Cpu-init
Jag har läst flera poster där medlemmar utrycker sin frustration över detta problem och en del tyvärr med skadeglädje över andras elände med sina moderkort.
Jag är en av dom som har köpt ett Striker Extreme, det är uppenbarligen inte det bästa av moderkort men inte heller det sämsta. Jag har i varjje fall inte haft några som helst problem med det moderkortet tills igår...;)
Hade köpt mig en Q6600 och monterade den efter konstens alla regler och startade upp burken. Inga problem så långt och bestämde mig för att uppdatera bioset till det senaste "1305" hade 1004 sedan tidigare.
Efter flashning av bioset startade jag om och inga problem då heller, testade att klocka lite grann och då hängde sig burken. Gjorde en reset och vips så stannade lcd-displayen på det förhatliga CPU-INIT. Det spelade ingen roll vad jag gjorde eller hur jag än försökte att cleara CMOS så hände ingenting utan allt som stod i displayen var CPU-INIT.... Gaaah!!!
Då testade jag följande. Strtade datorn och plockade ur grafikkortet under tiden som fläktarna gick för fullt, med skärmkabel i och allt. Kan ni tänka er, då hände det grejer i lcd-displayen för att snart visa vga-error. Jag stängde av datorn, plockade i grafikkortet igen och staratde på nytt och sedan dess fungerar maskinen som den skall...
Det kanske inte är det första att tänka på att man kan testa att rycka grafikkortet under drift men i mitt fall fungerade det och vem vet kanske det kan fungera för andra.
Mvh Andersj