har köpt katt, viktigt att tänka på?

Permalänk
Medlem

har köpt katt, viktigt att tänka på?

Eller köpt och köpt, 1 kr kosta den. Var bortskänkes, men betyder otur att skänka bort en katt så de sa "1kr så"

Ska vara innomhuskatt då jag inte vill släppa ut den, skulle bara vara rädd för att den skulle bli överkörd.

Har:
Kattlåda
Matskålar
Mat
vatten(givitvis^^)

Det är ju pretty basic stuff.
Leksakar tänker jag mig hålla mig med ett tag, lär väll hitta någon strumpa den kommer gå loss på.
Klösbräda är väll ett måste antar jag?

Bor i en etta på nästan 50 kvm, så yta kommer lilsparven ha.

Påpekar att jag aldrig haft katt för, men systern har 2x Innomhuskatter som jag totallt älskar, och de gillar mig
Ser fram emot att få en liten sparv att dela min lägenhet med.

Tacksam för alla tips!

//RedFLip

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Tycker dock att du ska försöka ha den utomhus, det är lite mot kattens natur att vara inne hela dagarna. Men bor man i lägenhet kanske man inte har något annat val? Katter i trapphuset kan knappast vara uppskattat.

Annars är katter väldigt trevliga djur, dock är det lite random om man får en go och mysig katt, har man otur får man en sate som bara bits o rivs. Kanske beror på hur man sköter den?

Ett tips kan ju vara att skaffa en kattbok som tar upp skötselråd och annat.

Permalänk
Medlem

Klösbräda som du nämner är en mycket god idé. Kattmynta skulle kunna trigga katten till att använda den med. Inomhuskatter har jag aldrig haft, dock mistänker jag att klor måste kapas med gämna mellanrum då en klösbräda sällan ger nog med slitage.

Kattsand av godare kvalisort kan göra under för diverse odörer.

Hårborste kan vara av intresse då katten förhoppningsvis fäller mindre i lägenheten.

En kastrerad katt är vanligtvis mer lugn och go.

Har du växter du är rädd om håller du katten därifrån då de har en tendens att tugga på blad med mera.

De regler du sätter upp för katten tidigt i dess liv sitter ofta i. Det vill säga exempelvis att det är fel att tigga vid bordet eller riva sönder vardagsrumsoffan.

Vad som är lämpligt att göra hos vetrinär etcetera är jag ej rätt man att svara på.

Kommer inte på mer för tillfället. Återkommer eventuellt.
Hoppas ni får det bra ihop.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Klösbräda som du nämner är en mycket god idé. Kattmynta skulle kunna trigga katten till att använda den med. Inomhuskatter har jag aldrig haft, dock mistänker jag att klor måste kapas med gämna mellanrum då en klösbräda sällan ger nog med slitage.

Kattsand av godare kvalisort kan göra under för diverse odörer.

Hårborste kan vara av intresse då katten förhoppningsvis fäller mindre i lägenheten.

En kastrerad katt är vanligtvis mer lugn och go.

Har du växter du är rädd om håller du katten därifrån då de har en tendens att tugga på blad med mera.

De regler du sätter upp för katten tidigt i dess liv sitter ofta i. Det vill säga exempelvis att det är fel att tigga vid bordet eller riva sönder vardagsrumsoffan.

Vad som är lämpligt att göra hos vetrinär etcetera är jag ej rätt man att svara på.

Kommer inte på mer för tillfället. Återkommer eventuellt.
Hoppas ni får det bra ihop.

Tack för era tips.

Vaccin, vet folk som har innomhuskatter(inte alla) vaccinerar dem inte pga att de aldrig är ute och träffar andra katter.

men försäkring är ju solklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detdär med att köpa leksaker åt katter är överskattat. Det är bara och ta, t. ex. lite tillknölat tidningspapper och binda ett snöre i, bara det rör på sig :).

Permalänk

Eller bara ha en matta med fransar.. Det funkar lika bra för vår yngsta innekatt (1 år) som hennes mamma (3 år)

Permalänk
Medlem

tänkte att de är bäst att hämta katten på fredag så man är i hemmet under helgen så den inte blir alltför förvirrad.

Känns lite dumt att hämta den imorgon.

Visa signatur

Permalänk

Hur gammal är katten som du har 'köpt'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Hur gammal är katten som du har 'köpt'?

Född i augusti.
Så inte superduper gammal.

Visa signatur

Permalänk

Ah, då kan det ju vara positivt om du är hemma å visar lådan å grejar när du får hem katten. Så att den lär sig var den ska gå när det börjar bli nöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah, då kan det ju vara positivt om du är hemma å visar lådan å grejar när du får hem katten. Så att den lär sig var den ska gå när det börjar bli nöd.

precis, jobbigt att komma hem från jobbet och mötas av en gullig kattunge.
Så tar man och går in i vardagsrummet och ser bajset i sängen och kiss i soffan

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
precis, jobbigt att komma hem från jobbet och mötas av en gullig kattunge.
Så tar man och går in i vardagsrummet och ser bajset i sängen och kiss i soffan

haha, vad deprimerande. Hur som helst, lycka till med katten.

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, vad deprimerande. Hur som helst, lycka till med katten.

Tackar!
Kommer nog gå jättebra tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skaffa en kattlåda med tak och lucka, gärna med luftfilter, lätt värt det!

Men sen bara tänka på att det kan vara riktigt jobbigt att uppfostra kattungar, kan bli lite less på min snart halvmånaders gamla som ibland totalt skiter i vad jag sagt och han vet, han ska ändå öppna ytterdörren och öppna grannens ytterdörr och springa och leka med grannens katt :S

En liten vattenpistol är ett bra tips enligt mig, för att spruta på katen när den gjort fel, utnyttja katters rädsla för vatten Men den får inte se varifrån vattnet kom och absolut inte att det var du som sprutade på den.

Kläströd/kläsbräda är ett måste, om du vill ha möbler, högtalare, väggar osv i samma skick du har nu dvs

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett kattkoppel och ta ut den någon gång ibland, så den får frisk luft, sol, och nya upplevelser och intryck. Annars kommer du få en stressad och väldigt jobbig katt. Dessutom är det inte så snällt mot katten att bara ha den inomhus hela tiden, då katter av naturen är ute-djur. Gå en promenad om dan med den, som en hund, inget konstigt med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooster
Gå en promenad om dan med den, som en hund, inget konstigt med det.

mja.. inte alla katter som gillar att gå i koppel. Det kan ta lite träning innan de inser att de inte kommer dö av det och slutar leka gråsten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
mja.. inte alla katter som gillar att gå i koppel. Det kan ta lite träning innan de inser att de inte kommer dö av det och slutar leka gråsten.

bara o börja tididgt med andra ord;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Som sagt. lär katten sånt nu som den ska göra senare. bajsar eller kissar den utanför lådan, så bär den alltid in i lådan så den fattar att det är där den ska göras.

Avmaska dom katten innan som du köpte de av ? annars gör det. fick avmaska mina 2 katter som jag köpte nyss även om dom gjort det. dock hade dom vart uten lite innan. men dom va avmaskade

klösbräda för att slippa klös på soffor och sådan, kommer kanske komma lite endå. men då får du säga till kissen.

blommor som hänger ej att rekommendera. allt som hänger och rör sig är leksaker i kattungars ögon
krukor och sådant som står i fönster och vaser kan stå lite riskabelt på fönsterbrädor. beror på om katten vill förbi eler inte dock men, här har nog 3 eller 4 gått. jag skiter i vilket. mindre blommor mindre jobb. men så tycker inte tjejen :/

men ska du hålla på leksaker, hång ett snöra i taket och och knyckla lite papper och sådant, billiga leksaker som funkar. och gör jobbet bra

och ska du ha den som innekatt ska du endå gå ut med den. För det är stimulans för katten.

kastera om du vill ha en lugn och tjock katt:p

och skaffa klosax. visst dom kommer klösa och vassa och korta klorna på en klösbräda men endå gott att göra dom lite kortare.
vänja katten tidigt ganksa nu på direkten, att klippa klor. bada och anvädan sele. visst tvättarn den sig själv, men ett ordenligt bad med shampo och sen lite kamning gör susen för fällning

som någon sa kattlåda med tak, och filter och dörr är magi, luktar inget alls. inte dyra hellet. gav runt 200 för min. dock så slog expiditen fel men endå. skulle kostar 300-350 har jag för mig.

Säkert något jag glömt men aja. lite att börja med iaf

Permalänk
Medlem

En Kattunge behöver ha sällskap väldigt mycket, är man inte mycket tid med kattungen så känner den sig ensam och försöker hitta på något kul. Och då blir du inte glad kan jag lova . vi har Bondkatter här hemma, och deras vilda kattungar är väldit keliga, vi tog in dem och de använder lådan fast de aldrig har sett en sådan . Smarta djur egentligen.

Men som sagt. Umgås med dem, de behöver det.

Permalänk

Är inte alla katter som gillar en låda med tak.
exets katt gick ut på dass fram tills det att hon skaffade en låda utan tak.
Katter är relativt lättlärda vad gäller lådan faktiskt. Sätt den i lådan när den kommer hem, så vet den nästan alltid att den ska gå där.

Det mesta är redan skrivet.
Folie i en boll är en väldigt rolig leksak oxå.

Lycka till med katten.

Permalänk
Medlem

Köp bra kattsand! När vi hade vår första katt och i början när vi hade de vi har nu hade vi dålig kattsand, vilket resulterade i att man fick tvätta ur lådan flera gånger i veckan... det var inte roligt alls.. det luktade och man fick skrapa bort torkad kattskit från bottnet och kanterna.

Sen hittade vi en ny kattsand.. den är helt fantastisk! Man tar bara och fyller lådan med sand en gång i månaden per katt (alltså varannan vecka för oss pga att vi har två stycken) och så håller det sig så. Man behöver inte skrapa ur eller nåt emellan.. och när man ska byta sand har nästan inget fastnat. Dessutom absorberar den lukten mycket bättre än den gamla.

Så satsa på bra kattsand. Det kanske är lite dyrare men åh, så mycket bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Köp bra kattsand! När vi hade vår första katt och i början när vi hade de vi har nu hade vi dålig kattsand, vilket resulterade i att man fick tvätta ur lådan flera gånger i veckan... det var inte roligt alls.. det luktade och man fick skrapa bort torkad kattskit från bottnet och kanterna.

Sen hittade vi en ny kattsand.. den är helt fantastisk! Man tar bara och fyller lådan med sand en gång i månaden per katt (alltså varannan vecka för oss pga att vi har två stycken) och så håller det sig så. Man behöver inte skrapa ur eller nåt emellan.. och när man ska byta sand har nästan inget fastnat. Dessutom absorberar den lukten mycket bättre än den gamla.

Så satsa på bra kattsand. Det kanske är lite dyrare men åh, så mycket bättre.

Ehm går det verkligen tömma så sällan? hur sällan går era katter på toa?

Vår kisse tömmer vi lådan för kanske 1-2 ggr per vecka.. och vi har bara en katt.. vi har provat en massa olika sander.. även om det är den dyraste sanden så försvinner ju magiskt inte t.ex skit.

Antar att lådan är full av skit som dom måste gå omkring i

Stackars katter

Edit: med tömma menar jag såklart rensa med kattspade

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

lär katten rätt och fel på ett tidigt stadium, absolut inte på ett våldsamt sätt men bestämt!

vår katt som är mer mina föräldrar nu när jag flyttat är from som ett lam och man måste reta upp han rejält för att han skall blir irriterad. han vill alltid ligga och sova på en eller vara ligga brevid i soffan.

en kompis föräldrars katt är HEMSK, den rivs klöser väser och blir tokig bara man går nära den, tror den är psykiskt störd. den är bara snäll mot morsan och farsan i huset! min brorsas tjej skulle ge den mat en gång(körde cross på hans land) då blev hon attackerad. om den ligger på en stol och man går förbi klöser den, sittar man i soffan och man sätter sig så får man ont i hälsenan!
så att uppforstra katten är A och O antar jag, men deras katt var nog psykiskt störd!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ehm går det verkligen tömma så sällan? hur sällan går era katter på toa?

Vår kisse tömmer vi lådan för kanske 1-2 ggr per vecka.. och vi har bara en katt.. vi har provat en massa olika sander.. även om det är den dyraste sanden så försvinner ju magiskt inte t.ex skit.

Antar att lådan är full av skit som dom måste gå omkring i

Stackars katter

Edit: med tömma menar jag såklart rensa med kattspade

Nej, inte alls. Det är det som är det otroliga.. sanden drar på nåt konstigt sätt i sig skit också. Nog för att vanlig sand gör det också, men den här gör det mer än dubbelt bättre.

Sen så är våra katter ute största delen av dagarna.. så största delen av det de skiter är utomhus.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Har själv 3 perserkatter där man har en hel del jobb i form av päls etc.

Men som andra sagt. En bra kattsand samt ett par ordentliga kammar!

Vänj katten vid att bada relativt ofta, annars kommer det sluta med en satans massa svordomar och blodia handleder.

De felsta vill ha en lugn och kelig katt som gärna hoppar upp i knäet en kväll istället för att jämt lägga sig på soffkanten.

Se verkligen till att ge katten den tid och kärlek den behöver i form av kel o så vidare. Ju mer tid du lägger ner desto bättre katt får du fram

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Har själv 3 perserkatter där man har en hel del jobb i form av päls etc.

Men som andra sagt. En bra kattsand samt ett par ordentliga kammar!

Vänj katten vid att bada relativt ofta, annars kommer det sluta med en satans massa svordomar och blodia handleder.

De felsta vill ha en lugn och kelig katt som gärna hoppar upp i knäet en kväll istället för att jämt lägga sig på soffkanten.

Se verkligen till att ge katten den tid och kärlek den behöver i form av kel o så vidare. Ju mer tid du lägger ner desto bättre katt får du fram

Varför skulle han behöva tvätta katten? Det låter som om han ska ha den som innekatt. Jag har aldrig hört om någon som tvättat andra katter än utställningskatter.. förutom vid vissa extremfall då.

Tvättning tar ju katten själv hand om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Nej, inte alls. Det är det som är det otroliga.. sanden drar på nåt konstigt sätt i sig skit också. Nog för att vanlig sand gör det också, men den här gör det mer än dubbelt bättre.

Sen så är våra katter ute största delen av dagarna.. så största delen av det de skiter är utomhus.

ok men det är ju en annan femma vi har innekatt.

Vad är det för sand om man får fråga?=)

F.ö har vi eller aldrig tvättat vår kisse.. om man skulle försöka skulle det nog se ut som jag sovit med rivjärn

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vattenpistol/blomspruta, utmärkt att "tuckta" katten med

Bästa leksaken skulle jag nästan gissa är en aserpekare, dom blir helt tokiga, iallafall mina

Permalänk
Medlem

blir att hämta redan imorgon.
Kom på att flickvännen är hemma hela dagarna från och med imorgon och veckan ut

Blev extremt orolig när jag besökte katten idag, börja klia jättelite i vänstra ögat som la sig och såg sen i spegeln ett långt hårstrå som låg på ögot, från deras andra katter som är långhåriga.

Är en blandras iaf, Norsk skogskatt och något mer. Korthårig är den, sköna färger. Längtar otroligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
blir att hämta redan imorgon.
Kom på att flickvännen är hemma hela dagarna från och med imorgon och veckan ut

Blev extremt orolig när jag besökte katten idag, börja klia jättelite i vänstra ögat som la sig och såg sen i spegeln ett långt hårstrå som låg på ögot, från deras andra katter som är långhåriga.

Är en blandras iaf, Norsk skogskatt och något mer. Korthårig är den, sköna färger. Längtar otroligt

Härligt

Jo hårstrå i ögat är inte skönt.. har dock aldrig fått ett katthår i ögat.. dom är ju rätt små och mjuka.. fast jag har inte en långhårig kisse

Vi körde i början med sprayflaska med vatten i början för att visa kisse när den gjorde något som var förbjudet..

Dock gör hon nu även förbjudna saker för att busa eftersom hon vet att det är förbjudet =P

Men mer tillgivet djur finns nog inte.. verkligen en fin vän

Vår kisse heter Wilma och är ungefär 2-2.5 år gammal :).

Bifogar 2 bilder

Jepp får rätta till mattorna 5ggr per dag.. mattrace någon?

Lycka till med nya kissen

Visa signatur