Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Försökt allt, temps åt helvete...

Tjena alla. Har ett stort problem. Jag har kört med intels stockkylare på min E4400 ett bra tag men vågade inte köra över 2.8Ghz kontinueligt pga kylningsförmågan. Så jag bestämde mig för att skaffa en scythe ninja mini och satt i den i datorn. Här är mina "fantastiska" resultat...

2Ghz@2.6Ghz.

Stockkylare:
Idle: 42 grader
Load: 60-61 grader.

Scythe ninja Mini:
Idle 45 grader
Load 68-70 grader.

Har monterat om kylaren hundra gånger, testat lagt ut kylpastan på flera olika sätt, smeta ut, riskorn, 2 riskorn. Asmkt kylpasta. Alltid samma temps, Skiljer inte ens en grad mellan om monteringen.

Har nu även lappat cpun (slipat ner IHS:en) ner till kopparn med hyffsad finnish. Startar upp datorn och ser att det ger EXAKT samma temps som innan lappningen.

Mäter med TAT och det är core0 och core 1 tempen som är såhär höga, weird som fan

Permalänk
Medlem

kör orthos/tat och tryck med handen på kylaren och se om tempen sänks, isåfall vet du att det är monteringen som är fel.

Dumt att lappa IHS;en utan att lappa kylaren om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Min Ninja är väl inte direkt gjord för att kyla ett överklockat system, är väl gjord för att vara bra i t.ex. en HTPC och köras passivt.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Min Ninja är väl inte direkt gjord för att kyla ett överklockat system, är väl gjord för att vara bra i t.ex. en HTPC och köras passivt.

Kanske men jag har fläkt på den o den presterar SÄMRE än stock. Det är inte som det ska

Permalänk

Tyvärr är ninjan inte en särskilt bra kylare om man skall överklocka.
Ta en titt på Tuniq Tower, Thermalright Ultra 120 Extreme (vinner de flesta tester), Noctua NH-U12F (tyst), Thermaltake V1 (snygg) eller Scythe Infinity om du vill komma över 3ghz.

Permalänk
Medlem

Må så vara att den inte är perfa för OC, men sämre än stock? I don't think so..Måste ju vara fel me monteringen !

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puckoo
Må så vara att den inte är perfa för OC, men sämre än stock? I don't think so..Måste ju vara fel me monteringen !

Det trodde jag med, men efter 20 försök att montera börjar jag tveka :(.

Jag fulloadade båda kärnorna till 71 grader igår, kände längst ner på flänsen, alltså på heatpipesen. Dom var inte ens ljumna. Så någonstans överförs inte dom där 71 graderna till kylaren. Kan det vara dålig kontakt mellan IHS och kärnorna?

Har även provat pressa in kylaren mot moderkortet i över 1 minut utan att tempen gick ner en grad så tvivlar på dålig kontakt däremellan.

Permalänk
Medlem

Skumt..
Jag har samma kylare på en e6400. Utan klockning är mina temperaturer ungerfär samma som dina. Vet inte vad som är fel :S Men känns inte bra när stockkylaren kyler bättre alltså.

Permalänk

Kan vara en dålig/ojämn koppar platta på ninjan. (min bror hade problem med en)
Tetsta att slipa till den (lappa) så kanske det ger bättre resultat.

Permalänk

Jag sänkte mina superhöga temps jag hade med min ninja rev. B med 10-15C både idle och load genom att lappa kylaren.

Ta ett rakblad och håll det lodrätt mot kylaren, sen tittar du mot exempelvis en lampa för att se om det blir någon springa imellan, är det en så lär lappning hjälpa.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tjena!

Vad har du för cpu temp samt core temps i everest? Kan det vara så att du mäter typ nordbryggans temp istället för cpu tempen? För den blir väl asvarm när du stressar cpu:n och borde ligga närmare de 70 C du nämner eller?

Jag har lite samma problem. Har en x2 4400+ toledo och vid dual prime så känns heatpipsen inte ens ljumna fast CPU tempen ligger på 68-70 C! Men om man känner på nordbryggans kylfläns så bränner man sig! Så det måste vara någon felmätning nånstans tycker jag... Mina core temps ligger på 50-55 C i dual prime.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Om du nu har testat allt som du skriver så är de inte så mkt att göra
bara digga läget.

Testa att se över ventilationen i lådan, det var för mej det största framsteget sen lappningen.
Jag gick från 47grader till 39-41grader idle och från 67 till 50-51grader load med 1.4vcore
Då är de 2st 120mm och 5st 92mm som puttrar på 5volt *tyst* med stängt chassie än med öppen sida.

Så de spelar ingen roll hur mkt man lappar eller köper fetdyra kylare när de är varmt om i en ugn inne i burken

Själv orkar jag inte bry mej om temper längre, det har blivit samma hysteri nu som de var när de skulle slå om till år2000 från år1999
i stort sett alla trådar handlar om temphysteri.

När man läst så många trådar kan man själv utgå ifrån att en C2D ligger mellan 40-45grader idle och allt från 55grader och uppåt i load.

Så länge man inte loadar över 80grader så anser jag att det är skitsamma

//Peter

Toby1 : Köp en liten liten fläkt du kan sätta på din NB brygga så ska du se att du får ner tempen regält på den !

Permalänk

Re: Försökt allt, temps åt helvete...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Tjena alla. Har ett stort problem. Jag har kört med intels stockkylare på min E4400 ett bra tag men vågade inte köra över 2.8Ghz kontinueligt pga kylningsförmågan. Så jag bestämde mig för att skaffa en scythe ninja mini och satt i den i datorn. Här är mina "fantastiska" resultat...

2Ghz@2.6Ghz.

Stockkylare:
Idle: 42 grader
Load: 60-61 grader.

Scythe ninja Mini:
Idle 45 grader
Load 68-70 grader.

Har monterat om kylaren hundra gånger, testat lagt ut kylpastan på flera olika sätt, smeta ut, riskorn, 2 riskorn. Asmkt kylpasta. Alltid samma temps, Skiljer inte ens en grad mellan om monteringen.

Har nu även lappat cpun (slipat ner IHS:en) ner till kopparn med hyffsad finnish. Startar upp datorn och ser att det ger EXAKT samma temps som innan lappningen.

Mäter med TAT och det är core0 och core 1 tempen som är såhär höga, weird som fan

Hej!

Vad har du för moderkort??? Jag har haft samma problem som dig och det är moderkortet som lämnar fel tempar.
Jag har haft alla olika tempar som tänkas kan via TaT coretemp Probe everest ult. o.s.v, kände med handen och det var inte ens ljummet.
Körde övervakning under spel och tempen gick upp till 70 grader och lite till ibland, men prollen la inte av, vilket den ska göra göra enligt det skydd som är inbyggt.
Finns bara en sak att göra, byt moderkort det gjorde jag och vips så har jag 32 grader idle och 47 i load.
Ska nämna att Moderkortet är ett P5B ,har nu ett nytt sådant.
Däremot kvarstår pci-e problem med x1 i stället för x16 vid överklockning,
det är tydligen ngt det här kortet alltid kommer att dras med tills asus fixar det med bios.
Lycka till
Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Re: Re: Försökt allt, temps åt helvete...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Hej!

Vad har du för moderkort??? Jag har haft samma problem som dig och det är moderkortet som lämnar fel tempar.
Jag har haft alla olika tempar som tänkas kan via TaT coretemp Probe everest ult. o.s.v, kände med handen och det var inte ens ljummet.
Körde övervakning under spel och tempen gick upp till 70 grader och lite till ibland, men prollen la inte av, vilket den ska göra göra enligt det skydd som är inbyggt.
Finns bara en sak att göra, byt moderkort det gjorde jag och vips så har jag 32 grader idle och 47 i load.
Ska nämna att Moderkortet är ett P5B ,har nu ett nytt sådant.
Däremot kvarstår pci-e problem med x1 i stället för x16 vid överklockning,
det är tydligen ngt det här kortet alltid kommer att dras med tills asus fixar det med bios.
Lycka till
Carolus12

Har ett Gigabyte P35 DS4.
Att tempmätaren visar fel är ganska orelevant när det gäller detta problem. Eftersom tempen STEG när jag böt till en bättre kylare.

Om CPUn egentligen är 44 grader och inte 64 i fulload spelar ingen roll eftersom resultatet hur som helst blev sämre med bättre kylare :(.

Ska plocka av kylaren senare och lappa den också. Kan lika gärna göra ytan på CPUn ännu bättre när jag ändå är igång.

Permalänk

Re: Re: Re: Försökt allt, temps åt helvete...

Citat:

när jag böt till en bättre kylare.

inte för att vara ett as på ngt sätt men jag kan inte läsa detta utan att komentera helt klokretn "böt" =D

<3 Göteborgare

Permalänk

Re: Re: Re: Försökt allt, temps åt helvete...

Citat:

Har ett Gigabyte P35 DS4.
Att tempmätaren visar fel är ganska orelevant när det gäller detta problem. Eftersom tempen STEG när jag böt till en bättre kylare.

Om CPUn egentligen är 44 grader och inte 64 i fulload spelar ingen roll eftersom resultatet hur som helst blev sämre med bättre kylare :(.

Ska plocka av kylaren senare och lappa den också. Kan lika gärna göra ytan på CPUn ännu bättre när jag ändå är igång.

Hej!

Om du precis har satt Scythe minin så tar det ett tag innan rätt värden visas, då kylpastan måste "brännas" in och jag tror inte Scythe mini är så mycket bättre än stockkylaren ,därför får du dina värden som kommer att vara likvärdiga varandra om en vecka ungefär.
Det är ett välkänt faktum att man kan ha riktig otur med ett moderkorts sensorer och då blir det som du upplever.
Du har ju redan ommonterat och slängt på kylpasta efter konstens alla regler.
Men som sagt jag tror att du väntat dig för mycket av den kylaren.

Lycka till

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Försökt allt, temps åt helvete...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanibal_iii
inte för att vara ett as på ngt sätt men jag kan inte läsa detta utan att komentera helt klokretn "böt" =D

<3 Göteborgare

Haha är inte göteborgare, är från dalarna :). Men tydligen så använder vi "böt" ganska naturligt här med :).

Som svar på inlägget under hanibals.

Jag visste när jag köpte kylarn att det inte är den bästa kylaren på marknaden, eller ens i toppskiktet.

Däremot trodde jag ju att den skulle prestera bättre än stock vilket den inte gör. Det problemet har ju inget med sensorer att göra utan att kylningen påverkades negativt av mitt byte.

Har snackat med nån yongboo snubbe på scythe-USA och han påstår att det skulle kunna vara så att det inte finns nån gas kvar i kylarn. Han ville att jag skulle skicka skrotet till USA så dom får titta på den. Känns inte som att jag vill det, frakten dit lär gå på kostnaden för halva kylaren...