rTorrent dag o natt kör även en webserver där för att kunna få GUI till lite apps på servern.
För att koppla ihop det hela så kör jag NFS mellan Unix o OSX. Fördelen är att du kan "softmounta" NFS-shares när du använder dom. Innebär att du slipper probs om du startar datorn nån annanstans eller om den går i standby. Kör därutöver Samba för windows-burkarna.
Lite jobbigt med NFS-shares är att du måste fatta lite om användarhantering i Unix....men har du bara har en användare som så behöver du bara ändra i två filer på servern för att det ska spela med macens användarhantering (nu kan jag inte debian men principen borde va densamma) nämligen /etc/passwd och /etc/group. UID o GID ska va samma som du har på macen (om du har en användare på macen så brukar det vara 501,501).
Har gjort en del test och AFP (som är "native" för macarna) är för det första långsammare än NFS och för det andra så skräpar det ner med en dj-a massa filer som är mac-specifika .DS_store o liknande. Dom filerna syns inte på macen men väl i Linux o Windows.
Samba funkar Ok men ger också prestandaförsämringar när du kör stora filer över nätet. Fördelen är att du kan mappaa användare mot Unix hyfsat lätt.
Min setup är att rtorrent bevakar 3 olika bibliotek (kom efter 0.7.7) - och beroende på var .torrent-filen sparas (och plockas up av rTorrent) så kopieras färdiga nedladdningar till olika kataloger (t.ex. musik, filmer etc.) (kom efter 0.7.7)
När jag ska spara en torrent-fil från någon dator så pekar jag bara på en katalog på servern som heter watch och väljer sen underkatalog beroende på vad det är jag ska ladda ned.
Vill du ha det ännu enklare så rekommenderar jag att köra in rTWi eller wTorrent som bägge är webbfrontend till rTorrent. Då kan du hantera alla torrents utan ssh helt o hållet.... rTWi är betydligt enklare att installera än wTorrent men wTorrent är "snyggare" och mer överskådlig.
Har pulat med lite scripts (vanliga bash) för att automagiskt packa upp alla färdiga torrents och när detta är gjort flytta dom till "final" plats....sen är det bara att göra lite cron-jobb som en ggn i månaden eller nåt går in o rensar ut bland alla nedladdade filer tar ju aldrig slut
Bifogar .rtorrent.rc
Tips: Om du ska pula i linux-burken så måste du dig nån editor. Jag kör nano (enkel och inte för många konstiga CTRL- kommandon) - vet inte hur man installerar paket på debian men på ubuntu så är det apt-get install nano. Rekommenderar även att du kompilerar rTorrent själv från senaste svn (finns tips på libtorrent.rakshasa.no med instruktion som är rätt enkel - copy/paste i stort sett)
# Resource file for rTorrent.
# Maximum number of simultanious uploads per torrent.
max_uploads = 15
# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 3000
upload_rate = 200
# Set whetever the client should try to connect to UDP trackers.
use_udp_trackers = yes
# Waiting for DHT
peer_exchange=yes
# Default directory to save the downloaded torrents.
directory = /home/user/staging
#Port for listening on XMLRPC calls (webinterface)
#Port number only used internally on server. Do not expose this through firewall
#potential security risk....do NOT use port 80 or same port as torrents
scgi_port = 127.0.0.1:5000
# Default session directory. DON'T run multiple instances of rtorrent (change to relative path)
session = /home/user/session
# Watch directories for .torrents. Each watch directory adds torrents with the final destination stored
# in the "custom1" string of the download.
schedule = watch_directory,10,10,"load_start=/home/user/watch/movies/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_movies/"
schedule = watch_directory_1,10,10,"load_start=/home/user/watch/music/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_music/"
schedule = watch_directory_2,10,10,"load_start=/home/user/watch/other/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_other/"
# Watch a directory for new torrents, restart torrents that have been
# copied back and stop and remove those that have been deleted.
schedule = untied_directory,10,10,close_untied=
schedule = tied_directory,10,10,start_tied=
schedule = remove_directory,10,10,remove_untied=
# On completion, move the torrent to the directory from custom1.
on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,$d.get_custom1= ;d.set_directory=$d.get_custom1="
# Create symlinks in the watch directory with a suffix indicating the
# download state.
on_start = link1,"create_link=tied,,.started"
on_stop = link1,"delete_link=tied,,.started"
on_finished = link1,"create_link=tied,,.finished"
on_erase = link1,"delete_link=tied,,.finished"
# Close torrents when diskspace is low.
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M
# bandwidth throtteling - reduce bandwidth between 18 and 24
schedule = throttle_1,01:00:00,24:00:00,download_rate=3000
schedule = throttle_2,18:00:00,24:00:00,download_rate=1200
# Stop torrents when reaching upload ratio in percent,