Test med lingvistiska, minnes etc eller enbart mönster, vilka mäter IQ?

Permalänk
Medlem

Test med lingvistiska, minnes etc eller enbart mönster, vilka mäter IQ?

Bland de någorlunda seriösa IQ-testen hittar man i regel två typer av tester.

Det första som består av flera delar; lingvistik, matematik, minnesförmåga, hitta mönster och lite allt möjligt.
Det andra som består av endast en del; hitta mönster.

I den första gruppen hittar vi helt klart seriösa test som WAIS och WISC samt en del test som t.ex. illvets.
I den andra hittar vi också helt klart seriösa test som Mensas(över hela världen av vad jag kan förstå) intagningsprov och Ravens test samt det där danska testet som flyter runt.

Vilket visar bäst på IQ? Motivera!

Mina motsvarande 14 öre är på det andra eftersom det är helt oberoende av tidigare erfarenheter samt att det känns som minne och intelligens är två olika saker.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Håller med om att tvåan är bättre, men båda är totalt onödiga eftersom de inte säger någonting vettigt alls.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Lite säger de.
Fast inte så mycket, nej.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det, så är IQ/intelligens förmågan att lösa problem som man inte blivit utsatt för innan. Alltså det baseras inte på tidigare erfarenheter. Förmågan att analysera den nya situationen och göra en optimal lösning. Det kan vara vad som helst. Men för att ett test skall vara rättvisande så skall det inte vara grundat på kunskap. Då kan vi direkt utesluta: lingvistiska/matematiska test och minnestest. Eftersom man måste behärska ett språk/kunna räkna. Man kan vara intelligent utan att kunna tala/skriva/räkna.

Så man måste helt enkelt konstruera ett test för att testa förmågan att se sammanhang. Då är "mönstertester" de enda riktigt rättvisande.

[edit]Sando
Helt onödiga är de inte. Efter att jag gjorde mensas intagningsprov och fick reda på att jag var "intelligent", så förklarade det en hel del, varför jag hade problem i skolan när jag var yngre. Jag fick helt enkelt ingen utmaning, och tröttnade då helt och hållet. Men nu vet jag att jag inte var "långsam" eller något sådant. Jag var bara särbegåvad

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

TtompaA har helt rätt!

När klassas man som intelligent? Gjorde mensas test för något år sen och fick 132 i IQ, hur ligger jag till

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Kanske när man inte behöver ett test för att inse det?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

IQ är väll i princip ett mått på just förmågan att lösa logiska problem, inget man har vidare nytta av i verkliga livet alltså (visst, hjälper dig att plugga matte och sånt men annars, pja, ne).

Har aldrig gjort ett riktigt IQ test, funderar på o göra Menza, men vad händer om man klarar det? Vill man bli förknippade med massa egon? Har dock gjort testen på nätet de tillhandahåller (självklart är de lite enklare för att få fler att skriva), tror jag fick alla rätt på alla de hade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
[edit]Sando
Helt onödiga är de inte. Efter att jag gjorde mensas intagningsprov och fick reda på att jag var "intelligent", så förklarade det en hel del, varför jag hade problem i skolan när jag var yngre. Jag fick helt enkelt ingen utmaning, och tröttnade då helt och hållet. Men nu vet jag att jag inte var "långsam" eller något sådant. Jag var bara särbegåvad

Högt IQ gör en inte intelligent. En person med IQ på 140 utan en vilja att lära sig eller annat hinder kan vara mycket dummare än en person med IQ 80 som satt sig in för att lära sig.

Lite flummigt att prata om specifika saker och tillämpa det på helheten, men whatever.

Edit: Alltså, @ intelligenstest 1>2
@IQtest 1<2

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Högt IQ gör en inte intelligent. En person med IQ på 140 utan en vilja att lära sig eller annat hinder kan vara mycket dummare än en person med IQ 80 som satt sig in för att lära sig.

Lite flummigt att prata om specifika saker och tillämpa det på helheten, men whatever.

Edit: Alltså, @ intelligenstest 1>2
@IQtest 1<2

En person med högt IQ är givetvis intelligent eftersom IQ-tester mäter just intelligens och inget annat. Menar du kanske att hög intelligens inte nödvändigtvis medför att man är bra på andra saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
En person med högt IQ är givetvis intelligent eftersom IQ-tester mäter just intelligens och inget annat. Menar du kanske att hög intelligens inte nödvändigtvis medför att man är bra på andra saker?

Jag menar att IQ i praktiken inte är något mått på intelligens

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jag menade mer att jag inte tycker att intelligens som det beskrivs där (i vetenskapliga sammanhang) är samma sak som vad som menas med det i folkmun.

Ja, det är i grunden vad jag menar. Annat än omskrivningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag menade mer att jag inte tycker att intelligens som det beskrivs där (i vetenskapliga sammanhang) är samma sak som vad som menas med det i folkmun.

Ja, det är i grunden vad jag menar. Annat än omskrivningar.

Intelligens är intelligens. och det är väl vad jag snackar m när jag snackar inttelligenta människor också. En snickare som är br apå sitt jobb behöver inte vara så himla intelligen bara för att han kanske har blivit begåvad med En viss egenskap att vara bra på att arbeta med sina händer. De som har hög intelligens(IQ) behöver inte vara bra på att snickra bara för att de just har hög intelligens. De kan ju fortfarande ha tummen mitt i handen.

Men man kan ju vara både intelligent och Vara snickare:P

Men sen att jag själv inte kan förstå hur folk kan tycka att det är så svårt att Använda sin Teoretiska kapacitiet i praktiken verkar ju illa. Då det finns folk med hög IQ som ändå inte skulle kunna vara snickare just för att som man säger har tummen mitt i handen. Man kan vara begåvad eller smart och man kan vara både och:) Själv är jag lite av vart:P

Men back to topic. jag anser att de med anbart mönster är de som förknippas med IQ. mattematik och ordförråd är ju skolgrejjer.

Minnet känner jag att det kanske spelar en viss roll. Men IQ verkar ju vara lite bredare än att bara kunna räkna ut ens IQ med enbart mönster.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Som jag har förstått det, så är IQ/intelligens förmågan att lösa problem som man inte blivit utsatt för innan.

Cube!!!

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Stephen J Gould: The mismeasure of Man

Bör läsas innan man börjar snacka om IQ som mått på intelligens.

...
Att folk får högt på Mensas online-tester och sedan tror sig vara intelligent eller kapabel att klara den "rikitga" testen är faktiskt rätt dumma ur en synvinkel: Mensas onlinetest är givetvis reklam. Det ligger i deras intresse att folk sa betala för den "riktiga" testen.

Vidare, Mensa är en förening för de som hamnar bland de 2% högsta på IQ-skalan. Det är Mensas krav. Det enda kravet. Inget annat. Något krav på vett i skallen finnes ej. Mensa är ingen vetenskaplig förening, utan där florerar en hel del pseudovetenskap. Mycket oskyldigt, men en hel del obehagligt som ger vibbar till rasbiologi.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."