Permalänk
Medlem

rtorrent.rc?

Tjupp, har fått tag i en äldre dator som jag tänkte ha som en mindre filserver. Har fått till allt så jag kan styra den från min laptop m.h.a. ssh, men lyckas fan inte få igång rtorrent. =/ Har följt ett par guider, men jag fattar inte var jag ska lägga rtorrent.rc för att rtorrent ska kunna läsa in skiten. Och i guiderna så ska filen heter .rtorrent.rc, något jag inte lyckas döpa den till, verkar bara ignorera punkten.

Så hur ska jag döpa den rätt och få den så rtorrent hittar skiten?

Är ruskigt mycket nybörjare och kör debian 4.0, ssh:ar från en macbook om det skulle ha någon betydelse. ^^

Tackar

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha den i min hemmakatalog, och då startar jag naturligtvis rtorrent med min vanliga användare. Problemet med filnamnet kan vara att en punkt framför döljer filen (like i .rtorrent.rc) så du ser den inte med ls. Testa istället ls -a i mappen där filen ligger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt filen i min hemkatalog, /home/joel, startar även med den användaren får dock samma skit fortfarande. körde "chown joel rtorrent.rc" som root också. :s
Jävla irriterande, något förslag?

Hm, nu verkar det som att det fungerar Tack

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Den måste nog ha punkt före för att den ska hittas.
mv rtorrent.rc .rtorrent.rc
ls -a (för att visa alla filer) så kommer den synas som sagt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

#standardnerladdningskatalog (går att ange för varje separat nedladdning ändå, detta är bara default-sökvägen directory = /mnt/torrents #ditt ip-nummer (externa antar jag, http://www.whatismyip.org/) ip = xxx.xxx.xxx.xxx #ditt ip-nummer igen bind = xxx.xxx.xxx.xxx #den port du vill rtorrent ska använda. har du router får du forwarda porten, har du brandvägg får du öppna porten. se http://www.portforward.com/ om du undrar hur. rtorrent behöver bara en enda port men förväntar sig ändå att du ska skriva in en range, så syntaxen nedan funkar om du väljer port 12345 port_range = 12345-12345 #för att kunna fortsätta med samma torrents även efter omstart av rtorrent behöver du en sessionskatalog. skapa en katalog som heter som nedan och ange den sedan här session = /home/joel/.rtorrent

Filen ska alltså heta .rtorrent.rc (inte rtorrent.rc, missa inte den inledande punkten) och ligga i din hemkatalog. Som sagt blir det en dold fil då den börjar med en punkt så du får köra "ls -a" för att lista den.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Två viktiga rader som du kan lägga till i din rc-fil. Watch-Directory innebär att alla filer med .torrent ändelsen som ligger i den valda mappen kommer automatiskt öppnas i rtorrent, ruskigt smidigt. Använder själv denna funktion tillsammans med ett Automatorskript som automatiskt scp:ar alla torrents som laddas ner från Safari till den valda mappen på servern.

schedule = watch_directory,10,10,load_start=/sökväg-till-mappen/*.torrent check_hash = yes

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz

Filen ska alltså heta .rtorrent.rc (inte rtorrent.rc, missa inte den inledande punkten) och ligga i din hemkatalog. Som sagt blir det en dold fil då den börjar med en punkt så du får köra "ls -a" för att lista den.

Jag klarar mig fint utan både "ip" och "bind".
Min ser ut såhär:

# Löser ett problem att rtorrent "hänger sig" på DNS-lookups max_open_files = 208 upload_rate = 910 download_rate = 0 port_range = 49000-49000 port_random = no check_hash = yes directory = ~/rtorrent/Downloads session = ~/rtorrent/Session schedule = watch_directory,10,10,load_start=~/rtorrent/Watch/*.torrent safe_sync = yes

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Den måste nog ha punkt före för att den ska hittas.
mv rtorrent.rc .rtorrent.rc
ls -a (för att visa alla filer) så kommer den synas som sagt.

Sweet Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz

Ah okej, i see Tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Två viktiga rader som du kan lägga till i din rc-fil. Watch-Directory innebär att alla filer med .torrent ändelsen som ligger i den valda mappen kommer automatiskt öppnas i rtorrent, ruskigt smidigt. Använder själv denna funktion tillsammans med ett Automatorskript som automatiskt scp:ar alla torrents som laddas ner från Safari till den valda mappen på servern.

schedule = watch_directory,10,10,load_start=/sökväg-till-mappen/*.torrent check_hash = yes

Mjo såg det där i en guide, jävligt smidigt. Dock verkar den inte vilja att det ska funka? Ser i alla fall inte att den startar något.

*EDIT* Lade till en torrentfil manuellt, men får ingen fart på den där heller :s Händer absolut nada. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo gick till stora delar efter den där, va bara lite för mycket okunskap som satte P
Nu har jag fått igång det som så att jag kan lägga till torrents manuellt. Dock fungerar den automatiska tilläggningen (:p), från katalogen dvs, inte alls. Och även ifall jag lägger till torrents manuellt så startar inte nedladdningen. Bra drygt. :/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg till torrents med backspace så startas de automatiskt när de laddas.
Hur ser din rad för auto-laddningen ut?
Här är min som funkar finfint:
schedule = watch_directory,10,10,load_start=~/rtorrent/Watch/*.torrent
Kör rTorrent 0.7.2 förresten, men samma rad har funkat många versioner tillbaka också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

schedule = watch_directory,10,10,load_start=~/torrents/torrentfiles/*.torrent
schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

Sådär ser den ut just nu, den autoladdar dock inget.

Fick den precis att börja nedladdningen av en torrentfil genom manuell laddning, men lyckas inte göra om det. Fast hastigheten va fin så länge det varade.

Blir fan bra less på det här. ^^ Någon som har något förslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min rad ser ut såhär:
schedule = watch_directory,5,5,load_start=~/rtorrent/torrents/*.torrent
ser att din har 10,10, testa med 5,5 som jag istället. vet inte va dom siffrorna gör men det funkar perfekt för mig iaf!

Permalänk
Hedersmedlem

Siffrorna är hur ofta den kollar (i sekunder), så det lär inte göra någon skillnad. =/
Skumt att det inte funkar.
Sorry för att jag frågar detta, men jag måste ju försöka hjälpa.
* Är du helt 100% på att sökvägen stämmer (~ = /home/dittnamn för övrigt)
* Inget permission-problem, dvs du kan gå in och läsa filerna som din user?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, wow. Vilken dundertabbe. Det hade blivit fel när jag laddade hem torrenten på laptopen och förde över med ftp. Hade fått något html-dokument som hade filändelsen .torrent istället. Bra dumt.

Men funderade på en sak till, hur bär jag mig åt för att få upp torrentfiles-katalogen över nätverket, så jag slipper hela momentet med ftp-servern och tjosan?

(Tack för att du tar dig tid )

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du gör mappkommando i Automator som utför följande Terminal-kommando (utgår ifrån att du kan ssha till servern).

scp /sökväg-till-mappen-där-alla-torrents-laddas-ner-lokalt/*.torrent user@server.com:rtorrent && rm /sökväg-till-mappen-där-alla-torrents-laddas-ner-lokalt/*.torrent

Spara sedan mappkommandot Arkiv > Spara som insticksprogram > Insticksfil för: Mappkommando > Välj mappen där dina torrents laddas ner från webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Du gör mappkommando i Automator som utför följande Terminal-kommando (utgår ifrån att du kan ssha till servern).

scp /sökväg-till-mappen-där-alla-torrents-laddas-ner-lokalt/*.torrent user@server.com:rtorrent && rm /sökväg-till-mappen-där-alla-torrents-laddas-ner-lokalt/*.torrent

Spara sedan mappkommandot Arkiv > Spara som insticksprogram > Insticksfil för: Mappkommando > Välj mappen där dina torrents laddas ner från webbläsaren.

Okej, men vad jag kan se ur det där så flyttar det över torrent-filen och får rtorrent att öppna den med användaren som jag specifierar i skriptet. Hur funkar detta ihop med screen osv, eller blah, jag blir förvirrad i alla fall ^_^. Fast jag tänkte mig något i stil med en nätverksmapp bara, så jag kan komma åt filerna som laddas ner enkelt också. Och även så att jag kan använda den som lagring/backup. Inget avancerat utan bara en mapp som dyker upp bland nätverksplatserna eller något i den stilen.

Tackar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, den kopierar över filen (från /sökväg ..... till /home/x/rtorrent), sen tar ju rtorrent över automatiskt.

Nätverksdisk är väl en bra idé för att komma åt filerna som sagt, dock. Samba kan du ju köra, de flesta plattformar klarar av att mounta såna, inkl. Windows/OSX/de flesta UNIX.
Om du kör strikt Linux<->Mac så kanske AFP (Apple File Protocol) är något. Jag kör båda två på min server, främst för att jag testade lite förut... Jag föredrar dock AFP, eftersom Samba-shares inte gillar när datorn går till sömnläge osv, de unmountas automatiskt då, medans AFP fortsätter fungera.

Visa signatur

Permalänk

Dela filer - UNIX/OSX/Windows + rtorrent.rc exempel

Hej !
Har kört rTorrent i några år och det är helt klart supersmidigt.
Jag har själv en Linux-burk som server (Ubuntu) med både mac och pc som klienter (pc bara bärbar från jobbet)...

Servern är lite mer än bara storage men i grund o botten så är det en dj-a massa disk o inget annat. Tuggar rTorrent dag o natt kör även en webserver där för att kunna få GUI till lite apps på servern.

För att koppla ihop det hela så kör jag NFS mellan Unix o OSX. Fördelen är att du kan "softmounta" NFS-shares när du använder dom. Innebär att du slipper probs om du startar datorn nån annanstans eller om den går i standby. Kör därutöver Samba för windows-burkarna.

Lite jobbigt med NFS-shares är att du måste fatta lite om användarhantering i Unix....men har du bara har en användare som så behöver du bara ändra i två filer på servern för att det ska spela med macens användarhantering (nu kan jag inte debian men principen borde va densamma) nämligen /etc/passwd och /etc/group. UID o GID ska va samma som du har på macen (om du har en användare på macen så brukar det vara 501,501).

Har gjort en del test och AFP (som är "native" för macarna) är för det första långsammare än NFS och för det andra så skräpar det ner med en dj-a massa filer som är mac-specifika .DS_store o liknande. Dom filerna syns inte på macen men väl i Linux o Windows.

Samba funkar Ok men ger också prestandaförsämringar när du kör stora filer över nätet. Fördelen är att du kan mappaa användare mot Unix hyfsat lätt.

Min setup är att rtorrent bevakar 3 olika bibliotek (kom efter 0.7.7) - och beroende på var .torrent-filen sparas (och plockas up av rTorrent) så kopieras färdiga nedladdningar till olika kataloger (t.ex. musik, filmer etc.) (kom efter 0.7.7)

När jag ska spara en torrent-fil från någon dator så pekar jag bara på en katalog på servern som heter watch och väljer sen underkatalog beroende på vad det är jag ska ladda ned.

Vill du ha det ännu enklare så rekommenderar jag att köra in rTWi eller wTorrent som bägge är webbfrontend till rTorrent. Då kan du hantera alla torrents utan ssh helt o hållet.... rTWi är betydligt enklare att installera än wTorrent men wTorrent är "snyggare" och mer överskådlig.

Har pulat med lite scripts (vanliga bash) för att automagiskt packa upp alla färdiga torrents och när detta är gjort flytta dom till "final" plats....sen är det bara att göra lite cron-jobb som en ggn i månaden eller nåt går in o rensar ut bland alla nedladdade filer tar ju aldrig slut

Bifogar .rtorrent.rc

Tips: Om du ska pula i linux-burken så måste du dig nån editor. Jag kör nano (enkel och inte för många konstiga CTRL- kommandon) - vet inte hur man installerar paket på debian men på ubuntu så är det apt-get install nano. Rekommenderar även att du kompilerar rTorrent själv från senaste svn (finns tips på libtorrent.rakshasa.no med instruktion som är rätt enkel - copy/paste i stort sett)

# Resource file for rTorrent. # Maximum number of simultanious uploads per torrent. max_uploads = 15 # Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited. download_rate = 3000 upload_rate = 200 # Set whetever the client should try to connect to UDP trackers. use_udp_trackers = yes # Waiting for DHT peer_exchange=yes # Default directory to save the downloaded torrents. directory = /home/user/staging #Port for listening on XMLRPC calls (webinterface) #Port number only used internally on server. Do not expose this through firewall #potential security risk....do NOT use port 80 or same port as torrents scgi_port = 127.0.0.1:5000 # Default session directory. DON'T run multiple instances of rtorrent (change to relative path) session = /home/user/session # Watch directories for .torrents. Each watch directory adds torrents with the final destination stored # in the "custom1" string of the download. schedule = watch_directory,10,10,"load_start=/home/user/watch/movies/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_movies/" schedule = watch_directory_1,10,10,"load_start=/home/user/watch/music/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_music/" schedule = watch_directory_2,10,10,"load_start=/home/user/watch/other/*.torrent,d.set_custom1=/home/user/download/_other/" # Watch a directory for new torrents, restart torrents that have been # copied back and stop and remove those that have been deleted. schedule = untied_directory,10,10,close_untied= schedule = tied_directory,10,10,start_tied= schedule = remove_directory,10,10,remove_untied= # On completion, move the torrent to the directory from custom1. on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,$d.get_custom1= ;d.set_directory=$d.get_custom1=" # Create symlinks in the watch directory with a suffix indicating the # download state. on_start = link1,"create_link=tied,,.started" on_stop = link1,"delete_link=tied,,.started" on_finished = link1,"create_link=tied,,.finished" on_erase = link1,"delete_link=tied,,.finished" # Close torrents when diskspace is low. schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M # bandwidth throtteling - reduce bandwidth between 18 and 24 schedule = throttle_1,01:00:00,24:00:00,download_rate=3000 schedule = throttle_2,18:00:00,24:00:00,download_rate=1200 # Stop torrents when reaching upload ratio in percent, # stop at ratio 3.0 if file > 50 MB else stop on ratio 5.0 schedule = ratio,60,60,"stop_on_ratio=300,50M,500" # Port range to use for listening. port_range = 4588-4594 # The example value allows incoming encrypted connections, starts # unencrypted outgoing connections but retries with encryption if they # fail,preferring plaintext to RC4 encryption after the encrypted handshake # encryption = allow_incoming,enable_retry,prefer_plaintext

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
AFP fortsätter fungera.

Hm, tycker AFP verkar jävligt smidigt, du råkar inte sitta på någon smidig guide? Hittade ingen som verkade speciellt bra. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beetlezap
Hej !
Har kört rTorrent i några år och det är helt klart supersmidigt.
Jag har själv en Linux-burk som server (Ubuntu) med både mac och pc som klienter (pc bara bärbar från jobbet)...

Mkay, men jag tycker rtorrent verkar jävligt kurrigt, när man väl fått det att fungera dvs. Det där med olika watch-directories måste jag kolla upp det med, smidigt som fan lät det.

Visa signatur